  • 51. Data: 2009-10-18 20:18:59
    Temat: Re: zarowki zwykle, energooszczedne i diodowe
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Paweł Bochenek" <p...@W...gazeta.pl> writes:

    > więcej. Zresztą gdyby porównywać ledy ze świetlówkami to też zaczyna wyglądać
    > to dobrze. Led ma kolimator i praktycznie całe światło idzie tam gdzie trzeba.
    > Przy świetlówce trzeba jeszcze uwzględnić sprawnoćć oprawy która w porywach
    > jest np. 60-70%, a i to gdy jest nowa i czysta, w trakcie eksploatacji jest
    > coraz gorzej. Czyściłeś kiedyś raster paraboliczny w oprawach świetlówkowych?

    A ja nie mowię o reflektorach kierunkowych, tylko żyrandolu. W którym
    najlepiej sprawdzają się plain old żarówki.

    MJ

  • 52. Data: 2009-10-18 21:05:09
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > No przecież Ci napisałem że to z katalogu.

    Daj linka do tego "katalogu". No i szkoda, ze nie odrozniasz not
    katalogowych producentow polprzewodnikow od katalogow producentow zyrandoli.

    > Raptem? a ile wg Ciebie daje oprawa oświetleniowa na świetlówkach? A żarówki
    > wolframowe ile dają?

    Pare watkow wczesniej prosilem cie, zebys zapoznal sie z definicja CRI.
    Zarowki i halogeny maja ze wzgledu na specyfike wytwarzania swiatla CRI
    bliskie 100.

    > 80% też mało? kurde a miałeś taki produkt w ręce czy tylko tak wybrzydzasz?

    Tak, 80 a 90 to kosmiczna przepasc. Poczytaj dlaczego.

    > Zresztą powtórzę, polemizowałem z rzekomą wyższością żarówek wolframowych,
    > jeśli są one wg Ciebie lepsze od wszystkie bo "bo tak" no to niech i tak będzie.

    I czytanie ze zrozumieniem sie klania. Pisalem, ze kazdy typ oswietlenia
    ma pewne zalety i wady.

    > Pisze w katalogu że utrata strumienia wynosi 3-5%/10 tys. godz.

    Czlowieku, przejrzyj datascheeta jakiejkolwiek diody LED, chociazby
    Cree, utrata jasnosci jest znacznie wieksza.

    > Temperatura nie wzrasta, po to jest duży radiator.

    A o oporze termicznym slyszales? Poczytaj jaka jest temp. zlacza LED
    podczas pracy. I dokladnie - temperatura zlacza, a nie temp. diody czyli
    jej obudowy.

    http://idom.sourceforge.net/
    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.

  • 53. Data: 2009-10-19 06:07:27
    Od: "Paweł Bochenek" <p...@W...gazeta.pl>

    T.M.F. <t...@n...mp.pl> napisał(a):

    > Daj linka do tego "katalogu". No i szkoda, ze nie odrozniasz not
    > katalogowych producentow polprzewodnikow od katalogow producentow zyrandoli.

    Nie ma linka, mam pdf-y od producentów ledów.
    Mogę Ci je wysłać, ale jak widz ew nic nie wierzysz więc nie wiem po co Ci one.

    > Pare watkow wczesniej prosilem cie, zebys zapoznal sie z definicja CRI.
    > Zarowki i halogeny maja ze wzgledu na specyfike wytwarzania swiatla CRI
    > bliskie 100.

    Bez znaczenia.

    > Tak, 80 a 90 to kosmiczna przepasc. Poczytaj dlaczego.

    Marudzisz. Każda świetlówka trójpasmowa czy led o Ra>80% jest o niebo lepsza
    od żarówki wolframowej.
    Zresztą pewnie nie zauważyłeś (bo po co), że zaczerpnąłem dane z pierwszego z
    brzegu katalogu. Nie będę już szukał w innych, bo i tak wszystkie dane uważasz
    za "marketingowy bełkot".

    > ie.
    >
    > I czytanie ze zrozumieniem sie klania. Pisalem, ze kazdy typ oswietlenia
    > ma pewne zalety i wady.

    Ale nie napisałeś jakie to są wady i zalety.
    Zresztą cóż z tego, wszystko ma swoje wady i zalety, ważne jest ich
    wypośrodkowanie. te wychodzi korzystniej dla ledów niż dla żarówek
    wolframowych i tyle.

    > Czlowieku, przejrzyj datascheeta jakiejkolwiek diody LED, chociazby
    > Cree, utrata jasnosci jest znacznie wieksza.

    Przejrzałem te które mam. Tym, gorzej dla Cree.

    > A o oporze termicznym slyszales? Poczytaj jaka jest temp. zlacza LED
    > podczas pracy. I dokladnie - temperatura zlacza, a nie temp. diody czyli
    > jej obudowy.

    Skoro w nic nie wierzysz to po co dyskutujesz?
    A jak oni mierzyli tą luminację jeśli nie załączyli diody?
    A jak już załączyli to chyba zmierzyli w warunkach pracy, prawda?
    Więc Twoje wątpliwości są niezasadne.

    Jeszcze prosiłbym byś się wyraźnie ustosunkował do Twoich rewelacji że 50lm/1W
    to mało i że halogeny mają "zbliżoną" luminację.

  • 54. Data: 2009-10-19 06:12:10
    Od: "Paweł Bochenek" <p...@W...gazeta.pl>

    Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> napisał(a):

    > .
    >
    > A ja nie mowię o reflektorach kierunkowych, tylko żyrandolu. W którym
    > najlepiej sprawdzają się plain old żarówki.

    No i właśnie o tym napisałem, ze gadasz nie na temat.
    Równie dobrze mógłbyś napisać że w pochodni lepiej sprawuje się parafina niż
    napalm ;)
    Zresztą do takiego żyrandola lepiej jednak włożyć żarówką halogenową a nie
    wolframową. Oczywiście jeśli upieramy się przy takim przeżytku jak żyrandol.
    pzdr., PB

  • 55. Data: 2009-10-19 06:17:06
    Od: "Paweł Bochenek" <p...@W...gazeta.pl>

    Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl> napisał(a):

    > OK - na tyle gęste, że nie ma wpływu na oddawanie koloró.

    W praktyce oświetleniowej (pisemy jeszcze o wnętrzach?) ksenonów nie stosuje się.
    Za to metalohalogeny ceramiczne owszem. W zasadzie mają już one wsp.oddawania
    barw równy 1. Nie wiem czy to przyszłość oświetlenia, prędzej jednak ledy, ale
    są jak widać inne możliwości niż "klasyczna" żarówka.

  • 56. Data: 2009-10-19 07:22:32
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Paweł Bochenek" <p...@W...gazeta.pl> writes:

    > Zresztą do takiego żyrandola lepiej jednak włożyć żarówką halogenową
    > a nie wolframową.

    Tak jakby halogeny nie były wolframowe.

    MJ

  • 57. Data: 2009-10-19 18:24:50
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 19 Oct 2009 06:07:27 +0000 (UTC), Paweł Bochenek napisał(a):

    > Marudzisz. Każda świetlówka trójpasmowa czy led o Ra>80% jest o niebo lepsza
    > od żarówki wolframowej.

    Pod jakim względem?

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 58. Data: 2009-10-19 18:25:24
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 19 Oct 2009 06:17:06 +0000 (UTC), Paweł Bochenek napisał(a):

> [...]
    > barw równy 1. Nie wiem czy to przyszłość oświetlenia, prędzej jednak ledy, ale
    > są jak widać inne możliwości niż "klasyczna" żarówka.

    Wiesz, ja mam zboczenie fotograficzne ;)
    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 59. Data: 2009-10-19 19:05:09
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > Nie ma linka, mam pdf-y od producentów ledów.
    > Mogę Ci je wysłać, ale jak widz ew nic nie wierzysz więc nie wiem po co Ci one.

    Jak to jest, piszesz, ze z latwoscia mozna znalezc diody o CRI>0,9 i nie
    mozesz wyszukac zadnego linka w sieci? Nie zartuj. Za to odnosisz sie do
    tajnego katalogu, ktory istnieje tylko u ciebie. Producent sie ukrywa,
    czy co?

    > Marudzisz. Każda świetlówka trójpasmowa czy led o Ra>80% jest o niebo lepsza
    > od żarówki wolframowej.

    Tak? W castoramach maja takie fajne wystawki - rozne lampy
    fluorescencyjne w tak samo pomalowanych pudelkach - fajne efekty, typu
    zgadnij jaki kolor beda mialy twoje sciany jak wkrecisz nasza lampe. A
    to dlatego, ze wg. ciebie CRI=0,8 jest takie fajne.

    > Ale nie napisałeś jakie to są wady i zalety.
    > Zresztą cóż z tego, wszystko ma swoje wady i zalety, ważne jest ich
    > wypośrodkowanie. te wychodzi korzystniej dla ledów niż dla żarówek
    > wolframowych i tyle.

    Korzystniej pod jakim wzgledem? Bo juz drugi raz o to cie pytam, a
    odpowiedzi nie ma.

    > Przejrzałem te które mam. Tym, gorzej dla Cree.

    Hehe, czyli wiodacego producenta LEDow, takze dla oswietlenia. No to
    pochwal sie jakiej to firmy sa te twoje cudowne diody?

    > Skoro w nic nie wierzysz to po co dyskutujesz?
    > A jak oni mierzyli tą luminację jeśli nie załączyli diody?
    > A jak już załączyli to chyba zmierzyli w warunkach pracy, prawda?
    > Więc Twoje wątpliwości są niezasadne.

    Nie, laboratoryjnie mozna sobie dowolne cuda robic, w szczegolnosci
    mozna miec inaczej podlaczone zlacze, do pomiaru wystarcza mikrosekunde,
    wiec zlacze sie nie nagrzeje.
    Tu jest dla chetnych dosyc fajne podsumowanie i obiektywne, jesli
    przeczyta sie calosc:
    http://www.cree.com/products/pdf/LED_Luminaire_Desig
    n_Guide.pdf

    Polecam strone 8, chart 3 - wykres sprawnosci vs. temp. zlacza. Przy
    dobrym chlodzeniu i temp. otoczenia 25 stopni sprawnosc maleje o 15%.
    Dobrze tez przeczytac fragment "electrical loss" i na stronie 9 tabelke,
    gdzie tez jest dosyc optymistyczny optical loss (dioda LED zawsze ma
    jakas soczewke) szacowany na 8%, chociaz w tekscie jest podane ok. 15%.
    W tekscie jest tez utrata sprawnosci z czasem - dla 50tys. godzin to
    jest 30%. 50tys. godzin to niby duzo, tylko, ze to jest czas zycia diody
    dla optymalnych warunkow, kiedy jej jasnosc nie przekracza 50%
    znamionowej. Przy jasnosci znamionowej dioda starzeje sie znacznie
    szybciej i taka strate osiaga po ok. 10tys. godzin lub krocej przy
    gorszym chlodzeniu.
    Jeszcze na dobicie - fajne parametry LEDy osiagaja przy malych mocach,
    tak 1-2W to granica. Taka dioda, ktora rzeczywiscie cos oswietla, 30W,
    ma 900 lumenow, przy efektywnosci 46lm/W w warunkach optymalnych. Czyli
    w rzeczywistych dzieli ja przepasc od lamp fluorescencyjnych i jest pod
    wzgledem efektywnosci zblizona do lamp halogenowych. A jeszcze powstaje
    problem - gdzie umiescic ten kawal metalu, ktory robi jako radiator?
    http://www.tme.eu/dioda-led-mocy-100w-biala-6500lm-1
    20__-flat/arts/pl/a06/of-hpw-10el.html

    Jak dla mnie EOT, chyba, ze w koncu sie doczekam jakis konkretow
    popartych chociaz deklaracjami producenta.