  • 11. Data: 2019-07-01 14:08:30
    Temat: Re: Panele FV
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 1 lipca 2019 13:15:02 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:

    > A jaki dach, tzn. pokrycie? Jakie nachylenie?
    > Wszystko w jednym miejscu czy kilka "placków"?
    Chyba uwzględnili wszystko bo podawałem im szczegóły odnośnie dachu
    Dachówka betonowa, dach czterospadowy(na każdej połaci ze dwa okna więc trochę
    kiepsko z miejscem na panele

  • 12. Data: 2019-07-01 14:36:51
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 1 lipca 2019 14:08:32 UTC+2 użytkownik Kris napisał:
    > Dachówka betonowa, dach czterospadowy(na każdej połaci ze dwa okna więc trochę
    > kiepsko z miejscem na panele

    Ale taka betonowa pamiętająca Bieruta? Czy coś nowszego?
    Na taką starą to strach wejść bo zaraz połowa popęka...

    L.

  • 13. Data: 2019-07-01 15:00:06
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-07-01 o 12:50, Kris pisze:

    > Kolejny watek gdzie troche dziwnie liczysz(wcześniej o PC do chłodzenia)
    Może dla Ciebie dziwne dla mnie nie.

    > Trochę inaczej to liczę
    > Niby ta instalacja ma mi wytworzyć rocznie tyle energi ile zużywam do tej pory
    > Czyli wykładam dzisiaj 25 tysi co miesiąc średnio odzyskuję 240zł więc po ok 10
    latach jestem na ZERO- odzyskałem swoje 25tys. I to pod warunkiem że miałem gotówkę.
    Bo gdy dzisiaj pożyczę 25tys to doliczając odsetki na zero wyjdę jeszcze później.
    > Dopiero wiec od 11 roku pojawią się dla mnie jakieś zyski(240zł miesięcznie)
    Ok, to teraz włóż na procent tą kasę i policz zyski za 10 lat.

    > Dolicz "raty" za panele i raty za PC i tak różowo nie będzie
    Ale to Ty kupujesz na raty, ja nie.

    > CWU grzana czystym prądem to pewnie ok 100zł miesięcznie(potrzeba do tego grzałki
    za 200zł)
    > PC dzięki której latem tą CWU będziesz miał za 30zł. Zimą pewnie i tak grzanie CWU
    gazem wyjdzie taniej jak PC
    Powiem krótko bzdura, grzanie PC wychodzi taniej niż gazem i to
    znacznie, a jak będę
    prosumentem i będę grzał swoim prądem to juz w ogóle bajka.

    --
    Janusz

  • 14. Data: 2019-07-01 15:07:05
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-07-01 o 13:17, Myjk pisze:
    > Mon, 1 Jul 2019 12:25:14 +0200, Janusz

    > Kto wyliczył te 10 lat? :P Przeciętnie to jest 12-15 lat szczególnie przy
    > absurdalnych cenach paneli na poziomie 5000 zł/kWp.
    Masz na zdjęciu które dał kris, podają zwrot 9-10lat.

    > Swoją drogą właśnie rozkminiam temat paneli, w tym importu bezpośredniego z
    > Chin, i wychodzi że przeciętnej jakości _komplet_ 10kW gotowy do instalacji
    > (panele mono z Tier1) można kupić u chińczyka za 2400 zł netto /kWp (z
    > transportem kontenera gdzie wchodzi 6 kompletów) z falownikiem Growatt 3F.
    > Jak się weźmie kontenery poszczególnych części to wychodzi jeszcze taniej
    > (np. 1kWp paneli Jinko HC za 1200 zł netto) tylko wtedy trzeba już upakować
    > 120kWp na kontener. :>
    Fajnie ale ja się już wyleczyłem z kupowania czegoś droższego niż 100zł
    u chińczyka,
    a dlaczego? zobaczysz sam jak będziesz chciał coś na gwarancji naprawić.

> [...]
    > 3500zł brutto /kWp. Czyli firma oferująca w najgorszym wypadku dotnie
    > 1500zł/kWp za instalację, tu 5kWp na dachu to jest 7500 zł. Jeśli mają
    > gorszy sprzęt, albo taniej kupią to przycinają jeszcze więcej. Ile
    > zarabiają firmy które robią pod dotację, gdzie cena wyjściowa to 6500zł/kWp
    > a po dotacji klient płaci 4000? :/ Generalnie wniosek jest taki, że panele
    > są obecnie drogie przez a) dolara b) absurdalne ceny instalacji na lokalnym
    > rynku i kombinacje instalatorów. Znaczy ja nikomu nie liczę, ceny przecież
    A kto Ci każe brać firmę? sam zrobisz wszystko tylko na koniec bierzesz
    elektryka z uprawnieniami do podłączenia i podpisania papierów do
    energetyki.

    > dyktuje rynek (widać chętni nadal są pomimo wysokich cen) -- niemniej to
    > wyjaśnia dlaczego paneli nie ma na co drugim dachu.

    > Nie ma takiej opcji,
    Oczywiście że jest i nie bądź taki dosadny, patrz trochę dalej niż
    koniec nosa.

    chyba że masz auto EV, klimatyzujesz dom, albo
    > grzejesz inny basen, zżerając na bieżąco w lato to co się wyprodukuje bez
    > oddawania elektrowni przez faktor prosumenta.
    A dlaczego mam nie oddawać? właśnie na tym cały myk polega że najwięcej
    energii
    potrzebuję w zimie a wyprodukuję ją w lecie, prosument to optymalna opcja.

    --
    Janusz

  • 15. Data: 2019-07-01 15:09:15
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 1 lipca 2019 14:36:52 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:

    > Ale taka betonowa pamiętająca Bieruta? Czy coś nowszego?
    > Na taką starą to strach wejść bo zaraz połowa popęka...
    BRASS położona w 2007/2008 roku

  • 16. Data: 2019-07-01 15:15:26
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 1 Jul 2019 14:58:30 +0200 (GMT+02:00), lleeoo

    > Jak będziesz szukać kogoś do zapełnienia kontenera to daj znać,

    Taki był plan aby chętnych poszukać do kontenera. Niemniej...

    > też przerobiłem temat Chińczyków tyle tylko jak zaproponowałem
    > znajomy, to każdy się krzywił, lepiej zapłacić w Polsce 3x tyle.

    ...właśnie rzecz w tym że wcale w PL się 3x tyle nie zapłaci za SAM SPRZĘT.
    Instalator może dostać ceny zbliżone lub niewiele większe niż jak się
    samemu pociągnie taki mały kontener (dla przykładu na wspomnianym falowniku
    Growatta do instalacji 10kW jest 1000 zł różnicy w stosunku do ceny jaką ja
    widzę na stronach, zapewne w detalu). Do tego przy lokalnym zakupie nie
    trzeba się przejmować gwarancją, bo wszystko jest na miejscu. A z
    chińczykiem to wiadomo jak jest. Egzekwowanie czegokolwiek to droga przez
    mękę i przy jednym kontenerze w zasadzie trzeba ew. uszkodzenia na straty
    rozpisać, bo nie dośle uszkodzonego zamiennika bez kontenera. Jak ktoś co
    jakiś czas bierze kontener to jest oczywiście łatwiej, ale to nie ta
    sytuacja.

    Tak czy siak jedyną opcją, żeby sobie _wyraźną_ przewagę cenową nad
    lokalnym rynkiem wyrobić, jest tutaj spadek ceny dolara. No i oczywiście
    instalator który nie zedrze przy okazji. ;P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 17. Data: 2019-07-01 15:20:13
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 1 lipca 2019 15:00:08 UTC+2 użytkownik Janusz napisał:

    > Może dla Ciebie dziwne dla mnie nie.

    Ale dziwna

    > Ok, to teraz włóż na procent tą kasę i policz zyski za 10 lat.

    Po 10 latach miałbym kase + odsetki za 10 lat,
    W wersji z panelami po 10 latach dopiero cała kasa wraca do mnie(w tempie 240zł
    miesiecznie)

    > Ale to Ty kupujesz na raty, ja nie.

    Ja tez nie kupie na rayty
    A Ty skoro masz gotówkę na wyłożenia to załóż na potrzeby tej dyskusji ze pożyczasz
    ja od siebie na 10 lat i wraca do Ciebie w tempie(w przybliżeniu) 1/100 kapitału
    miesięcznie przez 10 lat

    > Powiem krótko bzdura, grzanie PC wychodzi taniej niż gazem i to
    > znacznie,

    Nie napisałem że wychodzi drożej. Bo pewnie latem wyjdzie taniej
    A teraz podaj ile pompa kosztuje i ile miesiecznie zaoszczędzisz grzejać CWU PC
    zamiast gazem i policz jak długo PC będzie się Tobie zwracać
    a jak będę
    > prosumentem i będę grzał swoim prądem to juz w ogóle bajka.

    Za który to "swój" prąd musisz wyłożyć na początku np 25tys i odbierać je przez 10
    albo dłużnej lat
    I o ile zima prąd z FV zużyjesz w 100% zapewne o tyle latem będziesz oddawał jako
    prosument nadwyżki płacąc za ich magazynowanie 20% i mając nadzieję ze przez 10lat
    urzędasy nic nie zmienia w tym temacie.

  • 18. Data: 2019-07-01 15:31:02
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 1 Jul 2019 15:07:05 +0200, Janusz

    > Masz na zdjęciu które dał kris, podają zwrot 9-10lat.

    Podają też uzysk z 5kWp na 5000kWh/rok... :> Już na samym prosumencie
    urżnie z 1000kWh/rok, o tym że uzyski są zależne od fanaberii pogodowych
    już nie wspomnę.

    > Fajnie ale ja się już wyleczyłem z kupowania czegoś droższego niż 100zł
    > u chińczyka,
    > a dlaczego? zobaczysz sam jak będziesz chciał coś na gwarancji naprawić.

    Akurat importowałem przez parę lat towar za "trochę" więcej niż 100 zł (a
    nawet z trollem patentowym w sądzie byłem), szwagier, który też chce
    panele, importuje towar z chin cyklicznie -- pojęcie o temacie mamy,
    dziękuję za ostrzeżenie. :P

    > A kto Ci każe brać firmę?

    Nikt, pisałem w odniesieniu do cen rynkowych jakie dostaje kowalski.

    > Oczywiście że jest i nie bądź taki dosadny, patrz trochę dalej niż
    > koniec nosa.

    Nie jest w warunkach jakie opisujesz (wykorzystywanie prosumenta aby
    zbierać prąd w lato a wykorzystywać w zimie). Matematyka akurat jest
    uniwersalna i nos nic do tego nie ma.

    > A dlaczego mam nie oddawać? właśnie na tym cały myk polega
    > że najwięcej energii potrzebuję w zimie a wyprodukuję ją
    > w lecie, prosument to optymalna opcja.

    Rozumiem dokładnie jak działa prosument -- ale w takim wariancie możesz
    tylko pomarzyć że się to zwróci w mniej niż 10 lat w stosunku do grzania
    prądem w 2T. 7 lat przy cenach paneli jak dla kowalskiego (>4500zł/kWp)
    jest do osiągnięcia tylko jak się intensywnie zużywa prąd na bieżąco. Czyli
    jak ja obecnie, do pędzenia EV.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 19. Data: 2019-07-01 15:31:26
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Monday, July 1, 2019 at 3:20:14 PM UTC+2, Kris wrote:

    > I o ile zima prąd z FV zużyjesz w 100% zapewne o tyle latem będziesz oddawał jako
    prosument nadwyżki płacąc za ich magazynowanie 20% i mając nadzieję ze przez 10lat
    urzędasy nic nie zmienia w tym temacie.

    20% to przeciez calkiem tanio. Jaka jest alternatywa? 5-10x wiecej paneli, zeby na
    zime wystarczalo? Co wtedy w lecie z nadmiarem pradu? Budowa akumulatorni raczej
    cenowo wyjdzie znacznie drozej, niz te 20%...
    Ale fakt - cala kalkulacja opiera sie na tym, ze przepisow nie zmienia na mniej
    korzystne w ciagu kilkunastu lat.

  • 20. Data: 2019-07-01 15:35:09
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 1 Jul 2019 06:31:26 -0700 (PDT), WS

    > 20% to przeciez calkiem tanio. Jaka jest alternatywa? 5-10x wiecej
    > paneli, zeby na zime wystarczalo? Co wtedy w lecie z nadmiarem pradu?

    Raczej co z brakiem gotówki w zwiazku z przewymiarowaniem systemu... :P To
    przecież jeszcze wydłuży zwrot.

    > Budowa akumulatorni raczej cenowo wyjdzie znacznie drozej, niz te 20%...
    > Ale fakt - cala kalkulacja opiera sie na tym, ze przepisow nie zmienia
    > na mniej korzystne w ciagu kilkunastu lat.

    Akurat prosumenta nie zmienią, bo jest dla energetyki zwyczajnie opłacalny.

    --
    Pozdor
    Myjk