  • 21. Data: 2009-07-18 22:22:37
    Temat: Re: solary dodatkowe lustra
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    news:h3thfi$gph$1@news.onet.pl...

    > troche cieżko jest spuścić z solarów płyn :)

    Bylo by troche zabawy jak by ktos chcial, tylko ten dach. :-)

    Pozdro.. TK

  • 22. Data: 2009-07-18 23:59:21
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

    > Lukasz Sczygiel wrote:

    > Ale dodatkowy panel to dodatkowa moc, na wiosnę czy jesienią przydatna,
    > ale co latem? dlatego uważam że lustra mają przyszłość, obstawiam połowę
    >  jednej połaci dachu i mam tak cirka 50m2 kolektora, tyle chcę docelowo
    > uzyskać tak aby móc grząć panelami CO i CWU prawie cały rok. A teraz
    > postaw tyle paneli na dachu, wytrzyma to? a co zrobisz z nadmiarem
    > ciepła w lecie?

    Czytanie ze zrozumieniem sie klania.

    Co z tego ze postawisz dodaktowe lustra, ktore beda wazyc podobnie jak solary,
    beda ustawione w kosmiczny sposob jak kosztowo wyjdzie jak solar a bedzie
    bardziej kosztowne w eksploatacji?

    Zrob se doswiadczenie. Ustaw se optymalnie do slonca kartke. A nastepnie
    lusterkiem pusc na te kartke zajaczka. Zbadaj, narysuj i oszacuj ile energii
    mozesz zyskac dodatkowo przy lustrze o wymiarach solara. Zrob to a zrozumiesz
    dlaczego to bez sensu w instalacji solarnej jakie sie aktualnie stosuje.

    To ma sens jesli sam kolektor jest zamocowany inaczej, tj slonko go grzeje od
    gory a lusterka od dolu, wtedy masz te opisane 1,5-2x wiecej energii z 2x
    wiekszej powierzchni.

    Z nadmiarem ciepla latem to _zaden_problem_.
    Po poprostu rozwijasz nad nieuzywanymi solarami folie aluminiowa. Albo nad
    polowa kazdegho czy jak se tam zyczysz, jeden kit.

    --
    Lukasz Sczygiel.

  • 23. Data: 2009-07-19 18:46:02
    Od: JanuszK <J...@m...o2.pl>

    Maniek4 wrote:

    > Mozna potraktowac instalacje zimowo letnia. Latem spuszczac glikol z czesci
    > i po sprawie.
    Ale wtedy kolektor sie nagrzeje tak że popali uszczelki, nie możesz tak
    kolektora zostawić, ja myślałem nad żaluzjami które by go zasłaniały,
    ale to mało bezpieczne rozwiązanie.

    --
    -----
    Pozdr

  • 24. Data: 2009-07-19 18:50:25
    Od: JanuszK <J...@m...o2.pl>

    Lukasz Sczygiel wrote:

    > Czytanie ze zrozumieniem sie klania.
    No właśnie, sam poczytaj jeszcze raz co napisałem.

    > Co z tego ze postawisz dodaktowe lustra, ktore beda wazyc podobnie jak solary,
    Wątpię.

    > beda ustawione w kosmiczny sposob jak kosztowo wyjdzie jak solar a bedzie
    > bardziej kosztowne w eksploatacji?
    Nic tam kosmicznego nie ma, dwa siłownik od bram i trochę cięgien aby
    ileś tam luster razem obracać.

> [...]
    > dlaczego to bez sensu w instalacji solarnej jakie sie aktualnie stosuje.
    Ty sam gadasz bez sensu, a gdzie napisałem że będę jednym lustrem
    świecił? chcę postawić około 50m2 luster a solary będą dwa czyli 4m2.

> [...]
    > Po poprostu rozwijasz nad nieuzywanymi solarami folie aluminiowa. Albo nad
    > polowa kazdegho czy jak se tam zyczysz, jeden kit.
    Jasne, już widzę to rozkładanie foli na dachu. Kolego nba razie to ty
    pleciesz straszne farmazony.

    --
    -----
    Pozdr

  • 25. Data: 2009-07-19 19:00:43
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Sun, 19 Jul 2009 00:14:06 +0200, Marek Dyjor napisał(a):

    > troche cieżko jest spuścić z solarów płyn :)
    Nawet jak spuscisz to nie wyjdzie im to na zdrowie. Absorber pokryty jest
    wartwa selektywna (ciemna w zakresie widizalnym, jasna w podczerwieni),
    ktora nie lubi wysokich temperatur i sie degraduje.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 26. Data: 2009-07-19 19:23:12
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Jaroslaw Berezowski wrote:

    > Nawet jak spuscisz to nie wyjdzie im to na zdrowie. Absorber pokryty
    > jest wartwa selektywna (ciemna w zakresie widizalnym, jasna w
    > podczerwieni), ktora nie lubi wysokich temperatur i sie degraduje.

    a im badziewniejsze solary tym gorszy absorber i tym szybciej się degraduje,
    gdzieś widziałem jakieś badania że tej najtańśze warstwy potrafią sie zrobić
    szare po roku zwykłej eksploatacji

  • 27. Data: 2009-07-19 19:23:52
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    JanuszK wrote:

    > Ale wtedy kolektor sie nagrzeje tak że popali uszczelki, nie możesz
    > tak kolektora zostawić, ja myślałem nad żaluzjami które by go
    > zasłaniały, ale to mało bezpieczne rozwiązanie.

    są takie żaluzje bodajże kosztują 2 x tyle co sam kolektor :-)

  • 28. Data: 2009-07-19 19:27:05
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    JanuszK wrote:

> [...]
    > Ty sam gadasz bez sensu, a gdzie napisałem że będę jednym lustrem
    > świecił? chcę postawić około 50m2 luster a solary będą dwa czyli 4m2.

    zbuduj pokaż jak działa opatentuj :)

  • 29. Data: 2009-07-19 19:35:58
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "JanuszK" <J...@m...o2.pl> napisał w wiadomości

    > Ale wtedy kolektor sie nagrzeje tak że popali uszczelki, nie możesz tak
    > kolektora zostawić, ja myślałem nad żaluzjami które by go zasłaniały, ale
    > to mało bezpieczne rozwiązanie.

    A wiecie co? Mam instrukcje od gotowego zestawu. Jest tam co prawda mowa o
    wyswietlaniu na wyswietlaczu informacji o przegrzaniu instalacji i jakims
    tam trybie pracy, ale nie ma slowa nawet o jakims niebezpieczenstwie z tym
    zwiazanym czy zakrywaniu kolektora na czas wyjazdu wakacyjnego. Po prostu
    ani slowa, zadnej sugestii czy czego kolwiek.

    Pozdro.. TK

  • 30. Data: 2009-07-19 20:06:23
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Maniek4 wrote:
> [...]
    > niebezpieczenstwie z tym zwiazanym czy zakrywaniu kolektora na czas
    > wyjazdu wakacyjnego. Po prostu ani slowa, zadnej sugestii czy czego

    bo o tym problemi mało kto pisze, a problem jest całkiem realny, brak
    odbioru ciepła może spowodować przegrzanie płynu solarnego, pomijajać
    możliwość wylania sie płynu na zaworze bezpieczeństwa (nikt nie mówi zwykle
    że pod rurę z zaworu warto podstawić jakieś naczynie na glikol :) płyn po
    przegrzaniu rozkłąda sie i traci swoje właściwości w ekstremalnej sytuacji
    może w ziemie zamarznąć :)