  • 31. Data: 2018-08-11 12:51:37
    Temat: Re: Naturalna klimatyzacja
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu sobota, 11 sierpnia 2018 04:33:07 UTC+2 użytkownik s...@g...com napisał:

    > W lato dach ma dajmy na to 60-80-100 stopni. W domu chcemy miec te 25 stopni.
    gradient wynosi pi*oko 35-55-75 stopni.
    > To jest najgorszy mozliwy przypadek. Czyli ze powierzchnia dachu nie umozliwia
    zadnej cyrkulacji powietrza.

    > Ale ta konwekcja tam jest i w efekcie dachowka czy blacha ma szanse sie studzic
    przeplywem powietrza.

    Pewnie. Pozatym w życiu dachówka nie ma 100stC :-) Ktoś ostro odjechał.
    Montowałem te markizy dzień przed najupalniejszym dniem w roku - też był
    sakramencki gorąc i słońce przez cały dzień. Jedną markizę montowałem o
    18.00 na południowej połaci - oświetlonej jeszcze słońcem od zewnątrz
    i normalnie po tym dachu chodziłem i trzymałem się rękami dachówki.
    A mam dachówkę ceramiczną - grafitową. Maksimum to mogło mieć 40stC.
    Od wewnątrz dachówka ma kilka cm przerwy (łata) od pokrycia i tamtędy
    hula wiatr.

    Dachu stykającego się z wnętrzem domu mam ok 200m2 - przyjmując nawet 50stC
    temperaturę dachówki, 25stC w środku i przekrój dachu (~25-35cm wełny)
    o U = 0,12 to przepływa do domu tylko 600W energii. Przyjmując nawet
    100stC dachu (co jest nonsensem - nigdy tyle nie będzie miał :-) to
    wychodzi nadal tylko 1800W. Mam 8 okien dachowych o szybach ~1m2,
    w tym 5 od południowego wschodu i zachodu. Pozostałe 3 są bardziej od
    północy ale popołudniem też tam wpada dużo światła. One łącznie generują
    spokojnie z 6-7kW. I to okna są podstawowym problemem, nie sam dach, jego
    pokrycie czy kolor. Pod warunkiem oczywiście że jest tam odpowiednia ilość
    izolacji :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 32. Data: 2018-08-11 14:07:33
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .08.2018 o 10:26 collie <c...@v...pl> pisze:

    > Po co zaraz beton? Przecież wystarczy łaty pod tę dachówkę umocować
    > z pół metra (by był duży przewiew) od odeskowanego i ostyropianowanego
    > (od środka) dachu. I będzie jak w śródziemnomorzu. Do pierwszego halnego,
    > lub podobnego - jak to teraz u nas - wiaterku. No, chyba że ten betonowy
    > dach ma coś jeszcze akumulować od środka i trzymać tę dachówkę, gdy
    > będzie
    > chciała lecieć. Jak samolotowe skrzydło.
    >
    > Krótko mówiąc - pomysł z takim markizowym dachem dobry, pod warunkiem,
    > że nie wieje zbytnio.

    Kompletnie nie zrozumiałeś tego co napisał Jarosław i jaką rolę w takim
    dachu pełni strop betonowy.
    W naszym budownictwie między dachówką a poszyciem (deskami lub płytą) jest
    od 5 do 8cm luzu i bez problemów hula tam wiatr a mimo wszytko nic nie
    odlatuje. Myślisz, że jakby tam zostawić 10cm przerwy to nagle dach
    dostanie ciągu i odleci?

    TG

  • 33. Data: 2018-08-11 14:48:51
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 11.08.2018 14:07, Tomasz Gorbaczuk pisze:

    > Kompletnie nie zrozumiałeś tego co napisał Jarosław i jaką rolę w takim dachu
    > pełni strop betonowy.

    Ty za to, mniemam, zrozumiałeś kompletnie, więc powiedz mi - laikatowi - jakąż
    rolę w takim dachu śródziemnomorskim pełni strop betonowy, odmienną, podejrzewam,
    od tej jaką pełni w domu z dachem środkowopolskim (akurat mam jedno i drugie,
    więc chętnie się poduczę).

> [...]
    > że jakby tam zostawić 10cm przerwy to nagle dach dostanie ciągu i odleci?

    Jeśli nie masz własnego, to wyjdź na drogę i przypatrz się cudzemu domowi.
    Zobacz, czy między ścianą szczytową a dachówką jest szpara, by wiatr miał
    którędy włazić, by hulać pod dachówkami w tym luzie międzyłatowym. Zobacz,
    czy okap jest obity podbitką, która przeszkadza tylko w hulaniu. Wiatrowi.

    W internetach zaś poszukaj, jak powstaje siła nośna skrzydła samolotu.

  • 34. Data: 2018-08-11 14:57:31
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu sobota, 11 sierpnia 2018 12:51:39 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:
    > Montowałem te markizy dzień przed najupalniejszym dniem w roku - też był
    > sakramencki gorąc i słońce przez cały dzień.

    Temat masz zbadany to podziel się gdzie zamawiałeś te markizy? Z Bytowa jak rolety
    czy gdzieś znalazłeś lepszą oferte?.
    Zlecenie od żony dostałem że mam kupić a Ty internety zapewne przeszukałeś to będę
    miał łatwiej;)
    Ja mam Fakro Ty chyba veluxy ale to w sumie bez znaczenia

  • 35. Data: 2018-08-11 15:18:47
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .08.2018 o 14:48 collie <c...@v...pl> pisze:

    > W internetach zaś poszukaj, jak powstaje siła nośna skrzydła samolotu.

    Sprawdź jak zachowuje się dach kryty dachówką podczas silnego wiatru, bo
    nie masz o tym zielonego pojęcia porównując go do skrzydła samolotu, które
    jest szczelne dla wiatru na całej swojej powierzchni.

    Jak zwykle na tej grupie piszesz tylko po to aby komuś "dokopać" nie mając
    minimum niezbędnej wiedzy aby zabierać głos w danym temacie.
    Skąd w Tobie tyle bezinteresownej złośliwości?
    Swój dach od poziomu stropu robiłem sam (pewnie dla Ciebie to niepojęte) -
    z jednym "fizycznym" pomocnikiem - dach jest wielospadowy, ma prawie
    300m2, jest kryty dachówką.
    Zapewniam Cię, że wiem jak jest zbudowany i jakie siły na niego działają
    podczas wiatru.

    TG

  • 36. Data: 2018-08-11 16:33:31
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 11.08.2018 15:18, Tomasz Gorbaczuk pisze:

    > Sprawdź jak zachowuje się dach kryty dachówką podczas silnego wiatru, bo nie masz
    > o tym zielonego pojęcia porównując go do skrzydła samolotu, które jest szczelne
    > dla wiatru na całej swojej powierzchni.

    Rozmawiamy o dachu "śródziemnomorskim z dużym przewiewem pod dachówkami" (jak
    pisze Jarosław Sokołowski), a nie o dachu "środkowopolskim", ogaconym przy
    ścianie szczytowej i pod okapem. I nie odrobiłeś lekcji o sile nośnej skrzydła
    samolotu.

    > Swój dach od poziomu stropu robiłem sam (pewnie dla Ciebie to niepojęte) - z
    > jednym "fizycznym" pomocnikiem - dach jest wielospadowy, ma prawie 300m2, jest
    > kryty dachówką.

    Jeśli to ma być argument o Twojej wiedzy nt. "latających dachów" - że "temi
    ręcami ze śwagrem" - to wybacz, ale peerelowski wynalazek budowania domów
    "sposobem gospodarczym" mam w... głębokim poważaniu.

  • 37. Data: 2018-08-11 17:23:59
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2018-08-11 o 14:57, Kris pisze:

> [...]
    > żony dostałem że mam kupić a Ty internety zapewne przeszukałeś to
    > będę miał łatwiej;) Ja mam Fakro Ty chyba veluxy ale to w sumie bez

    Ja akurat też mam Fakro i zamawiałem w internetach. Mam od 3 lat i sobie
    chwalę.
    https://www.fakro.pl/okna-dachowe/akcesoria-do-okien
    -dachowych/akcesoria-zewnetrzne/markizy-amz/
    Dobierasz z katalogu w/g wymiaru okna i przepuszczalności światła(są
    chyba 3 rodzaje), a montaż banalnie prosty, wykręcasz i wkręcasz 4
    wkręty i działa.

  • 38. Data: 2018-08-11 17:51:33
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .08.2018 o 16:33 collie <c...@v...pl> pisze:

    > I nie odrobiłeś lekcji o sile nośnej skrzydła samolotu.
    Twoje zadufanie i ego nie pozwala Ci liznąć wiedzy z II klasy zawodówki?
    - przy dachówkach nie masz siły nośnej skrzydła. Każda dachówka to
    "wentyl" przez który ulatuje powietrze. Trzeba jedynie policzyć czy siła
    ssania wiatru jest równoważona przez masę dachówki i wytrzymałość układu
    spinka dachówka.

> [...]
    > ręcami ze śwagrem" - to wybacz, ale peerelowski wynalazek budowania domów
    > "sposobem gospodarczym" mam w... głębokim poważaniu.

    Nic nie wiesz o moim wykształceniu, zawodzie ani umiejętnościach a mnie
    obrażasz.
    Dach robiłem w 2005 bez "śwagra", robiłem sam właśnie po to aby był
    porządnie zrobiony.

    TG

  • 39. Data: 2018-08-12 09:42:33
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu sobota, 11 sierpnia 2018 14:57:32 UTC+2 użytkownik Kris napisał:

> [...]
    miał łatwiej;)
    > Ja mam Fakro Ty chyba veluxy ale to w sumie bez znaczenia

    Ja zamawiałem te dokładnie:

    https://allegro.pl/markiza-fakro-amz-iii-78x98-78x11
    8-78x140-24h-i7348897097.html

    Bez znaczenia nie jest - jak masz veluxy to najlepiej zamawiaj firmowe
    / markowe z veluxa (bodaj model MHL ale veluxów nie znam). Na allegro tego
    pełno :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 40. Data: 2018-08-12 13:01:52
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 10.08.2018 o 10:46, Bolko pisze:
    > Ostatnio upały jak cholera.
    > W weekend poszedłem z dziećmi do lasu i zupełnie inny świat
    > i inne temperatury.
    >
    > Da się dom i las jakoś połaczyć?
    > Mieszka ktoś z Was w lesie?

    naturalna klimatyzacja to byłaby ziemianka. Pytałem juz na grupie o to
    czy ktoś budował widział nowoczesne ziemianki, ale nie dostałem
    odpowiedzi. wspominam o tym kolejny raz, gdyz dzisiaj widziałem na
    naukowym bełkocie materiał o ogrzewaniu ziemi. otóż niewiele brakuje,
    aby pewne zamieszkałe i wilgotne rejony ziemi, przestały się nadawać do
    życia ludzi. bo jak jest wilgotno to słabo parujemy, a parowanie to
    najlepsza metoda do schładzania. więc będziemy używać klimatyzacji non
    stop - co jeszcze bardziej przyśpieszy efekt cieplarniany, albo...
    zamieszkamy w norach. Więc gdybyśmy już teraz przenieśli się wszyscy do
    lasu albo ziemianek - klimatyzacja byłaby niepotrzebna. tyle że - jak
    sądzę- łatwiej dom o odpowiedniej konstrukcji obsypać ziemią lub
    piachem, niż przenieść się do lasu - bo las przestanie być lasem.
    Ale to takie tylko gdybanie o katastrofie która _byś może_ nastąpi za
    200 lat

    ToMasz