  • 11. Data: 2009-11-09 08:58:49
    Temat: Re: Recyrkulacja CWU inaczej
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "qlphon" <q...@p...fm> napisał w wiadomości
    news:hd8ks1$9u$1@news2.ipartners.pl...

    > zawsze jest sie nad czym zastanawiać

    > 4. chcesz prowadzić "badania naukowe" na swojej rodzinie?

    To rozwiazanie jest stosowane, zaden eksperyment.

    > ale idea ciekawa, może uda się kiedyś komuś pokonać te trudności...
    > brawo za kreatywnośc!

    Nie ma czego pokonywac, pierwszy z brzegu link
    http://www.elektroskandia.pl/?pid=25&prodid=533

  • 12. Data: 2009-11-09 09:06:04
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 9 Lis, 09:36, "marko1a" <m...@l...de> wrote:
    > Dodam że jezeli rura plastikowa to opór cieplny jakiś ma, więc skuteczność
    > grzania medium wewnątrz spada.

    Więcej niż przez to że rura cyrkulacyjna to dodatkowo drugie tyle
    powierzchni?
    ;-)

    Po drugie tu nie chodzi o grzanie tylko o utrzymanie temperatury.
    Sprawność nie musi tu być duża. U mnie w kilkanaście do
    kilkudziesięciu sekund dogrzewa wodę z zimnej (8C) do około 40C. To
    dowodzi że sprawność jest aż nadto dobra.

    > A gdyby to była rura miedziana to mamy problem w razie przebicia, trzeba by było
    > koniecznie całość uziemiać.

    Ryzyko przebicia przy tej ilości warstw izolacji kabla to praktycznie
    nie istnieje, chyba że mówisz o mechanicznym uszkodzeniu np. wiertłem.
    Tak czy owak to zdaje się że wszelkie przewody miedziane lub stalowe
    powinno sie uziemić... ale elektrykiem nie jestem więc nie będę się
    przy tym upierał...
    ;-)

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 13. Data: 2009-11-09 09:35:35
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w wiadomości

    >Tu niestety nie mam danych. Jednakże zakres stosowalności kabli (np.
    >podłogówka) wskazuje że jest porównywalna.

    Nie wiem z czego bedziesz mial te rurki, ale taki PP np. drogi nie jest. Jak
    pomysl kabla Ci sie spodoba to go zrob, ale z rury nie rezygnuj. Mozna by je
    zrobic na styk i pusta rura w razie czego puscic kabel. W izolowanym
    otoczeniu tez powinno dzialac, a moze i nie. :-)

    > No bo przecież to są 2 rury zamiast jednej. W
    >dodatku sama pompa także stanowi "wymiennik ciepła".

    A no wlasnie, o ile same rury mozna sobie izolowac jak sie chce, u mnie np.
    sa w warstwie ocieplenia posadzki. Z gory i z dolu jest w styropianie
    opianowane pod podlogowke i do tego w otulinie by rura moga sie wydluzac. O
    tyle w samej kotlowni nie jest to juz takie proste. A im bardziej
    skomplikowana cyrkulacja za zasobnikiem przez np. dodanie mieszacza
    termostatycznego, tym wieksze tam straty.

    >Trzeba by jeszcze odjąć zużycie energii w "automatyce pompy" i w samej
    >pompie. Wtedy poznamy różnice. Przy dobrym zaizolowaniu rury i
    >względnie prostej instalacji być może się to nawet opłacać. Nie mam na
    >razie żadnych danych, tak tylko gdybam.

    Pompa CWU to ok. 25W. Automatyke u siebie zrobilem w oparciu o czujki PIR.
    Wykonanie proste i wzglednie tanie, potrzebujemy tylko czujek (u mnie 3).
    Nie mam tylko pewnosci czy pompa zdazy "naciagnac" wode przez instalacje w
    czasie miedzy zadzialaniem czujki a koniecznoscia skorzystania z cieplej
    wody.
    W zwiazku z tym istnieje tez koniecznosc kryzowania najblizszego podejscia,
    bo tam cyrkulacja lubi sie zamykac. Przy najblizszym podejsciu zamontowalem
    zawor podtynkowy w celu regulacji przeplywu w tym mmiejscu. Dalej lazienki
    sa jedna nad druga i ciepla woda w obu bedzie mniej wiecej w podobnym
    czasie. To tak w ramach drobnych porad "Slodowego".

    >No tego właśnie nie jestem pewien. W dodatku kabel można podprowadzić
    >prawie pod sam kran, natomiast cyrkulację nie bardzo (tak mi się
    >wydaje) ze względów gabarytowych.

    Da sie pod sam kran, tylko trzeba chciec.

    Pozdro.. TK

  • 14. Data: 2009-11-09 09:43:20
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "qlphon" <q...@p...fm> napisał w wiadomości

    > 1. cyrkulacja zapewnia stałą temp w calym ukladzie - 40 st to może być
    > momentami za mało
    > a skoki temperatury conajmniej nieprzyjemne, jeśli nie niebezpieczne
    > (małe dzieci)

    Skoki temperatur to akurat przy kiepsko rozwiazanej cyrkulacji rurowej. Przy
    kablu ciepla woda podgrzana w rurze kablem bedzie zastepowana ciepla woda z
    zasobnika i kabel wtedy przestaje grzac.

    Pozdro.. TK

  • 15. Data: 2009-11-09 09:44:44
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Da sie pod sam kran, tylko trzeba chciec.

    No ale w wielu budynkach rury rozchodza sie w gwiazde(y) wiec bylaby niezla
    komplikacja.

  • 16. Data: 2009-11-09 10:06:26
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > No ale w wielu budynkach rury rozchodza sie w gwiazde(y) wiec bylaby
    > niezla komplikacja.

    Krzemo zdaje sie mysli dopiero o tym, wiec jak sadze moze zrobic co zechce.
    Ja nie robile wody w gwiazde tylko - jak by to nazwac - ciagiem? :-) Rury
    biegna sobie do lazienki i na gore. Od tego po drodze zrobione jest
    podejscie do kuchni obiema rurami i w lazienkach dalej. Trzeba prowadzic
    obie rury rownolegle i przy mufie wstawic trojnik do polaczenia cyrkulacji.
    Cala filozofia. Hydraulikom sie nie chce, zrobia pod strop i tez jest
    niezle, ale da sie wyzej.

    Pozdro.. TK

  • 17. Data: 2009-11-09 10:13:04
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    > cyrkulacji. Cala filozofia. Hydraulikom sie nie chce, zrobia pod strop i

    Ale mi chodzi o sytuacje, ze cala instalacja wychodzi w gwiazde, bo taki
    projekt budynku.

  • 18. Data: 2009-11-09 10:49:46
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Skoki temperatur to akurat przy kiepsko rozwiazanej cyrkulacji rurowej.

    możliwe...
    ale my nie zakładamy takiego wariantu, prawda?

    > Przy kablu ciepla woda podgrzana w rurze kablem bedzie zastepowana ciepla
    > woda z zasobnika i kabel wtedy przestaje grzac.

    owszem, ale kabel jest ustawiony na temperatuję X
    a z zasobnika może polecieć Y.
    wtedy mamy skos - śmiem twierdzić ze skok będzie ZAWSZE

    a regulowanie temp Y (czyli na zasobniku/bojlerze) do X jest imho
    nieporozumnieniem

  • 19. Data: 2009-11-09 10:59:03
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    On 9 Lis, 09:36, "marko1a" <m...@l...de> wrote:

    >Sprawność nie musi tu być duża. U mnie w kilkanaście do
    >kilkudziesięciu sekund dogrzewa wodę z zimnej (8C) do około 40C. To
    >dowodzi że sprawność jest aż nadto dobra.

    To nie dowodzi żadnej sprawności a jedynie że działa. Policzyłeś ile metrów wody
    jest w rurze i ile energii trzeba zużyć aby ogrzac medium o 32K ?
    Może to być 1kW a równie dobrze 10kW. I tu i tu działa, ale z jaką sprawnością?

    Taniej będzie z tradycyjną cyrkulacją włączaną np. po wykryciu osoby w łazience
    i zaraz po opuszczeniu wyłączaną.

    Marek

  • 20. Data: 2009-11-09 11:09:24
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > To rozwiazanie jest stosowane, zaden eksperyment.
    > Nie ma czego pokonywac, pierwszy z brzegu link
    > http://www.elektroskandia.pl/?pid=25&prodid=533

    chetnie posłucham opinni uzytkowników.
    używa ktoś tego ?