  • 1. Data: 2010-06-08 07:35:46
    Temat: Problem z licznikami na cyrkulacji c.w.u.
    Od: Czarek <...@...pl>

    Witam,

    mam mieszkanie w bloku z cykulacją c.w.u. na mieszkanie. Założone są dwa
    liczniki wody ciepłej - na wejściu cyrkulacji i na jej wyjściu. Problem
    polega na tym, że pomimo braku poboru, w ciągu doby różnica wskazań
    pomiędzy licznikiem na wejściu, a licznikiem na wyjściu wynosi około 0,3
    m3 na moją niekorzyść. W skali miesiąca daje to niebagatelną wartość 10
    m3 wody (przy czym woda "przepompowana" przez cyrkulację to około 2,5 m3
    na dobę).

    Jakie można zastosować metody rozwiązania tego problemu?

    Przy zużyciu przezemnie wody rzędu 15 m3 wychodzi na to, że prawie
    drugie tyle będę musiał dopłacić za wodę, której nie zużyłem. A biorąc
    pod uwagę, że u części odbiorców ma zapewne miejsce odwrotna sytuacja
    (licznik na wejściu zaniża, a na wyjściu zawyża) sytuacja staje się
    kuriozalna - ja zużywam 15 m3 wody na miesiąc, a płacę za 25 m3, a
    sąsiad, zużywający również 15 m3 na miesiąc może płacić za 5 m3 wody...

    Próbowałem zmniejszyć temperaturę na zaworze (głowicy?) cyrkulacji, ale
    efekt jest taki, że o ile przepływ faktycznie się zmniejszył, o tyle
    licznik na wejściu nadal wykazuje zużycie, a licznik na wyjściu
    cyrkulacji zatrzymał się.

    FUT warning

    Pozdrawiam

    Czarek

  • 2. Data: 2010-06-08 08:48:06
    Temat: Re: Problem z licznikami na cyrkulacji c.w.u.
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 8 Cze, 09:35, Czarek <a...@...pl> wrote:

    > Jakie mo na zastosowa metody rozwi zania tego problemu?

    jesli to blok, to zglosic administracji i niech sie oni martwia ;)

    WS

    PS. zimna woda tez jest doprowadzona przez licznik + zawor zwrotny?
    Moze ta ciepla ma wyzsze cissnienie i jakos przez baterie "ucieka"
    rura z zimna woda? jesli masz np. zawory na wszystkich wezykach do
    baterii to w celach testowych mozna je pozamykac i porownac
    wskazania...

  • 3. Data: 2010-06-08 08:51:40
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    WS <L...@c...pl> writes:

> [...]
    > rura z zimna woda? jesli masz np. zawory na wszystkich wezykach do
    > baterii to w celach testowych mozna je pozamykac i porownac

    O, to, to. Kupilem kiedys baterie wannowa, ktora miala zwarcie
    pomiedzy zimna i ciepla woda, a ze zimna miala wieksze cisnienie, to
    rurka cieplej wody plynela zimna woda pod prad od baterii do
    podgrzewacza. I w ogole cieplej wody nie mialem.

    Tu moze byc to samo, tylko w mniejszym stopniu.

    MJ

  • 4. Data: 2010-06-08 08:58:34
    Od: "MaW" <n...@a...bbb>

    Użytkownik "Czarek" <...@...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > efekt jest taki, że o ile przepływ faktycznie się zmniejszył, o tyle
    > licznik na wejściu nadal wykazuje zużycie, a licznik na wyjściu cyrkulacji

    Masz może baterię termostatyczną przy wannie/prysznicu? - widziałem
    przypadek, gdy uszkodzona bateria nie odcinała dobrze wody i powodowała przy
    różnicy ciśnień przepływ wody ciepłej do instalacji z zimną. Licznik od
    ciepłej kręcił się do przodu, od zimnej - cofał :) Drugie rozwiązanie -
    przenieść licznik poza obwód cyrkulacji. Trzecie - poinformowac
    administrację na piśmie - niech sprawdzą liczniki. Albo je zamienią - jeśli
    twierdzą że jest OK.

    MaW

  • 5. Data: 2010-06-08 08:59:25
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    On 08.06.2010 09:35, Czarek wrote:
> [...]
    > efekt jest taki, że o ile przepływ faktycznie się zmniejszył, o tyle
    > licznik na wejściu nadal wykazuje zużycie, a licznik na wyjściu

    Jak wspomniał WS; zakręć w ogóle dopływ zimnej wody, zobacz co się wtedy
    dzieje.
    Zakręć tez odpływ na cyrkulacje. Potem odkręć zimną wodę, patrz czy coś
    się rusza.
    Potem to szukanie winowajcy po przez zakręcanie poszczególnych odbiorników.

    Jak nie to, to zgłoszenie uszkodzenia licznika do administracji.

  • 6. Data: 2010-06-08 11:46:29
    Od: Czarek <...@...pl>

    Michal Jankowski wrote:
> [...]
    > podgrzewacza. I w ogole cieplej wody nie mialem.
    > Tu moze byc to samo, tylko w mniejszym stopniu.

    Odpada - blok świeżo wybudowany, od developera. Wszędzie jeszcze siedzą
    zaślepki, żaden odbiornik nie jest podłączony.

    Pozdrawiam

    Czarek

  • 7. Data: 2010-06-08 11:52:22
    Od: Czarek <...@...pl>

    Rafał wrote:
    > Jak wspomniał WS; zakręć w ogóle dopływ zimnej wody, zobacz co się wtedy
    > dzieje.

    Nic. Znaczy brak wskazań zużycia na wodomierzach.

    > Zakręć tez odpływ na cyrkulacje. Potem odkręć zimną wodę, patrz czy coś
    > się rusza.

    Przy zakręconym odpływie cyrkulacji liczniki również nie wskazują zużycia.

    > Potem to szukanie winowajcy po przez zakręcanie poszczególnych odbiorników.

    Odbiorników jeszcze nie ma żadnych - same zaślepki, więc tutaj ten trop
    odpada.

    > Jak nie to, to zgłoszenie uszkodzenia licznika do administracji.

    Problem w tym, że nie ma administracji. Nawet nie ma jeszcze wspólnoty
    zawiązanej - to jest nowy blok, świeżo od developera.

    Pozdrawiam

    Czarek

  • 8. Data: 2010-06-08 12:12:14
    Od: "TomT" <tom@wywal_to_simona.pl>

> [...]
    > efekt jest taki, że o ile przepływ faktycznie się zmniejszył, o tyle
    > licznik na wejściu nadal wykazuje zużycie, a licznik na wyjściu cyrkulacji

    Może ja czegoś nie rozumiem.
    Cyrkulacja, jak sama nazwa mówi, jest po to, żeby woda krążyła w rurach od
    ciepłej wody aby nie lała się zimna woda z kranu wody ciepłej. Ma krążyć
    głównie wtedy gdy nie pobierasz ciepłej wody.
    Sprawdź ile płacisz za wodę wykazaną w obiegu cyrkulacji, bo to na pewno nie
    jest woda zużywana. Możesz, co najwyżej, płacić za ciepło dostarczane przez
    tę wodę i tracone w rurach. Każde inne rozliczenie to naciąganie klienta, bo
    woda w obiegu cyrkulacji i tak będzie krążyła, nawet gdy nigdy nie otworzysz
    żadnego kranu.

    Pozdrawiam

    TomT

  • 9. Data: 2010-06-08 12:38:12
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 8 Cze, 13:52, Czarek <a...@...pl> wrote:

    > Nic. Znaczy brak wskaza zu ycia na wodomierzach.

    Jak to "nic"? Mam rozumiec, ze odkrecone masz zawory cieplej i zimnej
    wody - cyrkulacja dziala - wodomierze wskazuja zuzycie, a po
    zakreceniu tylko zaworu zimnej cyrkulacja sie wylacza?

    BTW jesli ta roznica to 0.3m3 przy przeplywie rzedu 2.5m3, to daje
    jakies 12% roznicy...

    za http://huby.seo.pl/09_woda/95_liczniki_kradzieze.htm blad
    wodomierza moze byc nawet rzedu 10%, wiec pewnie nic nie poradzisz
    (zainstalowac lepszej klasy?)

    albo zmienic instalacje jesli sie da, zeby byl tylko jeden wodomierz
    zuzytej cieplej wody, ale wtedy poza cyrkulacja bedzie cale mieszkanie
    (odplyw cyrkulacji przed wodomierzem) - zalezy jak daleko od niego do
    kranow...

    WS

  • 10. Data: 2010-06-08 13:40:58
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    TomT wrote:
> [...]
    > to naciąganie klienta, bo woda w obiegu cyrkulacji i tak będzie
    > krążyła, nawet gdy nigdy nie otworzysz żadnego kranu.

    Masz rację...

    nie rozumiesz :)

    zużycie ciepłej wody to licznik cw odjąć licznik cyrkulacji.