  • 1. Data: 2020-05-13 22:32:16
    Temat: RobWan doradź nieco, proszę.
    Od: s...@g...com

    Heja.

    Moge kupic drewno dębowe nie suszone. Ale cięte na jesień.
    4 stronnie obrzynane i mysle ze trzymane na zewnatrz w zimie w suchym klimacie.

    I to w uczciwej zimie, takiej 5 miesiecznej z temperaturami ponizej -15.

    Normalnie ceny tu sa kosmiczne i wogole trudno dębine dostac. A ta jest w znosnej
    cenie (3kpln za m3) i na fotach wyglada ok.

    Pytanie moje jest takie:
    Na ile suche to drewno jest teraz (na oko) i ile musialo by polezec aby być sensownie
    suche aby spokjnie w nim dłubać niefanaberyjne mebelki?

    Moj plan jest taki aby wziasc tak 0.5m3 i sobie w warsztacie odlozyc. I tak nie
    zuzyje tego szybko ale chcialbym wiedzieć czy sie na mine nie wsadze.

    Pozdrawiam.

    PS.

    Jest jeszcze jakies sensowne forum stolarskie po tym jak e-manta umarla?

    Lukasz.

  • 2. Data: 2020-05-13 23:01:57
    Temat: Re: RobWan doradź nieco, proszę.
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2020-05-13 o 22:32, s...@g...com pisze:
> [...]
    > Na ile suche to drewno jest teraz (na oko) i ile musialo by polezec aby być
    sensownie suche aby spokjnie w nim dłubać niefanaberyjne mebelki?

    1 cm na rok. Teraz może mieć koło 20%.

    > Moj plan jest taki aby wziasc tak 0.5m3 i sobie w warsztacie odlozyc. I tak nie
    zuzyje tego szybko ale chcialbym wiedzieć czy sie na mine nie wsadze.

    0,5 m3 to na schody za mało a na stół za dużo. :-)
    Warto brać mokre i czekać, a efekt suszenia nie będzie pewny. Lepiej
    kupić drogie w ilości odpowiedniej do zadania.
    No chyba, że styl loftowy czy jakiś góralski to ok :-) Jak się weschnie
    i popęka to nabiera charakteru.

    > Jest jeszcze jakies sensowne forum stolarskie po tym jak e-manta umarla?

    może technikistolarskie.pl, które powstały po e-mancie?

    Robert

  • 3. Data: 2020-05-13 23:04:54
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

  • 4. Data: 2020-05-13 23:12:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    s...@g...com napisał:

    > Moge kupic drewno dębowe nie suszone. Ale cięte na jesień.
    [...]
    > Pytanie moje jest takie:
    > Na ile suche to drewno jest teraz (na oko) i ile musialo by polezec aby
    > być sensownie suche aby spokjnie w nim dłubać niefanaberyjne mebelki?

    Kupiłem dąb u schyłku komuny. Dokładnie to Okrągły Stół w tym czasie
    strugali. Przeznaczenie miał podłogowe. Przetarty na deski, przycięty
    na wymiar i rozłożony na legarach leżał sobie u nas w domu i sechł.
    Takeśmy po tym nieprzbitym przez bodaj trzy lata stąpali. Rok wcześniej
    też przeleżał na zewnątrz. Dopiero potem został umocowany na siecher
    i do dzisiaj za podłoge robi. Tak też bym i w tym przypadku postąpił.

    Dąb był zacny, pierwszą wojnę światową pamiętał. Rósł zresztą na drodze
    przemarszu dobrego wojaka Szwejka. Jak go rżnęłi w stolarni, to się piła
    połamała na odłamkach -- pamiątce po przesławnym laniu.

    > Lukasz.

    Herr Oberleutnant!

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2020-05-14 08:47:25
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 13 maja 2020 22:32:17 UTC+2 użytkownik s...@g...com napisał:

    > Jest jeszcze jakies sensowne forum stolarskie po tym jak e-manta umarla?

    Teraz bardzo popularne są grupy na facebooku
    O stolarstwie i ciesielstwie jest kilka sensownych grup ii bywaja tam zorientowani w
    branży ludzie.
    Popytaj tam.
    https://www.facebook.com/groups/kunsztciesielstwa

  • 6. Data: 2020-05-14 09:03:39
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 13.05.2020 o 22:32, s...@g...com pisze:

    > Jest jeszcze jakies sensowne forum stolarskie po tym jak e-manta umarla?

    Polecam Dom i Drewno:
    https://forum.domidrewno.pl/

  • 7. Data: 2020-05-14 19:17:45
    Od: e...@g...com

    Swego czasu sporo sensownych ludzi opuściło to forum.

  • 8. Data: 2020-05-15 20:52:16
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 13 maja 2020 16:01:56 UTC-5 użytkownik Robert Wańkowski napisał:

    cenie (3kpln za m3) i na fotach wyglada ok.

    sensownie suche aby spokjnie w nim dłubać niefanaberyjne mebelki?

    > 1 cm na rok. Teraz może mieć koło 20%.

    OK. Dzieki za info.

    zuzyje tego szybko ale chcialbym wiedzieć czy sie na mine nie wsadze.

    > 0,5 m3 to na schody za mało a na stół za dużo. :-)

    No stol z tego zrobie i jakies pierdoly. Tak akuratnie wyjdzie :)

    > Warto brać mokre i czekać, a efekt suszenia nie będzie pewny?

    No w sumie nie wiem, ale suszone tu jest okrutnie drogie. Suszone jest po jakies
    4.5kpln za m3.

    > Lepiej
    > kupić drogie w ilości odpowiedniej do zadania.
    > No chyba, że styl loftowy czy jakiś góralski to ok :-) Jak się weschnie
    > i popęka to nabiera charakteru.

    Mam nadzieje ze nie popeka. Obaczymy, wezme na probe a jakby co to cos z tego
    urzezbie. Teraz modne sa te odpustowe, z lana zywica co sie mieni jak cyganka...

    > może technikistolarskie.pl, które powstały po e-mancie?

    Dzieki!

  • 9. Data: 2020-05-15 20:52:50
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 14 maja 2020 01:47:27 UTC-5 użytkownik Kris napisał:

    > Teraz bardzo popularne są grupy na facebooku
    > O stolarstwie i ciesielstwie jest kilka sensownych grup ii bywaja tam zorientowani
> [...]

    fb to rak. Ale dzieki za namiar.

  • 10. Data: 2020-05-15 20:53:19
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 14 maja 2020 02:03:41 UTC-5 użytkownik collie napisał:

    > Polecam Dom i Drewno:
    > https://forum.domidrewno.pl/

    ok, zerkne, dziekuje.