  • 1. Data: 2017-02-15 23:11:32
    Temat: uziom
    Od: "doktorek" <q...@m...pl>

    zauważylem, ze na slupie z ktorego idzie do mojego domu linia napowietrzna
    jest uziemienie zalozone przez ZE.
    To uziemienie nie jest do niczego podpiete.
    Czy moge sie do tego podpiac by uziemic GSW w domu, ktorą zamierzam
    stworzyc?

    jesli pomysl jest debilny to sie prosze nie krepowac i zmieszac mnie z
    blotem. Tylko mi wyjasnijcie dlaczego.
    Ja zakladam, ze takie uziemienie zrobione przez ZE jest bardzo dobrze
    zrobione - dlatego pytam.

  • 2. Data: 2017-02-16 00:29:43
    Temat: Re: uziom
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 15.02.2017 23:11, doktorek wrote:
> [...]
    > blotem. Tylko mi wyjasnijcie dlaczego.
    > Ja zakladam, ze takie uziemienie zrobione przez ZE jest bardzo dobrze

    Uziemiasz możliwie blisko GSW, a nie ciągniesz uziomu z za płotu.
    Wbij szpilkę w ziemię i połącz dotychczasowe PE z tą szpilką i zrób GSW

  • 3. Data: 2017-02-16 00:40:45
    Od: "doktorek" <q...@m...pl>

    Mam przylaczne TN-C.
    Czyli przewod PEN rozdzielam na N + PE a do PE przypinam GSW z odpowiednim
    uziomem czyli chociaz jedna szpilka.
    i to jak najblizej rozdzielni w domu.

    zgadza sie?

  • 4. Data: 2017-02-16 01:33:15
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 16.02.2017 00:40, doktorek wrote:

    > zgadza sie?

    Tak tylko nie wiadomo czy 1 szpilka wystarczy. Trzeba mieć miernik nawet
    najtańszy z Allegro.

  • 5. Data: 2017-02-16 04:53:12
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Trzeba jeszcze wiedziec jak. Sam miernik to za malo. Oczywiscie najtanszy moze sie
    nie nadawac bo trzeba mierzyc napicie przemienne i prad przemieny. Do tego potrzebne
    jest zrodlo pradu przemiennego o czestotliwosci innej niz 50Hz. Ale mozna dla siebie
    zmierzyc inaczej z wystarczajaco duza dokladnoscia. Potrzebny jest miernik z pomiarem
    napiecia przemiennego i jakis grzejnik, czajnik elektryczny itp, spore obciazenke ale
    bez przesady. Trzeba policzyc prad z tabliczki znamionowej obciazenia. Zmierzyc
    napiecie w sieci. Podlaczyc obciazenie w taki sposob. Jeden zacisk do gazy a drugi do
    uziemienia. Nie nalezy tego robic jak ktos jest blisko zakopanego uziemienia, licho
    nie spi. Poza tym prad byl kiedys bogiem i mu laski przyprowadzali. A teraz uzywaja
    go do pompowania gowien z szamba i jest mocno wkurwiony. To i mscic sie moze. Trzeba
    zmierzyc napiecie na obciazeniu. Opornosc uziemienia liczy sie ze wzoru R= roznica
    napiec obliczona ze wskazan miernika podzielona przez prad obliczony z tabliczki
    znamionowej. Wynik takiego pomiaru jest bardzo zblizony do wynikow pomiarow robionych
    metoda techniczna lub przy uzyciu specjalnych miernikow do pomiarow uziemien.
    Obciazenie nalezy dobrac takie zeby zmierzone na obciazeniu napiecie nie bylo
    mniejsze o 10-15V od sieciowego. Albo najprosciej sprawdzic zarowka z 200W. Jak jedna
    strona podlaczona do fazy a druga do uziemienia swieci prawie tak jak zasilana z
    sieci to jest mniej wiecej ok. Metoda z czajnikiem mozna rowniez dla siebie zmierzyc
    rezystancje petli zwarcia. Podwojne gniazdko. Z jednej strony miernik za dwie dychy
    ustawiony na wysokie napiecie przemienne. W drugie dziurki czajnik. Patrzymy o ile
    spadlo napiecie. Tyle o ile spadlo dzielimy przez prad pobierany przez czajnik,
    policzony z mocy. I wynik bedzie opornoscia petli zwarcia. Opornosc petli zwarcia to
    wazny parametr bo na jego podstawie trzeba dobrac wielkosc bezpiecznikow zeby mogly
    zadzialac w okreslonym czasie zanim sie przewody nie usmaza.

  • 6. Data: 2017-02-16 05:04:21
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    Sa mierniki do uzimów za 400-500 PLN 3 przewodowe.

  • 7. Data: 2017-02-16 09:55:53
    Od: abomito <a...@w...pl>

    Już kiedyś pisałem: fachowiec może sobie tyk zmierzyć.Ale fachowiec ma stosowny
    miernik.Albo pożyczy od kolego.Natomiast mówienie takich sposobów laikom jest
    nieodpowiedzialne.Dlatego, że budując uziom lub mierząc go daje się gwarancję
    działania.Do następnego pomiaru.Nie wspomnę już, że nie da się podać (typ
    czajnika? paragon?)do protokołu .A typ miernika jest tam potrzebny.
    A do autora:uziom o oporności 1 oma w wygląda dokładnie tak samo, jak drut
    wbity w siemię.Ryzyko jest twoje.
    Kiedyś pękła linka na słupie.Oba końce w wodzie. Sprawdziłem -jest pod napięciem.
    Wyciągam drugi koniec- też . Woda w rowie (nie był duży) zaczyna się
    grzać.Okazało się, że przewody były zabezpieczone bm 250A. Prędzej by się linka
    stopiła.A drugi koniec?Zaspawał sie z drugą fazą, stąd napięcie.W rowie byla grzałka
    na 380V.

  • 8. Data: 2017-02-16 10:45:30
    Od: "doktorek" <q...@m...pl>

    poprosze elektryka o wykonanie pomiaru. Ile taka usluga kosztuje?

  • 9. Data: 2017-02-16 13:30:26
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 16.02.2017 10:45, doktorek wrote:
    > poprosze elektryka o wykonanie pomiaru. Ile taka usluga kosztuje?

    500 zł ? Zależy pewnie czy warszawka czy nie :-)
    Kup miernik uziemienia

    http://allegro.pl/miernik-rezystancji-uziemienia-uni
    -t-ut522-i6289760533.html

    Zmierz i odeślij w 14 dni :-)

  • 10. Data: 2017-02-16 13:33:04
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    http://allegro.pl/listing?string=miernik%20uziemieni
    a&bmatch=base-relevance-floki-5-ele-1-5-1018&order=p