  • 11. Data: 2020-11-27 15:48:26
    Temat: Re: Pompa ciepła, nietypowy dobór.
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    > Też tak myślałem.
    > Ale nie wiemy czym pytający dysponuje.

    Wodą przemysłową o temperaturze w okolicach 20C, jak na moje potrzeby to
    "niezamrażalne" dolne źródło może być.

    > Wiemy, ze ogrzewał jakim czynnikiem o temperaturze 30C, który obecnie ma
    > 20C.

    No właśnie.

    > Faktem jest, że podgrzanie wody grzałką z 20 do 30C nie będzie w
    > powyższych przypadkach zasadne, jeśli będzie później tracona z wyższą
    > temperaturą niż na wejściu.

    Od biedy można grzałką, przecież to tylko o 10C, ale ekonomia jest taka
    sobie. Wolę PC założyć. Nie szukam rozwiązania na miesiąc, aż naprawię
    coś tam, gdyż nic się nie zepsuło. Po prostu zmienił się proces i mam
    mniej ciepła do "wyrzucenia".

    > Więc pomysł z pompą ciepła z rozdzielonymi obwodami W/W wydaje jedyny
    > aby podnieść temperaturę czynnika i nie tracić później energii.

    Też mi się tak wdaje.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 12. Data: 2020-11-27 16:31:54
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 27.11.2020 15:48, Irek.N. wrote:
    > Od biedy można grzałką, przecież to tylko o 10C, ale ekonomia jest taka
    > sobie. Wolę PC założyć.

    Serio ciecz powracająca ma 10C mniej i to jest nominalny spadek w
    instalacji o której piszesz?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 13. Data: 2020-11-27 16:36:06
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 27.11.2020 12:56, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > Technika idzie do przodu, np w Toshibach można za pomocą sterownika
    > "skręcić" moc pompy np o 50%.
    > Nie wiem jak w większych, ale moja 14kW może pracować np. z max mocą
    > 7kW. Oczywiście po skręceniu nadal inwerter moduluje sobie moc w
    > zalezności od zapotrzebowania, ale nie przekracza tej ustawionej.

    Moduluje, ale w mniejszym zakresie bo zakres nominalnych obrotów
    sprężarki zostaje wtedy "skręcony". Nie wydaje mi się że dolny zakres
    się zmienia przy tym bo inaczej w stopniu znaczącym pogarszałoby to
    sprawność sprężarki.

    Chyba że Ty masz co innego na myśli?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 14. Data: 2020-11-27 16:55:20
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Serio ciecz powracająca ma 10C mniej i to jest nominalny spadek w
    > instalacji o której piszesz?

    A czy ja coś takiego napisałem?
    Napisałem, że z 20 muszę zrobić 30, to wrzucić w instalację grzewczą, a
    ile wróci z tej instalacji to już inna sprawa.
    Zazwyczaj było tak, że z powiedzmy 27C powrót miał 23C.

    Słuchajcie, to nie jest instalacja jaką spotkać można w domach, czy
    nawet w przemyśle, ale typowo grzewcza.
    Mam 140m3 wody o temperaturze 20C i choć by skały srały nie ogrzeję jej
    do 30C, nie uda mi się też pobrać z niej tyle ciepła, żeby ochłodziła
    się powiedzmy do 15C. Potraktujcie to jak "czarną masę o temperaturze
    20C". Jak z instalacji 20 zrobię 30 i to przejdzie przez moją instalację
    grzewczą-budynkową i pozostanie z tych 30 powiedzmy 25, to nic złego się
    nie stanie. PC będzie miała tylko łatwiej i z 25 będzie przy użyciu
    "czarnej masy o temperaturze 20C" jako dolnego źródła zrobić ponownie
    30C. Nie muszę przecież powrót z instalacji wrzucać do zbiorników z wodą
    o temperaturze 20C!

    Dlaczego 30C, ano dlatego, że potrzebuję ogrzać budynek. Mogę to zrobić
    mając 25 czy 27 jak będzie zimniej na dworze/polu, ale wolę mieć zapas i
    dlatego piszę o 30C.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 15. Data: 2020-11-27 17:54:17
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    piątek, 27 listopada 2020 o 15:40:27 UTC+1 Irek.N. napisał(a):
    > THX, wygląda obiecująco. Rozmawiałem, niestety nie ma na stanie, taki
    > czas :(

    Zapytaj może coś innego doradzą, oni tam kumaci są i pomocni.
    Tak dokładnej rozpiski z parametrami układu nie znalazłem u innych producentów
    pomp, więc na taki nietypowy układ tylko oni przyszli mi do głowy.

    L.

  • 16. Data: 2020-11-27 19:46:28
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2020-11-27 o 16:55, Irek.N. pisze:
    > Mam 140m3 wody o temperaturze 20C i choć by skały srały nie ogrzeję jej
    > do 30C

    Ta część zdania jest nieprawdziwa z punktu widzenia fizyki. Możesz to
    podgrzać nawet małą mocą o ile woda będzie dobrze izolowana.

    --
    MN

  • 17. Data: 2020-11-27 20:21:07
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Marcin N pisze:

    > Ta część zdania jest nieprawdziwa z punktu widzenia fizyki. Możesz to
    > podgrzać nawet małą mocą o ile woda będzie dobrze izolowana.

    Nie napisałem że nie da się ogrzać, tylko że JA JEJ nie ogrzeję. :)
    Czy nie mogę, nie chcę, nie potrafię, czy też nie mam tyle energii, to
    już inna sprawa :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 18. Data: 2020-11-28 12:22:14
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-11-27 o 15:40, Irek.N. pisze:

    > THX, wygląda obiecująco. Rozmawiałem, niestety nie ma na stanie, taki
    > czas :(

    Irku rozejrzyj się za PC basenowymi, jest duży wybór a że dość ich
    produkują to i ceny powinny być znośne.

    --
    Janusz

  • 19. Data: 2020-11-28 16:02:28
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Irku rozejrzyj się za PC basenowymi, jest duży wybór a że dość ich
    > produkują to i ceny powinny być znośne.

    Nie znalazłem żadnej w/w, na dodatek ściemniają straszliwie. Pompa 20kW
    wielkości wiaderka, cicha, wydajna, COP 7.0, tytanowy wymiennik i 11kPLN
    kosztuje. No nic tylko brać :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 20. Data: 2020-11-28 19:28:21
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2020-11-28 o 16:02, Irek.N. pisze:

    > Nie znalazłem żadnej w/w, na dodatek ściemniają straszliwie. Pompa 20kW
    > wielkości wiaderka, cicha, wydajna, COP 7.0, tytanowy wymiennik i 11kPLN
    > kosztuje. No nic tylko brać :)

    Czy do ogrzewania basenu nie będą najlepsze panele (takie jak dachowe -
    nie mylić z fotowoltaiką)? Mają sprawność pod 100%, są dość tanie,
    wymagają jedynie słońca.

    --
    MN