    Date: Sun, 15 Mar 2015 17:05:29 +0100
    From: FEniks <x...@p...fm>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: Jak poprawić akustykę?

> [...]
    > nowym domu. Dom ładny, świetnie położony i w ogóle same zalety. Tylko
    > wykonawca wpadł na pomysł, by zamiast wewnętrznych tynków
    > przyklajstrować płytę kartonowo-gipsową. Ściany z cegły, a płyta na
    > plackach gipsowych walniętych tu i ówdzie, po uważaniu. Akustyka była
    > całkiem nieakceptowalna. Płyty rezonowały jak jakaś gitara, cytra,
    > lutnia, czy wręcz lira korbowa. Mieszkańcy starali się temu jakoś
    > zaradzić wieszając na ścianach różne miękkie rzeczy, ale i tak nie
    > wszystko dało się wytłumić. Mam nadzieję, że to nie jest ten przypadek.

    Nie, na pewno nie ten przypadek. Problem chyba w tym, że dół to dość
    spora przestrzeń dzienna z częścią jadalną i "salonową". A do tego
    dochodzi jeszcze kuchnia i korytarz - też w sumie nieoddzielone za
    bardzo. No i schody. Wszystkie dźwięki dość frywolnie się rozchodzą.

    > Sufitom częściej niż ścianom się zdarza, że z czegoś rezonującego
    > zrobione. Wtedy dywan może zrobić dobrze. Ale jeśli dwie równoległe
    > ściany puste, to w niczym nie pomoże.

    Ściany nie są zupełnie puste. Na jednej duży regał z książkami, na
    przeciwległej okna (z firankami!), na kolejnej źródło dźwięków
    wszelakich i obrazów. Nie wiem, jak potraktować czwartą, bo częściowo są
    przy niej schody, a częściowo kredens. I tak to mniej więcej wygląda.
    Nic miękkiego poza fotelami i kanapą, ale te nie stoją przy ścianach.

    > Przed zakupem kobierca warto zrobić sumulację -- rozłożyć na podłodze
    > coś miękkiego. Z braku lepszych pomysłów można choćby rozrzucić liczne
    > części garderoby.

    W sumie to jestem zdecydowana na ten dywan, nawet jeśli nie miałby
    poprawić sytuacji akustycznej, to będzie przyjemniej. Pal licho sprzątanie!

    Ewa