  • 1. Data: 2010-01-26 01:40:17
    Temat: Grzanie na dwa kotły
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Tak wiem jest to prawnie niedozwolone ale pytanie czy ktoś praktykuje
    taki mechanizm w uproszczonej instalacji, podłączone dwa kotły, jeden
    gazowy drugi stałopalny, instalacja zamknięta ale z dużymi zaworami
    bezpieczeństwa jak również sporym naczynkiem przeponowym ale do rzeczy.
    każdy kocioł ma swoja pompę które razem tłoczyły by w tym samym
    kierunku. Pytanie co by sie wtedy działo? każdy kocioł ma tez zawór
    przeciw zwrotny wiec woda i tak mogła by płynąc tylko w jednym kierunku.
    Po co to wszystko, chce zmniejszyć rachunek za gaz wrzucając 4-5 wiader
    drewna do stałopalnego by ulżyć trochę gazowcowi i swojemu portfelowi
    również, teoretycznie mam nawet proste zarządzanie które mógłby włączać
    lub wyłączać kocioł gazowy jełki w stałopalnym by sie zrobiło zimno ale
    pompa niestety już by pracowała ciągle.
    W sumie automatyka juz jest jednak jak sie zachowało by to wszystko
    kiedy automatyka by zdechła z jakiegoś powodu.
    Na razie rozważania teoretyczne do wprowadzenia pewnie w przyszła zimę.

  • 2. Data: 2010-01-26 05:32:40
    Temat: Re: Grzanie na dwa kotły
    Od: "KS" <o...@o...pl>

    Użytkownik "Osadnik" <o...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > automatyka by zdechła z jakiegoś powodu.
    > Na razie rozważania teoretyczne do wprowadzenia pewnie w przyszła zimę.

    Mozesz zastosować wymiennik aby sprząc dwa obiegi.
    Np tak aby za gazowym woda przechodziła przez wymiennik podgrzewany przez
    ten na drewno.
    A obieg tego na drewno moze być otwarty.
    Nie próbowałem ale powinno byc ok.

    Pozdrawiam
    K.S.

  • 3. Data: 2010-01-26 05:48:18
    Od: "KS" <o...@o...pl>

    Użytkownik "KS" <o...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > ten na drewno.
    > A obieg tego na drewno moze być otwarty.

    Nie wiem gdzie gazowy mierzy sobie temperature, z punktu widzenia sterowania
    prawdopodobnie lepiej by było dać wymiennik przed gazowym.
    Wtedy by się nie załączył jakby na powrocie dostawał gorącą wode
    (zintepretował by to jako brak odbioru ciepła) a tak na prawde to ten na
    drewno by grzał za niego. Jeśli masz kondensacyjny to chyba lepiej dać
    wymiennik za gazowym wtedy pewnie lepiej schłodzisz spaliny i będziesz miał
    większa sprawność.
    Można by też spróbować dać pierw gazowy potem wymiennik od stałopaliwowego,
    ale przenieść pomiar temperatury za obydwa (pod warunkiem że ten kocioł
    steruje sie temperaturą zasilania).
    Wg mnie powinno działac ale ja się na kotłach nie znam az tak.

    Pozdrawiam
    K.S.

  • 4. Data: 2010-01-26 07:21:36
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > kierunku. Pytanie co by sie wtedy działo?

    Daj węglowy przed gazowy (szeregowo), wtedy dopóki będzie się paliło w
    węglowym to gazowy nie będzie się włączał bo będzie dopływała gorąca woda i
    gazowy nie będzie już jej dogrzewał, a jak się węgiel/drewno wypali i temp w
    kotle gazowym spadnie to gazowiec się automagicznie włączy.

    Niech ktoś kto się lepiej zna wypowie się w tym temacie.

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 5. Data: 2010-01-26 07:51:17
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    Agent 0700 pisze:

> [...]
    > wypali i temp w kotle gazowym spadnie to gazowiec się automagicznie włączy.
    >
    > Niech ktoś kto się lepiej zna wypowie się w tym temacie.

    Ja się za bardzo nie znam - ale wydaje mi się, że jak podłączy to
    szeregowo to jak będzie gazowy palił to zanim woda wróci do niego
    przejdzie przez wężownicę zimnego kotła węglowego, która będzie działać
    jak dodatkowy grzejnik, na dodatek powinna działać dość sprawnie
    odbierając sporo ciepła. Ale jak wspomniałem nie znam się na takich
    szczegółach.
    Może lepszym rozwiązaniem jest podłączyć to równolegle a za pomocą
    jakiegoś zaworu trójdrożnego sterowanego np. sterownikiem pokojowym i
    przełączać obiegi. No i czy podłączać kocioł w układzie zamkniętym? Nie
    wydaje mi się to dobrym rozwiązaniem, z pewnością wymiennik zapewni Ci
    minimum bezpieczeństwa

    Ariusz

  • 6. Data: 2010-01-26 08:13:24
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Ariusz pisze:

> [...]
    > jak dodatkowy grzejnik, na dodatek powinna działać dość sprawnie
    > odbierając sporo ciepła. Ale jak wspomniałem nie znam się na takich

    dlatego są podłączone równolegle, raz zapomniałem zamknąć zawór powrotu
    do węglowca i straty ciepła były olbrzymie.

    > Może lepszym rozwiązaniem jest podłączyć to równolegle a za pomocą
    > jakiegoś zaworu trójdrożnego sterowanego np. sterownikiem pokojowym i
    > przełączać obiegi.

    Mam możliwość sterowania obiegami z komputera na podstawie odczytu
    dowolnej temperatury. Teoretycznie wystarczyło by zamiast zaworów na
    powrotach zamontować elektrozawory i hulaj dusza bo na podstawie tego
    ile by wypływało z węglowca można by przełączać obiegi niemalże zdalnie.

    Jednak elektrozawory drogie są więc obmyśliłem ze bedzie tylko jeden i
    założę zawór wsteczny przed gazowcem gdyż on jest nadrzędnym ogrzewaczem
    instalacji a podrzędnym będzie węglowy, jeśli pompa od węglowego sie
    załączy to nie będzie puszczać przez gazowy na wstecznym i bedzie
    działać, jeśli się wygasi elektrozawór powinien zamknąć sie na podawaniu
    wody z obiegu do węglowca i jednocześnie odpali sie kocioł gazowy.
    I tak zawsze bedzie trzeba "wyzerować" przed każdym paleniem program i
    tak - więc to jest jakaś myśl.
    Najlepiej było by podłączyć wymiennik do węglowego i zrobić mały obieg
    otwarty ale wymienniki na 23kW są drogie jak na zastosowania typu
    "rozpędzanie" instalacji czy podgrzewanie w czasie silnych mrozów.

    > No i czy podłączać kocioł w układzie zamkniętym? Nie
    > wydaje mi się to dobrym rozwiązaniem, z pewnością wymiennik zapewni Ci
    > minimum bezpieczeństwa

    szczególnie kiedy zabrakło by prądu do pompy - wtedy byłby dramat na
    kołkach, dlatego takie rozwiązanie mimo sterowania musiało by wymagać
    obecności jednego z domowników i jakiegoś sposobu powiadomienia w
    sytuacji kiedy prąd by wysiadł (nie mam wtedy włączonego żadnego
    komputera, no chyba że jakiś mały UPS.

  • 7. Data: 2010-01-26 08:40:43
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 26 Sty, 09:13, Osadnik <o...@w...pl> wrote:

> [...]
    > obecności jednego z domowników i jakiegoś sposobu powiadomienia w
    > sytuacji kiedy prąd by wysiadł (nie mam wtedy włączonego żadnego

    Przypomne ze wedlug prawa taki kociol powinien miec wezownice
    schladzajaca z zaworem termostatycznym. Wtedy ryzyko jego zagotowania
    jest niewielkie - i to nie potrzebuje pradu do dzialania :) Ja juz
    przetestowalem na kominku - zadzialalo, niezagotowalo :-) Tylko
    polecam dokonczyc instalacje i wylot z tej wezownicy podlaczyc jednak
    do kanalizacji bo ja sobie zapomnialem ("potem sie zrobi") i 20 x
    musialem mykac kotlownia <> dwor <> kotlownia <> dwor z wiadrami na
    przemian zeby mi kotlowni nie zalalo ha ha ;-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 8. Data: 2010-01-26 10:34:42
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Adam Szendzielorz pisze:

> [...]
    > musialem mykac kotlownia <> dwor <> kotlownia <> dwor z wiadrami na
    > przemian zeby mi kotlowni nie zalalo ha ha ;-)

    domra myśl, tak zrobię :)bo do kanalizacji wybitnie blisko woda jest tez
    blisko wystarczy dosłownie metr rurki. Szkoda tylko pozornie ogrzanej
    wody (bo woda kosztuje u mnie 5zł za m3) awaryjnie zrobić.

  • 9. Data: 2010-01-26 10:50:58
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 26 Sty, 02:40, Osadnik <o...@w...pl> wrote:
> [...]
    > kiedy automatyka by zdechła z jakiegoś powodu.
    > Na razie rozważania teoretyczne do wprowadzenia pewnie w przyszła zimę.

    W tej systuacji ratuje cie tylko sprzeglo hydrauliczne/rozdzielacz.
    Podlaczasz do niego dwa kotly.
    Dajesz sterowanie tak ze. Jesli czujnik temp wskaze ze piec stalopalny
    ma jakas tam temp to pompa do pieca stalopalnego pracuje a piec gazowy
    jest wylaczony /w piecu gazowym jest na plycie glownym zworka -patrz
    instrukcja - zworka rozlaczona piec nie pracuje , zlaczona pracuje/ -
    mozesz zrealizowac to przelaczanie przez stycznik. Jesli temp spadnie
    w piecu stalopalnym to stycznik zwiera zworke w piecu gazowym i wtedy
    piec gaz. parcauje jak do tej pory a pompa do pieca stalopalnego sie
    wylacza.
    Dodatkowo mozesz jeszcze dac styczniki na otwarcie przepustnicy do
    pieca stalopalnego /zasilanie pow. z zewnatrz, wlaczanie oswietlenia
    informujacego co do stanu pracy kotla, brzeczyka ktory informuje ze
    piec stalopalny jest wylaczony etc/

  • 10. Data: 2010-01-26 15:47:59
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]

    > automatyka by zdechła z jakiegoś powodu.
    > Na razie rozważania teoretyczne do wprowadzenia pewnie w przyszła zimę.

    Nie ma najmniejszego problemu pod warunkiem zastosowania odpowiednich
    zabezpieczeń kotła stałopalnego w postaci schładzacza lub odpowiednio dużego
    bufora, który jest w stanie przyjąć całą wygenerowaną moc kotła z pełnego
    załadunku.
    Osobiście jednak radzę zrobić to o wiele prościej, lepiej i przede wszystkim
    całkowicie bezpiecznie.
    Całą instalację wraz z kotłem gazowym montujesz na układzie zamkniętym, a
    kocioł stałopalny na ukłądzie otwartym. Obydwa układy sprzęgasz z sobą
    płytowym wymiennikiem ciepła, który montujesz przed kotłem gazowym. Nie
    potrzebne są wtedy schładzacze czy bufory.
    Układ taki jest najlepszym układem, ponieważ samoczynnie ogranicza
    przenoszoną moc z kotła stałopalnego do obiegu zamkniętego i zapobiega
    zagotowaniu się wody w układzie zamkniętym.