  • 11. Data: 2015-03-31 08:41:12
    Temat: Re: Czosnek!
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 31.03.15 8:08, Tadeusz Smal pisze:

    > [bzdety OT]

    Nie jest głupim ten, co błędy czyni, ale co w błędzie uporczywie trwa.

    --
    collie

  • 12. Data: 2015-03-31 10:18:30
    Od: "Dirko" <j...@w...pl>

> [...]
    > kupując u mnie sadzonki, że wysiewali nasiona czosnku o pana Legutki i im
    > nie wzeszły. Bynajmniej nie oznacza to,że nasiona są złe
    > ale nie wzeszły w danym sezonie bo zebrane latem, jesień i zimę przeleżały
    > w torebeczkach w jakimś magazynie sklepie a wysiane wiosna nie przeszły
    > one stratyfikacji i wysiane do gruntu wschodzą dopiero w kolejnym sezonie.
    > Stratyfikacja w lodówce niewiele pomaga bo nasiona w torebeczkach są
    > wysuszone i hibernują a w naturze w naszym klimacie nasiona w glebie
    > przechodzą stratyfikują na wilgotno. Powyzższe

    Hejka. Wysiewając w ogródku nasiona zdecydowanej większość roślin
    (marchew, buraczki, bób czy kwiaty jednoroczne albo mieszanki traw) nie
    zawracamy sobie głowy stratyfikacją bowiem tym nasionom do skiełkowania
    wystarczy umieszczenie w glebie w chwili gdy nastaną sprzyjające warunki
    (temperatura i wilgotność).
    Są jednak rośliny, których nasiona wymagają kilkutygodniowej
    stratyfikacji w warunkach niskich temperatur i dużej wilgotności aby
    skiełkować.
    Sadzę, że solidność kupiecka wymaga umieszczenia na opakowaniu takich
    nasion informacji o konieczności stratyfikacji.
    Pozdrawiam rzetelnie Ja...cki

    PS "skaryfikacja nasion,
    zabieg stosowany w nasiennictwie, polegający na uszkadzaniu grubej i
    nieprzepuszczalnej dla wody i powietrza okrywy nasiennej (tzw. nasiona
    twarde) w celu ułatwienia kiełkowania;
    wykonywana mechanicznie (ścieranie np. ostrym piaskiem, papierem ściernym w
    tzw. skaryfikatorach), chemicznie (traktowanie np. kwasem siarkowym) lub
    termicznie (ogrzewanie nasion przez określony czas w temp. 30-45°C,
    krótkotrwałe zanurzenie we wrzącej wodzie)."

  • 13. Data: 2015-03-31 11:35:05
    Od: "ZZZ" <n...@n...com>

    Użytkownik "Dirko" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > termicznie (ogrzewanie nasion przez określony czas w temp. 30-45°C,
    > krótkotrwałe zanurzenie we wrzącej wodzie)."

    Z tą stratyfikacją czosnku niedźwiedziego to najwyraźniej jest bardzo ważne.
    Przez 2 sezony próbowałem zasiewać kupione nasiona - nic nie wzeszło.
    W tym roku kupiwszy nasiona też już, już miałem siać, kiedy przeczytałem
    na torebce żeby wysiewać _jesienią_. Myślę, co tam, jest już wiosna, też
    wzejdą. Ale poczytałem w Internecie, że czosnek niedźwiedzi wymaga
    stratyfikacji
    i powstrzymałem się z kolejnym wysiewem na próżno.
    Niestety coś co Dirko ładnie nazwał "solidnością kupiecką" tu nie wystąpiła
    i nic na opakowaniu nie było, że wysiew jesienny jest warunkiem absolutnie
    koniecznym powodzenia.
    Zastanawiałem się nad kilkudniowym przemrożeniem w zamrażalniku tych
    nasion, ale skoro Tadeusz pisze, że to mało skuteczne to poczekam
    do jesieni, a teraz może znajdę kogoś w okolicy z czosnkiem w ogródku
    do wysępienia kilku cebulek :)

    ZZ

  • 14. Data: 2015-03-31 13:17:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dirko napisał:

> [...]
    > siarkowym) lub termicznie (ogrzewanie nasion przez określony czas
    > w temp. 30-45°C, krótkotrwałe zanurzenie we wrzącej wodzie)."

    Może warto dopełnić to informacją o pirofitach -- roślinach lubujących
    się w ogniu. Niektóre z nich tak są skonstruowane, że ich nasiona
    kiełkują dopiero wtedy, gdy środowisko, w którym się znajdują, strawi
    pożar. W ten cwany sposób siewka w początkowej fazie wzrostu ma
    zredukowaną do minimum konkurencje innych gatunków w walce o zasoby.
    Wielu takich spryciarzy rośnie na przykład w australijskich lasach
    eukaliptusowych, które w naturalny sposób przechodzą cykl pożarów.
    Ale w uprawie też się może taki egzotyczny gatunek trafić, o czym
    należy solidarnie i rzetelnie ostrzec.

    Jarek

    --
    W Kwaśniewicach stanął w ogniu dom
    Jedzie, jedzie straż ogniowa, trąbka gra

  • 15. Data: 2015-03-31 13:29:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ZZZ piszzze:

> [...]
    > nasion, ale skoro Tadeusz pisze, że to mało skuteczne to poczekam
    > do jesieni, a teraz może znajdę kogoś w okolicy z czosnkiem w ogródku

    Pisanie dotyczyło mrożenia na sucho w torebkach. Stratyfikacji w mokrym
    pisaku można spróbować.

    Jarek

    --
    Na planecie Małego Księcia były ziarna straszliwe. Ziarna baobabu. Zakażony
    był nimi cały grunt. A kiedy baobab wyrośnie, to na wyrwanie jest za późno i

  • 16. Data: 2015-03-31 15:05:21
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Tue, 31 Mar 2015 07:50:58 +0200, Tadeusz Smal napisał(a):

    > Stratyfikacja w lodówce niewiele pomaga bo nasiona w
    > torebeczkach są wysuszone i hibernują a w naturze w naszym klimacie
    > nasiona w glebie przechodzą stratyfikują na wilgotno. Powyzższe sprawdzałem

    Ja miałam cebulki czosnku, nie nasiona.

    O stratyfikacji nasion konieczne na mokro wiem doskonale. Stratyfikowałam
    już np nasiona świerków srebrzystych, umieszczając je w wilgotnym piasku, w
    lodówce - i mam już własne kilkuletnie choinki oraz do drzewka do sadzenia.
    --
    XL
    Nie musisz szczepić dziecka!

  • 17. Data: 2015-04-04 05:58:10
    Od: Tadeusz Smal <s...@s...pl>

    W dniu 2015-03-31 o 10:18, Dirko pisze:
> [...]
    > Sadzę, że solidność kupiecka wymaga umieszczenia na opakowaniu
    > takich nasion informacji o konieczności stratyfikacji.
    :)

    Oj tam, oj tam ...
    Nie znam osobiscie Pana Legutki ale mamy wspólnych znajomych mi
    słyszałem bardzo dużo dobrego o nim i naprawdę robi dużo dobrego
    wprowadzając do swojej oferty co roku nasiona wielu nowych na naszym
    rynku gatunków.
    My też Dirku znamy się już od kilku lat i choć może nieraz się o coś
    sprzeczaliśmy i mieliśmy inne zdania ,to bardzo Ciebie cenię i szanuję
    za to ,że myślisz i szukasz konkretnych odpowiedzi na pytania jakie
    niesie z sobą życie.
    --
    z pozdrowieniami i uśmiechami
    smal

  • 18. Data: 2015-04-04 06:17:11
    Od: Tadeusz Smal <s...@s...pl>

    W dniu 2015-03-31 o 11:35, ZZZ pisze:>.
> [...]
    >>> sprawdzałem

> [...]
    > i nic na opakowaniu nie było, że wysiew jesienny jest warunkiem absolutnie
    :)
    Wysiać jak najbardziej możesz teraz wiosną ale :
    " Wszystko ma swój czas i jest wyznaczona godzina
    na wszystkie sprawy pod niebem:
    Jest czas rodzenia i czas umierania,
    czas sadzenia i czas wyrywania tego..."
    i o ile nie oszukasz swoimi działaniami natury
    to te nasiona wzejdą wiosną przyszłego roku .

    >a teraz może znajdę kogoś w okolicy z czosnkiem w ogródku
    > do wysępienia kilku cebulek :)
    :)
    o tej porze roku sens ma sadzenie tylko ukorzenionych cebulek w
    doniczkach lub przenoszenia cebul wraz ziemią w której rosną

    :)

  • 19. Data: 2015-04-04 06:27:58
    Od: Tadeusz Smal <s...@s...pl>

    W dniu 2015-03-31 o 15:05, Ikselka pisze:> Dnia Tue, 31 Mar 2015

    > Ja miałam cebulki czosnku, nie nasiona.

    Pamiętam doskonale o tym bo wspominałaś o tym na grupie,że zakupiłaś i
    posadziłaś cebulki czosnku niedźwiedziego, a następnie wiosną wiosna
    cieszyłaś się ,że wzeszły i będziesz mogła je zamarynować dla Męża.
    Skoro nie bardzo udało się Tobie z tym czosnkiem niedźwiedzim to
    podpowiem,że tak samo smakuje marynata ze szczypioru czosnkowego(Allium
    tuberosum) z którego surowiec do marynowania możesz zbierać kilka razy w
    roku a nie tylko raz jak w przypadku czosnku niedżwiedziego.

  • 20. Data: 2015-04-04 23:11:04
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sat, 04 Apr 2015 06:27:58 +0200, Tadeusz Smal napisał(a):

> [...]
    > tuberosum) z którego surowiec do marynowania możesz zbierać kilka razy w
    > roku a nie tylko raz jak w przypadku czosnku niedżwiedziego.

    Znam szczypiorek czosnkowy, miałam go w warzywniku, ale jakoś nie wzbudził
    moich zachwytów, a i cebulki na raczej mikre i listki cienkie. Co innego
    ten niedźwiedzi - liście spore i szerokie jak u konwalii, roślina
    konkretna. A potrzebna cała, w marynacie super. Namiastki mnie nie kręcą,
    cóż, trudno, wolę się obyć bez. Ale dziękuję za sugestię :-)

    --

    Ikselka
    pewni siebie."