  • 31. Data: 2018-05-19 10:35:10
    Temat: Re: pytanie do Liściastego
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 19 May 2018 01:21:05 -0700, Adam Sz. wrote:
    > Płacisz 20Eur misięcznie za prąd i interesujesz się fotovoltaiką? :-)
    > SERIO? :D pozdr.

    Ano. Ale to wcale nie z powodów ekonomicznych czy jakiegokolwiek "eko-
    podejścia", a po prostu chętnie pozbyłbym się linii energetycznych które
    lecą przez las do mojego domu.

    Z tym że jeśli mam znacząco dopłacić do paneli (czyt. amortyzacja powyżej
    25 lat) to mało mnie to zachęca. Wiem że w PL istnieją różne dotacje do
    tego, ale tutaj (Francja) nic z tego - chyba że instaluje się
    fotowoltaikę która jednocześnie grzeje wodę, ale to akurat mnie nie
    interesuje bo wymagałoby założenia paneli na budynku mieszkalnym, a przy
    dachu z trzciny to średni pomysł. Myślałem raczej o założeniu paneli na
    owczarnię nieopodal domu, i przeciągnięciu 30m kabla 3x4mm do domu.

    A 20 Eur dlatego, że ja relatywnie mało korzystam z prądu. Ok. 1200 KWh
    rocznie - więc i paneli wcale nie musiałbym mieć dużo, do tego mieszkam
    nieco na południu (wys. Słowenii) więc i słońca trochę miewam, tylko to
    bolesne magazynowanie...

    Mateusz

  • 32. Data: 2018-05-19 11:38:21
    Od: Bolko <s...@g...com>

> [...]
    > rocznie - więc i paneli wcale nie musiałbym mieć dużo, do tego mieszkam
    > nieco na południu (wys. Słowenii) więc i słońca trochę miewam, tylko to

    Tak z ciekawości
    1200kWh x ,56zł/kWh /12 = 56 zł/ 4,3= 14 euro

    Ja wiem że nikt nie pamieta dokładnie ale możesz sprawdzić ile kosztuje
    we Francji kWh.
    Z tego co słyszałem to wy atom macie i dzięki temu tani prąd.
    A mi wychodzi że w PL jest taniej.

  • 33. Data: 2018-05-19 13:06:47
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 19 May 2018 02:38:21 -0700, Bolko wrote:
> [...]
    > we Francji kWh.
    > Z tego co słyszałem to wy atom macie i dzięki temu tani prąd.

    Abonament 3 KW (bo mniejszego nie ma), u EDF:
    - cena za 1 KWh: 0.155 Eur
    - abonament 1 mc: 4.67 Eur
    - przesył (opłata stała, raz do roku): 11.76 Eur

    wszystkie ceny brutto, spisane z ostatniej faktury.

    Atom i tani prąd to prawda tylko połowiczna, bo kilkanaście lat temu
    państwo nakazało dostawcom energetycznym skupywać prąd od ludzi co se
    panele na dachach pozakładali. A skup po cenach trzykrotnie wyższych niż
    rynkowe... Chytre ludziska oczywiście poobstawiali się wtedy panelami -
    dom, garaż, stodoła, i do tej pory zarabiają na produkcji prądu. Ktoś za
    to musi płacić.

    Inna sprawa że ceny prądu są różne w zależności od dostawcy, taryfy itd.
    Jako że prądu zużywam bardzo mało, to płacę za niego relatywnie drogo (no
    i 25% kosztu to sam abonament). Dla porównania, kiedy 10 lat temu
    mieszkałem w mieście i ogrzewałem się prądem, to za 1 KWh płaciłem 0.0677
    Eur w nocy i 0.1008 Eur w dzień.

    Mateusz

  • 34. Data: 2018-05-19 20:12:28
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 18.05.2018 o 21:45, Lisciasty pisze:
    > Jak się ma kasę to wszystko można

    Przecież panele FV założyłeś :-P

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 35. Data: 2018-05-19 20:57:50
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

    > magazynowanie w sieci wyglada na dzis na najrozsądniejsze rozwiązanie.
    > Sprawność 0,8 przy zerowych kosztach magazynowania.

    Ty Budyń to widań nie byłeś bystrzakiem w szkole, bo prostego rachunku nie
    potrafisz policzyć, ha ha ha.
    Wysyłasz do elektrowni prund z paneli słonecznych, czyli conajmniej 10 razy
    droższy niż z sieci a odbierasz sieciowy, czyli 10 razy tańszy, no super
    interes i ta sprawnosć 0,8 (ciekawe jak on to policzył ha ha ha)

  • 36. Data: 2018-05-19 21:09:28
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

> [...]
    >
    > Sam zastanawiam się od dłuższego czasu nad panelami, ale największy
    > problem to zaiste samodzielne magazynowanie. Akumulatory nie dość że
    > bardzo drogie, to jeszcze zużywają się znacząco szybciej od samych
    > paneli. A jeśli miałbym posiłkować się elektrownią to już wolę żyć bez
    > paneli i dalej płacić te ~20 Eur miesięcznie za bezproblemowy prąd.
    >
    > Czytałem onegdaj o ludkach co zamiast w akumulatory, to pchają/pchali
    > prąd do zbiorników w postaci sprężonego powietrza. Nie wiem na ile to ma
    > sens, ale instalacja zaczyna robić się wtedy niemal przemysłowa.

    Numer z magazynowaniem w elektrowni to jest koszerny interes, bo wysyłasz do
    elektrowni prąd z paneli slonecznych, czyli ponad 10 razy drozszy a
    odbierasz w normalnej cenie, czyli 10 razy tańszy, to numer nakręcania
    długów i wciągania w kredyty.
    Żeby system solarny działał to potrzebujesz akumulatorów do gromadzenia
    energii i ich koszt chyba jest wyższy od samych paneli.
    Ja utknąłem na tym że akumulatory ołowiowe są tanie, ale się do
    magazynowania energii nie nadają, bo mają dużą upływnosć, natomiast drogie
    akumulatory trakcyjne są bardzo wrażliwe na doładowywanie, czyli normalny
    tryb pracy paneli słonecznych.
    Akumulator trakcyjny musi być najpierw rozładowany do końca i dopiero
    doładowany do pełna, natomiast w innym trybie pracy jego żywotność bardzo
    spada, więc wygląda na to że nie ma akumulatorów do gromadzenia energii z
    panelim słonecznych.
    Pchanie energii w sprężone powietrze też nie ma sensu, bo masz duże straty
    na tym że temperatura sprrężanego gazu wzrasta a potem on stygnie i tracisz
    sporo ciśnienia.

  • 37. Data: 2018-05-19 21:22:41
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 19 maja 2018 10:35:14 UTC+2 użytkownik Mateusz Viste napisał:
    > Ano. Ale to wcale nie z powodów ekonomicznych czy jakiegokolwiek "eko-
    > podejścia", a po prostu chętnie pozbyłbym się linii energetycznych które
    > lecą przez las do mojego domu.

    Skoro bez linii to tylko opcja z akumulatorami. Raczej drogo
    i nie wiem jak z niezawodnością.

    > Z tym że jeśli mam znacząco dopłacić do paneli (czyt. amortyzacja powyżej
    > 25 lat) to mało mnie to zachęca. Wiem że w PL istnieją różne dotacje do
    > tego, ale tutaj (Francja) nic z tego

    Jak to nic z tego? Pisałeś dopiero co że państwo odkupuje energię
    od ludzi po bajońskich stawkach, to co to jest jak nie dotacja?
    My tu u nas sobie możemy sprzedać, nikt nie broni. Ale dostaniesz
    0,037 EUR za kWh.

> [...]
    > rocznie - więc i paneli wcale nie musiałbym mieć dużo, do tego mieszkam
    > nieco na południu (wys. Słowenii) więc i słońca trochę miewam, tylko to

    Przy takim małym zużyciu magazynowanie na noc i na pochmurne dni to
    nie problem. Gorzej z magazynowaniem na zimę, nie wiem czy to w ogóle
    wykonalne off-line przy jakiś rozsądnych kosztach inwestycji...

    L.

  • 38. Data: 2018-05-19 22:45:19
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 18 maja 2018 22:48:54 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
    > Z mocnym akcentem na "jakoś".

    Spojźrzyj Pan na toto tutaj:

    http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php

    W opcjach podać optymalizację kąta nachylenia.
    U nas pokaże optimum w okolicach 36st, w Finlandii np. 46
    a w Tunezji 32 stopnie. Coś tam jakby zmienia.

    > Jak kiedyś dawno temu mozolnie całkowałem biorąc wagi ze średniego
    > zachmurzenia, to wyszło, że dobry.

    Ciekawe czy ktoś się tym zajmuje naukowo w naszym kraju...

    L.

  • 39. Data: 2018-05-19 22:51:00
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu sobota, 19 maja 2018 22:45:21 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:

> [...]
    > a w Tunezji 32 stopnie. Coś tam jakby zmienia.

    > Ciekawe czy ktoś się tym zajmuje naukowo w naszym kraju...

    ja to napisałem symulator numeryczny oparty o oficjalne rządowe dane pogodowe - ale
    nie wziąłem na to grantu - to pewnie nie jestm dosc naukowy :)

    b.

  • 40. Data: 2018-05-19 22:54:59
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 19 maja 2018 22:51:02 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:
    > ja to napisałem symulator numeryczny oparty o oficjalne rządowe dane pogodowe -
    > ale nie wziąłem na to grantu - to pewnie nie jestm dosc naukowy :)

    Łokufa, to faktycznie szkoda że nie wziąłeś, ale może to się da jeszcze
    komuś opchnąć?
    Myślałem że te kąty co wyszły to z testowania ogrzewacza do wody,
    a nie wykwakulowane :]

    L.