  • 1. Data: 2009-08-03 23:32:26
    Temat: źle wykonana instalacja co
    Od: "Pablo Puertorican" <p...@o...pl>

    Witam,

    W zeszłym roku sąsiad hydraulik założył mi instalacje pod piec 24kw - quadra
    si. W sumie grzejników mamy na górze (chodzi tylko o górę domku) - raptem 6
    szt - w tym dwa duże (140).

    Ponieważ nie mam tu jeszcze podłączonego gazu p.t. gaz ziemny,
    zastosowaliśmy patent z 3 złączonymi szeregowo butlami 33 kg z propanem.

    W zimie zużycie butli sięgało 2-3 butli TYGODNIOWO przy dużych mrozach,
    czyli miesięcznie wydawaliśmy na gaz np. 800 zł i więcej.

    Myślałem że to norma przy propanie, natomiast dzisiaj odwiedził mnie pan
    fachowiec który wytłumaczył mi że :

    - ogrzanie takimi butlami 33kg domu 180 kg to zużycie 3 butli miesięcznie, a
    nie że 3 butle w tygodniu schodzą na samą górę
    - przyczyną jest źle wykonana instalacja co - sąsiad zrobił wszystko od
    początku do końca na cieniutkim pexalu (od pieca cienki pexal który kolejno
    zasila wszystkie grzejniki) - i zdaniem tego gościa który dzisiaj był, to
    błąd, bo powinno być średnicowanie - najpierw grube rury i z tych grubych
    rur dopiero cienkie do grzejników
    - stąd piec pracuje non-stop na max obciążeniu bo wraca zimna woda cały czas
    do niego
    - zaproponował przeróbkę - żeby dać przynajmniej do tego 1 grzejnika grube
    rury (i na powrót)

    co o tym sądzicie bo nie wiem już komu wierzyć

    pozdrawiam

    Maciek

  • 2. Data: 2009-08-04 00:15:32
    Temat: Re: źle wykonana instalacja co
    Od: "Jackare" <...@s...de.pl>

> [...]
    > rury (i na powrót)
    >
    > co o tym sądzicie bo nie wiem już komu wierzyć

    Trzeba zacząć m.in. od tego czy moce grzejników były dobierane do rozmiarów
    wnęk i miejsc pod montaż czy jednak moc instalacji była jakoś liczona i
    dostosowana do strat cieplnych budynku?
    Jak jest sterowany kocioł: temperaturą wody czy jednak jest jakiś sterownik
    z pomiarem temperatury powietrza w pomieszczeniach ? Gdzie jest umieszczony
    ten sterownik ?
    Czy i jak jest ocieplony dom?
    Sprawdź czy nie masz na piecu ustawionej zbyt niskiej temperatury wody (np
    40stC). To częsty błąd bo tak niska temperatura wody nie będzie w stanie
    ogrzać domu do temperatury oczekiwanej lub zadanej na sterowniku i przez to
    kocioł będzie pracował non-stop bez specjalnego efektu. Nastawa teperatury
    wody może być niezależna od sterownika (ja mam np tak w swoim kotle) i
    stanowić swoiste zabezpieczenie kotła. Jeżeli masz odrębną nastawę
    teperatury wody na kotle ustaw ją na maksimum (80 lub 85 stC) i wtedy
    sprawdź zachowanie kotla. Sprawdź także czy wszystkie grzejniki są ciepłe,
    może wchodzić kwestia regulacji pracy instalacji (kryzowanie). Jeżeli masz
    zawory termostatyczne - odkręć je na max. Być może masz jakoś sprzecznie
    wprowadzone ustwienia, np na sterowniku kotła 22 stC a na zaworach 18 st C.
    W takiej sytuacji kocioł będzie próbował cały czas osiągnąć te 22 st C a
    termostaty mu to uniemożliwią odcinając dopływ wody do grzejników.
    Średnicowanie ma znaczenie przede wszystkim w instalacjach o obiegu
    grawitacyjnym bo zapewnia odpowieni przepływ wody przez grzejniki
    (działkowanie instalacji). Przy obiegach wymuszonych i instalacjach
    ciśnieniowych (zamkniętych) znaczenie średnicowania jest zdecydowanie
    mniejsze jeśli nie marginalne, zwłaszcza w malutkich instalacjach - piszesz
    o jednej kondygnacji i kilku grzejnikach. Tutaj przepływ powinna w 100%
    zapewnić pompa.

    Z drugiej strony 800 zł miesięcznie za gaz przy dużych mrozach to nic
    nadzwyczajnego, w szczególności jeżeli jesteś "ciepłolubny". Przy gazie
    ziemnym też mógłbyś tyle płacić. Gaz jest drogim medium, zwłaszcza gaz
    płynny. Pomimo tego że gaz płynny jest wielokrotnie bardziej kaloryczny od
    ziemnego to pracuje na znacznie mniejszych przekrojach dysz więc bilans
    gdzieś tam się wyrównuje. Cenowo może wychodzić podobnie.
    --
    Jackare

  • 3. Data: 2009-08-04 01:57:35
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Pablo Puertorican napisal:
    > Ponieważ nie mam tu jeszcze podłączonego gazu p.t. gaz ziemny,
    > zastosowaliśmy patent z 3 złączonymi szeregowo butlami 33 kg z propanem.

    Hm, policzmy bilans energii i mocy:

    moc przecietna w zimie 180 m2 x 33 W/m2 = 5,94 kW
    energia dobowa 5,49 kW x 24 h = 142,5 kWh/d = 513 MJ/d

    Teraz medium czyli LPG:
    wydajnosc grzewcza ok. 35 MJ/kg
    zuzycie dobowe 513 MJ/d / 35 MJ/kg = 14,5 kg/d

    nie uwzgledniam tu sprawnosci pieca, czyli
    mozna przyjac, ze jedna butle konsumujesz w dwie doby
    No to w tydzien masz w zasadzie 3,5 butli.
    Twoj wynik nie jest nierealny. Teraz zajmijmy sie 'panem fachowcem'

    > który wytłumaczył mi że :
    > - ogrzanie takimi butlami 33kg domu 180 kg to zużycie 3 butli miesięcznie,

    Policzmy te jego 3 butle miesiecznie:

    1 butla = 33 kg LPG x 35 MJ/kg = 1155 MJ
    3 butle to 3 x 1155 MJ = 3465 MJ

    Liczmy teraz moc przecietna:

    3465 MJ / 1 miesiac = 3465 MJ / 720 h = 4,8 MJ/h = 1336 W

    I ten 'fachowiec' twierdzi, ze 180 metrowy dom ogrzejesz
    przy przecietnej mocy 1,3 kW? Hm, dziwny ten 'fachowiec'.

    > - stąd piec pracuje non-stop na max obciążeniu bo wraca zimna woda cały czas
    > do niego

    'Fachowiec' bredzi, bo gdyby ten piec pracowal pelna moca 24 kW
    i non-stop to w tygodniu zuzywalby ci nie 3, ale 12 butli.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 4. Data: 2009-08-04 05:32:20
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>

    Użytkownik "Pablo Puertorican" <p...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    > co o tym sądzicie bo nie wiem już komu wierzyć

    W kociołku masz zapewne pompę, często ma 2 lub 3 biegi i ona wymusza
    przepływ w instalacji. Jak masz cienkie rurki to mniej wody do podgrzania i
    mniejsza bezwładność (szybciej się nagrzewa instalacja). Zużycie nie jest
    duże, ale możesz powalczyć o zmniejszenie poprzez regulacje na kotle. Za
    niskie ustawienie temp. obiegu CO może powodować tzw. taktowanie, czy kocioł
    włączy się, podgrzeje wodę powiedzmy do 40*C + 8*C (histereza) i wyłączy.
    Jak mała objętość wody w instalacji to zrobi to dość szybko. I w
    konsekwencji kocioł włącza się na 5 minut grzeje, a potem "odpoczywa"
    powiedzmy przez kilka minut i cykl się powtarza. Na każdym załączeniu
    palnika są jakieś tam straty kominowe (kocioł nie zapala od razu, trochę
    gazu idzie w komin). Lepiej jakby pracował w dłuższych przedziałach
    czasowych.
    Instalacji nie ma co przerabiać, z czasem zmienić na GZ50 i będzie taniej.
    :-)

  • 5. Data: 2009-08-04 12:09:44
    Od: jack <s...@g...pl>

    Dnia Tue, 4 Aug 2009 01:32:26 +0200, Pablo Puertorican napisał(a):

> [...]
    >
    > W zimie zużycie butli sięgało 2-3 butli TYGODNIOWO przy dużych mrozach,
    > czyli miesięcznie wydawaliśmy na gaz np. 800 zł i więcej.

    Moi bliscy znajomi tej zimy przeprowadzili się do nowego domu - pow ok 150
    m - i w oczekiwaniu na podłączenie metanu z sieci zastały ich te siarczyste
    mrozy tegoroczne. Uzywali butli by doczekac - jedna butla 33 kg na 2 dni. I
    tylko czekali jak kania dżdżu podpięcia gazu z sieci.

  • 6. Data: 2009-08-04 16:30:45
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]

    > rury (i na powrót)
    >
    > co o tym sądzicie bo nie wiem już komu wierzyć

    Na pewno nie temu, ktory chce rury poszerzac.

  • 7. Data: 2009-08-04 18:46:32
    Od: JanuszK <J...@m...o2.pl>

    Pablo Puertorican wrote:
> [...]
    > rury (i na powrót)
    >
    > co o tym sądzicie bo nie wiem już komu wierzyć

    No to już ci wszyscy wytłumaczyli co masz źle, weź sąsiada niech ci
    sprawdzi temp na kotle, ewentualnie sprawdzi kryzowanie czy nie masz
    tych największych grzejników skryzowanych i czy czujnik temp wyłącza
    kocioł i czy jest w środkowym pomieszczeniu kondygnazcji i czy grzejnik
    przy nim nie ma głowicy założonej (powinien być bez głowicy) a najlepiej
    bez grzejnika np korytarz, będzie wtedy brał średnią temp z pomieszczeń.

    --
    -----
    Pozdr

  • 8. Data: 2009-08-06 00:02:17
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Kocioł spala gaz, a uzyskane ciepło jest:
    tracone wraz ze spalinami (załóżmy, że jest to 10%)
    transportowane wraz z wodą c.o. po całej chałupie (czyli 90%).
    Gdyby instalacja była źle zrobiona, to ciepło z pieca byłoby rozprowadzane
    nierównomiernie i miałbyś jedno pomieszczenie ogrzane, a inne nie.
    Ewentualnie przy złej izolacji rurek grzałbyś ściany, czy stropy (ale to
    ciepło też przecież zostaje w domu).
    Tak, czy inaczej Twoj "fachowiec" prawdopodobnie na lekcjach fizyki
    wagarował, albo nic z tego nie kapował.
    Jacek

    __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow 4310
    (20090805) __________