  • 81. Data: 2020-09-15 13:40:19
    Temat: Re: PLC a elektrozawory
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 15 Sep 2020 12:56:31 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > Przecież masz do dyspozycji przeróżne tulejki cienko i grubościenne.

    Królu zloty o to pytam! Są takie wyrównujące przewód 1.5mm2 do 10mm2?
    Daj mi namiary.

    --
    Marek

  • 82. Data: 2020-09-15 13:40:31
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 15 września 2020 13:35:41 UTC+2 użytkownik Marek napisał:
    > Jeśli mamy do podłączenia kilka przewodów to faktycznie blok
    > rozwiązuje problem. Ale problem jest, gdy się chce monitorować
    > napięcia w pojedynczych punktach jednym przewdoem i gdzie mamy tylko
    > jeden przewód o wiele większym przekroju niż przewód "kontrolny.
    > Jeśli mam 16 punktów ( pojedynczych) do monitorowania to mam
    > zakładać 16 bloków? Absurd.

    Metoda wypracowana w praktyce to owinąć cieńszy drut wokół grubszego,
    wpakować w tuleję a potem zakręcić w zacisku. Nie wiem czy to
    jest zgodne z normami czy czym tam, generalnie trzyma jak byk
    i nic się z tym nie powinno stać.

    L.

  • 83. Data: 2020-09-15 14:17:19
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-09-15 o 13:35 +0200, Marek napisał:

    > Jasne, nie pytasz z ciekawości tylko prowokacyjnie bo głęboko
    > uważasz, że problemu nie ma.

    W żadnym razie. Ani prowokacyjnie, ani głęboko. Ot, zastanowiła mnie
    sprawa, bo jak sięgam pamięcią to nie przypominam sobie bym sam miał
    taki problem - a jeśli coś podobnego kombinowałem, to dlatego że
    próbowałem (świadomie) zrobić coś mało eleganckiego.

    > Pierwszy z brzegu przykład to podłączenie modułu sygnalizacji
    > obecności napięcia, np taki:
    >
    > https://elektro-hurt.com/zamel-exta-wskaznik-zasilan
    ia-lampka-kontrolka-3f-230v-400v-led-czerwona-zielon
    a-zolta-tn-lkm-01-40,id12225.html

    > Taki moduł ma zaciski max 1.5mm2. Chcę mieć sygnalizację napięcia w
    > przewodzie 10mm2 który dochodzi do łącznika a sygnalizacja na być
    > przed tym łącznikiem.

    Instalacji 3F nigdy nie robiłem, więc nie znam obyczajów ani typowych
    rozstawów - ale czy nie wystarczy tutaj skorzystać z grzebienia? Takie
    zębate cuś z miedzi, co to się nim łączy zasilanie wszystkich modułów
    górą, polskiej nazwy nie znam: http://viste.fr/q8b18

    Mateusz

  • 84. Data: 2020-09-15 16:36:41
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 15 Sep 2020 14:17:19 +0200, Mateusz Viste
    <m...@x...invalid> wrote:
    > rozstawów - ale czy nie wystarczy tutaj skorzystać z grzebienia?

    Niestety moduly kontrolne jak ten mają tylko zaciski pod (cienki)
    przewód. A jeśli już moduł ma zaciski pod grzebień to złośliwie
    producenci stosują ten zacisk na różnej wysokości i np. modułu Eatona
    nie połączysz grzebieniem z modułem Legranda bo wycięcie pod grzebień
    są na różnych wysokościach.
    Ale jeśli już jest możliwość połączenia grzebieniem to moduły
    kontrolne z reguły z w innym miejscu niż moduł "badany" co
    uniemożliwia użycie grzebienia.

    --
    Marek

  • 85. Data: 2020-09-15 16:38:23
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 15 Sep 2020 04:40:31 -0700 (PDT), Lisciasty
    <l...@p...pl> wrote:
    > Metoda wypracowana w praktyce to owinąć cieńszy drut wok?
    > ?ł grubszego,

    No można ale to utrudnia ewentualne rozłączenie.
    A ile by było to prostsze gdyby były tuleje dopasowujące z jednej
    średnicy na drugą, prawda?

    --
    Marek

  • 86. Data: 2020-09-15 17:06:35
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 15 września 2020 16:38:28 UTC+2 użytkownik Marek napisał:
    > No można ale to utrudnia ewentualne rozłączenie.

    A ile razy w życiu rozłączałeś poszytą rozdzielnicę domową? :>

    > A ile by było to prostsze gdyby były tuleje dopasowujące z jednej
    > średnicy na drugą, prawda?

    Pewnie tak. Ale trzeba mieć te tuleje o kilku średnicach i mieć je
    gdzie trzymać żeby się nie pogubiły i były pod ręką.
    Ale jak ktoś sobie lubi utrudniać robotę :>

    L.

  • 87. Data: 2020-09-15 17:44:39
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-09-15 o 13:35, Marek pisze:

> [...]
    ia-lampka-kontrolka-3f-230v-400v-led-czerwona-zielon
    a-zolta-tn-lkm-01-40,id12225.html

    > Taki moduł ma zaciski max 1.5mm2. Chcę mieć sygnalizację napięcia w
    > przewodzie 10mm2 który dochodzi do łącznika a sygnalizacja na być
    > przed tym łącznikiem. Pod zacisk łącznika oprócz tego 10mm2 podejdzie
    > 1.5mm2 z tego modułu ale albo w ogóle nie złapie (bo zacisk oprze się
    > o grubszy) a jak spróbuje się go ułożyć tak, żeby zacisk oba ścisnął
    > to tak je sprasuje że ten 1.5mm2 się "wyciśnie". A jak się nie dokręci
    > to ten 10mm2 może dostać luz i będzie się grzał.

    Nie pytam, bo mnie to nie ciekawi, ponieważ zbyt często się z tym
    spotykam, żeby mieć wątpliwości jak to zrobić. Właśnie pół godziny temu
    podłączałem tego typu kontrolki w tablicy.

    Podłączanie takich kontrolek przed zabezpieczeniem to proszenie się o
    pożar w rozdzielnicy. Jeżeli już się upierasz kontrolować napięcie w
    przewodach 10mm2 które zabezpieczone są zabezpieczeniami o dużych
    wartościach to podłącz te kontrolki poprzez zabezpieczenie (wyłącznik
    nadmiarowo-prądowy, albo jeszcze lepiej bezpiecznik topikowy - są takie
    na szynę o typowym rozmiarze eSów) np. o małej wartości 0,5 do kilku A.
    Zabezpieczenie podłączasz do pierwszego aparatu przy pomocy grzebienia.
    Za zabezpieczeniem możesz podłączyć przewodami 1 czy 1,5mm2 do kontrolki.

    Takie podłączenie w ogóle nie wpływa na obciążalność połączenia przewodu
    10mm2 ponieważ w zacisku znajduje się tylko jeden przewód 10mm2 i tylko on.

> [...]
    > jeden przewód o wiele większym przekroju niż przewód "kontrolny. Jeśli
    > mam 16 punktów ( pojedynczych)  do monitorowania to mam zakładać 16

    Obwody kontrolek bezwzględnie powinny się znajdować za zabezpieczeniami
    dopasowanymi do przekrojów przewodów, aby prąd przetężeniowy nie
    spowodował, że przewody się zaświecą jak żarówka.

  • 88. Data: 2020-09-15 20:13:41
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 15 Sep 2020 17:44:39 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > Nie pytam, bo mnie to nie ciekawi, ponieważ zbyt często się z tym
    > spotykam, żeby mieć wątpliwości jak to zrobić.

    No jakoś mam wrażenie, że nie bardzo.

    > Podłączanie takich kontrolek przed zabezpieczeniem to proszenie się
    > pożar w rozdzielnicy. Jeżeli już się upierasz kontrolować napięcie

    A kto powiedział, że nie ma zabezpieczenia wcześniej?? To że idzie
    przewód 10mm2 nie oznacza, że nie ma na nim wcześniej zabezpieczenia
    odpowiedniego dla przewodu 1.5mm2. Zwarcie na tym 1.5mm2 od razu
    wywala zabezpieczenie wcześniej. Nie zakładałbym przewodu jeśli
    zabezpieczenie wcześniej by go nie chroniło przed upaleniem/pożarem.

    > Obwody kontrolek bezwzględnie powinny się znajdować za
    > zabezpieczeniami

    Oczywista oczywistość

    > dopasowanymi do przekrojów przewodów, aby prąd przetężeniowy nie
    > spowodował, że przewody się zaświecą jak żarówka.

    Taa, chyba jak jest zabezpieczenie 250A a nie 25A.

    --
    Marek

  • 89. Data: 2020-09-15 20:21:46
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-09-14 o 21:47, Marek pisze:

    > A gdzie podłoga? Będą później wszystko demontować/wynosić, żeby
    > pomieszczenie wykończyć?

    > A mogłeś etykietownicy użyć zamiast tych pisanek. Co to jest to kolorowe
    > (złączki?) na dole?
    >
    > A tak przy okazji. Czasami się zdarza, że trzeba podłączyć dwa przewody
    > o różnych przekrojach do jednego zacisku aparatury modułowej. A takie
    > zaciski tego nie lubią, bo przewód cieńszy będzie miał tendencję do
    > wysuwania się, bo zacisk oprze się o ten grubszy. Jak fachowcy
    > rozwiązują ten problem?

    Ja na tym cienkim przewodzie zaciskam lub lutuję złączkę U podobną do
    oczkowej ale otwartą tzw widełkowa, izolowaną lub nie i wtedy lutuję i
    dodaję termokurcza
    https://www.tme.eu/pl/details/130516/konektory-izolo
    wane/te-connectivity/
    trzeba tylko dobrać odpowiednią 'średnicę' widełek.

    --
    Janusz

  • 90. Data: 2020-09-15 21:48:23
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-09-15 o 13:40, Marek pisze:

    > Królu zloty o to pytam! Są takie wyrównujące przewód 1.5mm2 do 10mm2?
    > Daj mi namiary.

    Pytanie z gatunku: "czy są jakieś przystawki, które można doczepić do
    Malucha, żeby stał się Lamborghini?"

    Niestety nie ma.

    To co chcesz robić to typowe rzeźbiarstwo, a do rzeźbiarstwa nie ma
    standardowych rozwiązań. Musisz rzeźbić. Albo wziąć większą tulejkę i ją
    zaklepać na płasko, albo zacisnąć wsuwkę samochodową na przewodzie, a
    płaską jej część wsunąć pod przewód 10mm2 lub też zrobić to dobrze z
    grzebieniem i dodatkowym zabezpieczeniem, tak jak już to wcześniej opisałem.