  • 51. Data: 2018-01-07 09:52:32
    Temat: Re: piec na ekogroszek - jaki wybrac
    Od: l...@g...com

    "Twierdzisz ze bedzie mial duzo nizsza sprawnosc. Gdzie beda straty jesli straty
    popielnikowe sa na poziomie jednego procenta a straty kominowe wprost wynikaja z
    temperatury spalin ktora moze byc na poziomie 110-120 stopni. W zasadzie po
    odpowiednim usprawnieniu piec czy kociol na pellet mozna by nazwac kondensacyjnym.
    Wspolczesne palniki zasilane pelletem dbaja o to zeby zawsze byla wlasciwa proporcja
    powietrza do paliwa"

    Postęp jest spory ale kondensacyjny kocioł na pellet czy paliwo stałe to na dzisiaj
    mrzonki.

  • 52. Data: 2018-01-07 13:38:06
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-01-06 o 23:08, Adam Sz. pisze:

    > Tu mi czołg jedzie :)
    > Mój sąsiad grzeje ~120m2 w nowoczesnym domku, bez piwnic, chatka tylko
    > parter z keramzytu + 15cm styro, nowe okna etc (budował razem ze mną)
    > i przy piecu z podajnikiem (nowoczesny, klasa 5) zużywa co sezon od kilku
    > lat - 4 tony węgla. Dwóch pozostałych zawsze mówią o 4-5t.
    >
    > Albo do tego dopalaliście parę ton drewna dodatkowo albo po prostu w domu
    > czasem pizgało :)
    > pozdr.

    Pierwsza sprawa - "poniemiecki dom". Nie wiem jak w tym przypadku, ale
    Niemcy w latach 30-tych zeszłego wieku budowali domy z cegły porowatej,
    która swoją strukturą przypominała obecny gazobeton (Ytong). Jest to
    materiał o dużej izolacyjności cieplnej. Sam mieszkałem w takim domu i
    był naprawdę ciepły. Dach także był docieplony jakąś trawą upychaną w
    jutowe worki z którą nic się nie działo przez dziesiątki lat. Niestety
    trzeba też wziąć pod uwagę, że kiedyś takich domach nie ogrzewano tak
    jak obecnie utrzymując stale, stabilną temperaturę.

    Druga sprawa - nowoczesny dom. Domy takie maja tak niskie
    zapotrzebowanie na ciepło, że każdy kocioł z podajnikiem jest co
    najmniej dwukrotnie przewymiarowany, a kocioł przewymiarowany spala
    węgiel z mniejszą sprawnością. Dlatego też docieplanie domów o niskim
    zapotrzebowaniu na ciepło przynosi niewielkie oszczędności w przypadku
    kotłów węglowych. Widać to dopiero w przypadku ogrzewania prądem i gazem.

  • 53. Data: 2018-01-07 13:51:39
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 6 stycznia 2018 23:07:34 UTC+1 użytkownik Kris napisał:
    > Zresztą co daleko szukać: Maniek zeznaje ze więcej jak 3tys?
    > za gaz nie zapłacil a kilka lat juz mieszka
    > Jeśli dobrze pamiętam to Maniek nie ma styro na scianch ma tylko poroszajs.

    Bo oprócz informacji, że jest poroszajs czy inny szajs, trzeba mieć
    grubość tegoż, izolację, strefę klimatyczną, okna i szereg innych pierdół.
    CO WIĘCEJ, jeżeli przy obliczaniu zapotrzebowania wytnie się zupełnie
    wentylację (bo np. ktoś zimą oszczędza i zamyka wszelkie dziury), to wynik
    może się różnić o kilkadziesiąt procent (dla domu powiedzmy w miarę
    energooszczędnego). Tak więc jak ktoś stosuje u siebie kilka trików, typu
    obniżona temperatura ogrzewania, zatykanie wentylacji, grzanie okresowe,
    całkiem możliwe jest spore obniżenie zużycia opału.

    Wracając do Krisochaty. Ile masz tam w sumie kalafiorów i ile żeberek?
    Próbuję policzyć moc kalafiora przy obniżonej temp zasilania, ale nie
    wychodzi mi to specjalnie ciekawie. Standardowa moc żeberka przy zasilaniu
    75 stopniami wynosi ponoć 100W, przy zasilaniu 30-35 wychodzi mi coś w przedziale
    25-30W. Więc żeby mieć moc ciągłą dajmy na to 5kW, która by
    wystarczyła na jakiś tam komfort, potrzebne jest ze 160-170 żeberek.
    Tyle się chyba nie uzbiera?
    Mam wrażenie, że bez zmiany kalafiorów i/lub termomodernizacji, sama
    zmiana źródła ciepła może nie dać efektu :/

    L.

  • 54. Data: 2018-01-07 14:12:36
    Od: l...@g...com

[...]
    To mieszkałeś w nietypowym "poniemieckim" domu.
    Przykład: pokój na piętrze, tzw. mansarda. Przegroda dachu to płyta supremy 4cm
    grubości, nabita na krokwie, potem tylko łaty i dachówka karpiówka.

  • 55. Data: 2018-01-07 14:14:53
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Kondensacyjny na wegiel, drewno i smieci to mrzonki. Ale na pellet jest do zrobienia.
    Praktycznie caly pellet jest zgazowywany. To co nie jest to popiol. Czasy sie zrobily
    ze w piecach i kotlach sondy lambda zakladaja to i kondensacyjny na pellet tez
    zrobia, chyba ze nie bedzie warto to nie zrobia.

  • 56. Data: 2018-01-07 14:19:16
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 6 Jan 2018 10:32:31 -0800 (PST), l...@g...com

    > Daj spokój Myjk, na takich szkoda czasu i atłasu. Wystarczyło mu napisać,
    > że dziękuję za pompę ciepła, wolę babrać się w węglu. Ale zawsze to
    > lepiej szpilę wbić, że "wujek dobra rada" Ja prdlę.

    Cóż począć. Możliwości alternatywnych do węgla i drewna jest sporo. Trzeba
    tylko usiąść, pomyśleć, policzyć.

    Dla przykładu moi rodzice mają dom 120m2, parter z poddaszem użytkowym, w
    tym "zimny" pokój nad garażem, ocieplone co prawda 15cm na elewacji (044)
    ale na dachu tylko 20cm wełny (więcej nie wlazło) i nienowe (2006)
    plastikowe okna dwuszybowe. Mieli do ogrzewania tylko kominek w salonie,
    żadnych innych instalacji pociągniętych. W zeszłym roku, za moją namową (bo
    nie młodnieją, a dymanie z drewnem to nic fajnego dla starych kości),
    zainstalowali multisplita (Gree, 3 jednostki wewnętrzne). Zima co prawda
    mizerna w tym roku, niemniej jednak grzeją salon do 21-22, sypialnie 19-20
    (są chłodnolubni) i zużyli w trzy miesiące 660kWh. Nie mają na liczniku
    klimy podziału na taryfy, ale nawet licząc po 0,62 wychodzi 400 zł w tym
    sezonie grzewczym. Jak dostaną rachunki to się sprawdzi ostatecznie ile
    wyszło trochę dokładniej.

    Jednak odnosząc to do zużycia drewna za poprzednie lata gdzie szło ~8m
    (kupowali po 160-200 zł/m, częściej za tę wyższą kwotę, bo leżakowane),
    kiedy salon był przegrzany, trochę dogrzane dwa pomieszczenia na piętrze
    przy kominie, reszta pomieszczeń niedogrzana (więc ratowali się piecykami
    na prąd, ale jeszcze wtedy nie notowali ile szło prądu), do tego jeszcze
    bród w salonie, kupa pracy związana z przygotowaniem paliwa, czyszczeniem,
    to jest to niezły wynik. Paradoksalnie taka okołozerowa temperatura dla PC
    PP/PW jest gorsza (bo defrosty cykliczne) niż gdyby było cały czas w
    okolicach -5. Tka czy siak póki co wychodzi połowa kosztów w porónaniu z
    drewnem, z rękami w kieszeni.

    Ja sam mam w salonie splita i choć to nie jest jednostka dedykowana do
    grzania bo kupowałem po kosztach tylko do chłodzenia (chiński ON/OFF,
    taktuje i głośno dmucha, nijak ma się do jednostek u moich rodziców które
    są praktycznie niesłyszalne) to dogrzewam się tym w weekendy i widzę że by
    to spokojnie wystarczyło do cyklicznego grzania. Grzeję jednak tylko w
    weekendy w dzień, bo bezpojęcia (a trochę z przymusu, bo rur mi nie
    stykało) powiesiłem jednostkę zewnętrzną na ścianie sypialni. Sprężarka
    strasznie buczy i niesie po murze -- więc w tygodniu w nocy nie ma opcji
    grzać niestety. No i jest tylko w salonie, więc salon przegrzewa (acz
    otwarty na sypianię i kuchnię, potrafi zagotować do 24sC przy 0sC na
    zewnątrz, i to w niecałe 2h) a reszta pomieszczeń chłodnawa, szczególnie
    pokój córki za winklem. Gdyby nie moja uparta oszczędna żona (też taki
    trochę betonik, całe życie na węglu chowana) już dawno bym wszędzie
    powiesił klimatyzatory. Inna sprawa, że kiedy zapadła decyzja o budowie
    nowego domu (z PC) już nic tutaj nie inwestuję do czasu przeprowadzki --
    kiedy to w planach jest remont generalny i przygotowanie domu na przyszłosć
    dla wyrastajacego powoli dziecka.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 57. Data: 2018-01-07 15:18:39
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 7 Jan 2018 14:19:16 +0100, Myjk

    > (Gree, 3 jednostki wewnętrzne)

    Poprawka, są 4, zapomniałem o jednostce w kuchni.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 58. Data: 2018-01-07 15:20:33
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 7 Jan 2018 14:19:16 +0100, Myjk

    > bród

    WTF sadzę byki ostatnio jak najęty... :|

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 59. Data: 2018-01-07 16:24:00
    Od: Yakhub <a...@a...aa>

    Dnia Sat, 6 Jan 2018 13:22:57 -0800 (PST), Lisciasty napisał(a):

    > Mój program ma między innymi takie przegrody:
    >
    > - beton z żużla paleniskowego (4 rodzaje)
    > - gruzobeton
    > - kamienie (np. granit, piaskowiec, w sumie ze 20 rodzajów)
    > - mury z luksferów, kamienia łamanego, elementów ściennych OLESZNO-86 trocino
    betonowe i ze 30 innych

    A co wpiszesz w sytuacji, gdy NIE WIADOMO, z czego tak naprawdę są mury? I
    gdy wiadomona pewno, że nie wszystkie ściany są z tego samego?

    --
    Yakhub

  • 60. Data: 2018-01-07 16:32:57
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 7 stycznia 2018 16:23:59 UTC+1 użytkownik Yakhub napisał:

    > A co wpiszesz w sytuacji, gdy NIE WIADOMO, z czego tak naprawdę są mury? I
    > gdy wiadomona pewno, że nie wszystkie ściany są z tego samego?

    Wtedy nie dostaniesz sensownego wyniku. Złe dane wejściowe = zły wynik.
    Czego tu się innego spodziewać? :) To nie magia tylko prosta matematyka.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.