  • 441. Data: 2022-01-30 14:15:58
    Temat: Re: Ksawery u Was też dmucha?
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2022 o 13:48 Cavallino <C...@k...pl> pisze:

    > W dniu 29-01-2022 o 19:36, Kris pisze:

    > U mnie kilka razy wydmuchał różnicówkę.
    > Jak toto działa?
    > Bo jedyny podejrzany to uszkodzone gniazdko w ogrodzie (zepsuła się
    > klapka, więc mogło tam wwiać wilgoć z deszczu), ale bezpiecznik na ten
    > obwód był odłączony.
    >
    > Różnicówka działa jakoś z pominięciem bezpiecznika?

    "Bezpiecznik" rozpina Ci przewód fazowy. RCD oprócz fazowego ma wpięty N,
    który w tym gniazdu jest "zwarty" wodą z obudowy do PE (bolca). Róznicówka
    "widzi" przepływ prądu miedzy N a PE (a nie ma przepływu przez przewód
    fazowy), różnica tych prądów jest większa niż próg zadziałania różnicówki.

    TG

  • 442. Data: 2022-01-30 14:58:35
    Od: WS <L...@c...pl>

    niedziela, 30 stycznia 2022 o 13:48:59 UTC+1 Cavallino napisał(a):

> [...]
    > obwód był odłączony.
    > Różnicówka działa jakoś z pominięciem bezpiecznika?

    wystarczy upływność (jakieś tam połączenie, np. przez "mokre") fazy, czy też N z
    ziemią, PE i różnicówkę wywala powyżej prądu podanego na niej - typowo 30mA, a żeby
    wywaliło bezpiecznik trzeba tyle ile na nim napisane ;), pewnie ze 6-16A

  • 443. Data: 2022-01-30 15:06:45
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > "Bezpiecznik" rozpina Ci przewód fazowy. RCD oprócz fazowego ma wpięty
    > N, który w tym gniazdu jest "zwarty" wodą z obudowy do PE (bolca).
    > Róznicówka "widzi" przepływ prądu miedzy N a PE

    Tak też podejrzewałem, że tu może być knyf.
    Rozumiem, że te podejrzenia mogły być słuszne i to mógł być powód?

  • 444. Data: 2022-01-30 15:19:55
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2022 o 15:06 Cavallino <C...@k...pl> pisze:

    > Tak też podejrzewałem, że tu może być knyf.
    > Rozumiem, że te podejrzenia mogły być słuszne i to mógł być powód?

    Na 100%. Wystarczy 70mV róznicy potenciałów między N a PE i 2omy pętli
    zwarcia i wywali róznicówkę.
    To nie jest awaria - to normalna praca RCD i normalny stan instalacji.

    TG

  • 445. Data: 2022-01-30 15:35:12
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2022 o 15:19 Tomasz Gorbaczuk <g...@a...pl> pisze:

    > Na 100%. Wystarczy 70mV róznicy potenciałów między N a PE i 2omy pętli
    > zwarcia i wywali róznicówkę.
    > To nie jest awaria - to normalna praca RCD i normalny stan instalacji.

    Dlatego "ogród" powinien być na osobnej RCD.

    TG

  • 446. Data: 2022-01-30 17:17:45
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 29.01.2022 19:36, Kris wrote:
    > U nas znowu dmucha. Solidnie
    > Bardzo solidnie

    Od wczoraj wieczór, całą noc i dzisiejszy dzień gwizdało pod Łodzią do
    niemal 100km/h. Paradoksalnie mimo że mam napowietrzną linię to, tylko
    kilka razy migało światło (jedna faza). Zazwyczaj w takich sytuacjach
    często pojawiają się zaniki 1-2s na całości lub 1-2h przerwy.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 447. Data: 2022-01-30 17:45:44
    Od: Kris <k...@g...com>

    niedziela, 30 stycznia 2022 o 17:17:47 UTC+1 Mateusz Bogusz napisał(a):
    :

    > Od wczoraj wieczór, całą noc i dzisiejszy dzień gwizdało pod Łodzią
    Zenka pozdrow
    Ponoć dzisiaj w Łodzi na Swojej hulajnodze na WOŚP zbiera.

  • 448. Data: 2022-01-30 17:47:59
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-01-30 o 14:15 +0100, Tomasz Gorbaczuk napisał:
    > "Bezpiecznik" rozpina Ci przewód fazowy.

    To serio w PL jeszcze dopuszczalne? We Francji już dobre 30 lat
    bezpieczniki obowiązkowo muszą rozłączać L i N... Sądziłem, że w
    reszcie EU podobnie.

    Mateusz

  • 449. Data: 2022-01-30 18:06:18
    Od: WS <L...@c...pl>

    niedziela, 30 stycznia 2022 o 17:48:04 UTC+1 Mateusz Viste napisał(a):
    > 2022-01-30 o 14:15 +0100, Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > To serio w PL jeszcze dopuszczalne? We Francji już dobre 30 lat
    > bezpieczniki obowiązkowo muszą rozłączać L i N... Sądziłem, że w
    > reszcie EU podobnie.

    hm, szczerze, to nie widziałem takiego nawet na obrazku ;)

  • 450. Data: 2022-01-30 19:26:00
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Dlatego "ogród" powinien być na osobnej RCD.

    Będzie.
    Co prawda kolejny elektryk nie pojawił się na robocie w garażu, ale może
    jutro wreszcie ktoś przyjdzie.

    Będę miał to na uwadze, żeby odłączyć ten obwód od różnicówki w chacie.