  • 11. Data: 2015-11-24 08:45:56
    Temat: Re: jak pompa ciepla pow-woda do CWU na poddasze
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 23 Nov 2015 13:03:51 -0800 (PST), decore-meble.pl

    > juz mysle o tym 2 rok i czekam ze ktos mi powie ze ma to sens

    Jeżeli chcesz przede wszystkim uniknąć wysokich temperatur na poddaszu, to
    nic tą pompą do CWU nie zdziałasz. Za mało chłodu jest w takim zbiorniczku
    jak posiadasz, a zbyt dużo ciepła na poddaszu. Wodę taniej ogrzejesz, ale
    zwrot inwestycji jest gdzieś po 7 latach.

    Trzeba było zamiast ekosyfu odrazu montować PC do wszystkiego. ;)

    --
    Pozdor Myjk

  • 12. Data: 2015-11-24 09:29:46
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 23 listopada 2015 22:03:52 UTC+1 użytkownik decore-meble.pl
    napisał:
    > moj pomysl to pompa na strychu i pobieranie powietrza albo z gornych pokoi albo
    (jak sie troche oziebi) ze strychu - trzeba by bylo przepustnica cos kombinowac i
    zakrecac doplyw powietrza z pokoi
    > pexem bym zjechal do kotlowni i tam do wezownicy pod ktora mam podpiety
    ekogroszkowiec - zbiornik cwu ma 200 l
    > dodatkowo puszczalbym toto w 2 taryfie czyli 1-3 pm i w nocy (tylko w lecie)

    nie potrzeba spinac sie na 2gą taryfę - wystarczy gdy COP osiągniesz duży, to i w
    drogiej taryfie bedzie tez tanio a bedziesz nagrzewal gdy gorąco.
    Tylko musisz sobie uswiadomic ze zródłem ciepla nie jest powietrze na strychu tylko
    słonce. Zatem konstrukcja dachu (a fotki to gdzie?) musi umozliwiac przepływ
    powietrza spod południowego dachu na strych, i dalej jakims kominkiem na zewnątrz. Na
    strychu dajesz powietrzną PC - musisz uzgodnic z producentem temperatury bo
    nietypowe: górnego zródła (do jakis 60st) i pracy silnika, jakies wymagania co do
    chłodzenia on też ma.
    Przepływ powietrza PC ma być taki zeby zaciągało ze strychu a wyrzucało na zewnątrz.
    zobacz na wykres gdzie wedruje cop gdy DZ wysokie
    http://www.hewalex.pl/porady-i-wiedza/pompy-ciepla/o
    kreslenie-punktu-biwalentnego-w-pracy-pompy-ciepla.h
    tml
    tyle ze pompa musi to przeżyć :)

    > chcialbym uniknac takich temp jak w tym roku kiedy bylo 30 st w gornych

    tego tak sie pozenic nie da chyba ze bardzo skomplikujesz instalacje - czyli bedzie
    droga. A jesli juz ma byc droga do po prostu zrób dwie. PC na strychu i klima w
    pokojach.
    No i normalne zasady uzytkowania poddasza trzeba miec w upały czyli okna dachowe
    zamkniete i od zewnątrz (koniecznie!) zakryte roletami czy innym prześcieradłem. A
    wietrzenie w nocy.

    b.

  • 13. Data: 2015-11-24 23:08:52
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-11-22 o 21:01, decore-meble.pl pisze:
    > Witam
    >
    > chce zamontowac na poddaszu pompe ciepla która mi ogrzeje cwu i zmniejszy
    temperature powietrza w pokojach na pietrze w lecie.

    > Pompa bedzie bezposrednio podlaczana do zasobnika cieplej wody w kotlowni,
    interesuje mnie tylko konkret.

    Miotam sie miedy gametem i hewalexem ale widzialem tez chinczyki jakos
    bardzo podobne z wygladu.

    I nie wiem co kupić, cena do 5tys i wazne zeby była cicha.

    > Moze ktos moze cos powiedziec i podpowiedziec na ten temat

    Jak sam widzisz PC na pow ze strychu to taki sobie pomysł, ale ja mam
    dla Ciebie inną propozycję, jak to masz dach południowy to daj tam
    solary :) mogą być najtańsze, raz że będziesz miał ciepłą wodę, dwa
    jak dasz je na wysokości pokoi to zasłonią ci one tę część dachu, ale
    trzeba je dać na wspornikach aby była szpara pomiędzy dachem a solarami,
    wtedy ten dach będzie osłonięty a jednoczesnie wentylowany
    przez powietrze od spodu. Będziesz miał gorącą wodę i chłodniej na
    poddaszu, tylko wydasz trochę więcej niż 5kzł, ale myślę że w 10kzł się
    zmieścisz, a jak będziesz miał mądrego hydraulika to i te solary CO ci
    wspomogą.
    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 14. Data: 2015-11-25 08:11:58
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 24 Nov 2015 23:08:52 +0100, janusz_k

    > tylko wydasz trochę więcej niż 5kzł, ale myślę że w 10kzł się
    > zmieścisz,

    Skoro zeszłego lata temperatury dochodziły do 40 stopni w cieniu, to te
    solary przed tym nie uchronią (zwłaszcza że nad oknami się ich nie wiesza).

    Wg mnie najlepszym rozwiązaniem będzie zamontowanie klimy (multisplita?) na
    poddasze i wystawienie wężownicy CWU tuż za jednostkę zewnętrzną aby
    grzanie wody było skutkiem ubocznym chłodzenia. Jeden mankament, to brak
    automatyki. Ale jak się zasmakuje klimy na poddaszu, to ciężko bez niej żyć
    -- więc wg moich doświadczeń 90% zapotrzebowania na CWU pokryłoby "ręczne"
    użytkowanie klimy. Względnie są w klimach "tajmery" i można ustawić 2T albo
    załączenie w dzień żeby po powrocie było przyjemnie chłodno. Druga wada, to
    konieczność (znowu) ręcznego spuszczania na zimę wody z układu wężownicy.

    W ogóle najlepsze rozwiązanie to kupić mały bojler na lato i klimę na
    poddasze. :P A jeszcze lepiej, to było pomyśleć wcześniej. :>

    --
    Pozdor Myjk

  • 15. Data: 2015-11-25 12:02:10
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 25 listopada 2015 08:11:36 UTC+1 użytkownik Myjk napisał:

> [...]
    > -- więc wg moich doświadczeń 90% zapotrzebowania na CWU pokryłoby "ręczne"

    Co ty nie powiesz :-) Jeszcze niedawno klima byla na poddaszu be, a najlepszym
    sposobem chlodzenia byla wentylacja :-)) Widze, ze zmadrzales, gratuluje.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 16. Data: 2015-11-25 21:24:04
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-11-25 o 08:11, Myjk pisze:
    > Tue, 24 Nov 2015 23:08:52 +0100, janusz_k

    > Skoro zeszłego lata temperatury dochodziły do 40 stopni w cieniu, to te
    > solary przed tym nie uchronią (zwłaszcza że nad oknami się ich nie wiesza).
    Dlatego powiesi je na dachu :) na tej części gdzie ma pokój, dachówka
    nie grzana przez słońce będzie miała temp otoczenia a nie np 150st a do
    tyle się potrafią nagrzać, daje to co najmniej 4 krotnie mniejszą emisję
    ciepła do pokoju.

    > Wg mnie najlepszym rozwiązaniem będzie zamontowanie klimy (multisplita?) na
    > poddasze i wystawienie wężownicy CWU tuż za jednostkę zewnętrzną aby
    > grzanie wody było skutkiem ubocznym chłodzenia. Jeden mankament, to brak
    Tych wad klimy jest więcej, główny to duże zużycie energii elektrycznej,
    a autor chce oszczędzać.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 17. Data: 2015-11-26 07:18:45
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu środa, 25 listopada 2015 21:24:08 UTC+1 użytkownik janusz_k napisał:
    > Dlatego powiesi je na dachu :) na tej części gdzie ma pokój, dachówka
    > nie grzana przez słońce będzie miała temp otoczenia a nie np 150st

    oj nieco przesadziłeś - tak ze 2x. :-)

    b.

  • 18. Data: 2015-11-26 08:17:51
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 25 Nov 2015 21:24:04 +0100, janusz_k

> [...]
    > nie grzana przez słońce będzie miała temp otoczenia a nie np 150st a do
    > tyle się potrafią nagrzać, daje to co najmniej 4 krotnie mniejszą emisję

    Jeśli dach jest poprawnie wykonany, tj. ze szczeliną wentylacyjną i
    ociepleniem, to niewiele te zakryte połacie dachowe IMHO zmienią, bo
    największe zyski i tak idą przez okna dachowe i z samego powietrza. No a
    jeśli w powietrzu jest 35-40sC jak ostatnio...

    > Tych wad klimy jest więcej, główny to duże zużycie energii elektrycznej,
    > a autor chce oszczędzać.

    Nie widziałem w założeniach kategorycznego twierdzenia o oszczędzaniu,
    tylko o grzaniu wody _i_ chłodzeniu jednocześnie, bo samo grzanie wody przy
    tak dużym zbiorniku sporo kosztuje (się nie dziwię).

    Oczywiście przy klimie jest większe zużycie energii (ale nie większe niż
    przy samym grzaniu wody CWU), ale zdecydowanie mniejsze koszty inwestycyjne
    w stosunku do solarów (nawet 3x, a jak kupi chiński paździerz to jeszcze
    więcej) oraz zdecydowanie większy komfort. W pakiecie jest wydajne
    chłodzenie, co w 2h potrafi zrobić na poddaszu lodówkę, i ubocznie grzanie
    wody o ile się pokusi o kawałek pracy własnej. Przy solarach jest tylko
    grzanie wody i lekkie przysłonięcie dachu, koszty inwestycyjne ogromne i
    praktycznie brak szans na zwrot inwestycji (o ile kupi gotowe bez
    wsparcia).

    --
    Pozdor Myjk

  • 19. Data: 2015-11-26 17:02:12
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-11-26 o 08:17, Myjk pisze:
> [...]
    > największe zyski i tak idą przez okna dachowe i z samego powietrza. No a
    > jeśli w powietrzu jest 35-40sC jak ostatnio...
    Masz coś na poparcie tych tez czy to tylko luźne dywagacje?

> [...]
    > wody o ile się pokusi o kawałek pracy własnej. Przy solarach jest tylko
    Zapominasz że pomieszczenia z klimą trzeba od czasu do czasu
    przewietrzyć, koszty chłodzenia rosną, dobra klima także będzie
    kosztować tyle co te solary. Poza tym nie musi obsadzać całej połaci
    solarami, część może być fotovoltaiką można tanio kupić używane
    niemieckie ogniwa.

    > grzanie wody i lekkie przysłonięcie dachu, koszty inwestycyjne ogromne i
    > praktycznie brak szans na zwrot inwestycji (o ile kupi gotowe bez
    > wsparcia).
    Jakiego wsparcia oczekujesz przy solarze?

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 20. Data: 2015-11-26 20:24:08
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 26 Nov 2015 17:02:12 +0100, janusz_k
    > Masz coś na poparcie tych tez czy to tylko luźne dywagacje?

    Mam swoje doświadczenia kiedy to miałem "źle" wykonany dach i gdy został
    dobrze wykonany. Tylko przez ten element temperatura na strychu spadła z
    ponad 60sC o ponad połowę, a na poddaszu użytkowym temperatura spadła o
    3-4sC. Wtedy nie było temperatur po 40sC w cieniu i prawie przez miesiąc z
    rzędu.

    > Zapominasz że pomieszczenia z klimą trzeba od czasu do czasu
    > przewietrzyć, koszty chłodzenia rosną,

    Nie zapominam. Ja mam praktycznie cały czas delikatnie uchylone na
    przestrzał okna na poddaszu gdy pracuje klimatyzacja. Jakoś specjalnie z
    torbami nie poszedłem tego lata. 3-5zł dziennie na chłodzenie plus ew. jako
    efekt uboczny 200L ciepłej wody dramatu nie robi, zwłaszcza gdy samo
    zagrzanie wody w takiej ilości niewiele mniej kosztuje.

    > dobra klima także będzie kosztować tyle co te solary.

    Może kosztować znacznie mniej. Mój split (fakt że markowany przez polską
    firmę chiński szajs) kosztował 1500 zł. Montaż sam przeprowadziłem (ale
    koszty były, bo kupiłem choćby pompę próżniową). Markowy split kosztuje 2-3
    tys. zł (już z inwerterem), kanałowy 3-5 tys. zł i multi 5-12 tys. zł. Jak
    widać, dla każdego coś dobrego. Ale niezależnie od ceny da komfort na
    poddaszu. Jaki poziom komfortu da, to już zależy ile użytkownik będzie
    chciał na ten komfort przeznaczyć pieniędzy.

    > Poza tym nie musi obsadzać całej połaci solarami, część może być
    > fotovoltaiką można tanio kupić używane niemieckie ogniwa.

    Ale to nadal, a skoro mniej połaci ma być pokryte, nie da chłodzenia
    poddasza a tylko i wyłącznie gorącą wodę -- której w lato nie potrzeba aż
    tak wiele.

    > Jakiego wsparcia oczekujesz przy solarze?

    Miałem na myśli dotacje.
    Z Japonii był (a może i jest) program na solary. :P

    --
    Pozdor
    Myjk