  • 21. Data: 2012-05-25 20:40:42
    Temat: Re: Oświetlenie: oczywiście 3x1,5...
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    s_13 wrote:

    > nawet kiedyś jakiś gość beknął, bo aluminiowych złotówek używał jako
    > podkładki do papiaków, taniej wychodziło, w tefałenie mówili (a może
    > wcześniej, jak tefałenu jeszcze nie było...)
    >
    > pozdrawiam
    > s_13

    pamiętam to
    to były złotówki albo 50 groszówki z przed denominacji

    jeffrey

  • 22. Data: 2012-05-25 21:27:10
    Od: <news>

    Użytkownik "Jeffrey" napisał:
    > a jeśli z pomiarów pętli zwarcia wyniknie że bezpiecznik 16A nie wyłączy
    > układu w wymaganym czasie to kto się pod tym podłoży ?

    A dlaczego coś takiego miało by wyjść z pomiarów?
    A jak zwarcie nie wyłącza układu to trzeba prawidłowo dobrać bezpiecznik,
    bułka z masłem:O)

    > oczywiście sam możesz w domu robić co ci się podoba bo to zdaje
    > się jest legalne, ale jak przy tym spłonie chałupa albo ktoś zginie to
    > już nie jest tak przyjemnie i nie jest to warte 200-400zł oszczędności

    Zaczynasz śpiewać jak nas specjalista Plumpi. Niny dlaczego chałupa miała by
    się spalić od zastosowania kabla 1,5mm2 ?

  • 23. Data: 2012-05-25 21:57:39
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Użytkownik wrote:

    > A dlaczego coś takiego miało by wyjść z pomiarów?

    a dlaczego nie?

    > A jak zwarcie nie wyłącza układu to trzeba prawidłowo dobrać
    > bezpiecznik, bułka z masłem:O)

    dokładnie - np 10A na gniazdkach - i włącz opiekacz + mikrofalówkę
    jednocześnie

    > Zaczynasz śpiewać jak nas specjalista Plumpi. Niny dlaczego chałupa
    > miała by się spalić od zastosowania kabla 1,5mm2 ?

    mam to w "głębokim poważaniu" jak sobie robisz instalację, ja bym tak
    sobie nie zrobił i odradzę to każdemu kto wpadnie na taki beznadziejny
    pomysł, są lepsze miejsca do oszczędzania
    prądu używa się coraz więcej czyli jaki jest sens projektować
    instalację na styk? żeby za 10 lat robić ją na nowo ?

    jeffrey

  • 24. Data: 2012-05-25 22:45:54
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Lagod napisał:

    > No jak. Wypust pod kinkiet 40W: 40/230=0,17A
    > Obciążalność przewodu 3x1,5 wg tabelki
    > http://obrazki.elektroda.net/51_1256137813.jpg to ~17A
    > 17/0,17=...

    > Ten argument mnie przekonuje. A dlaczego nie można stosować linek?

    Bo są upierdliwe w montażu. Bo znając kulturę techniczną polskiego
    elektroinstalatora tulejki na końcach linek byłyby czymś na kształt Yeti
    - niektórzy by o nich mówili ale nikt by nie widział.
    A wiesz jak zwiększa ryzyko przegrzania złącza zaciśnięcie
    nietulejowanej linki pod śrubą w porównaniu z linką tulejowaną bądź drutem?

    I nadal - przewód do wbudowania w ścianę swoją wytrzymałość mieć musi.
    Ujmiesz miedzi - musisz wzmocnić izolację na rozrywanie.
    Dalej - dodatkowa robota logistyczna, dodatkowe (mniejsze) przekroje to
    dodatkowy asortyment kabli do kupienia i - zapewne o tym nie pomyślałeś
    - dodatkowy asortyment złączek bo nie da się w jednym typie złączki
    pewnie połączyć przewodu 4 mm^2 i 0.25 mm^2.
    Skoro nikomu nie chce się mieszać w instalacji przewodów 1 mm^2 i 1.5
    mm^2 to widać nie warto.

    Dodatkowo, biorąc pod uwagę że pojedyncze pomieszczenie robi zwykle
    pracownik o najniższych (żeby nie rzec - ujemnych) kwalifikacjach to
    lepiej nie dawać takiemu różnych rodzajów przewodu - bo lampkę nad
    lustrem w łazience podłączy ci 1.5 MM^2 a pralkę 1 mm^2...

    --
    Darek

  • 25. Data: 2012-05-25 23:40:45
    Od: pilocik <p...@n...pl>

    > tylko ze złomowanie środków płatniczych jest w polsce karalne
    >

    > michal

    Czy ktoś się orientuje jaka jest temperatura topnienia jednogroszówki ? :D

  • 26. Data: 2012-05-26 11:03:32
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:4fbfef83$0$1315

    > Bo znając kulturę techniczną polskiego elektroinstalatora tulejki na
    > końcach linek byłyby czymś na kształt Yeti - niektórzy by o nich mówili
    > ale nikt by nie widział.

    Elektroinstalatorzy dobrze znają i stosują. Problem polega na tym, że
    każdemu laikowi wydaje się, że budowa instalacji jest banalnie prosta i stąd
    tylu głąbów, którzy porywają się za tego typu roboty. Daleko nie trzeba
    szukać - wystarczy poczytać tę grupę. Co drugi to "fachowiec" od instalacji
    i "wielki doradca", który uważa, ze normy i wiedza jest dla debili.

  • 27. Data: 2012-05-26 12:21:59
    Od: <news>

    > a dlaczego nie?

    To ty twierdzisz że zastosowanie cieńszych przewodów może skutkować
    "miewydoleniem" układu zabezpieczeń, więc pytam się ciebie z jakiej to
    okazji coś takiego miało by się stać?
    Ty się mnie nie pytaj, bo ja nie widzę żadnego powodu do tego, więc jeśli ty
    jakiś widzisz to mi go pokaż.

    > dokładnie - np 10A na gniazdkach - i włącz opiekacz mikrofalówkę
    > jednocześnie

    Zdaje się mowa byłą o oświetleniu, a tam raczej żarówki podłączasz a nie
    mikrofalówki, prawda? Tam naprawdę spokojnie można pociągnąć przewody 10
    razy mniejsze.
    Co do gniazdek to większe moce są potrzebne raczej tylko tylko w kuchni czy
    kotłowni, w pozostałych pokojowych pomieszczeniach naprawdę nie widzę sensu
    podłączania urządzeń o większej mocy niż 3,6kW, więc jeśli ktoś szuka
    oszczędności to naprawdę można znaleźć.

  • 28. Data: 2012-05-26 18:57:49
    Od: "Ojcow" <w...@t...pl>

    Użytkownik "Lagod" <niespamowaclagoda@listkropkapl> napisał w wiadomości
> [...]
    > doświadczonych fahovcuf.
    >
    > Oczywiście do oświetlenia używa się przewodów 3x1,5 bo tak.
    > Wszyscy tak robią bo tak się robi bo takie są 'standardy'.
    > Ktoś zamierza oficjalnie zakwestionować ten nawyk i zmienić jakąś
    > odpowiednią normę?
    > Przecież przeciętna *moc zainstalowana* oświetlenia w przeciętnym domu nie
    > przekracza 500W, a kablem 3x1,5 można puścić nawet 16A
    > http://obrazki.elektroda.net/51_1256137813.jpg
    > Z czego wynika to ładowanie ton miedzi i ciągnięcie 100 krotnie
    > przewymiarowanego kabla do pojedynczego wypustu?

    Polskie normy są w dużej mierze nienajlepszymi tłumaczeniami norm
    zachodnich. Z tą względem nich różnicą, że są mocno wyśrubowane w górę. Czy
    to źle ? I tak i nie. Tak, bo wzrasta cena. Nie, bo w Polsce nadal panuje
    chore przekonanie, iż instalacja elektryczna to rzecz prosta a "Polak
    potrafi". Niech normy przynajmniej częściowo trzymają poziom bo to może
    uratować komuś życie i/lub mienie.
    Co do przewodu 3x1.5 na światło - oszczędność na zejście na 3x1 prawie żadna
    a ma się spory margines bezpieczeństwa. Moje zdanie jest takie, że to
    optymalny rodzaj przewodu.
    Jako ciekawostkę podam, że w Norwegii w większości przypadków do oświetlenia
    wykorzystuje się 3x2.5 :)
    Przy okazji przewód 3x1.5 tak jak każdy inny rodzaj przewodu ma amperaż
    uzależniony od rodzaju montażu i warunków pracy.

  • 29. Data: 2012-05-26 20:40:36
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Użytkownik wrote:

> [...]
    > okazji coś takiego miało by się stać?
    > Ty się mnie nie pytaj, bo ja nie widzę żadnego powodu do tego, więc

    cieńszy przewodnik to większy opór, a to znaczy większe wydzielanie
    ciepła przy tym samym prądzie
    a z drugiej strony większe spadki napięcia co jest bezpośrednio
    powiązane ze zdolnością przewodzenia pradów zwarciowych, jeżeli
    przewód nie jest w stanie wytrzymać pradu zwarciowego dla danego
    bezpiecznika to się spali lub co najmniej uszkodzi i przy kolejnym
    zadziałaniu bezpiecznika może nie wytrzymać ( wyjdzie to w badaniu
    oporności izolacji)

    > Zdaje się mowa byłą o oświetleniu, a tam raczej żarówki podłączasz a
    > nie mikrofalówki, prawda? Tam naprawdę spokojnie można pociągnąć
    > przewody 10 razy mniejsze.

    tak rzeczywiście przeszło mi się na gniazdka a była mowa o oświetleniu
    ale żeby od razu 10x mniejszy przekrój ?czyli 0,15mm2 to przesada -
    nawet skrętka koputerowa jest grubsza
    nie pamiętam genezy stosowania przewodu 1,5mm2 w oświetleniu i nie
    chce mi się szukać

> [...]
    > naprawdę nie widzę sensu podłączania urządzeń o większej mocy niż
    > 3,6kW, więc jeśli ktoś szuka oszczędności to naprawdę można znaleźć.

    na jednej nitce może wisieć 10 gniazdek - to kilka pokoi - myślę że
    przewód może być obciążony maksymalnie

    jeffrey

  • 30. Data: 2012-05-26 21:37:41
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Użytkownik <news> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Zaczynasz śpiewać jak nas specjalista Plumpi. Niny dlaczego chałupa miała
    > by się spalić od zastosowania kabla 1,5mm2 ?

    Skoro się już mnie czepiasz to zadam ci podstawowe pytanie:
    Czy wiesz na czym polega "szybkie wyłączenie"?
    Z twoich wypowiedzi wynika jasno, że tego w ogóle nie rozumiesz i nie wiesz
    o co w tym wszystkim chodzi, ani nie rozumiesz o co chodzi koledze
    Jeffrey-owi, bo nie znasz podstaw.
    Nasza dyskusja wygląda tak jak byśmy rozmawiali z niewidomym od urodzenia o
    kolorach.