  • 11. Data: 2009-09-06 11:46:51
    Temat: Re: hydro - dam radę?
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Jacek <m...@w...pl> wrote:
    > A jaką średnicę rurek lutowałeś, bo mój palniczek Topexa
    > minitorch,
    > czy coś tam przy rurkach c.o. 20 mm skapitulował.

    Aż musiałem iść i zmierzyć, 15mm to było.

    J.

  • 12. Data: 2009-09-06 17:45:07
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    R wrote:
    > No tak robiłem, robiłem, że się w rurkę doprowadzającą wodę na ogórd
    > wbiłem :-( no i się polało, na szczęście szybka reakcja i tylko
    > trochę mokro było.
    > Ale teraz pytanie - dziórka mała w rurce miedzianej chyba 1/2". Dam
    > radę to sam naprawić? Co nieco potrafię, więc co bym potrzebował, bo
    > myślę, że lepiej wyposażenie kupić niż majstra wzywać.
    >
    > Co powinienem zakupić pastę? palnik? kawałek złączki jakiejś? cyna?
    > jest jakiś serwis gdzie mógłbym poczytać i się poedukować jak się
    > łączy rurki miedziane?

    dodam tylko ze to lutowania meidzi można też użyć opalarki elektrycznej :)

  • 13. Data: 2009-09-06 19:48:30
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    to pewnie granica możliwości minitorcha jest gdzieś w okolicach 17 ,5 mm, bo
    20 mm nie dał rady
    Jacek

  • 14. Data: 2009-09-06 20:08:53
    Od: Artur Lew <n...@p...onet.pl>

    Jarek P. wrote:
    > - kawałek lutu, takiego "zwyczajnego" (LC60), chodzi o instalację
    > ogrodową, nie do wody pitnej, więc zawartość ołowiu w nim nie będzie
    Ja tak w kwestii wymadrzania tylko...
    Otoz taki lut ma pare dziwnych wlasnosci z ktorymi jest pare
    problemow w elektronice ktora badz co badz pracuje w sterylnych
    warunkach w porownaniu z ogrodkiem ;)
    A w szczegolnosci:
    * zimne luty przy przegrzaniu spoiwa
    * zjawisko wyrastania wloskow z cyny
    Powyzsze zjawiska moga powodowac wiec jakies rozszczelnienia?
    Wiec upewnij sie wczesniej w jakiejs karcie produktu jak to sie zachowa
    w dluzszym okresie czasu w kontakcie z woda. Bo mozesz sie zdziwic tak
    jak wlasciciele grzejnikow aluminiowych w instalacjach ze zmiekczana woda ;)

    Artur Lew
    arturdotlewatgmaildotcom

  • 15. Data: 2009-09-06 20:13:45
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Jacek <m...@w...pl> wrote:
    > to pewnie granica możliwości minitorcha jest gdzieś w okolicach 17
    > ,5
    > mm, bo 20 mm nie dał rady

    Zawsze można wspomóc się lutownicą.
    Albo dwa palniki razem trzymać i tak wyjdzie taniej ;->

    A na poważnie - do jednostkowego przypadku w kupowanie palnika za
    kilkadziesiąt zł bym się nie chrzanił, tylko bez rozcinania tej rury
    nalutował po prostu łatkę z rozciętej mufy (chyba, że krawędzie
    dziury powginane do wewnątrz, wtedy nie ma wyjścia, trzeba ciąć i
    dawać całą mufę) za pomocą czegokolwiek: pencil torcha, lutownicy
    (najlepiej obu naraz), kuchenki turystycznej, czy choćby "lampki"
    zrobionej z małego słoiczka z metalową pokrywką, wypełnionego
    denaturatem i wyposażonego w przeciągnięty przez dziurę w pokrywce,
    odpowiednio gruby bawełniany knot.
    To ostatnie to oczywiście hardcore i raczej nie namawiam do takich
    patentów, chodzi mi jedynie o pokazanie, że problem "jak rozgrzać
    kawałek miedzianej rurki do temperatury umożliwiającej poprawne
    nalutowanie łatki" naprawdę da się rozwiązać na milion sposobów
    wykorzystując to, co pod ręką, nie angażując do tej operacji NASA,
    najbliższej politechniki i kilku składów budowlanych :-)
    Chyba, że autor pytania lubi sobie czasem podłubać to czy owo i nie
    ma nic przeciwko skorzystaniu z okazji rozszerzenia możliwości
    własnego warsztatu, wtedy zakup choćby takiej zabawki, jak poniższe
    na pewno będzie rozsądny, przydadzą się jeszcze nieraz:

    http://www.allegro.pl/item725674503.html

    albo taka, jesli w domu jest butla turystyczna:

    http://www.allegro.pl/item731182418.html

    J.

  • 16. Data: 2009-09-06 20:17:28
    Od: "Slavinka" <s...@w...pl>

    Użytkownik "Jacek" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
    > to pewnie granica możliwości minitorcha jest gdzieś w okolicach 17 ,5 mm,
    bo
    > 20 mm nie dał rady
    > Jacek

    Po co się kłopotać - kupić lub pożyczyć palnik z kartuszem lub palnik z
    kilkoma dyszami do podłączenia butli turystycznej. Mozna równie dobrze
    lutować lutownicą elektryczną np. 500W miękkie lutowania. Można też użyć
    lampy benzynowej - są takie jeszcze w użyciu. W ostateczności może to być
    rurka plastikowa np. 8 - 10 mm z założoną na końcu rurką metalową z
    zaimprowizowaną dyszą i bocznym otworem do powietrza i podłączona do
    instalacji gazowej. o ile nie jest daleko do domu.

    http://www.mastertools.pl/index.php?k151,palniki-gaz
    owe-lutownicze-i-dekarskie-palniki-lutownicze
    http://www.mastertools.pl/index.php?k108,palniki-gaz
    owe-lutownicze-i-dekarskie-palniki-na-kartusze-na-bl
    istrze

    Jeżeli ma się złote ręce warto zainwestować:
    http://impax-metal.com.pl/detal/product_info.php?pro
    ducts_id=99
    http://impax-metal.com.pl/detal/product_info.php?pro
    ducts_id=138
    http://impax-metal.com.pl/detal/index.php?cPath=1_7

  • 17. Data: 2009-09-06 20:41:21
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Artur Lew <n...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > Otoz taki lut ma pare dziwnych wlasnosci z ktorymi jest pare
    > problemow w elektronice ktora badz co badz pracuje w sterylnych

    Zimne luty są przecież możliwe i przy lucie cynowo-srebrowym, to
    jest chyba bardziej kwestia poprawności lutowania niż zawartości
    ołowiu.
    A co do zjawiska wyrastania włosków z cyny - elektroniką zajmuję się
    prywatnie i zawodowo coś ze 30 lat i szczerze mówiąc nie widziałem
    jeszcze takiego zjawiska.

> [...]
    > tak
    > jak wlasciciele grzejnikow aluminiowych w instalacjach ze

    Ależ upewniłem się, empirycznie: jakieś 10 lat temu na zwykłą "cynę"
    LC60 (tylko to miałem pod ręką, a rzecz była pilna) wlutowałem
    rodzicom w domku letniskowym kolanko w miejsce rozsadzonego
    zamarzniętą wodą niespuszczoną w porę na zimę. Zimnych lutów nie
    robiłem wtedy już od baaardzo dawna, a żadne przepuszczające wodę
    wąsy temu złączu musiały nie wyrosnąć, bo wszystko jest OK do tej
    pory.

    J.

  • 18. Data: 2009-09-06 20:58:59
    Od: "Slavinka" <s...@w...pl>

    Użytkownik "Slavinka" <s...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    owe-lutownicze-i-dekarskie-palniki-na-kartusze-na-bl
    istrze

    > Jeżeli ma się złote ręce warto zainwestować:

    Jest jeszcze bardzo proste rozwiązanie - elektroda środkowa z baterii
    R20 - zastrugana na końcu i podłączona do akumulatora 6V lub transformatora
    na podobne napięcie. Drugi przewód dołączamy do rury. Warto mieć
    przyciemnione okulary. Dotykamy rury zaostrzonym końcem elektrody i lekko
    odsuwamy od niej - zaczyna świecić się łuk elektryczny i jest to potężne
    źródło ciepła. Trzeba uważać aby prąd nie był zbyt wielki - może wypalić
    dziurę, wtedy warto użyć włączonego w obwód drutu oporowego lub
    bimetalicznego przełącznika świateł z ciężarówki, lub odczepów na
    transformatorze ewentualnie akumulatora z wyprowadzonymi elektrodami z
    każdej celi - podłączając się dobierzemy sobie odpowiednie napięcie a więc i
    prąd.
    Jest to najtańsze rozwiązanie tego problemu. Do lutowania miękkiego
    można użyc lutu cynowego o większej ilości ołowiu, cyna ma tendencję do
    "choroby" - potrafi rozsypać się w proszek. Wystarczyłby lut do rynien - w
    laskach - latwy do kupienia i niedrogi.
    Do twardego lutowania miedzi można użyć lutu fosforobrązowego lub
    specjalnego do wody spożywczej.

  • 19. Data: 2009-09-06 21:36:23
    Od: Artur Lew <n...@p...onet.pl>

    Jarek P. wrote:
    > A co do zjawiska wyrastania włosków z cyny - elektroniką zajmuję się
    > prywatnie i zawodowo coś ze 30 lat i szczerze mówiąc nie widziałem
    > jeszcze takiego zjawiska.
    http://rohs.com.pl/?tag=wasy-cynowe
    Teraz trabi sie na alarm bo w lutowaniu Pb-free wlasnie czesciej
    wystepuje takie zjawisko. Z tego co wiem czesciej w niskich temperaturach.
    A co do DIY to ja tez jestem zdania ze mozna to spokojnie zlutowac samemu ;)

  • 20. Data: 2009-09-07 05:38:41
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Artur Lew <n...@p...onet.pl> wrote:

    > http://rohs.com.pl/?tag=wasy-cynowe

    I super. Z artykułu wynika, że na to zjawisko będzie narażony
    właśnie prawidłowy dla rur lut srebrowy, a LC60: "Cyna z 37%-67%
    ołowiu poddaje się stale deformacjom redukując naprężenia i
    uniemożliwiając tworzenie wąsa" :-)

    J.