  • 111. Data: 2017-04-24 23:17:24
    Temat: Re: brama otwierana z dwóch stron - jak najprościej?
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-04-24 o 23:03, WS pisze:
    > Tu sie nie zgodze, jesli bierzemy pod uwage ogniwa konkretnej firmy w konkretnej
    technologii wykonanai, to wymiary sa rozne...

    > np. "18650 panasonic"
    >
    > https://allegro.pl/listing?string=18650 panasonic
    >
    > pokazuje, ze wszystkie maja okolo 3.5Ah, duze roznice wystepuja na chinskich aku,
    ktore zazwyczaj nadrukiem sie roznia...

    > hm... a to juz zupelnie kupy sie nie trzyma... 2Ah 21,6V to sa 2 aku 2Ah 10.8V,
    czyli energii tyle, co 4Ah 10.8. Dlaczego ma sie to naladowac szybciej? 2x wiekszy
    prad potrzebny, 2x wiecej ciepla...

    Jakie 2 aku 2Ah? Co Ty tu tworzysz?
    Przecież są akumulatory do wkrętarek o pojemności 2Ah i napięciu 10,8V
    jak i 2Ah i napięciu 21,6V.
    Akumulator 21,6V nie składa się z dwóch 10,8V.

  • 112. Data: 2017-04-24 23:19:37
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-04-24 o 23:09, WS pisze:

    czyli energii tyle, co 4Ah 10.8. Dlaczego ma sie to naladowac szybciej? 2x wiekszy
    prad potrzebny, 2x wiecej ciepla...
    > znaczy sie mialo byc 2x wieksze napiecie, przy takim samym pradzie, wydzieli sie
    ~2x wiecej ciepla

    No to przecież o tym pisałem, że jak jest więcej ogniw to jest też
    więcej ciepła i trudniej jest je odprowadzić, dlatego im wyższe napięcie
    baterii, tym mniejszy prąd ładowania, pomimo, że pojedyncze ogniwo można
    ładować większym prądem, bo lepiej odprowadza ciepło.

  • 113. Data: 2017-04-24 23:29:24
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Monday, April 24, 2017 at 11:19:41 PM UTC+2, Uzytkownik wrote:

> [...]
    > baterii, tym mniejszy prąd ładowania, pomimo, że pojedyncze ogniwo można
    > ładować większym prądem, bo lepiej odprowadza ciepło.

    chwila, napisales

    jest wiecej ogniw, wiecej ciepla, mniejszy prad -> dlaczego ma byc szybciej? jesli
    przy takim samym pradzie czas ladowania bedzie rowny?

    Wydaje mi sie, ze nie bierzesz pod uwage, ze 2Ah 10.8 i 21.6 to 2x wieksz ilosc
    energii zmagazynowanej w aku...

  • 114. Data: 2017-04-24 23:37:48
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2017-04-24 o 18:15, Uzytkownik pisze:

    > Dla ułatwienia określmy, że każde z ogni ma 1V.
    >
    > Masz 2 baterie ogniw:
    >
    > 1. O napięciu łącznym 10V i pojemności 10Ah. Zatem zestaw składa się z
    > 10 ogniw połączonych w szereg, a każde ma pojemność 1Ah.

    Błąd. Otrzymujesz baterię 10V/1Ah
    Przy szeregowym łączeniu ogniw nie sumuje się pojemność.

    > 2. O napięciu łącznym 20V i pojemności 10Ah. Zatem zestaw składa się z
    > 20 ogniw połączonych w szereg, a każde ma pojemność 0,5Ah.

    a tu masz 20V/0,5Ah

    > Maksymalny prąd ładowania obydwu zestawów jest taki sam np. 1A

    Ok, czyli do pierwszego bierzemy zasilacz 10W (10V/1A) do drugiego 20W
    (20V/1A)

    > W jakim czasie naładujesz pierwszy zestaw, a w jakim zestaw drugi?

    Drugi szybciej, bo ładujesz prądem 2C, pierwszy prądem 1C.

    2C na moim akumulatorze nie robi wrażenia (w sensie temperatury).

    zdrówko

    --
    Irokez

  • 115. Data: 2017-04-25 00:18:59
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-04-24 o 23:37, Irokez pisze:

    > Błąd. Otrzymujesz baterię 10V/1Ah
    > Przy szeregowym łączeniu ogniw nie sumuje się pojemność.

    OK, dobrze, że zwracasz uwagę. Po prostu użyłem skrótu myślowego w
    odniesieniu do ilości gromadzonej energii. Nie powinienem tu używać
    jednostki pojemności Ah, ale Wh.
    Mój błąd.

    > a tu masz 20V/0,5Ah

    > Ok, czyli do pierwszego bierzemy zasilacz 10W (10V/1A) do drugiego 20W
    > (20V/1A)

    Dokładnie o to chodzi, choć nie do końca, bo ze względu na upakowaną moc
    cieplną w jednej obudowie (10 razy więcej wydzielanej mocy, którą trudno
    odprowadzić) możemy ładować ten 20V akumulator mocą np. 13-15W, a nie
    20W. Ale i tak daje nam to szybsze ładowanie od akumulatora 10V przy
    założeniu, że akumulator gromadzi tyle samo energii Wh.

  • 116. Data: 2017-04-25 00:42:07
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Ciekawe kiedy ktos zauwazy i zwroci ci uwage ze jak jest 10 razy wiecej akumulatorow
    to obudowa tez jest wieksza jak przy jednym. Rozwazania co sie dzieje z akumualatorem
    w ktorym jest elektrolit zostawiam innym na pozniej. I nie chodzi ze sie moze wylac.
    Ogolnie popisujesz sie a powinienes oddac kase za nauke. Jak sam oddasz to moze
    odsetek nie beda chcieli. Na razie obseruje i mam niezly ubaw.

  • 117. Data: 2017-04-25 00:58:06
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    oddasz to moze odsetek nie beda chcieli. Na razie obseruje i mam niezly ubaw.

    Kogutek, głupszego od Ciebie to tu już nie ma. Tak więc już się nie
    popisuj przypisywaniem sobie tego o czym ja już wcześniej napisałem.

  • 118. Data: 2017-04-25 02:55:21
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Ubaw po pachy. Glupszy jestes niz ustawa przewiduje.

  • 119. Data: 2017-04-25 11:14:04
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Tuesday, April 25, 2017 at 12:19:39 AM UTC+2, Uzytkownik wrote:

    > OK, dobrze, że zwracasz uwagę. Po prostu użyłem skrótu myślowego w
    > odniesieniu do ilości gromadzonej energii. Nie powinienem tu używać
    > jednostki pojemności Ah, ale Wh.
    > Mój błąd.

    No wlasnie od samego poczatku w tym byl problem, w moim pierwszym poscie nawet
    napisalem:

    >Pojemnosc jest w Ah, nie zalezy od napiecia
    >Z kolei jesli miales na mysli rowna energie zgromadzona w aku,
    >to ta o nizszym napieciu musi miec wieksza pojemnosc

    a Ty dalej pisales o pojemnosci, podajac nawet jednosteke Ah i analizujac przyklady
    rownych POJEMNOSCI

    > Jakie 2 aku 2Ah? Co Ty tu tworzysz?
    > Przecież są akumulatory do wkrętarek o pojemności 2Ah i napięciu 10,8V
    > jak i 2Ah i napięciu 21,6V.
    > Akumulator 21,6V nie składa się z dwóch 10,8V.

    Akurat w takim przypadku jesli beda na takich samuch ogniwach, to ten 21,6 bedzie
    dokladnie 2oma szeregowo polaczonymi aku na 10,8.

    Ale jesli bierzesz pod uwage rowna zmagazynowana energie (w Wh), to juz nie...

  • 120. Data: 2017-04-25 19:32:30
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-04-25 o 11:14, WS pisze:
    > a Ty dalej pisales o pojemnosci, podajac nawet jednosteke Ah i analizujac przyklady
    rownych POJEMNOSCI

    Cały czas miałem na myśli Wh

    > Akurat w takim przypadku jesli beda na takich samuch ogniwach, to ten 21,6 bedzie
    dokladnie 2oma szeregowo polaczonymi aku na 10,8.

    Tu oczywiście masz rację i z tym nie dyskutuję.
    Akumulator o pojemności 1Ah i napięciu 21,6V posiada 2 krotnie większą
    pojemność energetyczną od akumulatora 1Ah i napięciu 10,8V.
    Cały czas myślałem o identycznej pojemności w Wh, a odruchowo,
    bezmyślnie pisałem Ah :)
    Cała ta dyskusja z resztą zaczęła się od Tornada i jego stwierdzenia, że
    wkrętarki zasilane wyższym napięciem, zawsze będą miały większą moc.
    Ja natomiast starałem się go przekonać, że nie koniecznie, uzasadniając,
    że przecież obecnie można zrobić wkrętarkę o niższym napięciu i takiej
    samej mocy, która będzie pobierała większy prąd, a moc będzie taka sama.
    Moje stwierdzenie o szybszym naładowaniu akumulatora wkrętarki o wyższym
    napięciu była na marginesie i tyczyła się porównania 2 akumulatorów
    wkrętarek o identycznych mocach, ale różnych napięciach przy założeniu,
    że wydajność baterii jest taka sama, czyli posiadają taką samą pojemność
    energetyczną.