  • 1. Data: 2010-05-14 11:11:36
    Temat: otwarty kominek z plaszczem wodnym
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Czesc,

    Kiedys widzialem otwarty kominek z plaszczem wodnym - niestety nie moge
    sobie przypomniec nazwy firmy ani niczego wyguglac. Moze ktos kojarzy, kto
    takie rozwiazania produkuje lub sprzedaje?

    --
    pozdrawiam,
    Maciek

  • 2. Data: 2010-05-14 14:18:57
    Temat: Re: otwarty kominek z plaszczem wodnym
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 14 May 2010 13:11:36 +0200, Maciek napisał(a):

    (...)

    Wyjasniam, ze pod nazwa "kominek otwarty" rozumiem po prostu kominek bez
    szyby.

  • 3. Data: 2010-05-16 11:39:09
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Maciek" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Kiedys widzialem otwarty kominek z plaszczem wodnym - niestety nie moge
    > sobie przypomniec nazwy firmy ani niczego wyguglac. Moze ktos kojarzy, kto
    > takie rozwiazania produkuje lub sprzedaje?

    A masz odpowiednio duży bufor, zeby zabezpieczyć kominek przed zagotowaniem
    i wygotowaniem wody ?
    Bez takiego bufora zapomnij o kominku otwartym, bo tylko będziesz miał z nim
    masę problemów.

  • 4. Data: 2010-05-16 11:46:15
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 16 Maj, 13:39, "Plumpi" <p...@o...pl> wrote:

> [...]
    > i wygotowaniem wody ?
    > Bez takiego bufora zapomnij o kominku otwartym, bo tylko będziesz miał z nim

    Chyba o kominku z plaszczem? ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 5. Data: 2010-05-16 15:20:34
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 16 May 2010 04:46:15 -0700 (PDT), Adam Szendzielorz napisał(a):

    > Chyba o kominku z plaszczem? ;)

    Ale jaki bufor - naczynie wzbiorcze?

    Ja na razie szukam informacji, czy istnieja kominki BEZ SZYBY - tradycyjne,
    otwarte - w ktorych mamy plaszcz wodny albo jakis inny system odbioru
    ciepla z woda jako medium.

  • 6. Data: 2010-05-16 16:49:14
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Ale jaki bufor - naczynie wzbiorcze?

    Nie naczynie tylko bufor np. zbiornik 1000 litrów wody lub jeszcze większy.
    Zbiornik taki nagrzewając się gromadzi energię, któą później oddaje do
    grzejników lub podłogówki.
    Bez takiego zbiornika drewno zbyt szybko się spali, a wytworzona energia
    doprowadzi do szybkiego zagotowania wody w kominku i jej wygotowania.

    > Ja na razie szukam informacji, czy istnieja kominki BEZ SZYBY -
    > tradycyjne,
    > otwarte - w ktorych mamy plaszcz wodny albo jakis inny system odbioru
    > ciepla z woda jako medium.

    To w końcu się pytasz czy istnieją takie czy też widziałeś takie i pytasz
    się gdzie możesz znaleźć ?
    Ja bynajmniej nie słyszałem o kominkach otwartych z płaszczem. Wszystkie
    znane mi kominki posiadające płaszcz wodny to kominki zamknięte z automatyką
    spalania. Ale jestem w stanie wyobrazić sobie taki kominek, w którym pali
    się krótkotrwale bez kontroli spalania.
    Niestety kominki otwarte cechuje brak kontroli spalania. Jedyna kontrola
    polega na dokładaniu małych ilości drewna, ale jest to bardzo upierdliwe,
    żeby przez cały dzień latać do kominka co pół godziny.
    Dlatego też przy płaszczach stosuje się kominki zamknięte, gdzie ilość
    powietrza do spalania jest dawkowana przez wentylator lub przepustnicę.
    Wtedy taki kominek możesz załadować drewnem na kilka godzin, a automatyka
    będzie prowadziła spalanie w taki sposób, żeby utrzymać stałą temperaturę w
    pomieszczeniu lub stałą temperaturę wody.
    Jeżeli nie posiadasz takiego kominka to musisz mieć duży bufor, który
    przyjmie całą wytworzoną energię z pełnego załadunku kominka drewnem. Po
    nagrzaniu takiego buforu, ciepło to jest stopniowo uwalniane z bufora do
    otoczenia i utrzymywana jest stała temperatura w domu, pomimo, że w kominku
    juz się nie pali.
    Są natomiast kominki otwarte, które kumulują ciepło w obmurówce z szamotu, a
    następnie stopniowo je uwalniają do otoczenia poprzez kanały powietrzne. Są
    to kominki z tzw. dynamicznym rozładowaniem ciepła. Kominki takie wyposazone
    są w wentylator lub przepustnicę sterowaną elektroniką lub mechanicznym
    termostatem.

  • 7. Data: 2010-05-16 19:10:49
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 16 May 2010 18:49:14 +0200, Plumpi napisał(a):

    > To w końcu się pytasz czy istnieją takie czy też widziałeś takie i pytasz
    > się gdzie możesz znaleźć ?

    A jaka jest roznica? :) Swita mi, ze kiedys czytalem o takich, ale nie moge
    znalezc, wiec naturalna koleja rzeczy podejrzewam, ze mnie memoria zawodzi.

  • 8. Data: 2010-05-16 19:15:07
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > A jaka jest roznica? :) Swita mi, ze kiedys czytalem o takich, ale nie
    > moge
    > znalezc, wiec naturalna koleja rzeczy podejrzewam, ze mnie memoria
    > zawodzi.

    Zasadnicza :)
    W pierwszym przypadku jest założenie "pytam czy takie istnieją", zaś w
    drugim "wiem, że takie istnieją".

  • 9. Data: 2010-05-16 19:56:53
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 16 May 2010 21:15:07 +0200, Plumpi napisał(a):

    OK. No wiec nie wiem :) Ale im wiecej czytam, tym bardziej watpie.

    Dzieki za wszystkie wyjasnienia.

    To teraz inne pytanie - czy w dostepnych na rynku kominkach z plaszczem
    wodnym praca dmuchawy i pomp jest slyszalna? Nie chce robic z salonu
    kotlowni - kominek ma grzac, ale tez byc przedmiotem estetycznym.

    Ewentualnie moze ktos firme z Krakowa badz okolic, ktora ma uruchomiona
    jakas pokazowa instalacje?

  • 10. Data: 2010-05-16 20:22:26
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > To teraz inne pytanie - czy w dostepnych na rynku kominkach z plaszczem
    > wodnym praca dmuchawy i pomp jest slyszalna?

    Zawsze słychać. Mniej lub bardziej, ale słychać. Czasami dość głośno.

    > Nie chce robic z salonu
    > kotlowni - kominek ma grzac, ale tez byc przedmiotem estetycznym.

    To musisz sobie to przemyśleć. Kominek z płaszczem to spory wydatek. Wydatek
    taki sam jak zrobienie kotłowni z kotłem na ekogroszek.
    Porównując kominek z płaszczem z kotłem na ekogroszem chyba nie muszę
    wspominać, że obsługa takiego kotła jest o wiele wygodniejsza i mniej
    pracochłonna.
    Jeżeli masz jeszcze przy tym dylemat, że nie chcesz robić kotłowni w salonie
    to budowa takiego kominka jest bezsensowna, gdyż jest opłacalna tylko wtedy,
    kiedy taki kominek będzie stanowił podstawowe źródło ciepła.
    Jako instalator odradzam swoim kliento budowę takich kominków, kiedy nie są
    przekonani, ze będą go wykorzystywać systematycznie.
    Jezeli to ma być kominek rekreacyjny odpalany sporadycznie czy też
    okazjonalnie to lepiej zbudować normalny, otwarty kominek bez płaszcza.
    Kominek taki może też stanowić alternatywę w przypadku awarii energii
    elektrycznej, bez której kominek z płaszczem staje się bezużyteczny.

    > Ewentualnie moze ktos firme z Krakowa badz okolic, ktora ma uruchomiona
    > jakas pokazowa instalacje?

    Zapytaj w lokalnych firmach instalatorskich. Bardzo często firmy takie mają
    pokazowe instalacje.