  • 101. Data: 2017-04-24 18:15:15
    Temat: Re: brama otwierana z dwóch stron - jak najprościej?
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-04-24 o 15:54, Tornad pisze:

    > Orzytkownik Zenek chciał Ci zadac nastepujace pytanie: Dwa jaja gotuja się w
    > garnku na miękko w czasie 3 minut. Ile czasu potrzeba na ugotowanie na miękko
    > 4 jajek? Jajka maja te same wymiary i gotuja się w tym samym garnku i w tym
    > samym czasie i tej samej objetosci wody (dodaje od siebie dla uscislenia).

    Sypiasz z Kogutkiem, że tak dobrze wiesz co on chciał... ?

    > Takie pytanie zadawali Chlopcy - sondazowcy, ubiegłorocznym absolwentom
    > gimnazjow polskich. Tych po reformie Szkolnictwa wprowadzaonej tym razem na
    > wzor Hamerykanski. Wszyscy zapytani odpowiadali ze cztery. Tylko jeden starszy
    > pan, absolwent podstawówki z lat 60-tych, orzekl: tyle samo. A jak te rachunki
    > wychodzą Tobie?
    >
    > Pzdr
    > Tornad

    Ani w takim samym czasie, ani 4 razy dłużej.

    Nieco dłużej niż jedno.

    Uzasadnienie:

    Objętość wody jest taka sama.

    Wydajność grzewcza palnik-garnek-woda jest także taka sama.

    Wsadzając jedno jajko do wrzątku powodujesz gwałtowny spadek temperatury
    tej wody, ponieważ jajko ma o wiele niższą temperaturę niż wrzątek, w
    którym gotujesz te jajka.

    Wsadzając 4 jajka do takiej samej objętości wrzącej wody, spowodujesz
    większy spadek temperatury tej wody niż wsadzając jedno jajo. W tym
    przypadku dłużej będzie trwało podniesienie temperatury wody do 100'C, a
    tym samym dłużej będzie trwało gotowanie.

    A teraz ja Ci zadam pytanie:

    Masz 2 portfele. W każdym z nich są kwoty po 10zł.

    W pierwszym masz 5 monet po 2zł.

    W drugim 10 monet po 1zł.

    Masz automat w którym masz dokonać płatności, a który przyjmuje tylko
    monety 1zł.

    Obok stoi inny automat - rozmieniający dowolne monety na dowolne.

    Z którego portfela szybciej zapłacisz w automacie płatniczym?

    A teraz sobie odnieś do akumulatorów:

    Dla ułatwienia określmy, że każde z ogni ma 1V.

    Masz 2 baterie ogniw:

    1. O napięciu łącznym 10V i pojemności 10Ah. Zatem zestaw składa się z
    10 ogniw połączonych w szereg, a każde ma pojemność 1Ah.

    2. O napięciu łącznym 20V i pojemności 10Ah. Zatem zestaw składa się z
    20 ogniw połączonych w szereg, a każde ma pojemność 0,5Ah.

    Maksymalny prąd ładowania obydwu zestawów jest taki sam np. 1A

    W jakim czasie naładujesz pierwszy zestaw, a w jakim zestaw drugi?

    Podpowiem, że ładowanie polega na przekazaniu określonej ilości energii
    z ładowarki do baterii.

    Niestety maksymalny prąd ładowania jest związany z temperaturą ogniw
    podczas ładowania, a w zasadzie z możliwościami odprowadzenia ciepła do
    otoczenia. Gabaryty ogniw są podobne, a różnią się tylko pojemnością.
    Ponieważ gabaryty są podobne to podobnie odprowadzają ciepło do
    otoczenia. Stąd też maksymalny prąd ładowania jednego i drugiego typu
    ogniw jest podobny.

  • 102. Data: 2017-04-24 18:28:20
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    > wyższym napięciu trzeba będzie ładować dłużej.
    > Moje pytanie jest takie. Akumulator o napieciu znamionowym 1,2V i pojemnosci 1Ah
    pradem o natezeniu 1A laduje sie do pelnego naladowania 1 godzine. Ile bedzie
    ladowala sie do pelnego naladowania bateria dziesieciu polaczonych szeregowo
    akumulatorow o pojemnosci 1Ah i napieciu znamionowym 12V. Jak doktor rozwiazesz to
    zadanie to ustosunkuj sie do tego co wkleilem z bzdetow uzytkownika.

    10 ogniw o pojemnościach 1Ah posiada łączną pojemność 10Ah. Jeżeli
    będziemy je ładować prądem 1A to czas ładowania będzie taki sam jak
    ładowanie 1 ogniwa o pojemności 1Ah.

    Tyle, że ja nie pisałem o takim przypadku lecz o przypadku 2 różnych
    zestawów:

    Pierwszy zestaw np. składa się z jednego ogniowa o pojemności 1Ah (1,2V)
    - całkowita pojemność zestawu 1Ah, napięcie ładowania 1,2V

    Drugi zestaw tworzy bateria ogniw 10szt, a każde po 0,1Ah (1,2V) -
    całkowita pojemność zestawu 1Ah, napięcie ładowania 12V

    W jednym i drugim przypadku mamy całkowitą pojemność taką samą 1Ah.

    Który zestaw szybciej naładujesz, jeżeli w jednym i w drugim przypadku
    nie wolno Ci przekroczyć prądu ładowania 1A?

  • 103. Data: 2017-04-24 19:11:10
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-04-24 o 18:28, Uzytkownik pisze:

> [...]
    >
    > Który zestaw szybciej naładujesz, jeżeli w jednym i w drugim przypadku
    > nie wolno Ci przekroczyć prądu ładowania 1A?

    Teraz odnieśmy się do rzeczywistych warunków.

    Jedno ogniwo Li-Ion ma napięcie 3,6V

    Stąd też we wkrętarkach występuje typoszereg napięć zasilających:

    3,6V - 1 ogniwo

    7,2V - 2 ogniwa w szereg

    10,8V - 3 ogniwa w szereg

    14,4V - 4 ogniwa w szereg

    18V - 5 ogniw w szereg

    21,6V - 6 ogniw w szereg

    25,6V - 7 ogniw w szereg

    28,8V - 8 ogniw w szereg

    36V - 10 ogniw w szereg

    Co prawda teoretycznie im większa pojemność ogniwa, tym większy prąd
    ładowania, ale różnice są niewielkie, ponieważ o maksymalnym prądzie
    ładowania decydują maksymalna temperatura oraz możliwości chłodzenia
    tych ogniw. Ponieważ ogniwa zarówno 1200mAh , 1800mAh jak i 3300mAh mają
    takiej samej wielkości obudowy to tym samym mają podobne możliwości
    oddawania ciepła do otoczenia. Zatem ich maksymalny prąd ładowania jest
    podobny. Niewielkie różnice występują tylko z powodu różnych oporności
    wewnętrznej ogniwa.

    We wkrętarkach stosuje się tzw. szybkie ładowarki, które ładują baterie
    możliwie maksymalnym, możliwym prądem. Przy czym układy ładujące pilnują
    temperatury ogniw. W razie zbytniego wzrostu temperatury ogniwa, prąd
    ładowania jest zmniejszany.

    Ponadto na zmniejszenie maksymalnego prądu ładowania akumulatora wpływ
    także ma skumulowanie wielu ogniw w jednej, niewielkiej obudowie, co
    powoduje, że o ile samo pojedyncze ogniwo możemy np. ładować maksymalnym
    prądem 1A to w zestawie baterii (wielu ogniw) maksymalny prąd ładowania
    będzie nieco mniejszy.

    Dlatego też jeżeli weźmiemy pod uwagę dwie wkrętarki z bateriami o
    takiej samej pojemności np. 2Ah, ale o napięciach np. 10,8 oraz 21,6V
    (czyli 2 razy większe) to tą o napięciu 21,6V naładujemy szybciej. Z
    tym, że nie będzie to 2 razy szybciej, bo większa ilość ogniw w obudowie
    ma bardziej utrudnione oddawanie ciepła do otoczenia.

  • 104. Data: 2017-04-24 20:35:01
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Dla mnie uzytkownik mozesz uwazac ze Ziemia jest plaska.

  • 105. Data: 2017-04-24 20:53:47
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Dla mnie uzytkownik mozesz uwazac ze Ziemia jest plaska.

    Jesteś zwykłym, niedouczonym palantem, który nie umie przyznać się do
    swoich pomyłek oraz przeprosić za niesłuszne wyśmiewanie się.

  • 106. Data: 2017-04-24 21:01:26
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Ubawiles mnie.

  • 107. Data: 2017-04-24 21:45:27
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2017-04-24 o 00:22, Uzytkownik pisze:

> [...]
    > baterię o niższym napięciu przy takiej samej pojemności jak bateria o
    > wyższym napięciu trzeba będzie ładować dłużej.

    No troszeczkę zabłądziłeś.
    W baterię musisz wpompować ładunek, te nieszczęsne Ah (amperogodziny)
    Jak zauważyłeś, nikt tu nie mówi o napięciu.
    Napięcie to jest taki "efekt uboczny" chemii tych ogniw.

    Więc jeżeli ładujesz prądem 1A baterię o pojemności 1Ah to czas jest ten
    sam niezależnie czy to jest bateria 2V/1Ah czy 12V/1Ah

    Inna jest tylko wymagana moc ładowarki wynikająca z V*A aby zachować
    właśnie ten czas i prąd.

    Dłużej będzie, jeżeli uznasz za stałą moc ładowarki. Jeżeli będzie np.
    ładowarka o mocy 2W, to przy 2V masz 1A prądu ładowania, przy 12V masz
    0,166A prądu ładowania i czas 6 razy większy.
    Tak w skrócie i uproszczeniu.

    Może Twoje spostrzeżenie bazuje właśnie na tanich gównianych sprzętach
    gdzie faktycznie te niby 18V jest ale gówniana słaba ładowarka ładuje
    akumulator przez 14 godzin, a tania 10.8V ładuje się 6 godzin.

    PS. mój AEG 18V 3Ah ładuje się do pełna w 30 minut. Wystarczająco krótko
    aby popracować ostro w tym czasie na drugim akumulatorze z zestawu.
    Bateria ma 15 ogniw 1.2V 3Ah w szeregu.

    zdrówko

    --
    Irokez

  • 108. Data: 2017-04-24 22:19:11
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-04-24 o 21:45, Irokez pisze:

> [...]
    > krótko aby popracować ostro w tym czasie na drugim akumulatorze z
    > zestawu. Bateria ma 15 ogniw 1.2V 3Ah w szeregu.

    Matko.....! Następny, który "jest za, a nawet i przeciw" :)

  • 109. Data: 2017-04-24 23:03:59
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Monday, April 24, 2017 at 7:11:14 PM UTC+2, Uzytkownik wrote:
> [...]
    > takiej samej wielkości obudowy to tym samym mają podobne możliwości
    > oddawania ciepła do otoczenia. Zatem ich maksymalny prąd ładowania jest

    Tu sie nie zgodze, jesli bierzemy pod uwage ogniwa konkretnej firmy w konkretnej
    technologii wykonanai, to wymiary sa rozne...

    np. "18650 panasonic"

    https://allegro.pl/listing?string=18650 panasonic

    pokazuje, ze wszystkie maja okolo 3.5Ah, duze roznice wystepuja na chinskich aku,
    ktore zazwyczaj nadrukiem sie roznia...

> [...]
    > tym, że nie będzie to 2 razy szybciej, bo większa ilość ogniw w obudowie
    > ma bardziej utrudnione oddawanie ciepła do otoczenia.

    hm... a to juz zupelnie kupy sie nie trzyma... 2Ah 21,6V to sa 2 aku 2Ah 10.8V, czyli
    energii tyle, co 4Ah 10.8. Dlaczego ma sie to naladowac szybciej? 2x wiekszy prad
    potrzebny, 2x wiecej ciepla...

  • 110. Data: 2017-04-24 23:09:58
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Monday, April 24, 2017 at 11:04:00 PM UTC+2, WS wrote:

    > hm... a to juz zupelnie kupy sie nie trzyma... 2Ah 21,6V to sa 2 aku 2Ah 10.8V,
    czyli energii tyle, co 4Ah 10.8. Dlaczego ma sie to naladowac szybciej? 2x wiekszy
    prad potrzebny, 2x wiecej ciepla...

    znaczy sie mialo byc 2x wieksze napiecie, przy takim samym pradzie, wydzieli sie ~2x
    wiecej ciepla