  • 51. Data: 2018-04-05 21:35:13
    Temat: Re: Pompa ciepła vs panele PV
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-04-05 o 21:01, w...@g...com pisze:
    > Nie mam.
    > Grzecznie pytam: na ile lat przewidujesz 'amortyzację' komina i kotłowni ?
    >
    > A drugie pytanie (może to nie do Ciebie): przy założeniu, że inwestor uparł się
    wybudować dom z kominem i kotłownią (albo chociaż z kotłownią), czy dalej bardziej
    opłaca się pompą niż np. pelletem?

    > Bogdan

    Dom się buduje na 50-60 lat i przy takim okresie użytkowania, komin
    powinien wytrzymać tak samo jak i kotłownia. Przy czym dalsze
    użytkowanie zazwyczaj wiąże się kapitalnym remontem domu, którego koszt
    jest porównywalny z budową, bo trzeba wymienić wszystkie instalacje,
    tynki, kominy, poszycie dachowe itd.

    Ludzie często twierdzą, że PC to wysoki koszt budowy, bo nie liczą
    wszystkich kosztów. Koszt budowy PC jest porównywalny albo i niższy niż
    koszt budowy ogrzewania węglowego lub na pellet.

  • 52. Data: 2018-04-05 21:36:11
    Od: sbd <s...@s...org>

    W dniu 2018-04-03 o 16:12, Myjk pisze:

    > Doliczmy do powyższych założeń w takim razie 5kW instalację PV ongrid,
    > która kosztuje ~4.5 kzł/kWp, czyli w sumie 21,5 tys., która teoretycznie
    > daje rocznie 5MWh, a którą oddaje się do sieci i odbiera w 80%. Tj.
    > odbierze się 4MWh aby pokryć zapotrzebowanie pompy.

    To jest tak, że odbieramy 80% energii i niewykorzystana część jest
    "haraczem", czy też za odebraną energię płacimy 20%, a niewykorzystana
    nadwyżka jest zyskiem energetyki?

    sbd

  • 53. Data: 2018-04-05 22:29:08
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 5 kwietnia 2018 21:36:33 UTC+2 użytkownik sbd napisał:
    > To jest tak, że odbieramy 80% energii i niewykorzystana część jest
    > "haraczem", czy też za odebraną energię płacimy 20%, a niewykorzystana
    > nadwyżka jest zyskiem energetyki?

    To co wpuścisz w sieć możesz odzyskać ze "sprawnością" 80%, czyli
    za 1kWh oddają 0,8kWh. Żadnych opłat przy tym nie ma, płacisz
    za to co zjadłeś ponad produkcję (liczone w cyklu rocznym)
    oraz comiesięczne haracze typu opłaty stałe,
    abonamenty i inne marketingowe określenia na
    dojenie za nic. Energetyka zyskuje na tym 20% tego co oddałeś
    w sieć, które to kilowatogodziny może opchnąć
    komuś innemu oraz na tym, że energię, którą Ty produkujesz
    zjada sąsiad, więc energetyka nie musi tej energii transportować
    od siebie do niego czyli ma mniejsze straty na przesyle, dodatkowo
    oczywiście kasuje owego sąsiada za przesył energii, mimo że mu jej
    nie przesyła. To tak w skrócie ;)

    L.

  • 54. Data: 2018-04-05 23:07:56
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    No to jedziemy. Ceny kotlow na pelet zaczynaja sie od ok 5000 zl. Rocznie amortyzacja
    330zlotych. Mozna kupic drozszy tylko po co. Ze wzgledu na niskie obciazenie cieplne
    zywotnosc kotla na pellet bedzie duzo wieksza niz weglowego. W palniku gdzie
    nastepuje zgazowanie drewna jest stosunkowo niska temperatura. Wysoka jest w innym
    miejscu. Tak jak w palniku kuchenki do gotowania. Temperatura plomienia ponad 1000
    stopni w najgoretszym miejscu a palnik zrobiony z aluminium co sie topi przy 450°C.
    Wszelkie ceramiczne wykladziny sa zbedne bo to najczesciej kotly plaszczowe. Palnik w
    zasadzie jest wieczny co nie znaczy ze jakis silniczek nie moze sie w przeciagu
    pietnastu lat przepalic. Grzalki rozpalajace pracuja w niskich temperaturach. Nie
    musza pracowac w wysokich bo temperatura samozaplonu drewna to jakies 450 stopni. U
    mnie podajnik napedzany jest silnikiem pradu stalego o mocy maksymalnej 30W. W czasie
    pracy kiedy podaje ok 3/4 kilograma peletu na godzine pobiera 0,5A przy 6V. Znaczy
    sie pobiera trzy waty. Wentylator nadmuchowy pobiera 12W. Daje to jakies 7 zlotych
    miesiecznie. Zmijka podajaca pellet jest z gatunkowej stali po obrobce cieplnej. Na
    nowej warstwa tlenkow ma kolor ciemno niebieski. Po dwoch latach warstwa tlenkow
    jeszcze sie nie starla. Oceniam zywotnosc zmijki na nieskonczonosc w stosunku do
    czasu zycia czlowieka. Kociol potrzebuje ok poltora metra kwadratowego powierzchni. W
    czasie pracy obudowa prawie sie nie nagrzewa. Nie stwarza zadnego ryzyka pozarowego.
    Fakt ze potrzebne jest miejsce na opal. Opal skladuje sie w zbiorniku. Ile miejsca
    zajmie zalezy od jego wielkosci. Na dwoch metrach kwadratowych da sie zmagazynowac z
    piec ton pelletu. Pellet dostarczany jest cysterna i wdmuchiwany do zbiornika. Za
    zbiornik moze robic skrzynia skrecona z plyt OSB. Moze to byc specjalnie wymurowane
    pomieszczenie. Koszt zbiornika nikogo nie zabije. Sa rowniez systemy pobierania
    pelletu z big bagow. Koszt transportu najczesciej jest wliczony w cene pelletu. W big
    bagach srednia cena pelletu w sezonie to 650-700 zlotych za tone, poza sezonem troche
    nizsza. Masz racje ze potrzebny jest komin. Ze wzgledu na niska temperature spalin i
    nie agresywne chemicznie spaliny nie musi to byc komin za 50 tysiecy. Wystarczy komin
    z wkladem z rur ze stali nierdzewnej, takich po 40 zlotych za metr. Na razie koszt
    amortyzacji przez 15 lat wyjdzie na poziomie czterdziestu pieciu zlotych miesiecznie.
    Praca wlasna czyli czyszczenie. Dwa razy w roku cyszcze swoj piec. Zuzylem w tym
    sezonie ok 650 kilo pelletu, nieduzo. Bylo z tego z 7 kilo popiolu. W warunkach domku
    nie ma problemow z utylizacja bo popiol jest calkiem dobrym nawozem. Widzac zuzycie a
    raczej brak zuzycia przez dwa sezony mojego pieca na pellet smialo moge przyjac ze
    dwudziesto letni czas zycia kotla na pellet jest realny. Da to amortyzacje na
    poziomie trzydziestu zlotych miesiecznie. Cena czyszczenia komina nie jest mi znana i
    do tych trzydziestu zlotych trzeba by ja dodac. Pan internet mowi ze to moze byc 120
    zlotych. To miesiecznie trzeba dodac rowna dyche. Czy moglbys teraz Ty policzyc i
    podac koszt amortyzacji instalacji z pompa ciepla? Przy okazji. Swiat nie jest
    zbudowany z domow w trakcie budowy. W domu ktory juz jest opalany paliwem stalym
    pellet jest dobra alternatywa. Kazdy kociol typu smieciuch mozna przystosowac do
    spalania pelletu. Wystarczy do niego dolozyc palnik na pellet. Przerobka nie jest
    specjalnie droga bo ceny palnikow zaczynaja sie od 1500 zlotych. Montuje sie je w
    istniejacych drzwiczkach jakie sa w kotle. W starych domach nie ma problemu a w
    nowych nie widze zadnych przeciwskazan zeby nie zakladac kotlow na pellet. Przemawia
    za tym niski koszt inwestycji i tania kilowatogodzina ze spalania pelletu.
    Ekologicznie tez jest calkiem dobrze bo pellet jest paliwem mozliwym do spalenia
    tylko w dedykowanych paleniskach. Mozna go spalic albo dobrze albo wcale. Do tego w
    miare upowszechniania sie pelletu bedzie on tanial.

  • 55. Data: 2018-04-05 23:22:39
    Od: l...@g...com

    Myjk
    "Ponieważ większość nadal buduje bez głowy -- o ogrzewaniu zaczynają myśleć
    przy wybieraniu koloru farby na elewację i przy tym drugim nadal spędzają
    wiecej czasu. Co jest niestety smutną polską rzeczywistością. W rezultacie
    jeszcze dzisiaj w nowych domach ludzie kotły (oczywiście 2-3x za duże) na
    ekogroszek montują czy inne pelety, na ścianach mają styropianu 10cm (a jak
    15cm to już pełny wypas), w podłodze 5cm, na suficie 20cm wełny -- to
    wszystko z wentylacją grawitacyjną i jest fajnie"

    Podaj mi typ kotła na ekogroszek o mocy nominalnej 5 kW, taki mi bedzie pasował.
    Nie podasz mi, bo takich nie ma. Były o mocy 7 kW, przy czym palnik i wymiennik
    spokojnie wyciągał 12 -15 kW.
    Obecnie ma kocioł o mocy nominalnej 15 kW. Palnik wyciąga 25 kW, taka rzeczywistość.
    Teraz można oczywiście rozważac montaź pompy ciepła ald kilka lat temu nie było to
    takie oczywiste.
    Co do docieplenia na ścianach(i nie tylko), powyżej pewnej grubości to sztuka dla
    sztuki.

  • 56. Data: 2018-04-05 23:36:00
    Od: l...@g...com

    Zenek
    "Chociazby stad ze straty popielnikowe ma niewielkie. Piec na ekogroszek ma straty
    popielnikowe na poziomie 15% a piec na pelet ponizej procenta"
    Mówisz o stracie niecałkowitego spalania?, Jeśli tak, to albo ujowy opał albo ujowy
    palacz.

  • 57. Data: 2018-04-05 23:54:17
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Idz do marketu budowlanego i popatrz na worki z ekogroszkiem i pelletem. Na worku
    pelletu bedzie napisane popiol 0,8% a na worku z ekogroszkiem popiol 15%. Oznacza to
    ze z tony pelletu nie spalilo sie 8 kilogramow a z tony ekogroszku 150 kilogramow.

  • 58. Data: 2018-04-05 23:59:28
    Od: l...@g...com

    Takim syfem nie palę, wagowo nie przekraczam 5-7 procent, ważone kilka razy.

  • 59. Data: 2018-04-06 08:00:07
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 5 kwietnia 2018 23:07:57 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > Kazdy kociol typu smieciuch mozna przystosowac do spalania pelletu.
    > Wystarczy do niego dolozyc palnik na pellet. Przerobka nie jest
    > specjalnie droga bo ceny palnikow zaczynaja sie od 1500 zlotych.

    To jest jakaś opcja do starych domów i może być dobra. Ale sprawność
    czegoś takiego może nie być za wysoka i niekoniecznie wyjdzie taniej
    niż palenie węglosmrodem. Ale przynajmniej śmierdzieć nie będzie.

    > Do tego w miare upowszechniania sie pelletu bedzie on tanial.

    Tu bym nie był taki pewny, olej opałowy był względnie tani, ludzie
    się rzucili i cena poszła w kosmos. To samo było z tzw. ekogroszkiem.
    Nie widzę argumentów, dlaczego inaczej miałoby być z pelletem :>

    L.

  • 60. Data: 2018-04-06 08:11:43
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 5 Apr 2018 23:00:07 -0700 (PDT), Lisciasty

    > Nie widzę argumentów, dlaczego inaczej miałoby być z pelletem :>

    Jak nie widzisz? Zenek tak rzekł -- tak będzie i koniec. Co prawda pisał
    też, że gazu nie warto instalować bo putin kurek zaraz zakręci, ale to
    akurat mu sie nie sprawdziło.

    --
    Pozdor
    Myjk