  • 481. Data: 2022-02-01 09:20:59
    Temat: Re: Ksawery u Was też dmucha?
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Podobnej ceny się obawiam :-(.
    Na wszystkie gniazdka mam jedną różnicówkę 3-fazową Hager CD441J 40A, a na wypusty
    górne jednofazową Hager CD241J 40A.
    PYTANIE:
    Czy na gniazdka zamiast pojedynczej różnicówki 3-fazowej można dać trzy osobne
    różnicówki 1-fazowe, po jednej na każdą z faz?
    Nie wiem zresztą, czy na gniazdka idzie więcej, niż jedna faza :-o. A może idą dwie
    fazy (a trzecia na oświetlenie)? Ta róznicówka
    obwodów dolnych zasila sobą 8x wyłączników nadmiarowych MB116A 16A do gniazdek w
    poszczególnych pomieszczeniach.

    -----

  • 482. Data: 2022-02-01 12:50:35
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 01.02.2022 09:20, ąćęłńóśźż wrote:
    > Podobnej ceny się obawiam ?.

    Zwróć uwagę że z jego perspektywy, zarobek stanowi ostatnia składowa.
    Przypuszczam że czy byś chciał założyć 1 RCD czy 2 a może nawet 3 to
    koszt robocizny będzie taki sam lub różnica pewnie 10zł.

    Obdzwoń po okolicy i znajdź elektryka na miejscu żeby miał jak
    najbliżej. Jeżeli masz możliwość to dopasuj się pod niego z terminem, to
    wracając lub jadąc na jakąś robotę możliwe że w ogóle dojazdu nie
    policzy (zapłaci tamten z większą robotą ;-)).

> [...]
    > Czy na gniazdka zamiast pojedynczej różnicówki 3-fazowej można dać
    trzy osobne różnicówki 1-fazowe, po jednej na każdą z faz?

    Można, już lepiej tak niż cały dom ma wysiadać bo zmywarka czy czajnik
    losowo wyrzuca. Tylko jeżeli chcesz zostawić tę trójfazową to te nowe
    różnicówki trzeba będzie dobrać z głową - bo skoro miałyby być wpięte
    szeregowo, to żeby nie było tak że wszystko założone a w razie czego
    pierwsza wyskoczy i tak ta trójfazowa (np. będzie miała niższy czas
    reakcji).

    > Nie wiem zresztą, czy na gniazdka idzie więcej, niż jedna faza :-o. A
    może idą dwie fazy (a trzecia na oświetlenie)?

    Dawanie dedykowanej fazy tylko na oświetlenie jest nieoptymalne - ta
    faza w większości przypadków jest wtedy prawie w ogóle nie obciążona
    względem pozostałych. Ja na oświetlenie i gniazda mam wszystkie fazy pi
    razy oko jakoś porozkładane. Wiadomo, są punkty krytyczne jak np.
    indukcja podłączona jest do dwóch innych niż 1-f PC którą mam.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 483. Data: 2022-02-01 14:22:01
    Od: WS <L...@c...pl>

    wtorek, 1 lutego 2022 o 09:21:51 UTC+1 ąćęłńóśźż napisał(a):
> [...]
    fazy (a trzecia na oświetlenie)? Ta róznicówka
    > obwodów dolnych zasila sobą 8x wyłączników nadmiarowych MB116A 16A do gniazdek w

    Wg mnie teraz jest bez sensu. Gniazda 1 fazowe z różnicowki 3 fazowej to proszenie
    się o problemy (ze ~2dni temu nawet o tym wspominałem...)

    Powinny być 1 fazowe różnicówki.
    Natomiast "zamiast" 3 fazowej... to zależy, czy używasz czegoś na 2-3 fazy (pewnie
    tak?) , wtedy musi zostać.
    Na 2-3 fazy często działa piekarnik, płyta ceramiczna/indukcyjna, podgrzewacze
    przepływowe, jakiś hydrofor, no i gniazda 3f o ile są muszą iść przez nią...
    Im "bardziej równo" da się rozdzielić obciążenie na poszczególne fazy tym lepiej...

  • 484. Data: 2022-02-02 11:57:22
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Mogę podpytać w administracji o konserwatora (oni są za bardzo ogólni, a mało
    specjalistyczni), lub zmienić samemu.

    Trójfazowej nie mógłbym zostawić, bo miejsca w skrzynce by nie wystarczyło.
    Nawet pasowałyby jeżeli są dwie fazy na wszystkie gniazda, bo w miejsce 4-modułowej
    trójfazowej dałbym dwie 2-modułowe jednofazowe.
    Na tablicy są jeszcze osobne różnicówki 3-fazowa na kuchnię i 1-fazowa na wannę.

    Najbardziej krytyczne wydają mi się urządzenia, które musza pracować podczas
    nieobecności, czyli lodówka i zamrażarka, bo nawet NAS
    to pies ..... .

    -----

  • 485. Data: 2022-02-04 16:52:34
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 1 Feb 2022 05:22:01 -0800 (PST), WS

    > Wg mnie teraz jest bez sensu. Gniazda 1 fazowe
    > z różnicowki 3 fazowej to proszenie się o problemy
    > (ze ~2dni temu nawet o tym wspominałem...)

    Dla poprawnej ochrony porażeniowej nie ma to znaczenia.
    Ma znaczenie dla utraty neutralnego, ale tylko w jednym
    z dwóch możliwych przypadków. :P

    --
    Pozdor
    Myjk