  • 51. Data: 2019-10-08 13:36:31
    Temat: Re: Globalne ocieplenie - zdania uczonych są podzielone
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .10.2019 o 13:30 Elektrolot <e...@n...pl> pisze:

    > Żeby ludzie nie umierali z głodu. Żeby dzieci codziennie nie musiały iść
    > kilka kilometrów po wodę.

    ech... wczytaj się jeszcze raz w posta Gregoriusa...

    TG

  • 52. Data: 2019-10-08 13:47:40
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    > ech... wczytaj się jeszcze raz w posta Gregoriusa...

    no dobra, na szybko nie dostrzegłem ironii

  • 53. Data: 2019-10-08 14:15:48
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Tue, 08 Oct 2019 13:35:38 +0200, Tomasz Gorbaczuk wrote:

    > Też jestem za opcją nr 2 - nie napisałeś jednak co ona realnie zawiera.
    > Co zamiast węgla i ropy?

    Na początek sugerowałbym - mniej ropy i mniej węgla. Część zasobów, które
    zużywamy, idzie na zaspokojenie nowomodnych, zupełnie niepotrzebnych
    wygód: wszechobecna klimatyzacja, samochody jeżdżące prawie puste, domy
    budowane z myślą o jednym pokoleniu, samoloty latające w tą i nazad po
    niebie, kontenerowce płynące z Azji wypełnione szajsem który w ciągu
    tygodnia wyląduje w koszu, i generalnie - niepohamowana konsumpcja.

    > A w temacie - ja dyskutuję z tezą, że to "my ludzie" odpowiadamy za
    > aktualne ocieplenie klimatu i powinniśmy w związku z tym ograniczyć
    > emisję CO2 - bo jak nie to będzie katastrofa i zagłada ludzkości.

    Ano, dyskutować zawsze można. A teza, o której wspominasz, jest jednak
    jedną z możliwości. Póki nie zmądrzeliśmy dostatecznie aby ogarnąć co
    faktycznie się dzieje i dlaczego, racjonalne wydaje się zachowanie daleko
    idącej przezorności. Wychodzenie z założenia, że to my jesteśmy za ten
    cały bigos odpowiedzialni, jest po prostu bezpieczne.

    Mateusz

  • 54. Data: 2019-10-08 15:50:39
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On 08 Oct 2019 11:13:09 GMT, Mateusz Viste wrote:

    > Kłóć się z NASA, nie ze mną.
    >
    > "Humans have increased atmospheric CO2 concentration by more than a third
    > since the Industrial Revolution began. This is the most important long-
    > lived "forcing" of climate change."
    >
    > https://climate.nasa.gov/causes/

    Ale to jest w kontekście tego co człowiek robi, to jest ta cegiełka o
    której pisał Tomasz.
    Podstawową przyczyną jest cykliczna zmiana orbity ziemi, która powoduje, że
    raz dostajemy więcej po głowie od słońca, a raz mniej. Stąd wzrost
    temperatur i spadek. Powstarzalny z dość dużą dokładnością co 120 tyśięcy
    lat. Akurat mamy pecha że trafiliśmy w ogon tego cyklu. A może tylko tutak
    było możliwe wyewoluowanie homo sapiensa?

    > Na dzień dzisiejszy są dwie opcje: albo wierzymy w przypadek i że
    > gwałtowny wzrost temperatur idealnie wpasowujący się w rewolucję
    > przemysłową to nic innego jak artefakt statystyczny, albo przyjmujemy że
    > jednak smrodzimy na potęgę i to my zabijamy planetę.

    Tak jak napisałem, wygląda na przypadek a może być skutkiem ewolucji, która
    miała w tej fazie tyle czasu, że zdążyła wytworzyć człowieka współczesnego.

    > Żadnej z tych opcji nie jesteśmy w stanie w 100% potwierdzić lub
    > odrzucić. Przyjęcie jednej lub drugiej ma natomiast wymierne skutki w
    > naszym zachowaniu - w pierwszym wariancie mamy wszystko w dupie i dalej
    > palimy węglem, pompujemy ropę i klimatyzujemy się na okrągło, w drugim
    > natomiast staramy się minimalizować nasz wpływ na otaczający nas świat.

    Nikt nie zachęca do olewki ekologii i myślenia, odchodzenia od węgla itp.
    Odnoszę się tylko do sugestii jakoby człowiek był przyczyną i bez jego
    ingerencji nie byłoby globalnego ocieplenia. Otóż byłoby.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 55. Data: 2019-10-08 16:20:58
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 8.10.2019 o 08:52, Elektrolot pisze:

    > "a filozofia jest królową nauk" :) Owszem była, za czasów Pitagorasa, kiedy o
    > świecie ludzkość wiedziała niewiele. Teraz trzeba się specjalizować, nie da się
    > ogarnąć wszystkich dziedzin.

    Gdybyś ukończył porządne studia, to wiedziałbyś, że na każdym
    poważnym kierunku wykładana jest filozofia danego kierunku
    studiów. I biedny student medycyny musi otrzymać zaliczenie
    z filozofii medycyny, prawa - z filozofii prawa, architektury -
    z filozofii architektury itd. Tym sposobem refleksja filozoficzna
    obejmuje dalej całą naukę, jak za czasów Pitagorasa.

  • 56. Data: 2019-10-08 19:10:29
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Zeby dzieci nie musiały codziennie chodzić kilka kilometrów po wodę do rodzice muszą
    się przeprowadzić bliżej wody. A może rodzice chcą żeby ich dzieci chodziły po wodę.
    Najsłabsze jednostki się wykrusza. Ale te co przezyja jak dorosną i przyjadą do
    Europy, najlepiej zachodniej, będą gołymi rękami domy burzyly. Ich europejscy
    rówieśnicy wychowani na grze w piłkę na ekranie telefonu nie będą w stanie im się
    przeciwstawić.

  • 57. Data: 2019-10-08 20:00:40
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Dinozaury są za globalnym ociepleniem.

  • 58. Data: 2019-10-08 20:04:14
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Tuesday, October 8, 2019 at 4:21:02 PM UTC+2, collie wrote:

> [...]
    > z filozofii architektury itd. Tym sposobem refleksja filozoficzna
    > obejmuje dalej całą naukę, jak za czasów Pitagorasa.

    Qrde, to moje jakies niepowazne byly. Filozofii informatyki nie bylo, nawet nie wiem,
    co to jest. Moze i lepiej, bo to pewnie jakas tlumanistyczna nauka ;)

  • 59. Data: 2019-10-08 21:11:40
    Od: Mateusz Viste <mateusz@localhost>

    On Tue, 8 Oct 2019 15:50:39 +0200 Roman Tyczka wrote:

> [...]
    > powoduje, że raz dostajemy więcej po głowie od słońca, a raz mniej.
    > Stąd wzrost temperatur i spadek. Powstarzalny z dość dużą

    Milanković pisał o tym już 100 lat temu - ale to, co dzieje się w
    ostatnich 200 latach, to zupełnie nie to tempo zmian.

    > Odnoszę się tylko do sugestii jakoby człowiek był przyczyną i
    > bez jego ingerencji nie byłoby globalnego ocieplenia. Otóż byłoby.

    Byłoby. Ale czy w *takim* tempie? Ja tego nie wiem. Ty tego nie wiesz.
    Tamta pani też nie wie. Nikt nie wie. Póki co możemy tylko snuć
    domysły, ale ja w przypadki nie wierzę.

    Mateusz

  • 60. Data: 2019-10-08 21:28:27
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2019-10-07 o 19:31, Jacek pisze:
    > Był taki naukowiec Trofim Łysenko - ulubieniec Stalina. Jego nauki nie
    > wolno było krytykować.
    > Teraz wprawdzie Stalin nie żyje, ale jego idee jak najbardziej (państwo
    > totalitarne na przykład). Związek Radziecki niby się rozpadł, ale
    > faktycznie, to się przeniósł do Brukseli.
    > No i Łysenków się namnożyło .

    I tylko dlatego, że Stalin nie żyje, Grupa 500 mogła w miarę bezpiecznie
    przeciwstawić się Łysenkom i wyznawcom współczesnego opium dla ludu.