  • 1. Data: 2009-05-20 20:29:14
    Temat: Przyłącze wody z rury PE - how to?
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Udało mi się wynegocjować z moimi wodociągami rezygnację z
    kretynizmu pt.: "przyłącze musi być z rury stalowej, KWASOODPORNEJ",
    będzie po bożemu, znaczy się PE fi40mm.

    Jedno pytanie jednak mam, w kwestii praktycznej. Przejdzie mi ta
    rura pod ławą fundamentową. I od razu, na tej ścianie, wzniesionej
    na tejże ławie ma być wodomiar. Jak to ma wyglądać w praktyce? Rura
    od wodociągu ułozona poziomo, za ławą kolanko, odcinek pionowy i
    wodomiar? Czy w grubości między ławą a wylewką (150cm u mnie)
    wyrobiony łuk, jakimś minimalnym promieniem gięcia takiej rury?
    Pierwszy sposób jest elegantszy instalacyjnie (ostry zakręt zaraz za
    ławą i pionowo wystająca spod ziemi rura), drugi zaś lepszy pod
    kazdym innym względem (jedno awaryjne miejsce mniej, brak ostrego
    zakrętu), jednak niepokoi mnie to, czy da się tą rurę ułożyć tak,
    żeby spod ziemi wystawała pionowo. Ten łuk by musiał być więcej niż
    o 90 stopni, bo rura pętlą musiałaby "zawracać" spowrotem do ściany
    i tam delikatnie skręcać na powrót do pionu, o jak się odwróci do
    góry nogami znak zapytania i wyprostuje mu dodatkowo jego górną (po
    odwróceniu dolną) część , to będzie akurat to, o co mi chodzi.
    Rysunek poglądowy (odwrócić posiłkując się wyobraźnią, kropka to
    będzie wodomiar, kreska to ława fundamentowa): "-?"

    I przy okazji: jak wyprowadzenie takiego przyłącza z PE wygląda w
    praktyce dalej? Rura w końcu jest trochę elastyczna, mocuje się ją
    do ściany uchwytami, czy może mocowanie dotyczy już dalszych
    elementów, z natury sztywnych (zawór główny, wodomiar, reszta
    instalacji)?

    J.

  • 2. Data: 2009-05-20 20:42:39
    Temat: Re: Przyłącze wody z rury PE - how to?
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Rura sie spokojnie nagnie. Miałem tak samo.

    Zadnych kolanek pod domem.

    Rure montuje sie do sciany na uchwyty metal-guma.

    Pozdrawiam,
    mw

  • 3. Data: 2009-05-20 20:49:11
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > będzie wodomiar, kreska to ława fundamentowa): "-?"

    Dokladnie tak, moze nawet bez znaku zapytania.

> [...]
    > uchwytami, czy może mocowanie dotyczy już dalszych elementów, z natury
    > sztywnych (zawór główny, wodomiar, reszta instalacji)?

    Uchwytami do sciany Na koniec tej rury zaklada sie taka zlaczke zaciskowa z
    gwintem na drugim koncu. Do niej przykreca sie zawor i wodomierz. Docelowo
    potrzebny bedzie chyba jeszcze filtr antyskazeniowy, nie wiem czy przed czy
    za wodomierzem, ale mniej wiecej tak to wyglada. Dalej rozprowadza sie
    instalacje.

    Pozdro.. TK

  • 4. Data: 2009-05-20 21:01:24
    Od: a...@g...com

    On 20 Maj, 22:29, "Jarek P." <jarek[kropka]p...@gazeta.pl> wrote:

    > I przy okazji: jak wyprowadzenie takiego przyłącza z PE wygląda w
    > praktyce dalej? Rura w końcu jest trochę elastyczna,
    [...]

    Nawet nie masz pojecia jak bardzo elastyczna :-) Przy awariach -
    zakladaja od strony wodociagu na ta rure scisk i skrecaja (obrazowo
    mowiac - dwa krotkie plaskowniki zaciskane srubami, pomiedzy nimi
    rura). Rura jest w stanie scisnac sie "na plask" tak ze calkowicie
    blokuje przeplyw wody, a po usunieciu awarii sciski sa spowrotem
    rozkrecane i rura wraca do poprzedniego stanu - nie jest wogole
    uszkodzona, popekana etc ! Widzialem ze trzy razy taka akcje w
    ostatnim czasie i za kazdym razem dziwie sie jak to mozliwe :)

    A jezeli chodzi o kolanka to spoko - one sa zgrzewane metoda
    elektrooporowa, te zgrzewarki kosztuja po parenascie tys pln i te
    zgrzewy sa nie do ruszenia na lata :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 5. Data: 2009-05-21 05:48:43
    Od: "Decter" <decter(wytnij)@op.pl>

    Wstaw sobie rurę Arota czy jak jej tam pod ławą. W środek PE i w razie
    awarii czy wymiany rury nie trzeba kopać i kuć w środku domu.

  • 6. Data: 2009-05-21 06:14:42
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

> [...]

    > uchwytami, czy może mocowanie dotyczy już dalszych elementów, z natury
    > sztywnych (zawór główny, wodomiar, reszta instalacji)?

    Ja zrobiłem łagodny łuk z kolanek 15 stopni rur kanalizacyjnych fi 75 i
    wyprowadziłem taką rure osłonową pod ławą na zewnątrz budynku. Pierwszy
    kielich w budynku mam przy samej ścianie zewnętrznej. Przy wykonywaniu
    przyłącza ściąłem rurę PE pod dużym kątem, aby łatwiej się ślizgała w
    osłonówce i wyprowadziłem na zewnątrz. W środku złączka kątowa z fi 40 na
    1", zawór, redukcja, wodomierz.
    Te rury PE fi 40 nie są takie elastyczne. Geodeci tną je na odcinki 30cm i
    wbijają w ziemię do oznaczania punktów :)

    --
    Bartek

  • 7. Data: 2009-05-21 06:53:53
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Decter <decter(wytnij)@op.pl> wrote:
    > Wstaw sobie rurę Arota czy jak jej tam pod ławą. W środek PE i
    > razie awarii czy wymiany rury nie trzeba kopać i kuć w środku
    > domu.

    Arot już wstawiony, ale bardziej dla zasady, tylko jako przejście
    pod ławą, bo w mojej konfiguracji, żeby go wyprowadzić do poziomu
    wylewki, musiałby skręcać dość ostrym łukiem, a nie wyobrazam sobie
    wtedy przeciskania przez niego rury.

    J.

  • 8. Data: 2009-05-21 06:54:45
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Dokladnie tak, moze nawet bez znaku zapytania.

    Wodomierz na konsoli mocowany pewnie musi byc zgodnie z warunkami
    wodociagów. I pewnie poziomo a nie pionowo

    > Docelowo potrzebny bedzie chyba jeszcze filtr antyskazeniowy, nie wiem czy
    > przed czy za wodomierzem,

    Za wodomierzem. Jakby był przed to mógłbyś "podkradać" wodę wodociągom z
    pominięciem licznika.
    A zamiast zaworu antyskażeniowego dałem zwykły zawór zwrotny- kilka razy
    tanszy a wodociagi problemów nie robiły. Ten antyskażeniowy różni się od
    zwrotnego tym że ma taki kranik do pobierania próbek wody.

    Krzysiek

  • 9. Data: 2009-05-21 07:23:04
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

> [...]
    > tejże ławie ma być wodomiar. Jak to ma wyglądać w praktyce? Rura od
    > wodociągu ułozona poziomo, za ławą kolanko, odcinek pionowy i wodomiar?

    Tez mnie to dreczylo, i wymyslilem tak:
    1) zadnych zlaczek po drodze
    2) wejde rura pod lawa kilka metrow dalej, i wygne
    rure w takie 2 petle (jedna pozioma, druga pionowa)
    ze akurat koniec rury pionowo mi wyjdzie w tym miejscu,
    gdzie powinien.

    > jednak niepokoi mnie to, czy da się tą rurę ułożyć tak, żeby spod ziemi
    > wystawała pionowo.

    Jezeli bedziesz ukladal od razu w wykopie , razem z lawa,
    ro raczej sie da.

> [...]
    > uchwytami, czy może mocowanie dotyczy już dalszych elementów, z natury
    > sztywnych (zawór główny, wodomiar, reszta instalacji)?

    Tego nie wiem, bo mam studzienke wodomierzowa :) Ale spoko,
    dasz sobie rade.
    Pamietaj, ze jakies tam przepisy mowia, ze przed i za zegarem musi byc
    pare centymetrow prostej rury (15? 5 srednic? nie pamietam...)
    Nie mozesz na zegar wyjsc wprost z kolanka/trojnika.

    pozdrawiam
    pluton

  • 10. Data: 2009-05-21 07:28:34
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > A jezeli chodzi o kolanka to spoko - one sa zgrzewane metoda
    elektrooporowa, te zgrzewarki kosztuja po parenascie tys pln i te
    zgrzewy sa nie do ruszenia na lata :)

    Jak sie uwadnialem, to sie wkluwalem w rure u sasiada.
    Zawor byl zakrecony, rura przecieta, wstawiony trojnik
    i z niego odejscie do mnie.

    Ten trojnik skrecalem chyba 15 razy, bo ciekl.
    Cialem rure super-hiper prostopadle, fazowalem,
    wciskalem, slinilem te gumki (TFU!) ... i cieknie.
    Ostatkiem sil, tuz przed ostrym atakiem kurwicy bolesnej
    polaczonej z napadem szalu wywalilem ten trojnik,
    wstawilem drugi, i kiedy po 24 godzinach nie kapnela
    nawet kropelka - zasypalem dol.

    Zapewne ten trojnik robili na zgrzewarce co kosztowala ledwie
    pare tys pln :)

    pozdrawiam
    pluton