  • 1. Data: 2009-03-03 13:55:49
    Temat: Jak zrobic kominek z plaszczem wodnym ze zwyklego
    Od: witek68 <w...@g...com>

    Witam

    Mam duży kominek Hajduka. Chciałbym go wykorzystać do grzania CO i
    pośrednio ograniczyć emisję cieplną tego kominka (w postaci ciepłego
    powietrza - jest za duży w stosunku do pomieszczenia, w którym mam
    zamiar go postawić).

    Czy można owinąć górną jego część i część rury spalinowej rurką
    miedzianą i w ten sposób przekazywać ciepło kominka wodzie? Czy lepiej
    kupić specjalne rury spalinowe zawierające już wymiennik.

    Chodzi mi przede wszystkim o ocenę bezpieczeństwa takiego "wymiennika"
    z rurki miedzianej.

    pozdrawiam

    Witek

  • 2. Data: 2009-03-03 14:48:20
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > Czy można owinąć górną jego część i część rury spalinowej rurką
    > miedzianą i w ten sposób przekazywać ciepło kominka wodzie?
    > Czy lepiej kupić specjalne rury spalinowe zawierające już wymiennik.

    ani jedno ani drugie rozwiazanie nie zredukuje specjalnie tej czesci ciepla,
    ktora
    juz idzie do pomieszzczenia.
    W opisanej sytuacji moge jedynie polecic minimalne palenie.

    > Chodzi mi przede wszystkim o ocenę bezpieczeństwa takiego "wymiennika"
    z rurki miedzianej.

    Jezeli instalacja bedzie otwarta, to nic zlego sie nie stanie.

    pozdrawiam
    pluton

  • 3. Data: 2009-03-03 14:54:55
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > kupić specjalne rury spalinowe zawierające już wymiennik.
    >
    > Chodzi mi przede wszystkim o ocenę bezpieczeństwa takiego "wymiennika"

    Mozna owinac, widzialem takie rozwiazanie fabryczne na jakiejs
    niemieckiej stronie, wiec wnioskuje, ze jest to bezpieczne. Zreszta co
    mialoby sie stac, miedzi to nie stopi :)
    Ale widzialem tez w sklepie z kominkami inne roziwazanie. Fragment
    komina bedacego rura w rurze, co tworzy plaszcz wodny wokol wylotu. I
    chyba najprosciej kupic cos takiego. Tylko wez pod uwage, ze to moze sie
    srednio oplacac jesli palisz rzadko. Bo potrzebujesz dodatkowy wymiennik
    ciepla, maly obieg instalacji otwartej z naczyniem w najwyzszym punkcie
    (gdzies na strychu?), pompe do tego obiegu i automatyke.

    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz sie do projektu.

  • 4. Data: 2009-03-03 17:30:34
    Od: witek68 <w...@g...com>

    On 3 Mar, 15:54, "T.M.F." <t...@n...mp.pl> wrote:

> [...]
    > ciepla, maly obieg instalacji otwartej z naczyniem w najwyzszym punkcie
    > (gdzies na strychu?), pompe do tego obiegu i automatyke.

    Teraz mam CO z pieca na ekogroszek, czyli instalacja otwarta - można
    chyba podpiąć kominek do tej instalacji, dać jakiś bufor ciepła
    (docelowo do paneli słonecznych) i wykorzystać to naczynie wzbiorcze
    co jest (podłączone jest do osobnego wyjścia w piecu) - może wpiąć się
    do rury biegnącej do naczynia wzbiorczego?

    mam zamiar palić w tym kominku i zrobić cały system DGP i wentylacji -
    pisałem o tym tu: http://groups.google.com/group/pl.misc.budowanie/bro
    wse_thread/thread/effdc24701625f9d?hl=pl

    właśnie remontuję piętro :
    http://groups.google.com/group/pl.misc.budowanie/bro
    wse_thread/thread/ad190be5df0659d2?hl=pl&q=pl

    i nadszedł czas na realizację moich planów :-)

    poza tym szukam czegoś wydajniejszego (i chyba tańszego) od pomysłów z
    allegro (w rodzaju rura w rurze) czy ze strony kratki.pl (nie
    wyobrażam sobie czyszczenia czegoś takiego)

    myślę też, że taka wężownica na kominku odbierze jednak więcej ciepła
    niż inne znane mi wymienniki

    Witek

  • 5. Data: 2009-03-03 17:56:13
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > co jest (podłączone jest do osobnego wyjścia w piecu) - może wpiąć się
    > do rury biegnącej do naczynia wzbiorczego?

    Mysle, ze mozesz sie wpiac szeregowo z piecem, albo rownolegle + jakis
    zawor trojdrozny z automatyka i wykorzystac istniejace naczynie wzbiorcze.
    > poza tym szukam czegoś wydajniejszego (i chyba tańszego) od pomysłów z
    > allegro (w rodzaju rura w rurze) czy ze strony kratki.pl (nie
    > wyobrażam sobie czyszczenia czegoś takiego)

    kratki.pl nie da sie przegladac. Co za kretyn robil ta strone?

    > myślę też, że taka wężownica na kominku odbierze jednak więcej ciepła
    > niż inne znane mi wymienniki

    Niekoniecznie, ale mozliwe. W kazdym razie tanie i warto sprobowac, w
    dodatku nie wychladza nadmiernie spalin. Tez kiedys myslalem o czyms
    takim, ale w koncu tego nie zrobilem i zaluje, bo koszt zaden, a moze by
    to dzialalo :)

  • 6. Data: 2009-03-03 18:59:40
    Od: witek68 <w...@g...com>

    On 3 Mar, 18:56, "T.M.F." <t...@n...mp.pl> wrote:

> [...]
    > dodatku nie wychladza nadmiernie spalin. Tez kiedys myslalem o czyms
    > takim, ale w koncu tego nie zrobilem i zaluje, bo koszt zaden, a moze by

    właśnie, nadmierne odbieranie ciepła ze spalin - z rury spalinowej, to
    trochę strzelanie w stopę - można sobie zniszczyć komin

    chyba pójdę jeszcze dalej - na korpusie kominka zrobię podwójną
    wężownicę - co wy na to? chodzi mi o maksymalny odbiór ciepła z
    otoczenia kominka

    pozdrawiam

    Witek

  • 7. Data: 2009-03-04 15:41:13
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    witek68 wrote:
> [...]
    > kupić specjalne rury spalinowe zawierające już wymiennik.
    >
    > Chodzi mi przede wszystkim o ocenę bezpieczeństwa takiego "wymiennika"

    gdziej widziałem roziwązenie inne

    dodatkowy wymiennik mocowany nad kominkiem an rurze spalinowej. Wymiennik ma
    szyber który pozwala odciąć go od strumienia gazów wylotowych z kominka.

    kosztowało to ok 2- 3 kzł

  • 8. Data: 2009-03-05 08:07:36
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > chyba pójdę jeszcze dalej - na korpusie kominka zrobię podwójną
    > wężownicę - co wy na to? chodzi mi o maksymalny odbiór ciepła z
    > otoczenia kominka

    Na pewno na czwartym miejscu po przecinku cos drgnie :)

    pozdrawiam
    pluton

  • 9. Data: 2009-03-05 20:27:07
    Od: JanuszK <J...@m...o2.pl>

    witek68 wrote:

> [...]
    >
    > chyba pójdę jeszcze dalej - na korpusie kominka zrobię podwójną
    > wężownicę - co wy na to? chodzi mi o maksymalny odbiór ciepła z
    Nic ci to nie da, za mała moc, nawet wężownica nawinięta bezpośrednio na
    rurze dymowej będzie miałą za małą moc aby można coś sensonego zagrzać.

    Jedyne sensowne wyjście to sprzedać wkład i kupić wodny.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 10. Data: 2009-03-15 11:36:56
    Od: s...@t...pl

    On 3 Mar, 19:59, witek68 <w...@g...com> wrote:

> [...]
    >
    > chyba pójdę jeszcze dalej - na korpusie kominka zrobię podwójną
    > wężownicę - co wy na to? chodzi mi o maksymalny odbiór ciepła z

    Witam.
    Ja również myślałem nad czymś takim - czyli wężownica na zewnętrznych
    bocznych ściankach wkładu. Tylko nasuwa się pytanie z jakiego
    materiału - miedziana czy stalowa. Po zabudowaniu temperatura byłaby
    dość wysoka i w takiej wężownicy woda szybko by się nagrzewała
    odbierając ciepło od ścianek wkładu. Zamysł był do C.O. Może ktoś
    wypowie się na ten temat?

    Pozdrawiam
    saverio