    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Wąż rozciągliwy elastyczny x-hose
    Date: Mon, 8 Jun 2020 11:28:31 +0200

    Pan Krzysztof Gajdemski napisał:

    > Jeśli wszak potrzeby składania/zwijania nie ma, to dwie pierwsze
    > wymienione przeze mnie zalety tracą, co oczywiste, na znaczeniu.
    > Mimo to i tak podlewanie nim jest przyjemniejsze: jest dużo lżejszy
    > od porządnego, sztywnego węża tradycyjnego.

    Sam na wstępie zapytałem o zalety takiego sprzętu. Choć już je poznałem,
    to nadal nie doceniam -- nie wzbudziły one we mnie chęci posiadania.
    Praktyki nie poznam, pozostała mi teoria. Potrafię sobie wyobrazić wąż
    całkiem pozbawiony sztywności. Konstrukcje mieć powinien segmentową
    (kręgowiec), o takiej geometrii przegubu, że niezależnie od kąta zgięcia,
    objętość wewnętrzna pozostanie taka sama. Da się zrobić, choć trywialne
    to nie będzie. Wtedy wewnętrzne ciśnienie nie wytworzy sił prostujących.

    W wężu harmonijkowym ciśnienie powoduje wydłużenie, ale też usztywnienie
    (w sensie dążenia do prostolinijnego ułożenia). Czy to zjawisko nie mąci
    w jakimś stopniu przyjemności podlewania?

    --
    Jarek