  • Data: 2023-12-20 06:55:09
    Temat: Re: ntg elektryczne auta
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu .12.2023 o 00:08 nadir <n...@h...org> pisze:

    > A z jakiego powodu w samochodzie z silnikiem spalinowym wzrasta spalanie
    > z powodu ogrzewania?

    Teraz w większości nowych spalinówek jest dogrzewanie elektryczne. U mnie
    w module klimy mam nagrzewnicę 2kW elektryczną. Do tego podgrzewanie
    foteli, kierownicy, lusterek, szyb - wszystko zużywa sporo prądu, który
    obciąża silnik. Przypomnę, że jeszcze nie tak dawno toczyły się dyskusje
    na pms o ile wzrasta zużycie paliwa przy włączonych światłach, gdzie
    światła to max dodatkowe 200W. Przy dogrzewaniu elektrycznym możemy mieć
    dodatkowe 2-3kW obciążające alternator.

    W nowym, małym dieslu ogrzewanie z nagrzewnicy zaczyna sensownie działać
    po przejechaniu kilkunastu km. W małej benzynie, 1.0L w nowym aucie (kia
    picanto) silnik w zimie nie osiąga temp. roboczej po przejechaniu 30km.
    Wszystko to dzieje się w związku z podniesioną sprawnością nowych silników
    spalinowych, mniej strat na ciepło, słabiej grzeją - trzeba dogrzewać
    elektrycznie.
    Jak auto robi małe przebiegi dzienne - to ciągle kabina jest dogrzewana
    elektrycznie.

    Dodatkowo dochodzi "ssanie" - czyli zwiększona dawka paliwa przy starcie i
    po chwili od startu silnika.
    Jak w swoim dużym suvie pojadę po zakupy do biedronki (niecały km do
    przejechania) to mi auto w zimie na tej "trasie" pokazuje spalanie ponad
    20l/100km. W lecie na tym samym dystansie mam 8-9l/100km.
    Oczywiście im ktoś robi dłuższe trasy od startu to wpływ ssania i
    dogrzewania elektrycznego na zużycie paliwa w przeliczeniu na 100km jest
    coraz mniejszy, ale na krótkich dystansach, na niedogrzanym silniku może
    być i 50% więcej.

    TG