  • 61. Data: 2012-06-28 10:05:28
    Temat: Re: rekuperator - solar czy bateria sloneczne ?
    Od: scruffty <s...@z...pl>

    Dnia Thu, 28 Jun 2012 09:21:58 +0200, 4CX250 napisał(a):

    Witam,

    > i CWU a tak to masz kichę. Na moim przykładzie napisze że dzięki solarom
    > spadłem do niższej taryfy W2 w której koszty stałe to około 40zł mniej na
    > miesiąc niż w W3. Za ogrzewanie CO oraz CWU za cały poprzedni rok zapłaciłem
    > za gaz coś około 1800zł w domu około 147m2 z zimnym garażem.

    A opiszesz pokrótce jak masz rozwiązaną kotłownię, ponieważ planuję właśnie
    taki jak opisałeś układ i buduję bardzo podobny dom. Po całości podłogówka
    i kondensat. Dodatkowo dogrzewanie w zimie (ale tylko dla nastroju w czasie
    łupiących mrozów) kominkiem z DGP.

    Solary chcę założyć dopiero za jakiś czas, jednak już teraz chciałbym
    przygotować pod nie instalację.

    Rodzina 2 + małe 2. Myślę pod solary dać większy bufor (400l).

    W lecie do rozładowania służyłby jeszcze basen (choć "basen" to pewnie za
    dużo powiedziane, jakaś własna konstrukcja dla dzieciaków na ok. 1-2m3
    płytkiej wody). Druga sprawa to czy opłaci się ciągnąć już teraz wodę do
    takiego basenu czy w lecie podłączać to elastycznym wężem. Zrobienie "na
    gotowo" daje wygodę, ale trzeba przemyśleć sprawę spuszczania wody na zimę
    i zabezpieczenia (myślałem wyprowadzić dwie rurki z kotłowni do studzienki)
    w ogrodzie poniżej poziomu przemarzania i dać zawory w kotłowni).

    scruffty

  • 62. Data: 2012-06-28 10:14:12
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Ja ciagle nie rozumiem, czemu dla porownan kosztow ciagle zasobnik
    > traktuje sie jako koszt instalacji solarnej?

    Pewnie zakładają, że bez solarów wodę ciepłą będą przygotowywać w metalowym
    wiadrze z zanurzoną grzałką 2kW.

    Marek

  • 63. Data: 2012-06-28 10:49:50
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Pewnie zakładają, że bez solarów wodę ciepłą będą przygotowywać w
    > metalowym wiadrze z zanurzoną grzałką 2kW.

    Stawiam na to, ze solary maja sie nie oplacac z zalozenia.

    Pozdro.. TK

  • 64. Data: 2012-06-28 11:05:11
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    ps.com...
    W dniu środa, 27 czerwca 2012 15:11:26 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:

    >Dokłądnie podobne spostrzezenia opisywałem chyba z rok temu.
    >Ale tu na grupie coniektórzy twierdza ze u nich jest jeszcze nadwyżka ze
    >jeszcze podłoge fajnie grzeja itp. Nie twierdzę że nie ale to >jakies
    >wyjątki bo tu gdzie mieszkam z kim bym niegadał to jeszcze zarówno wiosną
    >jak i jesienia muszą CWU dogrzewac bo solary >nie wyrabiają. Myślę że
    >przyjęcie do symulacji ze solary zapewnia 100% zapotrzebowania na CWU przez
    >7 miesięcy w roku jest az >nadto optymistyczne.

    Zaczne moze od pierwszego postu: co to za kretynski pomysl zakladac, ze
    solary maja nagrzac wode w 100% przez caly rok, czy chocby miesiac? Autor
    watku ma propan, wiec interesuje go tyle ile zaplaci za grzanie wody.
    Grzejac czym kolwiek placicie za ogrzanie baniaka od sztuki, czy za energie
    do chuchu? Solar wyprodukuje w cagu roku 3000kWh. Co za problem przeliczyc
    ile kosztuje 1kWh z nosnika jakim sie dysponuje, podstawic "pod siebie" i
    sprawdzic ile mniej w roku sie zaplaci. Reszta to juz przedszkole mozna
    rzec. Co za znaczenie ma zima czy lato? Latem z uwagi na wyzsze temp. wody w
    baniaku i kolektora co najwyzej nie wykorzystuje sie potencjalnej mocy
    kolektora, a zima i owszem.

    Pozdro.. TK

  • 65. Data: 2012-06-28 11:11:49
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "RadekNet" napisał w wiadomości grup

> [...]
    > Brakuje mi kolektorow (1tys/szt), rury do nich (300zl?), pompki (200?) i
    > sterownika (200?) oraz robocizny (500) czyli kolo 5 tys zl.
    > Trzy "zrodla" ciepla (pompa ciepla, solary i bufor - stad ten ""), cztery
    > "odbiorniki" (podloga, cwu, bufor, dom rodzicow) - tym moge dowolnie
    > sterowac hydraulicznie przez dosc zmyslna konstrukcje a czuwac nad tym
    > bedzie sterownik PLC.
    > Kosztowalo mnie to 12 tys zl + 5 tys na 4 solary.

    > W takiej nic, ale moze Ci (tzn moglby, teraz juz i tak po ptokoach) za
    > podobna cene zaproponowac duzo sensowniejsza.

    No właśnie masz instalację z kilkoma źródłami ciepła i w dodatku mieszaną
    grzejniki + podłogówka. W takim przypadku rzeczywiście dobry projektant może
    pomóc sporo zaoszczędzić, ale w moim przypadku niezależnie jakby się nie
    starał IMO niewiele mógł osiągnąć.

    > Przepraszam, troche sie nabijam :) Ale w koncu nie rozmawiamy na
    > smiertelnie powazny temat, prawda? ;)

    prawda :-)

    > Moj projekt ewoluowal przez rok dosc intensywnych rozmow i szukania
    > sprawdzonych, acz niepopularnych rozwiazan i widze jak ludzie ida na
    > latwizne, a potem narzekaja, ze im cos zle dziala. I widze ile ekip dziala
    > na zasadzie "bo ja tak od 20 lat robie" ...

    Jak ktoś nie ma gazu to zgoda - trzeba kombinować i doświadczony projektant,
    albo wykonawca może dużo pomóc, ale gdy mam gaz na działce i nie chcę
    podłogówki to szczerze powiedziawszy ciężko byłoby uzasadnić jakąkolwiek
    rozbudowę mojej instalacji.

    Może gdybym miał kominek to skusiłbym się na bufor a wtedy już prosta droga
    do dołożenia solarów, ale kominka też nie chciałem :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 66. Data: 2012-06-28 11:19:20
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Ale oni właśnie po to montowali solary by mieć CWU latem! Jak ktoś ma np.

    I co, nie maja?
    U mnie za cale lato dostaje fakture na 2m^3 gazu, to jest jakies 4zl. Mam
    sie przejmowac, ze raz na jakis czas przez te pare miesiecy musze wlaczyc
    kociol, ktory podgrzeje mi wode o pare stopni? To mozna sobie i pradem
    zorganizowac.

    > piec na ekogroszek to w zimie ma CWU z wymiennika, a latem nie chce musieć
    > rozpalać, więc dla niego istotna jest moc latem.

    To, ze z wymiennika nie znaczy, ze nie kosztuje. W wymienniku skads przeciez
    sie bierze to cieplo.

    Pozdro.. TK

  • 67. Data: 2012-06-28 11:20:10
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "4CX250" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Powiedziałem mu, że nie chcę podłogówki i chcę kocioł na gaz (bo mam na
    > działce), a on mi dobrał do tego średnice rurek, moc pompy i moce
    > poszczególnych grzejników.

    > To dałes totalnie ciała.

    Ale to nie była decyzja ekonomiczna. Nie chcemy podłogówki bo jest
    niewygodna - za duża bezwładność i wolę płacić 5% więcej rocznie za
    ogrzewanie i nie mieć podłogówki. Ot taka fanaberia.

    > Dzisiaj kocioł na gaz _to_tylko_z_podłogówką, gdyż kotły na gaz kupujesz
    > już niemal tylko kondensacyjne a te mają najwyższą sprawność w układach
    > niskotemperaturowych.

    Wiem, dlatego mam całą instalację policzoną dla niższych temperatur wody w
    obiegu właśnie po to by jak najbardziej wykorzystać kondensację :-)

    > Gdybyś jeszcze przyjął że solary w zimie i okresie przejściowym też mają
    > lepszą sprawność grzejąc niskotemperaturowo to jak widzisz wyszedł by ci
    > sensowny układ ogrzewania CO i CWU a tak to masz kichę.

    Akurat w okresie przejściowym to moja instalacja będzie działała w
    kondensacji więc to nie problem. Jedynie w największe mrozy temperatura wody
    w obiegu będzie na tyle wysoka że sprawność kotła spadnie o jakieś 10%

> [...]
    > ogrzewanie CO oraz CWU za cały poprzedni rok zapłaciłem za gaz coś około
    > 1800zł w domu około 147m2 z zimnym garażem.

    No to teraz zaproponuj coś co da mi oszczędności przyjmując jako założenie
    że nie chcę podłogówki :-)
    Ja wiem, że nie mam najtańszej instalacji w użytkowaniu, ale wcale takiej
    nie chciałem!

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 68. Data: 2012-06-28 11:26:53
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "4CX250" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    [ciach]

    > Nie pamiętam ile kosztowały panele, ale jeśli tak jak pisze 5 tys. za
    > cztery sztuki to by się mniej więcej zgadzało. 3 tys. za zbiornik i
    > zostaje 2 tys na pompy rurki i automatykę. Nie mam teraz przed sobą
    > tamtego kosztorysu więc nie wiem, co dokładnie ile kosztowało.

    Allegro. Zestaw Hewalex 3 kolektory + 300l zbiornik + automatyka + naczynie
    przeponowe + rury + płyn 7100zł
    Chcesz dokupić czwarty kolektor to wyjdzie tysiaka więcej. Weź pod uwagę
    fakt że zbiornik wtedy za mały oraz fakt że zbiornik bez solarów jakiś mieć
    musisz więc nie licz 3 tys za zbiornik tylko różnicę w cenie.

    > A co ma do tego projektant?

    Być może pozwoli ci uniknąć błędów, ot choćby tych podstawowych jakie już
    popełniłeś, czyli za mały zbiornik w stosunku do powierzchni kolektorów,

    I znowu pudło :-) Mam dach dwuspadowy z połaciami na wschód i zachód, nie na
    południe, więc w _moim_ przypadku zbiornik 300l wystarczy na cztery
    kolektory. To naprawdę było liczone! Ja nie poszedłem do sklepu poproszę
    zestaw, tylko dokładnie policzyłem co potrzebuję i dopiero później
    sprawdziłem ceny.

    > koszty, szacowanie czasookresu wykorzystania. Co jeszcze można spieprzyć?
    > Wiele.

    Na razie nie wykazałeś ani jednego błędu oprócz tego, że zamiast 10 tys.
    mogłem wydać 8 tys. Ok przyjmuję do wiadomości, że może źle szukałem i da
    siętaniej, to ciągle poza granicą opłacalności _w_ _moim_ _przypadku_.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 69. Data: 2012-06-28 11:28:39
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    > Takie ceny przyjmowałem do wyceny dwa lata temu (powinny być jeszcze
    > aktualne):
    >
    > Anemostaty 12 * 15zł = 180zł
    > Kratki zewnętrzne 2 * 100zł = 200zł
    > Rury ocieplone (szacunek) 100mb * 15zł = 1500zł
    > Trójniki 10 * 45zł = 450zł

    Czyli materiały to w sumie grosze... Zastanawiam się czemu firmy żądają tak
    astronomicznych sum za wykonanie instalacji.

    Gdzie kupowałeś materiały?

  • 70. Data: 2012-06-28 11:29:21
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Nie ma obawy, mój czas jest zbyt cenny :-)
    > A oto by nie zbankrutować grzejąc gazem 200m2 zadbałem na etapie projektu.
    > Np. pokoje gościnne używane od czasu do czasu są oddzielone od tych
    > używanych co dzień ścianką 20cm z ciepłej odmiany betonu komórkowego,
    > podobnie strop pod nimi, dzięki temu mogę w nich utrzymywać 5 st. i nie
    > wychładzają się sąsiednie pomieszczenia. To samo ściana pomiędzy domem a
    > garażem - 40zm betonu komórkowego, wiatrołap o któym mało kto pamięta
    > 20cm. I na koniec okazuje się, że mam funkcjonalną chatę, a do oggrzewania
    > na co dzień zamiast 200m2 tylko 100m2

    Ja pierdziu.
    Stawiac cos uzytkowo w rodzaju pensjonatu i cieszyc sie, ze ogrzewana jest
    polowa, to dosc ciekawe podejscie do domu mieszkalnego.

    Pozdro.. TK