  • 31. Data: 2011-02-07 18:18:36
    Temat: Re: ciekawe urzadzenie
    Od: RadekNet <r...@r...com>

    W dniu 07.02.2011 19:01, Adam pisze:
    > Wiekszej roznicy chyba nie zrobi (choc bedziemy naciskac na wiekszy
    > rabat;) ale zapraszam tu do watku:
    >
    > http://forum.muratordom.pl/group.php?do=discuss&disc
    ussionid=3008

    > Tu sie dogadujemy i zbieramy oferty :-)

    Brrr nie lubie for, ale co zrobic - wejde ;)

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 32. Data: 2011-02-07 18:56:35
    Od: nadir <n...@h...org>

    > zauwazyłeś ze tam siedzi pompa ciepła? I że obnizamy temperature
    > powietrza wylotowego poniżej tej na zewnątrz budynku? Weź kalkulator i
    > sobie to policz.

    Ale co tu liczyć?
    Sam napisałeś:
    "obrazowo w budynku +20, na zewnątrz 0 - bez PC w tym urządzeniu niech
    tam rekuperator da wylotowe 5, wlotowe do pomieszczeń +15."

    To jest stan początkowy, po jakimś czasie T1, temperatura w budynku
    będzie spadać, z +20 stopni zrobi się +19, a wylot do pomieszczeń z +15
    na +14, itd., aż do zrównania z temp na zewnątrz.

    Cytat drugi:
    "PC zamontowana w tym urządzeniu z wylotowego wyciągnie energię (od 5 do
    na przyklad -10) to podgrzeje wlotowe od 15 do +30"

    Jeżeli pompa pobierze w ciepło z powietrza wylotowego, tak jak podajesz
    15 stopni, to nie ma możliwości żeby podgrzało wylotowe też o 15 stopni.

  • 33. Data: 2011-02-07 19:23:36
    Od: RadekNet <r...@r...com>

    W dniu 07.02.2011 19:18, Budyn pisze:
    > Uzytkownik "RadekNet" <r...@r...com> napisal w wiadomosci
    >

    > http://forum.muratordom.pl/showthread.php?118381-Kol
    ektor-s%C5%82oneczny-economic

    > autora pytaj co mu to dalo.

    Oni tam wszyscy maja te rurki pod dachowkami - u mnie powinno byc
    lepiej, bo nad izolacja a pod czarna papa.
    Jak mnie moj spec od ogrzewania nie op.. za ten pomysl to go zastosuje
    podczas wykanczania dachu :) Chyba, ze Twoja tajemnicza konstukcja
    bedzie lepsza/tansza ;)

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 34. Data: 2011-02-07 19:31:04
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 7 Lut, 19:56, nadir <n...@h...org> wrote:

    > Jeżeli pompa pobierze w ciepło z powietrza wylotowego, tak jak podajesz
    > 15 stopni, to nie ma możliwości żeby podgrzało wylotowe też o 15 stopni.

    A jezeli pompa bieze powietrze z tego wyrzucanego na zewnatrz? I
    zamiast wyrzucac 5stC, bieze z niego 5stC i wpuszcza je na salon, a na
    zewnatrz wyrzuca 0stC to jak - bedzie dzialac ? :) Nie wiem nawet
    dokladnie jak to dokladnie dziala bo sie nie wglebialem az tak ale
    przypuszczam ze wlasnie tak.

    W gruntowym biezesz glikol 8stC, oddajesz 3stC. Grzeje do 55stC?
    Grzeje :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 35. Data: 2011-02-07 19:52:13
    Od: nadir <n...@h...org>

    > W gruntowym biezesz glikol 8stC, oddajesz 3stC. Grzeje do 55stC?
    > Grzeje :)

    Nie napisałem, że nie da się tego zrobić, nie da się tego zrobić przy
    tej samej objętości powietrza pobieranego i wypuszczanego.

    Z gruntowej odmianie PC źródło w ziemi ma wielokrotnie większe pokłady
    zgromadzonej energii niż ta, którą odzyskujesz.

    Masz litr wody o temp. 100 stopni i basen olimpijski o temp. 23 stopni.
    Gdzie jest więcej zgromadzonej energii?

  • 36. Data: 2011-02-07 20:08:52
    Od: "Budyn" <b...@g...pl>

    > podczas wykanczania dachu :) Chyba, ze Twoja tajemnicza konstukcja bedzie
    > lepsza/tansza ;)

    hehehe, niech ona sie urodzi najpierw :-) A co do rurek - jesli rurki dasz
    na/pod papa, a nie jak oni tam pod dachówkami, to moze to niezle dzialac.
    Tylko rurek to chyba musisz dac gesto, bo papa nie przewodzi dobrze ciepla
    wiec powierzchnia grzana beda tylko rurki i najblizsza okolica. A jak
    pisalem - caly smaczek jest w skali - to musi byc duze. Jesli nie pokryjesz
    jakims przezroczystym tworzywem to sie nie zagotuje.

    b.

  • 37. Data: 2011-02-07 20:13:56
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 7 Lut, 20:52, nadir <n...@h...org> wrote:

    > Nie napisałem, że nie da się tego zrobić, nie da się tego zrobić przy
    > tej samej objętości powietrza pobieranego i wypuszczanego.

    Dlaczego nie ? To urzadzenie dziala z predkosciami wentylow 1400m3/h.
    W kazdych 5stC roznicy jest zgromadzone ok 2,4kW energii. Czyli w
    Twoim przykladzie - wyrzucajac na zewnatrz +5stC "zabierasz" (w
    uproszczeniu) np. 15stC czyli wypuszczasz -10stC, a zabrana energie
    (15k) przekazujesz dzieki pompie ciepla na wlot (podwyzszajac na
    sprezarce te temperature do wymaganych - np. do 50stC). Widzisz tam
    nagrzewnice? Ta nagrzewnica przekazuje te energie do wlotu na salony.
    Tym sposobem na salony wlatuje nie +15stC, a znacznie wiecej.

    Przeciez ilosc przekazanej energii mozna sobie "regulowac" albo
    przeplywem albo temperatura przeplywajacego czynnika. Przeplyw moze
    byc ten sam, a temperatura 2 x wyzsza i juz jestes w stanie przekazac
    2 x wiecej energii ;)

> [...]
    > zgromadzonej energii niż ta, którą odzyskujesz.
    > Masz litr wody o temp. 100 stopni i basen olimpijski o temp. 23 stopni.

    Masz 400m2 weza zakopanego w ziemi o temp. 8stC i miliardy metrow
    szesciennych powietrza o temperaturze -5stC. Gdzie jest wiecej
    zgromadzonej energii ? ;) Liczy sie to, co realnie odzyskujesz (w
    gruntowym dla pompy o mocy 8kW, srednio przy przeplywie 1m3/h
    pobierasz +8stC a wywalasz +3stC). Czyli pobierasz ok. 5,5kW z gruntu.
    Tyle samo mozesz pobrac z powietrza o temperaturze 0stC, pobierajac go
    1400m3/h i wyrzucajac na zewnatrz okolo -11stC :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 38. Data: 2011-02-07 20:18:52
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "nadir" <n...@h...org> napisał w wiadomości
    > Ale co tu liczyć?

    pompa wyciągnie ciepło z powietrza wylatującego z budynku i obniży jego
    temperature.
    Odda to ciepło powietrzu wlatującemu i podwyszy jego temperature.

    Dla obserwatora zewnetrznego do budynku wleci powietrze o temperaturze X a
    wyjdzie z niego o temperaturze mniejszej niż X nazwijmy je Y.
    Ilosc energii doprowadzona dzieki temu do budynku wyniesie Q=m* cw * (X-Y)
    (dla jasnosci pomijam wilgotnosc powietrza )

    b.

  • 39. Data: 2011-02-07 20:20:57
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 7 Lut, 21:18, Budyń <b...@g...pl> wrote:

    > pompa wyciągnie ciepło z powietrza wylatującego z budynku i obniży jego
    > temperature.
    > Odda to ciepło powietrzu wlatującemu i podwyszy jego temperature.

    Przy okazji mozemy zasilic tym wylotem np. przydomowe lodowisko ;))
    pozdr.

    --
    Adam

  • 40. Data: 2011-02-08 09:27:43
    Od: robertr <e...@o...pl>

> [...]
    > podlaczyc do bufora. Koszty eksperymentu to w zasadzie pareset metrow
    > rurki, pompa wody i ... troche wlasnej pracy. Macie moze linki do opisow

    Jeżeli chcesz odzyskiwac ciepło z dachu to pomyśl o doprowadzeniu
    powietrza z przestrzeni poddachowej do np powietrznej pompy ciepła.
    Nawet przy bardzo małej efektywności ogrzewania np 50 W/m2 uzyskasz z
    dachu np 60 m2 3 000 W. Przypuszczam że nawet zimą w niezbyt
    słoneczny dzień powietrze będzie cośkolwiek podgrzane. Natomiast w
    okresie do 1 grudnia i od 15 lutego to będzie super.
    Obecnie zamierzam zainstalowac tanią pompę ciepła 3,5 kPLN w piwnicy.
    Doprowadzę tam powietrze z wentylacji i przestrzeni poddachowej.
    Zakładam że okres palenia w piecu skrócę z 200 dni do jakichś 80.
    Oczywiście CWU też popędzi.
    Pozdr