  • 31. Data: 2015-01-15 23:18:37
    Temat: Re: Kurs franka
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2015-01-15 o 23:09, Ghost pisze:

    > No ale konsumujący w przyszłość ma po prostu drożej.

    Troche pewnie tak, ale subiektywnie ma kapital. Reszta to tylko kwestia
    czasu. Bogatsze spoleczenstwa gromadza kapital pokoleniami i taniej to
    bedzie, tylko troche pozniej.

    > 2008 -> nigdy jej nie zarobię (mowa o ćwokach ze stanów)

    Masz racje, ale tez nie ma co naduzywac tamtego przykladu. Jak widac
    konsekwencje sa dlugofalowe.

    I teraz lament.

    Pozdro.. TK

  • 32. Data: 2015-01-16 09:23:17
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "abn140" napisał w wiadomości grup

    > ps
    > widzi ktos wogole mnie? znalazlem taki bantustanski serwer i ciekawym....

    Widzę

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 33. Data: 2015-01-16 09:30:16
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Czemu marne?

    Bo mniej obniża ratę niż wzrost kursu chf ją podnosi.

    > Znakomite. Koszt kredytu jest w przybliżeniu
    > określony funkcją wykładniczą c*e^x, gdzie c jest kosztem
    > franka, a w x wchodzą wszystkie rzeczy związane z oprocentowaniem.
    > Zmiany c nie są aż tak ważne (o ile Cię oczywiście dalej stać
    > na ratę), kluczowe jest niskie x. Nie desperuj, tylko na
    > spokojnie policz dla warunków ze swojej umowy kredytowej, bo
    > może się okazać, że nie taki diabeł straszny...

    Ja nie desperuję bo nie mam kredytu we frankach. Znajomi mnie poprosili to
    im policzyłem i wyszło że rata im więcej wzrośnie ze względu na wyższy kurs
    niż spadnie ze względu na obniżkę oprocentowania. Oprocentowanie chf już i
    tak było na tyle niskie że spłacają w zasadzie tylko kapitał.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 34. Data: 2015-01-16 09:37:08
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    >Troche pewnie tak, ale subiektywnie ma kapital. Reszta to tylko kwestia
    >czasu. Bogatsze spoleczenstwa gromadza kapital pokoleniami i taniej to
    >bedzie, tylko troche pozniej.

    Hmm, no ale bogatsi od właśnie na kredycie jada, znacznie bardziej niż my.
    To daje kopa całej gospodarce.

    >I teraz lament.

    Ano. Tylko kto takie cos przewidzi "dopiero co franek drastycznie skoczył
    (2011) wiec powinien być dłuższy czas spokój", ale że szwajcarzy sztucznie
    stłumili tamten skok i później ciągle dociskali, to już mało kto
    rejestrował.

    Mam nadzieje, że zaufanie do stabilności tej waluty w końcu osłabnie.

  • 35. Data: 2015-01-16 09:37:45
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "abn140" napisał w wiadomości grup

    >ps
    >widzi ktos wogole mnie? znalazlem taki bantustanski serwer i ciekawym....

    ja nie widze

  • 36. Data: 2015-01-16 09:38:56
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

    > przesrane bedą mieli ci którzy juz ledwo przędą a bank zażąda dodatkowego
    > zabezpieczenia kredytu. Współczuję.
    > Ciekawe jaka bedzie reakcja rządu - można isc ścieżka Orbana (ale to
    > niepolityczne bo do orbana oczy robił kaczor, trzeba być w kontrze z
    > zasady) albo powiedziec: "polacy, nic sie nie stało".

    Ale dlaczego państwo ma cokolwiek robić?

    https://twitter.com/finnovation_pl/status/5557170355
    40615170/photo/1

    Jak widać rata we franku wahała się pomiędzy 1000 a 1300. Podczas gdy rata w
    złotówkach wahała się pomiędzy 950 a 1800.

    Nawet jakby rata w chf miała się p[rzez rok utrzymać na poziomie 1300 to
    jest to tylko 10% większa niż w momencie brania kredytu. Od tego czasu
    inflacja i wzrost zarobków były znacznie wyższe niż te 10%. Dlatego jak
    kogoś 7 lat temu było stać na ratę 1200 to dziś go stać na więcej niż 1300.

    Te wszystkie publiczne lamenty jak to frankowcom źle to zasłona dymna i
    budowanie kolejnych sztucznych politycznych problemów które jakiś dzielny
    polityk chce rozwiązać.

    Problemem nie jest wysokość raty tylko wielkość zadłużenia - te kredyty są
    niespłacalne z dnia na dzień. Ludzie którzy je wzięli w praktyce nie mogą
    zmienić miejsca zamieszkania dla np. lepszej pracy. Nie mogą sprzedać małego
    mieszkania i kupić większego by mieć więcej dzieci itd. To jest problem,
    natomiast dopóki nie chcą się przeprowadzać to nie mają problemu.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 37. Data: 2015-01-16 09:47:35
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "wolim" napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Ja brałem kredyt na przełomie 2008-2009. Nie pamiętam po ile był frank,
    > ale nie przekraczał 3 złotych. Zaczynałem od raty 1600 zł, a gdybym brał w
    > złotówkach, płaciłbym ratę 2150 złotych. W tej chwili (do wczoraj)
    > płaciłem ratę w wysokości 2000 zł. Po dzisiejszym wzroście będę płacił
    > 2400 zł. Póki co, do wyjścia na zero w porównaniu do kredytu złotówkowego
    > jeszcze z 5 lat minie, jeśli się frank bardziej nie podniesie. Na razie
    > jeszcze jestem na plusie.

    Wydrukować oprawić w ramkę i rozesłać do wszystkich dziennikarzy i
    polityków. Właśnie taka jest prawda - frankowcy są na plusie dlatego nie ma
    żadnego powodu by rząd cokolwiek w tej kwestii zrobił.

    > Chociaż faktycznie szlag człowieka trafia, jak wziął 260 tys, spłacał 6
    > lat i teraz ma do spłacenia 360 tys :)

    To jest ten jedyny problem. W przypadku budowy domu niewielki bo mało osób
    zmienia dom co kilka lat, ale w przypadku mieszkania ogranicza mobilność
    (np. za lepsza pracą).

    > A znam takich, co brali 300, a dzisiaj mają jeszcze 500 do spłacenia.

    > No cóż, wiedzieliśmy w co się pakujemy, No, przynajmniej ja wiedziałem.
    > Ale jak ktoś zabezpieczał kredyt np. mieszkaniem na wynajem, to dzisiaj aż
    > tak strasznie tego nie odczuwa.

    > Pod tym względem Rekomendacja S była dobrym rozwiązaniem, bo uniemożliwia
    > brania kredytów w walucie osobom, które są na styk ze zdolnością
    > kredytową. Gdyby nie ona, dzisiaj nie mielibyśmy, jak ktoś tu pisał, 700
    > tys. załamanych kredytobiorców, tylko dwa miliony :)

    Od początku powinno być tak że w walucie liczy się zdolność w tylko 75% aby
    wymusić rezerwę na wahania kursowe. Tymczasem banki liczyły zdolność na styk
    a do tego dawały kredyty na 110% inwestycji, ale nadal to nie nasz problem.
    Jak bank zbyt lekko udzielał kredytów to _jego_ problem. Ludzie mają prawo
    do upadłości konsumenckiej więc nie jest tak jak to kilku polityków
    przedstawia, że to pół miliona Polaków będzie miało problem, nie to kilka
    banków (i ich akcjonariuszy) będzie miało problem.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 38. Data: 2015-01-16 09:47:40
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "Ergie" napisał w wiadomości grup

    >Te wszystkie publiczne lamenty jak to frankowcom źle to zasłona dymna i
    >budowanie kolejnych sztucznych politycznych problemów które jakiś dzielny
    >polityk chce rozwiązać.

    Wczoraj w telewizorni polityk Kowal, był oburzony, ze inni politycy
    podchodzą do tego problemu z chłodem ekonomisty, podczas gdy dotyczy on
    700tys ludzi. Po jakimś czasie w dyskusji wyszło, że on też ma kredyt :-)

    Ja nawet w te 700tys mam problem uwierzyć, nawet jeśli jest taka liczba, to
    statystycznie będzie na różnym poziomie spłacenia i wielu ludziom aktualny
    skok nie odbiera snu.

  • 39. Data: 2015-01-16 09:58:30
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Ergie wrote:

    > Bo mniej obniża ratę niż wzrost kursu chf ją podnosi.

    Owszem, teraz może się tak zdarzyć, pomijając fakt, że to zależy od
    indywidualnych zapisów umowy kredytowej. Chciałem tylko zauważyć,
    że oprocentowanie w wysokości "zaledwie" 7%, które do niedawna było
    wartością typową dla kredytów złotówkowych, podwaja zobowiązania
    kredytobiorcy w 10 lat (1,07^10=1,96). Frankowe okolice 2% w tym
    czasie powiększają je o zaledwie 21%. Inflacja koryguje w dół _obie_
    wartości, więc całkowity koszt kredytu w CHF _dalej_ może wyjść
    niższy, pomimo dwukrotnego wzrostu kursu biorąc za odniesienie
    dołek 1,98PLN/CHF. "Jedyny" problem polega na tym, że jeśli ktoś
    do wczoraj balansował na krawędzi budżetu domowego, to teraz
    może go nie być stać na ratę i raczej nie pocieszy go fakt, że
    całka po okresie kredytowania dalej jest niższa niż w PLN. Jeśli
    zaś na obsługę kredytu przeznaczał 20% domowego budżetu, to mu
    naprawdę wisi wczorajsza niespodzianka, o ile bank nie zareaguje
    nerwowo i nie zażąda dodatkowego zabezpieczenia kredytu.

    > Ja nie desperuję bo nie mam kredytu we frankach. Znajomi mnie poprosili
    > to im policzyłem i wyszło że rata im więcej wzrośnie ze względu na
    > wyższy kurs niż spadnie ze względu na obniżkę oprocentowania.

    Urok kredytu walutowego. Policz im jeszcze koszt całkowity.

    > Oprocentowanie chf już i tak było na tyle niskie że spłacają w zasadzie
    > tylko kapitał.

    No to czemu narzekają? Dostali od Mikołaja pożyczkę na 0%. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 40. Data: 2015-01-16 10:00:50
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Maniek4 wrote:

    > Przyjmij dla x zero.

    Na takie cuda osobiście nie liczę, natomiast mogą się zdarzyć
    osoby, którym wyjdzie x < 0. "Biedaczki" tego nie przewidziały
    i teraz "ustalają wspólne stanowisko":

    http://gospodarka.dziennik.pl/news/artykuly/478540,u
    jemne-stopy-procentowe-w-szwajcarii-co-z-polskimi-kr
    edytami-w-chf-banki-beda-doplacac.html

    :-)))

    Pozdrawiam, Piotr