  • 1. Data: 2009-06-19 19:27:16
    Temat: folia zamiast papy na deskowanie
    Od: "Jacek Bronowski" <f...@r...pl>

    Witam

    Zadalem to pytanie juz w watku sprzed kilku dni, ale watek jest dosc dlugi i
    stary wiec moglo umknac...
    Zalezy mi na poradzie, wiec powtorze.
    Wprowadzenie: dach z pelnym deskowaniem i gontem bitumicznym na wierzchu.
    Pod spodem szczelina, membrana i welna.

    Czytajac porady Jacka vel "Plumpi" mam watpliwosc. Pojawia sie tam
    informacja ze jako warstwe podkladowa mozna zamiast
    papy dac folie dachowa. Ale kolega napisal o jakiejs foli z warstwa
    bitumiczna...
    Nic takiego nie rzucilo mi sie w oczy w ofertach. Sa oferowane folie dachowe
    (wstepnego krycia) ale nie widze zeby mialy warstwe bitumiczna. Czy zatem
    zamiast papy mozna dac np. cos takiego:
    http://folnet.pl/do/item/11-002/Membrafol110
    http://folnet.pl/do/item/11-001/Strotex90
    ?

    Czy kros moze uzywaj takiej folii na deskowanie pod gont bitumiczny? Dodam
    ze
    jest ze 4-5 razy tansza od papy termozgrzewalnej, dlatego mnie to
    zainteresowalo :-) Na 140 m2 to niecale 200 zł zamiast ok. 1000... W sumie
    nawet jak by dac 2 warstwy folii to i tak wyjdzie ponad 2 razy taniej...

    Ale czy gonty bitumiczne (w sumie tez papa) beda dobrze "wspolpracowac z
    folia zamiast papy? I czy taka foia (niby dachowa, ale...) wytrzyma zapewne
    dosc wysokie temperatury bezposrednio pod gontem?

    pozdr.
    Jacek Bronowski
    --
    Baza fotografii krajoznawczej - www.foto-baza.pl - f...@f...pl
    Aktualnie 12 533 zdjęcia z 19 krajów.

  • 2. Data: 2009-06-19 19:55:27
    Temat: Re: folia zamiast papy na deskowanie
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Jacek Bronowski" <f...@r...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > dachowe
    > (wstepnego krycia) ale nie widze zeby mialy warstwe bitumiczna. Czy zatem

    Nie wiem, nie znam.

> [...]
    > folia zamiast papy? I czy taka foia (niby dachowa, ale...) wytrzyma
    > zapewne dosc wysokie temperatury bezposrednio pod gontem?

    Jako podkład pod gont bitumiczny można dać papę, ale także i specjalną folię
    podkładową.
    Ja kupowałem gonty firmy IKO jako cały system tj. gont + folia podkładowa
    tejże firmy + papy koszowe.
    Folia ta jest podobna do membrany paroprzepuszczalnej, ale z jednej strony
    posiada cienką warstwę bitumitu czy też kleju bitumicznego. Przypuszczam, że
    warstwa ta ma za zadanie przykleić się do deskowania.
    Skoro jest to folia z przeznaczeniem bezpośrednio pod gont to chyba musi
    spełniać swoje zadanie.
    Oczywiście możesz także użyć każdej innej folii wstępnego krycia - ale z
    jakim skutkiem ? Tego nie wiem.

  • 3. Data: 2009-06-20 07:11:43
    Od: "Przemek" <e...@v...pl>

> [...]
    > spełniać swoje zadanie.
    > Oczywiście możesz także użyć każdej innej folii wstępnego krycia - ale z

    Odezwę się w temacie, bo tez mam dach z deskowaniem, który będę pokrywał
    gontem,
    Sprawa wygląda tak, że nie wszytskie firmy produkujące gonty wymagają
    położenia podkłądu pod niego, ja mam gont Icopal'a i oni podają że podkład
    jest potrzebny, ale nie musi on byc konkretnie "taki a taki".
    Możesz dac papę termozgrzewalna, mozesz przybic zwykła podkładowa (ja tak
    mam) mozesz kupic najnowszy produkt Icopala Feel'x - rewalacyjny swoją
    drogą.
    Duzo tez zależy od spadku dachu.
    Ja bym nie dawał produktu za 200 zł na dach 140 m2, tak jak piszesz 1000 zł
    to powinno być ok. Nie ma co za bardzo oszczędzać na dachu. Cena w dużej
    mierze zależy od jakości i cech produktu. Za 200 zł kupisz zwykła czarną
    folię a nie dachowa.

    pozdr
    p.

  • 4. Data: 2009-06-20 08:04:51
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Jacek Bronowski <f...@r...pl> wrote:

    > Wprowadzenie: dach z pelnym deskowaniem i gontem bitumicznym na
    > wierzchu. Pod spodem szczelina, membrana i welna.

    Dołączę się do wątku:
    Czytałem jakiś czas temu dość interesujący artykuł o nowej
    technologii robienia dachów z pełnym deskowaniem. Tradycyjnie
    wygląda to mniej więcej tak, jak wyżej w cytacie: od góry: pokrycie
    dachu, papa, deski, szczelina, ocieplenie, czasem gdzieś tu jeszcze
    pojawia się membrana. Wg artykułu rozwiązanie to niewątpliwie
    szczelne i skuteczne ma tą podstawową wadę, że jest za szczelne.
    Wilgoć z całego domu wznosząca się wraz z ciepłym powietrzem
    wykrapla się gdzieśtam w punkcie rosy wypadającym w tym ociepleniu i
    zwłaszcza jeśli wentylacja tej szczeliny między deskowaniem a wełną
    jest niedoskonała, potrafi zawilgacać wełnę.
    Jako alternatywę proponowano sposób nowoczesny: na deskowanie
    zamiast papy dajemy specjalną folię do stosowania na pełne
    deskowanie. Np. "Tyvek Pro" produkcji Duponta (ta jest akurat
    podobno uniwersalna, ale do takiego zastosowania się nadaje).
    Deskowanie musi być ażurowe, albo deski z wierconymi otwornicą
    dziurami, albo wąskie i układane z odstępami (o ile dobrze pamiętam,
    miały to być deski najwyżej 11cm szerokości i 1cm szczeliny między
    nimi). I pod deskami już żadna szczelina nie jest potrzebna, całą
    wentylację dachu zapewnia ta folia poprzez szczeliny w tych deskach.
    Korzyści to prostszy profil dachu, prostsze wykonanie (nie trzeba
    się kłopotać o tą nieszczęsną szczelinę między deskami a wełną),
    skuteczne odprowadzanie wilgoci i wentylacja (oczywiście sposób
    nadaje się tylko do "przewiewnych" pokryć, np. dachówki)

    I tyle teorii. Ciekaw zaś jestem praktyki. Dekarze się raczej
    stukają w głowę, ale z rozmów z nimi wynika mi raczej, że stukają
    się nie z powodów merytorycznych, tylko "panie, zawsze się papę
    kładło na deski". Ja na ten nowy sposób szczerze mówiąc mam ochotę,
    ale jednocześnie się boję. Przedyskutowanie tematu może coś mi
    wniesie :-)

    J.

  • 5. Data: 2009-06-20 09:25:23
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Jarek P. <jarek[kropka]p@gazeta.pl> wrote:

    > Jako alternatywę proponowano sposób nowoczesny: na deskowanie
    > zamiast papy dajemy specjalną folię do stosowania na pełne
    > deskowanie.

    O tutaj jest to ujęte w zgrabną formę:

    http://www.muratorplus.pl/technika/dachy/papa-na-des
    kowaniu-czy-membrana-dachowa_58251.html

    J.

  • 6. Data: 2009-06-20 09:52:45
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > nowy sposób szczerze mówiąc mam ochotę, ale jednocześnie się boję.
    > Przedyskutowanie tematu może coś mi wniesie :-)

    Po pierwsze nie jest za szczelne, ponieważ masz wentylację pomiędzy wełną, a
    deskowaniem i jest ona tysiąc razy lepsza niż to co Ty zaproponowałeś.
    Przypuszczam, ze nie bardzo zrozumiałeś do czego odnosiło się co czytałeś.
    Najprawdopodobniej odnosiło się to do nagminnie stosowanej aczkolwiek
    błędnej technologii polegającej na braku wentylacji pod deskowaniem.
    Po drugie w jaki sposób wilgoć z domu ma wnikać w warstwę wełny ?
    Oczywiście tutaj znów potweirdzało by się moje przypuszczenie, ze nie chodzi
    o prawidłowo wykonany dach tak jak ja to opisłem we wcześniejszym wątku lecz
    o dach zrobiony błedną technologią czyli zrobienia ocieplenia bez szczeliny
    i pozostawienie otwartych szczelinach na strychu, którymi wentyluje się
    wełna. Tymi szczelinami może własnie wnikać wilgoć, która przedostaje się na
    strych z domu.
    Przy prawidłowo wykonanym dachu, warstwę wełny od wilgoci odgradza
    całkowicie nieprzenikalna dla tej wilgoci folia paroizolacyjna. Zatem
    wilgoć, która może wniknąć w wełnę pochodzi tylko i wyłącznie z powietrza na
    zewnątrz. Ta niestety w tym powietrzu bardzo rzadko jest nasycona w
    powietrzu, ponieważ ta wilgotność samoistnie się zmnienia wraz ze zmianami
    temperatur. Nasycenie występuje tylko przy gwałtownych ochłodzeniach, co
    jest zjawiskiem krótkotwałym i przejściowym. Przykłądem może być tworzenie
    się rosy lub mgły.
    Dlatego też nie ma w wełnie punktu rosy od tej wilgoci z powietrza z
    zewnątrz lub też występuje sporadycznie, co jest rzeczą pomijalną.

    Reasumując:
    Dyskutujemy tu o prawidłowo wykonanym dachu, czyli od góry:
    1. Pokrycie (gont bitumiczny)
    2. Warstwa podkładowa
    3. Deskowanie
    4. Szczelina wentylacyjna
    5. Membrana paroprzepuszczalna
    6. Wełna
    7. Folia paroizolacyjna zabezpieczająca przed wnikaniem wilgoci z wewnątrz
    domu w wełnę.
    8. Sufit (np. płyta gipsowo-kartonowa)

    W stosunku do tak wykonanego dachu, to co proponujesz będzie z całą
    pewnością gorszym rozwiązaniem.

  • 7. Data: 2009-06-20 11:43:36
    Od: "Jacek Bronowski" <f...@r...pl>

> [...]
    > zł to powinno być ok. Nie ma co za bardzo oszczędzać na dachu. Cena w
    > dużej mierze zależy od jakości i cech produktu. Za 200 zł kupisz zwykła

    Po pierwsze mowimy oczywiscie o kosztach tylko warstwy podkladowej...
    Co do ceny to patrz linki ponizej. Koszt wychodzi mniej wiecej tak jak
    napisalem, a nie jest to zwykla czarna folia budowlana...

    http://folnet.pl/do/item/11-002/Membrafol110
    http://folnet.pl/do/item/11-001/Strotex90

    Problemem jest tylko kwestia czy taka (lub inna) folia nadaje sie do
    zastosowania jako warstwa znajdujaca sie bezposrednio miedzy deskami a
    gontem bitumicznym.

    pozdr.
    Jacek Bronowski

  • 8. Data: 2009-06-20 15:09:29
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Jacek "Plumpi" <p...@w...pl> wrote:

    > Po pierwsze nie jest za szczelne, ponieważ masz wentylację
    > pomiędzy
    > wełną, a deskowaniem i jest ona tysiąc razy lepsza niż to co Ty
    > zaproponowałeś.

    Wszystko się zgadza, ale jest to dość newralgiczny i łatwy do
    schrzanienia moment. Wełna może zwłaszcza przy stromym dachu opaść,
    sznurowanie może się rozsznurować, dekarz może coś spartaczyć, no
    różnie może być, ten przeze mnie rozpatrywany sposób jest natomiast
    dość idiotoodporny.

    > Przypuszczam, ze nie bardzo zrozumiałeś do czego
    > odnosiło się co czytałeś. Najprawdopodobniej odnosiło się to do
    > nagminnie stosowanej aczkolwiek błędnej technologii polegającej na
    > braku wentylacji pod deskowaniem.

    Ja mogłem to niedokładnie przedstawić, ale przeczytaj ten
    podlinkowany artykuł, tam jest pokrótce o tym samym.

    > W stosunku do tak wykonanego dachu, to co proponujesz będzie z
    > całą
    > pewnością gorszym rozwiązaniem.

    Ale własnie dlaczego gorszym? Autorzy tego linkowanego artykułu
    wymieniają same zalety. Ja rozumiem, że są i wady, choćby sam fakt,
    że jeśli nawet ułożymy deski z odstępem, to i tak 90% tej
    paroprzepuszczalnej wierzchniej folii będzie leżało na desce, ale
    być może te 10% wentylowanej powierzchni wystarczy dla zapewnienia
    odpowiedniej wentylacji?

    Dla jasności: nie, nie upieram sie przy tym rozwiązaniu, po prostu
    biorę je pod uwage, bo podoba mi się jego prostota, ale ten etap
    będe robił tak koło sierpnia dopiero, mam jeszcze czas na decyzję.

    J.

    J.

  • 9. Data: 2009-06-21 09:52:41
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > się rozsznurować, dekarz może coś spartaczyć, no różnie może być, ten
    > przeze mnie rozpatrywany sposób jest natomiast dość idiotoodporny.

    Tu akurat bym polemizował.
    Wiercenie otworów w deskach pozostawia sporą ilość drzazg i ostrych
    krawędzi, które mogą uszkodzić membranę ułożoną na deskach. Zatem zanim
    ułożysz membranę musisz te krawędzie sfazować i przeszlifować. W przypadku
    desek dobrze, żeby miały one zaoblone krawędzie, bo przy tej metodzie trzeba
    pozostawiać większe szczeliny zamiast robić otwory w deskach.
    Ponadto podczas mocowania folii trzeba uważać, żeby jej nie przedziurawić w
    miejscu, gdzie jest otwór, a niestety w porównaniu do membrany kładzionej
    pod deskowaniem, membrana układana na deskowaniu będzie dziurawiona na całej
    jej powierzchni, gdyż musi być dobrze przymocowana do deskowania w wielu
    punktach. Tu można popełnić szereg błedów, które mogą być przyczyną
    zawilgacania wełny oraz gnicia desek.
    Ponadto metoda ta nadaje się tylko pod dachówki i blachy. Niestety nie
    nadaje się pod gont bitumiczny czy papą ?
    Oczywiście w przypadku dachówki czy blachodachówki metoda układania membrany
    na deskowaniu ma szereg zalet i trudno z nimi polemizować. Jenak wymaga ona
    wykończenia dachu na gotowo. Bardzo często widuję na budowach dach budowany
    etapami tj. najpierw deskowanie i papa, a po kilku latach po wykończeniu
    domu układana jest dachówka, kiedy jest przypływ gotówki.
    Niestety w takim przypadku nie możemy pozostawić membrany na tak długi okres
    czasu, ponieważ membrana jest wrażliwa na promieniowanie ultrafioletowe.

  • 10. Data: 2009-06-21 10:31:20
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

    "Jacek "Plumpi"" <p...@w...pl> wrote in message
    > Tu akurat bym polemizował.
    > Wiercenie otworów w deskach pozostawia sporą ilość drzazg i ostrych
    > krawędzi, które mogą uszkodzić membranę ułożoną na deskach. Zatem zanim

    Ja dodam od siebie, że jeżeli zostawimy deski ze szparami co centymetr i z
    membraną na deskach to przecież pod deskami aż do membrany będą
    niewypełnione szczeliny i tymi szczelinami będzie wiało.
    Właśnie wiania chcemy uniknąć żeby się zabezpieczyć przed wianiem z
    halogenów i nieszczelności sufitu.
    Ja jednak optuję za szczelną membraną wysokoparoprzepuszczalną ale na
    krokwiach i dobitą łatami i uszczelnioną taśmą.
    Klejenie połączeń też bym wykonał solidnie ze wszystkich stron i między
    warstwami.