  • Data: 2021-07-20 09:07:16
    Temat: Re: Nowe robale w domu
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid> szukaj wiadomości tego autora

    2021-07-19 o 22:48 +0200, Jarosław Sokołowski napisał:
    > Zapytam w takim razie inaczej. Jak dalece można się posunąć z węzowym
    > supersajzingiem, by pszczoła dała się nabrać na te machlojki? Już
    > mniejsza o nimfy, ale jak bardzo da się powiększyć fundamenty, by
    > robotnice wznosiły ściany komórki i nie połapały się, że ktoś je robi
    > w konia?

    Nie mam pojęcia, i nie do końca wiem, po co komu byłaby taka wiedza...
    Chyba, że z jakichś sadystycznych zapędów. Odpowiem natomiast na inne
    pytanie, mianowicie skąd bierze się charakterystyczny, symetryczny
    kształt pszczelich komórek? Nie, wcale nie z jakiejś ich genialności
    umysłowej. Pszczoła, budując komórkę, tworzy ją między swoimi nogami za
    pomocą gruczołów znajdujących się pod jej odwłokiem. Owad ten posiada 3
    pary odnóży, u końców których powstają zupełnie naturalnie kąty komórki.
    Idąc tym tropem mogę tylko przypuszczać, że maksymalna średnica którą
    jest w stanie zaakceptować pszczoła może wynikać z rozpiętości jej
    odnóży.

    > Łatwiej zmierzyć cały plaster i podzielić przez liczbę komórek.

    Prostoduszność tej rady bardzo mnie urzeka. Gdybyśmy chcieli zmierzyć
    średnicę komórek przemysłowej, równiutkiej węzy to owszem, można to tak
    zrobić. W przypadku naturalnego plastra nic z tego, gdyż komórki nie są
    jednakowe na całej szerokości plastra, z racji tego iż istnieje kilka
    rodzajów komórek - a nas interesują wyłącznie alweole robotnic, a te
    zgrupowane są zazwyczaj w środkowej części plastra. Przy czym tak,
    pomiary które wcześniej podawałem wynikają z uśrednienia kilku lub
    kilkunastu komórek obok siebie, ale przy suwmiarce o rozdzielczości 1mm
    to dalej jest pewna aproksymacja, tym bardziej że naturalne komórki nie
    są idealnie identyczne.

    Mateusz