  • 281. Data: 2016-09-07 11:18:31
    Temat: Re: PC a GAZ
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 6 Sep 2016 01:50:45 -0700 (PDT), Lisciasty

    > Ja bym tego tak nie uogólniał, ale może taki trend jest.

    Nie uogólniam, raczej widzę konsekwencje w ilości zużytej energii w związku
    z ilościami strat. Im większe straty, tym większa konieczna moc urządzenia
    grzewczego, i tym większe zużycie energii. Jeśli straty są małe, to
    stosunkowo małe powinno wyjść zużycie energii.

    > Z OZC, które służy jako podstawa do świadectwa. A co to ma do rzeczy?
    > Wychodzi mi jakieś 5,5 tys. kWh, czyli koszt około 2 tys. zł rocznie
    > mam wrażenie.

    Po prostu nie wiem co to za liczby. Najpierw było 22MWh "użytkowej", potem
    9MWh "po pompie" a teraz 5,5MWh (prądu?). Te 2 tys. zł brzmi realnie dla
    takiego domu, tylko się nie spina z zużyciem i kosztem kWh.

    > Ponoć na 80-100m mam wungiel brunatny, może sprzedać
    > w cholerę tą pompę i palić swoim węglem w śmieciuchu? :P

    Może pójdź krok dalej i dokopiesz się do ropy. ;P

    > No jest to jakiś tam koszt, z aparatury to mam już przekaźniki
    > do pomp za małe piniomdze, czujniki temperatury za grosze już powtykałem
    > w kilka miejsc i skrętką do kotłowni poszło. Zostało dodać jakiś
    > mały tani sterownik a'la Budyń i gotowe, więcej kosztów nie przewiduję.

    Właśnie ja też będę musiał system hydrauliczny (w sensie zawory
    przełączające DZ i GZ) jakoś wysterować. Sterowniki pompy tego nie
    ogarniają w takim stopniu jak potrzebuję. Na forum sugerowano mi wykonanie
    sterowania na PLC, ale potem okazało się, że ten "system" nie radzi sobie
    szczególnie z pomiarami temperatur (które do działania przełączników DZ/GZ
    będą w zasadzie kluczowe).

    > No ja liczyłem to chłodzenie i tyle wyszło :>
    > No jak pisałem Mańkowi, nie wiem jak to będzie z tą podłogą. Może
    > wyjdzie, a może nie. Może nie będę miał 22 stopni w upały,
    > a 25? Jeden pies. Przekonam się na własnej dupie już w przyszłym roku :P
    > Tuż obok pompy mam rekuperator i rozdzielacze, może doczepię
    > chłodnicę i zamiast podłogi będzie chłodzone powietrze? Albo coś
    > innego się jeszcze wymyśli. Grunt to mieć czas i parę groszy
    > na zmarnowanie :P

    W takim razie dopytam się w przyszłym roku jak działa, jako że instalację
    będę robić dopiero za dwa lata.

    > Dawaj znać.

    Boję się. ;)

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 282. Data: 2016-09-07 19:44:00
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 7 września 2016 11:17:37 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
    > Nie uogólniam, raczej widzę konsekwencje w ilości zużytej energii w związku
    > z ilościami strat.

    Pewnie coś w tym jest, ale wydaje mi się, że dobrze policzyłem chatę.
    I tak pierwsza zima wszystko zweryfikuje :P

    > Po prostu nie wiem co to za liczby. Najpierw było 22MWh "użytkowej", potem
    > 9MWh "po pompie" a teraz 5,5MWh (prądu?). Te 2 tys. zł brzmi realnie dla
    > takiego domu, tylko się nie spina z zużyciem i kosztem kWh.

    A bo za skrótowo napisałem kurfa. Użytkowa to jest to co wychodzi z obliczenia
    chałupy, pomijając kompletnie źródło ciepła (albo przyjmując, że grzałbyś
    prądem ze sprawnością 100%). Użytkowa wychodzi mi:

    Ogrzewanie i wentylacja 18,8 tys. kWh
    CWU 3 tys. kWh
    Czyli razem jakieś 22 tys. kWh

    Końcowa to to co uwzględnia rekuperację i pompę. Wychodzi:
    ogrzewanie i wentylacja 5,5 tys. kWh
    CWU 1,4 tys. kWh
    urządzenia pomocnicze 2,3 tys. kWh

    Czyli można powiedzieć że teoretycznie rzeczywista energia do ogrzania
    chaty, to te 5,5 tys. kWh.
    Trochę mnie niepokoi zużycie tych pomp, być może coś źle policzyłem?

    > Może pójdź krok dalej i dokopiesz się do ropy. ;P

    Zobaczymy jak przyjadą dłubać, kto wie :]

    > Właśnie ja też będę musiał system hydrauliczny (w sensie zawory
    > przełączające DZ i GZ) jakoś wysterować.

    Eee ale po co?
    A może ja źle myślę?
    U mnie zimą wymiennik podłogówkowy odcięty,
    podłogówka na jednym obiegu razem z CWU.
    Latem przekręcam łapą parę zaworów i glikol zaczyna mi
    cieknąć przez wymiennik, podłogówka leci na osobnym obiegu,
    a CWU z pompą ciepła na osobnym. Jak chcę chłodzić podłogę
    to odpalam przekaźnik od pomp podłogówki i tyle.
    Po co mi przełączać zawory?

    > W takim razie dopytam się w przyszłym roku jak działa, jako że instalację
    > będę robić dopiero za dwa lata.

    No to przez ten czas już u mnie wyjdzie, czy to ma jakiś sens :>
    Jakby co, to przepnę ten wymiennik na inne rurki, wyprowadzę przez
    ścianę do ogródka i będzie chłodzić browary. O.

    L.

  • 283. Data: 2016-09-08 12:20:01
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 7 Sep 2016 10:44:00 -0700 (PDT), Lisciasty

> [...]
    > chaty, to te 5,5 tys. kWh.
    > Trochę mnie niepokoi zużycie tych pomp, być może coś źle policzyłem?

    Nie znam parametrów ocieplenia Twojego domu (poza powierzchnią), ale to
    dużo IMHO. Ponad 2MWh na urządzenia pomocnicze to też coś sporo.

    Mnie przy 180m2 grzanej podłogi wyszło z audytu 3MWh/rok za wszystko co
    produkuje ciepło (CO, CWU, Reku). Przy 50 gr/kWh prądu, wychodzi 1500
    zł/rok, u Ciebie jakby 4500 zł. Chyba musisz to przeliczyć ponownie.

    > Po co mi przełączać zawory?

    Tobie raczej nie potrzeba. Do mojego systemu będzie potrzebne przełączanie.

    > No to przez ten czas już u mnie wyjdzie, czy to ma jakiś sens :>
    > Jakby co, to przepnę ten wymiennik na inne rurki, wyprowadzę przez
    > ścianę do ogródka i będzie chłodzić browary. O.

    LOL

    Też o tym myślałem. ;D

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 284. Data: 2016-09-08 16:55:50
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 8 września 2016 12:19:07 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
    > Nie znam parametrów ocieplenia Twojego domu (poza powierzchnią), ale to
    > dużo IMHO.

    20cm na ścianach, 15cm pod podłogą, na razie 30 wełny na suficie,
    ale będzie więcej bo od góry mnie nic nie ogranicza i w wolnej chwili
    będę tam sypał albo kładł coś taniego, lub coś co aktualnie jest
    w promocji (czasami trafia się wełna nawet za 5 zeta/m2, pewnie jest
    to dziadostwo ale zawsze dodatkowe 15 cm swoje robi).
    Okna nieco wysunięte w ocieplenie, okna same w sobie jakieś
    niby energooszczędne, ale w programie założyłem że są ciut lepsze
    od zwyczajnych.

    > Ponad 2MWh na urządzenia pomocnicze to też coś sporo.

    No to muszę sprawdzić, program ma jakieś współczynniki, które
    samemu się określa za pomocą podpowiedzi i być może coś sknociłem.

    > Mnie przy 180m2 grzanej podłogi wyszło z audytu 3MWh/rok za wszystko co
    > produkuje ciepło (CO, CWU, Reku). Przy 50 gr/kWh prądu, wychodzi 1500
    > zł/rok, u Ciebie jakby 4500 zł. Chyba musisz to przeliczyć ponownie.

    Średnia cena energii za ogrzewanie wyjdzie niżej niż 50gr.
    A generalnie liczyłem ze sporym zapasem, nie uwzględniłem np. rolet
    w oknach i paru innych rzeczy, sprawność reku dałem nieco niższą.
    Wolałem mieć zapas na okoliczność partactwa wykonawców. Teraz jak
    to wszystko podciągnę do standardu cywilizacyjnego to na pewno
    wyjdzie dużo mniej.

    Zima za pasem, zamontuję sobie licznik energii na pompie i będzie
    czarno na białym widać, ile żre.

    L.

  • 285. Data: 2016-09-09 07:25:23
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu czwartek, 8 września 2016 16:55:51 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:
    > Zima za pasem, zamontuję sobie licznik energii na pompie i będzie
    > czarno na białym widać, ile żre.

    a zamontuj też ciepłomierz, realną energie zobaczysz :) Najlepiej ze buforem osobno
    dla cwu i co.

    b.

  • 286. Data: 2016-09-09 07:53:00
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 9 września 2016 07:25:28 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:
    > a zamontuj też ciepłomierz, realną energie zobaczysz :)
    > Najlepiej ze buforem osobno dla cwu i co.

    A da się toto zrobić za rozsądne piniomdze? No i pewnie trzeba by
    hydraulikę rozcinać, póki co nie mam zalanej instalacji ale...

    L.

  • 287. Data: 2016-09-09 08:24:25
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu piątek, 9 września 2016 07:53:00 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:

    > A da się toto zrobić za rozsądne piniomdze? No i pewnie trzeba by
    > hydraulikę rozcinać, póki co nie mam zalanej instalacji ale...

    instalacje trzeba rozciąć, nie ma rady, na jednej rurze idzie ciepłomierz i pomiar
    temperatury, na drugiej tylko pomiat temp. Ciepłomierz to 2-3stówki.

    Najciekawsze byłoby podpiecie do sterownika aby monitorował i archiwizował na
    bieżąco. Ale tak nie umiałem zrobic i przepisuje recznie dane z okienka do excela od
    czasu do czasu.

    b.

  • 288. Data: 2016-09-09 11:38:37
    Od: quent <x...@x...com>

    On 26.08.2016 11:51, Budyń wrote:
    > własnie mi przyszło rozliczenie roczne gazu na kwotę 2500zł. Powierzchnia jakies
    120m2.

    Ja mam wszystko na gaz - gotowanie, cwu, co kondensat + podłogówka.
    Dla domu parterowego 135m2 rocznie za gaz 2250zł (3 osoby - 2+1).
    Kominka brak bo po co przy takich kosztach.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 289. Data: 2016-09-12 19:48:32
    Od: Przyjazny <p...@n...tld.invalid>

    On 2016-09-09 06:24, Budyń <b...@r...pl> wrote:

> [...]
    bieżąco. Ale tak nie umiałem zrobic i przepisuje recznie dane z okienka do excela od

    Dostaw najtańszy aparat który może robić zdjęcia co określony czas ;-).

  • 290. Data: 2016-09-12 20:21:53
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    bieżąco. Ale tak nie umiałem zrobic i przepisuje recznie dane z okienka do excela od
    czasu do czasu.

    > Dostaw najtańszy aparat który może robić zdjęcia co określony czas ;-).

    Ta, a OCR sam przepisywał do tego excela. Jeszcze mu doradźcie że na
    malinie zrobi to banalnie prosto i tanio.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz