  • 1. Data: 2012-05-12 11:16:53
    Temat: Rodzynek Koryncki i dereń
    Od: "Ktoś" <j...@b...gnet.pl>

    Otrzymałem od znajomego krzew który przywiózł z południa Europy o nazwie "
    rodzynek koryncki".(Nie jest to odmiana winorośli oczywiście). Krzew
    przezimował wyśmienicie i zakwitł pierwszy raz ale nie zawiązał
    owoców.Liście ma podobne trochę do agrestu lub porzeczki złotej i kolce.
    Oczywiście sprawdzałem w necie ale nic nie znalazłem.Jeżeli ktoś mi podpowie
    co to jest będę b. wdzięczny.

    Dereń w tym roku w Gnieźnie zawiązał b. mało owoców za to przyrosty ma
    rekordowe. Nie wiem jak u Was?.
    Pozdrawiam
    Janusz

  • 2. Data: 2012-05-12 19:22:21
    Temat: Re: Rodzynek Koryncki i dereń
    Od: " skryba" <s...@W...gazeta.pl>

    Ktoś <j...@b...gnet.pl> napisał(a):

    > Dereń w tym roku w Gnieźnie zawiązał b. mało owoców za to przyrosty ma
    > rekordowe. Nie wiem jak u Was?.

    Gdybyś w tytule na pierwszym miejscu postawił Dereń, to może Kresowiak - wielki
    grupowy miłośnik dereni odpowiedziałby coś w temacie derenia. Moja przygoda z
    dereniami jadalnymi jest jeszcze zbyt skromna.

    Pozdrawiam z dereniówką (bo nie ma lepszej naleweczki)
    skryba (też gnieźnianin)

  • 3. Data: 2012-05-12 19:40:47
    Od: " skryba" <s...@W...gazeta.pl>

    Ktoś <j...@b...gnet.pl> napisał(a):

> [...]
    > Oczywiście sprawdzałem w necie ale nic nie znalazłem.Jeżeli ktoś mi podpowie

    Jeśli jest to tytułowy rodzynek to musi to być winorośl, o kolczastej nie
    słyszałem, ale przecież nie wszystko słyszę, nie wszystko widzę:
    http://www.agora-sklep.com/pl/produkty/9-inne/73-rod
    zynki

    Czarne rodzynki, zwane również korynckimi to czerwone winogrona suszone na
    słońcu i spożywane jako suszone owoce w potrawach, w słodyczach lub same.
    Nazwa ta pochodzi od rejonu Zatoki Korynckiej i otaczających terenów, gdzie
    rodzynki te są uprawiane i będąc tak uznanym produktem są unikalne w świecie.
    Rodzynki korynckie mają bardzo długą tradycję w Grecji i były obiektem
    polityki agrarnej od początku naszego wieku

    http://www.osesek.pl/podstawy-zywienia-dziecka/owoce
    /559-rodzynki-po-8-
    miesiacu.html
    Zależnie od odmiany winorośli i typu suszenia, dostępnych jest kilka
    rodzajów rodzynek:

    Currants - zwane też Korynckimi, w kolorze najciemniejsze wśród rodzynek.
    Wykorzystywane są jako dodatek do potraw lub przekąski.

    Golden Raisins - czyli Złote Rodzynki. Najpiękniejsze. Wygląd swój
    zawdzięczają szybkiemu suszeniu.

    Monukka - są duże i ciemne. Produkowane są w niewielkich ilościach. Zagranicą
    można je kupić tylko w sklepach z tzw. "zdrową żywnością".

    Muscat - to najpopularniejsze na świecie rodzynki stosowane jako słodka
    przekąska lub dodatek do płatków śniadaniowych.

    Sułtanki - doskonałe jako dodatek do potraw lub przekąska.

    Pozdrawiam pogodnie
    skryba

  • 4. Data: 2012-05-13 08:12:18
    Od: "mirzan" <m...@W...gazeta.pl>

    Ktoś <j...@b...gnet.pl> napisał(a):

> [...]
    > co to jest będę b. wdzięczny.
    >
    > Dereń w tym roku w Gnieźnie zawiązał b. mało owoców za to przyrosty ma

    Miałem kiedyś coś o tej nazwie.Wydaje mi się,że było to coś podobne do
    agrestu,mało wartościowe i wywaliłem.Obserwuj,może będzie ciekawsze niż mój.
    Dereń owoców ma mało,przyrosty przyzwoite.Kwitł obficie.
    Pozdrawiam.mirzan

  • 5. Data: 2012-05-13 15:05:15
    Od: "Ktoś" <j...@b...gnet.pl>

    Użytkownik "mirzan" napisał w wiadomości grup

    Ktoś <j...@b...gnet.pl> napisał(a):

> [...]

    agrestu,mało wartościowe i wywaliłem.Obserwuj,może będzie ciekawsze niż mój.
    Dereń owoców ma mało,przyrosty przyzwoite.Kwitł obficie.

    ad Skryba
    Dzięki za komentarz. To oczywiście nie odmiana winorośli. Mam nadzieję , że
    nie mieszkamy na sąsiednich lub tej samej ulicy :). Ja mieszkam w
    dzielnicy Arkuszewo.
    Co do dereniówki to faktycznie to królowa nalewek....Co roku robię jej
    duuuuuży zapas. Na szczęście mam źródło derenia w postaci alei przy jednym
    ze starych poniemieckich pałaców , niemal niewyczerpalne :). Rok temu
    eksperymentalnie zrobiliśmy rodzaj dżemu z gruszek i derenia. Wyszło cos
    fantastycznego , wszystkie osoby to degustujące stwierdziły to samo...

    ad Mirzan. Czy masz może jakieś zdjęcia tego co wywaliłeś. Jaki to miało
    smak?. Czy to wyglądało jak mały czarny agrest (owoce) ?.Ten krzak
    faktycznie przypomina trochę agrest. Moje derenie w tym roku będą miały
    dosłownie kilkadziesiąt szt . owoców. Słowem pustynia , na szczęście mam ,
    jak pisałem powyżej źródło derenia....
    Pozdrawiam
    Janusz

  • 6. Data: 2012-05-13 15:32:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Janusz napisał:

    > ad Mirzan. Czy masz może jakieś zdjęcia tego co wywaliłeś. Jaki to miało
    > smak?. Czy to wyglądało jak mały czarny agrest (owoce) ?.Ten krzak
    > faktycznie przypomina trochę agrest.

    Też kiedyś widziałem takie cudo. Owoce zebrane w (wino)grona jak to
    u porzeczki, ale same w sobie wyglądające jak agrest. Występowało
    toto bezimiennie, nikt mi tego krzala jako rodzynki nie przedstawiał.
    Zgaduję, że to jakaś kolejna odmiana z rodziny agrestowatych
    (wszystkie porzeczki też z tej familii).

    Jarek

    PS
    Agrestowate też mają plemiona, przynajmniej od niedawna.

    --
    -- Mógłbym dostać u was w banku porzeczkę?
    -- Proszę o imię, nazwisko, numer pesel i agrest.

  • 7. Data: 2012-05-16 15:46:41
    Od: " " <s...@W...gazeta.pl>

    Ktoś <j...@b...gnet.pl> napisał(a):

    Mam nadzieję , że
    > nie mieszkamy na sąsiednich lub tej samej ulicy :). Ja mieszkam w
    > dzielnicy Arkuszewo.

    Od urodzenia do "woja" mieszkałem w Gnieźnie (Tajwan, Dąbrówki, Wrzesińska).
    Potem (od 1968) już nie. Bywam w grodzie Lecha raz na parę lat, lecz sentyment
    jest wieczny. Do zobaczenia - może kiedyś.

    Pozdrawiam ej tej
    w sieni na ryczce stały pyrki w tytce.
    :-))

  • 8. Data: 2012-05-22 13:49:50
    Od: d...@d...dp.dp.pl

    On Sat, 12 May 2012, "Ktoś" wrote:

    > Dereń w tym roku w Gnieźnie zawiązał b. mało owoców za to przyrosty ma
    > rekordowe. Nie wiem jak u Was?.
    > Pozdrawiam
    > Janusz

    Mam ze 20 drzewk dereni. Te które owocowały w zeszłym roku, w tym
    odpoczywają.

    D.P.

  • 9. Data: 2012-05-22 15:14:07
    Od: " " <a...@W...gazeta.pl>

    Witam serdecznie.

    d...@d...dp.dp.pl napisał(a):
    ..
    > Mam ze 20 drzewk dereni. Te kt=F3re owocowa=B3y w zesz=B3ym roku, w tym=20
    > odpoczywaj=B1.
    Po ilu latach zaczęły pierwszy raz owocować?
    Mam dwa egzemplarze na Podlasiu. Jeden już około 5 lat od posadzenia. Odmiana
    Wydubieckij czy Wydubowskij? Na pniu 120cm. Korona około 70cm. średnicy.
    Kwitnie co roku ale nie owocuje.
    Drugi do zapylania krzewiasty Jolico. Około 1m. wysokości. Posadzony później.
    Może trzy lata temu? Tez kwitnie (mniej obficie) i nie owocuje.
    Posadzone kilka metrów od siebie.
    Pozdrawiam.

    Sebastian
    http://nemetiisto.pl
    http://tunery.tv

  • 10. Data: 2012-05-22 21:15:58
    Od: "Ktoś" <j...@b...gnet.pl>

    Recepta jest prosta na "nieowocowanie" z powodu braku zapylacza.Trzeba
    posadzić dereń botaniczny , dziki.
    Ten rok jest zły z powodów pogodowych.
    U mnie Jolico ma zawsze b. dużo owoców ale obok rośnie d. botaniczny,
    niestety w tym roku żadna odmiana nie zaowocowała...
    Pozdr
    Janusz