  • 21. Data: 2010-01-10 08:44:14
    Temat: Re: mury zew i nosne z czego
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    kiki <k...@k...net> wrote:

    > zaprawą tylko muruja na dwa paski zaprawy. Nie dalej jak kilka
    > naście
    > dni temu ktoś dawał zdjęcia gdzie było widać zaprawę nakładaną
    > pasmowo.

    U mnie tak murowali i szczerze mówiąc nie wiem, co w tym złego?

    J.

  • 22. Data: 2010-01-10 10:41:21
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    kiki pisze:
    [..]

    > zamki miałem na myśli i poziomą spoinę, którrej nie zaklejają często zaprawą
    > tylko muruja na dwa paski zaprawy. Nie dalej jak kilka naście dni temu ktoś
    > dawał zdjęcia gdzie było widać zaprawę nakładaną pasmowo.

    No to teraz ja zapytam - bo budowlańcem nie jestem, ale jakie-takie
    pojęcie techniczne mam :-).

    Jak mur ma... powiedzmy jak u mnie 29 cm grubości [max], to po kiego
    grzyba dawać na całej szerokości spoinę?

    U mnie, jak zobaczyłem, że majster robi spoinę 'na dwa paski', zaraz go
    spytałem dlaczego tak? Odpowiedział, że tworzy się w ten sposób
    dodatkowa przestrzeń wypełniona powietrzem i to stanowi dodatkowo o
    lepszej izolacyjności takiego muru.
    Przemówiło to do mnie, bo i mniej zaprawy poszło rzecz jasna, a skoro ja
    płacę :-).

    Teraz pomyśl:
    Skoro cegły/pustaki mają swoje przewodnictwo cieplne - jakieś tam - to
    po co tworzyć mostki cieplne przez układanie ich na pełnych spoinach?
    Można łatwo sobie policzyć jaką powierzchnię stanowią takie spoiny,
    niech teraz mądrzy ludzie przeliczą ile dodatkowo ciepła może uciec
    przes takie 'pełne spoiny' i będzie wszystko jasne :-).

    pozdrawiam
    robercik-us

  • 23. Data: 2010-01-10 10:47:15
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

    > U mnie tak murowali i szczerze mówiąc nie wiem, co w tym złego?
    > J.

    Jest w tym duzo zlego...
    I duzo mialbym do na ten temnat do napisania. Wiec w skrocie.
    Po pierwsze nastepuje znaczace obnizenie wytrzymalosci scian na sciskanie i
    wyboczenie. Taki pustak ceramiczny ma swoja wytrzymalosc i jest ona znacznie
    mniejsza niz np. cegly pelnej. Nie podparcie takiego pustaczka na calej
    powierzchni powoduje, ze w kazdym z nich utworza sie naprezenia scinajace i
    zmniejszenie grubosci "obliczeniowej" co moze powodowac ich lokalne spekanie a
    nawet pojawienie sie rys na scianie.
    Po drugie i najwazniejsze jest to, ze w tych nazwijmy to rurkach
    niepoprzecinanych w poprzek zaprawa, powstaja takie cienkie, ale kominki o
    dlugosci wysokosci sciany; tam powietrze ma mozliwosc cyrkulacji. To zimne z
    zewnatrz wedruje w dol a to od wewnatrz do gory. A powietrze ma stosunkowo
    duza pojemnosc cieplna i go normalnie, nie prosta droga tylko przez konwekcje,
    gora-dol ale unosi, przez co taka sciana murowana "na paski" ma znaczaco
    gorsze parametry termiczne.
    Obrazowo wyglada to tak jak gdybys w scianie zainstalowal pionowe, plastykowe
    rurki jedna na zewnatrz sciany a druga od wewnatrz i dolem i gora je polaczyl.
    Nawet gdy te rurki beda szczelne to po zewnetrznej stronie sciany wystapi w
    nich powolny ruch powietrza w dol a od wewnatrz nagrzane powietrze bedzie sie
    unosci do gory. Stworzy sie obieg zamkniety powietrza, ktore bedzie
    odprowadzac cieplo z pomieszczen, na zewnatrz. Taki powietrzny system
    chlodzacy dzialajacy bez zadnej pompy i rekuperatora.
    O tym nie tylko Ty ale malo kto wie i tego zjawiska pod uwage nie bierze. A
    ono czy tego chcemy czy nie, dziala. Potem ludziska sie dziwuja dlaczego im z
    kontaktow wieje...

    Trzecia ale juz nazwijmy to socjologiczna czy tez zwiazana z natura ludzka
    sprawa to nasza wrodzona wrecz wlasciwosc robienia wynalazkow i ulatwiania
    sobie pracy. Kazdy wszystkonajlepiej wie i ma w czterech literach wyrazne
    zalecenia producenta. Przeciez ktos, ktos to wymyslil, musial miec jakies
    wiadomosci, jakies badania, pomiary, czesto naciagane, ale wykonal wiec nalezy
    sie troche szacunku dla nich i w swoim interesie nalezy sie do tych zalecen
    scisle dostosowywac. Potem te technologie ktos normalnie zerznal, diler je
    sprzedajacy nie ma zielonego pojecia, wiec zapytany zapewne odpowie, ze te
    pustaki mozna na paski, placki czy nawet nalesniki murowac bylebys to kupil;
    on pilnuje swojego interesu.
    Potem pan Miecio czy inny Sasiad, nawet w dobrej wierze, chetnie udziela rad
    typu ja tak mam i jest super. A jesli sie do jego rad nie dostosujesz to sobie
    zrobisz wroga... Taka juz nasza natura jest.
    Ja to nazywam brakiem kultury technicznej.
    Mysle, ze po tym moim wyjasnieniu nie nabawisz sie stressu?:)
    Pozdr.
    Tornad

  • 24. Data: 2010-01-10 11:39:37
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Ja napisałem 'co Kiki napisał' a Ty "co Kiki mial na myśli'
    > A co kiki miał na mysli to wie tylko Kiki;)

    Widać u ciebie pisane inna czcionką.
    Skomentowałem co kiki wyraźnie napisał a nie miał na myśli.

    Marek

  • 25. Data: 2010-01-10 11:49:37
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "kiki" <k...@k...net> napisał w wiadomości

    > zamki miałem na myśli i poziomą spoinę, którrej nie zaklejają często
    > zaprawą tylko muruja na dwa paski zaprawy.

    Może w tym przypadku tak, ale nie wiem czy to nie lepsze rozwiązanie gdyż
    zaprawa ma gorsze właściwości niż pustak więc im jej mniej tym lepiej.
    Ściana od dołu zakmnięta bo stoi na papie a od góry zamknięta szczelnie
    wieńcem. W takim przypadku jedyne czego się obawiałem to nadmierne
    poszatkowanie ściany kołkami do styropianu. I tak co drugi nie trzyma bo
    komory są wiertłem zdemolowane przez bolków co to umiaru w nacisku nie mają.
    W wielu publikacjach jest napisane że kołki powinno stosowac się w
    budynkach powyżej iluś tam dopiero metrów. W małych budynkach wystarczy że
    będa kołki w pierwszym pasie oraz wokół otworów okiennych i drzwiowych. I
    tak mam właśnie zrobione.

    Marek

  • 26. Data: 2010-01-10 11:59:11
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Tornad <t...@o...net> wrote:

    > Mysle, ze po tym moim wyjasnieniu nie nabawisz sie stressu?:)

    Stresu nie, bo choć twoje wytłumaczenie brzmi sensownie, to myślę
    jednak, że w praktyce, przynajmniej u mnie nie wygląda to tak
    tragicznie. Murarz nakładając zaprawę kładł jej dwa dość mięsiste
    wałki. Następnie ustawiając na nich pustaka rozgniatał je tak, że
    one się rozchodziły na boki. To co na zewnątrz wyrównywał kielnią, a
    to co do wewnątrz, jak przy rznych podkuciach mi obecnie wychodzi na
    światło dzienne - na ogół się ze sobią albo niemal stykało, albo po
    prostu stykało. Tak więc u mnie tych kominów przez całą ścianę nie
    ma z całą pewnościa, być może gdzieniegdzie są kominy na wysokość
    paru pustaków. A wytrzymałość - no bez przesady, jeśłi nawet pustak
    jest podparty na mniejszej o 10% powierzchni, to chyba nie spowoduje
    to katastrofy :-)

    J.

  • 27. Data: 2010-01-10 12:11:49
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Tornad pisze:
    [..]
> [...]
    > zmniejszenie grubosci "obliczeniowej" co moze powodowac ich lokalne spekanie a

    Pewnie tak, ale jak mamy do czynienia z budynkiem parterowym z ew.
    poddaszem użytkowym, to owo osłabienie wytrzymałości będzie chyba
    pomijalne, a jak ściany zostaną postawione prosto, to i o wyboczeniach
    nie powinno być mowy, bo to w końcu mały budynek i obciążenia niewielkie.

    Nawiasem mówiąc... u mnie majster zrobił w przypadku wewnętrznych ścian
    nośnych, gdzie poprosiłem go, żeby dawał pustaki wzdłuż zamiast w
    poprzek - żeby miejsca trochę zyskać - zrobił dodatkowe belki w stropie
    i słup betonowy w centralnym miejscu budynku, żeby się wszystko wsparło,
    bo... jak stwierdził, skoro daliśmy węższą stroną pustaki, to niech
    wszystko będzie wzmocnione zbrojonym betonem.

> [...]
    > gora-dol ale unosi, przez co taka sciana murowana "na paski" ma znaczaco
    No tak..., ale od dołu izolacja - papa, od góry wieniec - ktoś o tym już
    wspominał. Teraz trzeba sobie przeliczyć co mniej korzystne - mostki
    cieplne powstałe w wyniku zaprawy na całej szerokości, czy konwekcja
    powietrza pionowo wzdłuż całego muru...
    Mój majster dawał jeden pasek na zewnątrz, a drugi wewnątrz - środek
    został pusty, zatem i te 'kominki' utworzą się tylko w środkowej części
    muru, a tak po zewnętrznej, jak i po wewnętrznej jego stronie już nie...
    Nie zachodzi zatem coś takiego, że chłodniejsze powietrze po zewnętrznej
    stronie będzie wędrować w dół, a po wewnętrznej ogrzewając się w górę,
    bo będzie tylko jedna strona dla jego wędrowania - środkowa :-) I...
    skąd dokąd ma ono wędrować skoro zewsząd izolacja? :-)

    pozdr.
    robercik-us

  • 28. Data: 2010-01-10 12:16:08
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Tornad" <t...@o...net> napisał w wiadomości

> [...]
    > powierzchni powoduje, ze w kazdym z nich utworza sie naprezenia scinajace
    > zmniejszenie grubosci "obliczeniowej" co moze powodowac ich lokalne

    Jeżeli tylko pustak jest przeznaczony wznoszenia wysokich budynków a raczej
    większość takie dopuszczenia ma, to w małym domku piętrowym nie ma to
    większego znaczenia gdyż pustak ma sporo zapasu nośności. Wychodzi na to że
    majster ułozy na dwa pasy które zajmują 50-75% powierzchni pustaka i nie
    bedzie miało to żadnego wpływu w niskim budynku bo pustak ma jeszcze spory
    zapas. Rysy powstają zawsze, bez względu na sposób układania zaprawy bo
    budynek osiada.
    I jeszcze jedno. Napręzenia ścinające to nie tutaj.

    > Obrazowo wyglada to tak jak gdybys w scianie zainstalowal pionowe,
    > plastykowe
    > rurki jedna na zewnatrz sciany a druga od wewnatrz i dolem i gora je
    > polaczyl.

    Chyba nigdy nie widziałeś ściany podczas murowania bo nie wiesz że pierwsza
    warstwa stoi cała na zaprawie i na papie a górna zamknięta jest szczelnie
    wieńcem. Zresztą niedoskonałość łączenia, pustaki sa na zakład, zaprawa raz
    szerzej raz węziej spowoduje że po drodze powstaną przypadkowe
    uszczelnienia.

    Ogólnie masz rację bo powinno się murować na pełną warstwę zaprawy ale nie
    strasz jakimiś siłami ściskającymi bo to nie ta kategoria budynków.

    Marek

  • 29. Data: 2010-01-10 12:25:21
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    >A wytrzymałość - no bez przesady, jeśłi nawet pustak jest podparty na
    >mniejszej o 10% powierzchni, to chyba nie spowoduje to katastrofy :-)

    Dopuszcza się nawet nadwieszanie ściany nad fundamentem nawet o 5cm więc o
    czymś to swiadczy.

    Marek

  • 30. Data: 2010-01-10 12:47:33
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

> [...]
    > wspominał. Teraz trzeba sobie przeliczyć co mniej korzystne - mostki
    > cieplne powstałe w wyniku zaprawy na całej szerokości, czy konwekcja

    Jeszcze jedno. Cała akcja widzę rozgrywa się tylko wokół pustaka a nikt nie
    zauważa że w ścianie dwuwarstwowej opór cieplny pustaka jest sporo mniejszy
    niż głównej izolacji cieplnej jaką jest styropian. Chyba już nikt nie buduje
    tylko z samego pustaka poryzowanego bez dodatkowej warstwy styropianu bo
    inaczej aby uzyskac akceptowalne własciwości cieplne musiałby szukać pustaka
    o szerokości ponad 0,5m. Kto takie produkuje? Pustak 44cm wienerberger z
    zaprawa termiczną to U=0,28 Czyli że na dzień dzisiejszy bez dodatkowej
    izolacji styropianem z takiego pustaka możemy wybudować sobie ale domek
    letni.
    Pustak bielowicki PW 28cm + styropian 12cm daje nam przyzwoite U=0,19 i w
    dupie mam szpary i niedoskonałości łaczeń pustaka(oczywiście bez przesady)
    Sam wienerberger aby dotrzymać kroku musiałby miec grubość ponad 60cm z
    wyjątkowo starannym wykonaniem i drogą ciepłą zaprawą.

    Marek