  • 1. Data: 2009-11-08 19:41:39
    Temat: Recyrkulacja CWU inaczej
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    Wpadłem na dosyć ciekawy pomysł...

    Mam częściowo wykonaną instalację (uruchomiłem sobie kibelek i
    umywalkę aby móc się "kulturnie" odświeżyć po robocie). Ponieważ
    musiało to przetrwać zimę to owinąłem rury doprowadzające wodę kablem
    samoregulującym i podłączyłem to bezpośrednio do gniazdka. Efekt tego
    jest taki że jak odkręcam kurek w kranie to przez kilka sekund leci
    ciepła woda (do czasu aż cała woda w rurach zostanie zamieniona na
    nową). I to mi podsunęło taką myśl... a gdyby "w przyszłości", gdy
    będę robił instalacje ciepłej wody , zamiast robić całego tego
    zamieszania z recyrkulacją dać kabel samoregulujący... Taki kabel żre
    prąd tylko gdy jego temperatura spadnie poniżej 40C. Przy idealnej
    izolacji termicznej taki kabel nie zżerał by prądu w ogóle, ale wtedy
    też nie trzeba by było robić recyrkulacji. Będzie on więc zżerał tylko
    tyle ile wynika z utraty ciepła przez izolację termiczną (którą trzeba
    zrobić jak najlepszą). Gdyby ktoś ogrzewał samym prądem to chyba w
    ogóle nie było by się nad czym zastanawać. Jest to więc łatwo
    sterowalne, samoregulujące (nie wymaga sterownika) i być może
    sumarycznie tańsze.
    Jak uważacie?

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 2. Data: 2009-11-08 20:01:21
    Temat: Re: Recyrkulacja CWU inaczej
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w wiadomości

    >Jak uważacie?

    Chyba jednak cyrkulacja.
    Ten kabel to dosc ciekawy pomysl, pytanie tylko jak trwaly.

    Pozdro.. TK

  • 3. Data: 2009-11-08 23:34:56
    Od: "Jarek M." <w...@w...pl>

    Witam

    Żeby utrzymac ciepłą wodę w rurze trzeba by na całej długosci tej rury dac
    kabel grzejny, od zasobnika aż po kran.
    Dobrze złapałem temat ?
    To może byc dość kosztowne przedsięwzięcie, zakładając że w domu są 2
    łazienki, pralnia, kuchnia.

    Pomysł bardzo ciekawy i wart głębszych przemysleń.

    Pozdrawiam
    Jarek

  • 4. Data: 2009-11-09 01:28:53
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 9 Lis, 00:34, "Jarek M." <w...@w...pl> wrote:
> [...]
    > łazienki, pralnia, kuchnia.
    >
    > Pomysł bardzo ciekawy i wart głębszych przemysleń.

    Jaki tam ciekawy - zeby utrzymac w tej rurce okreslona temperature
    bedzie trzeba dostarczyc znacznie wiecej (bo beda wieksze straty na
    zewnatrz - bo rozumiem kabel jest tylko owiniety na rurze), znacznie
    drozszej (oprocz sytuacji ogrzewania domu pradem) energii. Bedzie to
    dzialac (bo i czemu nie) ale znacznie drozej od zwyklej cyrkulacji :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 5. Data: 2009-11-09 06:45:50
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 8 Lis, 21:01, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:
    On 9 Lis, 02:28, Adam Szendzielorz <a...@g...com> wrote:
    On 9 Lis, 00:34, "Jarek M." <w...@w...pl> wrote:

    Podsumowując dotychczasowe wątpliwości:

    > Ten kabel to dosc ciekawy pomysl, pytanie tylko jak trwaly.

    Tu niestety nie mam danych. Jednakże zakres stosowalności kabli (np.
    podłogówka) wskazuje że jest porównywalna. Kable samoregulujące
    powinny być nawet trwalsze, bo ich konstrukcja uniemożliwia
    przegrzanie się kabla (nawet miejscowe). Tu nie ma się co zepsuć.

    Tak.
    ;-)

    Wszystko zależy ile wyjdzie metrów i od ceny kabla. Trzeba oczywiście
    odjąć cenę pompy cyrkulacyjnej, jej automatyki, oraz dodatkowych rur
    wraz z izolacją.

> [...]
    >(bo beda wieksze straty na
    > zewnatrz - bo rozumiem kabel jest tylko owiniety na rurze),

    dobrze rozumiesz. A to wszystko razem (rura+kabel) jest zaizolowane
    otuliną poliuretanową, więc różnica w oddawaniu ciepła na zewnątrz
    układu będzie IMHO pomijalnie mała. W dodatku przy rozwiązaniu z
    cyrkulacją powierzchnia wymiany ciepła jest od 1,5 do 2-krotnie
    większa... zgadza się? No bo przecież to są 2 rury zamiast jednej. W
    dodatku sama pompa także stanowi "wymiennik ciepła".

    >znacznie
    > drozszej (oprocz sytuacji ogrzewania domu pradem) energii.

    Trzeba by jeszcze odjąć zużycie energii w "automatyce pompy" i w samej
    pompie. Wtedy poznamy różnice. Przy dobrym zaizolowaniu rury i
    względnie prostej instalacji być może się to nawet opłacać. Nie mam na
    razie żadnych danych, tak tylko gdybam.

    > Bedzie to
    > dzialac (bo i czemu nie) ale znacznie drozej od zwyklej cyrkulacji :)

    No tego właśnie nie jestem pewien. W dodatku kabel można podprowadzić
    prawie pod sam kran, natomiast cyrkulację nie bardzo (tak mi się
    wydaje) ze względów gabarytowych.

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 6. Data: 2009-11-09 07:24:46
    Od: "Mariusz" <b...@b...pl>

    Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    a.googlegroups.com...
> [...]

    >ogóle nie było by się nad czym zastanawać. Jest to więc łatwo
    >sterowalne, samoregulujące (nie wymaga sterownika) i być może

    Bardzo fajny pomysł! Ile dałeś tego kabla? w sensie np. 20m kabla na 10 m
    rury. Czy możesz miernikiem pomierzyć, czy faktycznie nie jest pobierany
    prąd, gdy się to nagrzeje? Kolejna sparawa - jak z bezpieczeństwem, nie
    miałem takiego kabla w ręce, ale czy np. za 10 lat izolacja nie skruszeje?

    Pozdrawiam
    Mariusz

  • 7. Data: 2009-11-09 08:36:37
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    .googlegroups.com...
> [...]
    >drozszej (oprocz sytuacji ogrzewania domu pradem) energii. Bedzie to
    >dzialac (bo i czemu nie) ale znacznie drozej od zwyklej cyrkulacji :)

    Tez tak myślę. Koszt eksploatacji znacznie drożdzy.
    Dodam że jezeli rura plastikowa to opór cieplny jakiś ma, więc skuteczność
    grzania medium wewnątrz spada.
    A gdyby to była rura miedziana to mamy problem w razie przebicia, trzeba by było
    koniecznie całość uziemiać.

    Marek

  • 8. Data: 2009-11-09 08:40:26
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    m.googlegroups.com...

    >Trzeba by jeszcze odjąć zużycie energii w "automatyce pompy" i w samej
    >pompie.

    Automatyka to pikus, pompa juz cokolwiek jest, ale jest tez podwyzszony
    komfort - w cyrkulacji w zaleznosci od miejsca gdzie jest pompa i jak jest
    ustawiona, temperatura moze miec wahania w punkcie poboru, w przypadku
    kabelka nie ma tego zjawiska.

    >No tego właśnie nie jestem pewien. W dodatku kabel można podprowadzić
    >prawie pod sam kran, natomiast cyrkulację nie bardzo (tak mi się
    >wydaje) ze względów gabarytowych.

    Tak, cyrkulacje zwykle gdzies sie zawraca i nie obejume w punkt wszystkich
    kranikow. Ja mam pociagnieta do najdalszej lazienki i np. kuchni w ogole nie
    obejmuje (ale ta jest blisko kotlowni). W lazience zawraca przy wannie i
    mimo iz umywalka jeste niewiele dalej, to pare sekund moze leciec zimna
    woda.

  • 9. Data: 2009-11-09 08:41:35
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Mariusz" <b...@b...pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    a.googlegroups.com...

    > Bardzo fajny pomysł!

    Ale to jest nihil novi, tak sie to tez rozwiazuje.

  • 10. Data: 2009-11-09 08:45:54
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

> [...]
    > zrobić jak najlepszą). Gdyby ktoś ogrzewał samym prądem to chyba w
    > ogóle nie było by się nad czym zastanawać.

    zawsze jest sie nad czym zastanawiać

    1. cyrkulacja zapewnia stałą temp w calym ukladzie - 40 st to może być
    momentami za mało
    a skoki temperatury conajmniej nieprzyjemne, jeśli nie niebezpieczne
    (małe dzieci)

    2. cyrkulacji "nie obchodzi" czym grzejesz - najdroższy prąd możesz w
    dowolnym momencie wymienić na cokolwiek innego, kable beda chodzić tylko na
    prąd

    3. koszt 1 mb kabla jest (chyba) sporo wiekszy od 1 mb rurki ...

    4. chcesz prowadzić "badania naukowe" na swojej rodzinie?

    5. jakiego efektu sie spodziewasz? oszczędności? oryginalności na pewno
    tak...

    6. sumaryczna długośc rurki cyrkulacujnej, jest mniejsza od sumy długosci
    rurek cwu
    a jej srednica może myc naprawde mała (fi12 czesto wystarczy)
    wiec oszczędnosci na rurze byłyby "nie mierzalne"

    ;-)

    Jest to więc łatwo
    > sterowalne, samoregulujące (nie wymaga sterownika) i być może
    > sumarycznie tańsze.

    no wiec jednak niekoniecznie takie miodzio jak piszesz...
    dodałes do kalkulacji koszt samej instalacji elektrycznej (zasilanie
    odcinków kabla grzejnego)
    i stosownych zabezpieczeń ?

    ale idea ciekawa, może uda się kiedyś komuś pokonać te trudności...
    brawo za kreatywnośc!