  • 71. Data: 2018-03-12 21:01:30
    Temat: Re: Lokal 47m2 - czym grzać?
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .03.2018 o 20:08 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

> [...]
    > w okolicach 1/3, a COP-y pomp ciepła koło 3. Czyli jak to mówią, jeden
    > pies. I tak jak na forach samochodowych klekociarze będą się spierać
    > z benzyniarzami kto lepszy, tak tu religijny gaziarz z błagoczestnym
    > pompiarzem mogą wieść długie dysputy na wzniosłe tematy ochrony Matki
    > Ziemi. Jeden będzie dowodził, że w pompie sprawność energetyczną ma
    > 4,13% wyższą, drugi mu odpowie, że za to "carbon footprint" większy.
    > I takie rzeczy to nawet warto czasem poczytać, ale nie wyznania ludzi,
    > którzy mogą tylko wierzyć, bo fizyka dla nich to tylko "taki przedmiot

    A w temacie:

    DR. INŻ. WŁODZIMIERZ SELEM
    konstruktor,
    prezes Zespołu Rzeczoznawców
    Samochodowych, Maszyn i Urządzeń,
    były wieloletni dyrektor
    Ośrodka Badawczo-Rozwojowego
    Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu

    gada bzdury twierdząc poniższe?

    "Po pierwsze, diesel jest oszczędniejszy. Jego sprawność w procesie
    spalania wynosi 50%, tzn., że z dostarczonej 100% energii otrzymujemy 50%
    pracy. Natomiast w silniku benzynowym maksymalnie 35-38%. Większa
    sprawność silnika diesla wynika również z większego stopnia sprężania,
    większego nadmiaru powietrza, braku przepustnicy, a tym samym braku
    dławienia w zakresie obciążeń częściowych.

    Po drugie silnik diesel jest bardziej ekologiczny w stosunku do silnika
    benzynowego.

    Praca silnika diesla w przeciwieństwie do silnika benzynowego nie jest
    uzależniona od składu mieszanki określającej granicę zapalności, może więc
    pracować na bardzo ubogich mieszankach. W spalinach są więc znacznie
    mniejsze ilości trujących toksyn takich jak tlenek węgla (CO),
    węglowodorów (HC), ale również w nowoczesnym silniku diesla jest znaczna
    redukcja tlenków azotu (NOx) i cząstek stałych."

    Pytam bo nie wiem.

    TG

  • 72. Data: 2018-03-12 21:02:11
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2018-03-12 o 10:10, Myjk pisze:

    > Paradoksalnie najwięcej kłopotów powietrzne pompy mają w okolicach zera.
    > Jak jest -17 to powietrze jest suche, więc się lamele mniej szronią. Tylko
    > energii jest mniej, toteż spada moc cieplna urządzenia. Ale na takie okazje
    > są grzałki. Przez parę dni nawet z COP=1 nie pójdziesz z torbami. Już nie
    > wspomnę, że takie temperatury to w nocy są kiedy niekogo nie ma w lokalu i
    > nie potrzeba wysoko podnosić temperatury.

    Ok, przyjrzę się co tam można zrobić w sprawie ocieplenia i spróbujemy
    policzyć dla opcji klimatyzator/kurtyna lub oba.
    Dziękuję za rzeczową pomoc.

    --
    Irokez

  • 73. Data: 2018-03-12 21:17:57
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Raczej nie mowi calej prawdy a sa miejsca gdzie gada bzdury. Jak dizle robia mniej
    toksyczne spaliny to dlaczego niemcy wprowadzaja zakaz wjazdu dizli do miast?
    Sprawnosc spalania 50% to nie jest sprawnosc silnika jako calosci. Jak sadzisz co to
    znaczy ze sprawnosc spalania to 50%.

  • 74. Data: 2018-03-12 21:33:26
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 12 marca 2018 21:17:58 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder
    napisał:
> [...]
    Sprawnosc spalania 50% to nie jest sprawnosc silnika jako calosci. Jak sadzisz co to

    Nawet jak gada dobrze, to co ma do rzeczy sprawność do wywalanego syfu?
    Jeżeli nawet silnik dizla byłby dwa razy bardziej sprawny od elektryka
    (licząc łącznie z przesyłem etc) ale elektrownia zatrzymuje 10 x więcej
    syfu na filtrach kominowych to jesteśmy i tak 5 x bardziej "eko" jeżdząc
    samochodem elektrycznym.

    To samo można odnieść do ogrzewania i pomp ciepła.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 75. Data: 2018-03-12 21:49:11
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .03.2018 o 21:17 Zenek Kapelinder <4...@g...com> pisze:

> [...]
    > wjazdu dizli do miast? Sprawnosc spalania 50% to nie jest sprawnosc
    > silnika jako calosci. Jak sadzisz co to znaczy ze sprawnosc spalania to

    Autor wyjaśnia co ma na myśli:

    "Po pierwsze, diesel jest oszczędniejszy. Jego sprawność w procesie
    spalania wynosi 50%, tzn., że z dostarczonej 100% energii otrzymujemy 50%
    pracy.

    Ja to zdanie rozumiem w taki sposób, że z całej energii zawartej w paliwie
    otrzymujemy w wyniku spalania 50% energii mechanicznej.

    Co do ekologi - art pochodzi z 2011r.
    O ile od tego czasu sprawność silników spalinowych raczej się nie zmieniła
    - to "ekologia" tak.
    W 2011r. autor nie wiedział tego na temat zanieczyszczeń generowanych
    przez silniki co jest obecnie powszechnie wiadome.

    TG

  • 76. Data: 2018-03-12 21:54:41
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .03.2018 o 21:33 Adam Sz. <a...@g...com> pisze:

> [...]
    > (licząc łącznie z przesyłem etc) ale elektrownia zatrzymuje 10 x więcej
    > syfu na filtrach kominowych to jesteśmy i tak 5 x bardziej "eko" jeżdząc

    ale moje wtrącenie w tym wątku nie dotyczyło "eko" a sprawności właśnie.

    Konkretnie to takiej odpowiedzi Myjka na post Jarosława:

    TG

  • 77. Data: 2018-03-12 21:55:09
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Mon, 12 Mar 2018 21:49:11 +0100, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > Ja to zdanie rozumiem w taki sposób, że z całej energii zawartej w
    > paliwie otrzymujemy w wyniku spalania 50% energii mechanicznej.

    Do tego należałoby zatem doliczyć energię cieplną (ogrzewanie). Niby to
    by-product, ale zimą mocno przydatny. A elektryk musi wtedy farelką grzać.

    Mateusz

  • 78. Data: 2018-03-12 22:14:58
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 12.03.2018 o 10:10, Myjk pisze:
    > Paradoksalnie najwięcej kłopotów powietrzne pompy mają w okolicach zera.

    Zgadza się, najczęściej lamele pokrywają się lodem w okolicy 0C tak
    +-5C. Im zimniej, tym trwa to dłużej.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 79. Data: 2018-03-12 22:39:51
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2018-03-12 o 21:33, Adam Sz. pisze:

> [...]
    > (licząc łącznie z przesyłem etc) ale elektrownia zatrzymuje 10 x więcej
    > syfu na filtrach kominowych to jesteśmy i tak 5 x bardziej "eko" jeżdząc

    Tyle tylko, że po dodaniu "szczochów" do spalin diesla wylata z niego
    wiosenna bryza.
    http://www.blue-tank.pl/pl/jak-dziala-technologia-sc
    r.html
    Jeżeli ta reakcja jest w 100% prawdziwa, to samochód elektryczny nie
    jest w ogóle eco.

  • 80. Data: 2018-03-12 23:22:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Gorbaczuk napisał:

> [...]

    Zależy w którym miejscu.

> [...]
    > większego nadmiaru powietrza, braku przepustnicy, a tym samym braku
    > dławienia w zakresie obciążeń częściowych.

    No jasne, że oszczędniejszy, ludzie (chyba?) dlatego go kupują. Spala
    przecież na ogół mniej paliwa. Z tym że nie są to róznice na tyle duże,
    by można je uznać za "jakościowe" (innymi słowy, może istnieć diesel
    spalający więcej od silnika benzynowego i robiący to samo).

    > Po drugie silnik diesel jest bardziej ekologiczny w stosunku do silnika
    > benzynowego.

    To już zależy co kto uważa za "ekologiczne". Silnik benzynowy da się
    "odsmrodzić" bardzo skutecznie (wbrew temu, co niektórym się wydaje,
    udało się to lepiej niż w elektrowniach). Diesel emituje sadzę, a z
    tym sobie bardzo trudno poradzić. Sadze można uznać za ekologiczną,
    bo to czysty węgiel. Ale ekologiczna jest dopiero po kilku godzinach,
    gdy całkiem opadnie na ziemię. Wcześniej zdecydowanie nie jest. Bardzo
    zdecydowanie.

> [...]
    > węglowodorów (HC), ale również w nowoczesnym silniku diesla jest znaczna
    > redukcja tlenków azotu (NOx) i cząstek stałych."

    Może pracować, lecz tego nie robi. Co widać, słychać i czuć.

    --
    Jarek