  • 1. Data: 2019-04-12 21:41:44
    Temat: wielka płyta - na co zwracać uwagę?
    Od: JaceK <JaceK@wu_pe.pe_el>

    Przymierzam się do kupna mieszkania w starym budownictwie, tzw.
    "wielkiej płycie". Czy ta technologia kryła w sobie jakieś
    "niespodzianki" ujawniające się po latach? Na co szczególnie zwracać
    uwagę oglądając takie mieszkanie?

    JaceK

  • 2. Data: 2019-04-12 22:00:56
    Od: l...@g...com

    To prawie nowe budownictwo. Standardowo, stan instalacji sanitarnych, elektrycznej i
    czy płyty się nie "obrywajo"

  • 3. Data: 2019-04-12 22:05:47
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Spytac ubezpieczyciela czy ubezpieczy od wartosci rynkowej i ile zaplaci jak by dom
    sie zburzyl sam. Spytac o skladke od takiej opcji. Jesli istnieje jakiekolwiek ryzyko
    to nie bedzie chcial ubezpieczyc albo zaproponuje bardzo wysoka skladke.

  • 4. Data: 2019-04-12 23:24:53
    Temat: Re: wielka płyta - na co zwracać uwagę?
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-04-12 o 21:41, JaceK pisze:
    > Przymierzam się do kupna mieszkania w starym budownictwie, tzw.
    > "wielkiej płycie". Czy ta technologia kryła w sobie jakieś
    > "niespodzianki" ujawniające się po latach?

    Tak. Budowniczy wielkiej płyty mocno się przeliczyli, bo bloki budowane
    były na 60 lat, a okazało się, że spokojnie postoją jeszcze drugie tyle,
    albo i trzecie :)

    Typowe problemy:

    Krzywe ściany, podłogi i sufity.

    Słaba izolacja akustyczna.

    Słaba izolacja termiczna co się przekłada na duże koszty ogrzewania
    jeżeli budynek nie jest docieplony.

    Pordzewiałe łączniki zbrojeń.

    > Na co szczególnie zwracać uwagę oglądając takie mieszkanie?

    Żeby ściany były w miarę proste.

    Żeby na elewacji i stropie nie było azbestu. Często był stosowany jako
    element elewacji.

    Żeby nie było xylamitu. Xylamit jest trującą i rakotwórczą substancją
    służącą kiedyś do impregnacji drewna. Wydziela charakterystyczną woń.
    Nasączano nim drewno m.in. formy w których odlewano płyty betonowe oraz
    elementy konstrukcyjne budynków, wykończenia wnętrz oraz podkłady
    kolejowe i drewniane słupy elektryczne i telefoniczne. W budynkach z
    wielkiej płyty xylamit pozostawał z form, a także czasami impregnowane
    było nim drewno z którego robiono drzwi do piwnic, a nawet boazerie, a
    także płyty typu suprema. Suprema to płyta z wiórów drewnianych
    wymieszanych z cementem, które służyły w wielkiej płycie jako
    docieplenie, czasami do budowy ścianek działowych, w szachtach
    instalacyjnych do wytłumienia hałasów i oddzielenia poszczególnych
    kondygnacji. Zapach ten potrafi się wydzielać w takich mieszkaniach
    przez dziesiątki lat. Osoby zamieszkujące dane mieszkanie raczej już nie
    wyczuwają jego obecności, ale osoba z zewnątrz potrafi wyczuć. Aby się
    zorientować jaki ma zapach można powąchać jakiś drewniany słup lub
    podkład kolejowy. Jeżeli taki zapach się wyczuje w budynku to należy
    odpuścić kupno takiego mieszkania. Aby sprawdzić czy xylamit był używany
    przy budowaniu danego budynku trzeba powąchać szacht instalacyjny oraz
    zejść do piwnicy.

    Żeby na klatce schodowej dostępne były 2 windy. W niektórych budynkach
    ludzie poodgradzali przejścia pomiędzy klatkami i przez to mieszkańcy
    danej klatki mają dostęp tylko do jednej windy. Windy jak każde
    urządzenie techniczne ma prawo się popsuć czy zablokować. Ponadto
    podlega okresowym przeglądom konserwacyjnym i badaniom. Wtedy wyłączone
    są z ruchu. Jak nie ma dostępu do drugiej windy to pozostają schody.

    Żeby instalacja elektryczna była wykonana z przewodów miedzianych.
    Chyba, ze ktoś kupuje mieszkanie i przewiduje od razu kapitalny remont.

    Dobrze też jak piony kanalizacyjne są już wymienione na plastikowe.
    Kanalizacja żeliwna lubi się zapychać i często dochodzi w takich
    budynkach do zalań mieszkań.

    Czy łączenia zbrojeń nie są skorodowane, co powoduje, że taki budynek ma
    krótszą żywotność. Można to sprawdzić oglądając szczeliny łączeń płyt
    jeżeli budynek nie jest docieplony. Od wewnątrz natomiast jest już
    gorzej, bo łączenia te są otynkowane. Ale jeżeli coś by się działo z
    tymi łączeniami to na tykach w miejscach łączeń płyt następują pęknięcia.

    Tutaj trzeba się trochę zastanowić jeżeli kupuje się mieszkanie po
    remoncie. Czasami ludzie pozbywają się takich problematycznych mieszkań
    robiąc szybki remont, zazwyczaj zakrywając łączenia płytami
    gipsowo-kartonowymi. Warto wtedy poprosić kogoś z siąsiadów tego aby
    obejrzeć ich mieszkanie, które nie zostało wyremontowane.

    Można zrobić to choćby pod pretekstem czy aby z mieszkania, które chcemy
    kupić nie ma jakichś zalań.

    Bywały też czasami problemy z balkonami, które potrafiły się oberwać.

    To tak z grubsza.

  • 5. Data: 2019-04-15 16:46:05
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 12.04.2019 o 23:24, Uzytkownik pisze:

> [...]
    > kupić nie ma jakichś zalań.
    >
    > Bywały też czasami problemy z balkonami, które potrafiły się oberwać.

    A ogólnie to stwierdzam, jako zresztą mieszkaniec starej kawalerki przez
    5 lat, że na dzień dzisiejszy te stare osiedla to wcale nie jest głupi
    pomysł. Jako jedyne mają zazwyczaj jeszcze jakąś przestrzeń, często
    zieloną między blokami, a same mieszkania są jednymi z sensowniej
    zaplanowanych gdzie przestrzeń jest zupełnie nieźle wykorzystana. Bo jak
    widzę niektóre "nowe" cuda deweloperskie, to płakać się chce. Zwłaszcza
    jak widzę "salon" 15 m2, ale za to jakiś totalnie nie ustawny korytarzyk
    ma np. 10 m2...
    Lepiej rozplanowanej przestrzeni, jak w kawalerce z wielkiej płyty, w
    której mieszkałem, jeszcze nie widziałem nigdzie.

    Pzdr

    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 6. Data: 2019-04-15 18:59:41
    Od: l...@g...com

    Wielkie płyty były różne, również takie z przechodnimi pokojami.

  • 7. Data: 2019-04-15 19:10:46
    Od: Sir_Robak <s...@o...pl>

    W dniu 2019-04-15 o 18:59, l...@g...com pisze:
    > Wielkie płyty były różne, również takie z przechodnimi pokojami.

    Ale to najczęściej M4 tzw. czyli sypialnia z dużego pokoju burżujstwo
    jak na tamte czasy ale fajna sprawa!

    Robak

  • 8. Data: 2019-04-15 22:55:45
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 12.04.2019 o 21:41, JaceK pisze:
> [...]
    > "wielkiej płycie". Czy ta technologia kryła w sobie jakieś
    > "niespodzianki" ujawniające się po latach? Na co szczególnie zwracać

    na opłaty. Ciepłe kaloryfery są wygodne, ale jak przypiździ we wrześniu
    - grzejesz farelką. jak przyjdzie płacić - taniej może wyjść prądem. Na
    sąsiadów, bo ściany niosą. tak w ogóle to widzę trend, że lepiej
    mieszkać w gorszym, mniejszym, mniej komfortowym mieszkaniu, ale w śród
    spokojnych ludzi. Chociaż nie wszyscy. ale to inna bajka. Mimo wszystko,
    mimo że to grupa budowlana, mniej bałbym się budowlanych wpadek, niż
    innych ogólno życiowych. Budowlane da sie naprawić, powalczyć w sądzie,
    a z dyskoteką, meliną, nocnym życiem nic nie zrobisz. A miejsce
    parkingowe? sklep, szkoła, szpital, poczta....

    ToMasz

  • 9. Data: 2019-04-15 23:32:04
    Od: adam <a...@a...pl>

    W dniu 2019-04-15 o 16:46, Kżyho pisze:
> [...]
    > Lepiej rozplanowanej przestrzeni, jak w kawalerce z wielkiej płyty, w
    > której mieszkałem, jeszcze nie widziałem nigdzie.

    Zgadzam się. 30 lat mieszkałem w wielkiej płycie, wcześniej w innym
    blokowisku. Rozplanowanie mieszkań było dobre, ale ważniejsza jest
    przestrzeń. Jest trawnik, ławki, drzewa, miejsce dla zabaw dla dzieci,
    całkiem spore boisko.
    Obok deweloper wywalił osiedle, chyba ponad setka bloków i zero miejsca.
    Dzieciaki snują się po uliczkach, albo przychodzą na nasze osiedle.
    Ale za to mają parkingi, czego u nas w ogóle nie ma.

  • 10. Data: 2019-04-16 12:29:13
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 15.04.2019 o 18:59, l...@g...com pisze:
    > Wielkie płyty były różne, również takie z przechodnimi pokojami.

    Owszem. Ale większość, przynajmniej te w Poznaniu, które miałem okazje
    oglądać, ma jednak sensowne wielkości/układy pomieszczeń i moim zdaniem
    dużo lepsze niż większość nowego budownictwa.

    Pzdr

    --
    /__/_* /