eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieSprawność nowoczesnego kotła na pellet, groszek czy co tam się sypie › Re: Sprawność nowoczesnego kotła na pellet, groszek czy co tam się sypie
    Subject: Re: Sprawność nowoczesnego kotła na pellet, groszek czy co tam się sypie
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Thu, 19 Jan 2017 09:12:08 +0100

    W dniu 2017-01-19 o 07:44, Lisciasty pisze:
    > Do tego też namawiam, ale opór materii jest dosyć duży ;)

    Nie dziwię się, bo ludzie nie wiedzą, że jak używają gazu do gotowania
    to płacą za 1m3 po 4zł, a jak zaczną grzać to wychodzi po ok. 2zł

    > Nawet taki super-hiper w ładnej obudowie, z mnóstwem bajerów, kosztujący
    > pod 10 tysi? Kurde...

    No ja miałem taki ładniusi w bardzo ładnej obudowie, bo z nierdzewki za
    12,5 tysi o sprawności podawanej przez producenta 85,5% i to jeszcze
    potwierdzonej przez jakiś tam instytut, a do tego ze sterownikiem
    super-hiper, który mi umożliwia rejestrowanie wszystkich parametrów
    pracy i obsługę przez internet np. telefonem komórkowym czy z pozycji
    komputera. Sam nawet wysyła sms-y, kiedy trzeba iść dosypać węgla do
    zbiornika.
    Ale już po pierwszym sezonie grzewczym przestał być taki ładniusi, a po
    kilku sezonach jeszcze bardziej nieładniusi i co kolejny sezon coraz
    trudniej było go wyczyścić.
    Ostatnio zrobiła się okropna partyzantka z węglem tzn. przywozisz węgiel
    na próbę i jest OK. Pali się dobrze i daje ciepło. Zamawiasz. Przywożą
    ponoć ten sam węgiel, ale już zmieszany z jakimś gównem. Wobec tego
    postanowiłem, że ten cały sezon będę grzał gazem i już się nie dam dymać
    złodziejom ze składów węglowych. W moim przypadku grzanie gazem wychodzi
    nieco taniej od ekogroszku. Niestety węgiel drożeje i to dość mocno. W
    przeciągu ostatniego roku zdrożał o ponad 5% i teraz za w miarę dobry
    węgiel trzeba dać przynajmniej 900zł/t.

    > Taa to wszystko liczę osobno, sprawność akumulacji, przesyłu, sterowania,
    > urządzenia dodatkowe i inne pierdy. A chodziło mi tylko i wyłącznie
    > o sprawność samego spalania.
    >
    > L.

    Co Ci da sprawność spalania?
    Na rynku paliw węglowych obecnie dzieje się taka partyzantka, że Twoje
    wyliczenia mogą nic nie mieć wspólnego z rzeczywistością.
    Wyliczysz mu moc kotła na styk i się okaże, że jak nie będzie miał
    możliwości zdobyć dobrego opału to w domu będzie zimno. Jak kupi
    wysokoenergetyczny węgiel, ale z dużą ilością frakcji smolistych to
    pomimo dużej wartości opałowej węgla, kocioł będzie szybko zarastał
    sadzą i będzie palił z niską sprawnością.
    Natomiast zbyt duże przewymiarowanie kotła spowoduje, że sprawność kotła
    będzie niska.
    Z tego wszystkiego lepsze jest delikatne przewymiarowanie kotła, przy
    założeniu, że dzięki temu w domu będzie ciepło nawet jak wcisną na
    składzie kiepski węgiel lub węgiel "wzbogacany" dodatkami z Czech, Rosji
    czy też torowisk (kamień).

    W przypadku kotła gazowego, przewymiarowanie nie niesie za sobą takich
    negatywnych skutków, a wręcz przeciwnie, bo kotły gazowe im są bardziej
    dławione tym mają wyższą sprawność. Nowe domy mają zapotrzebowania na
    ciepło rzędu kilku-kilkunastu kW, a kotły gazowe jakie się produkuje
    mają moce minimum ok. 20kW.
    Zatem jakikolwiek kocioł gazowy zapewni ciepło w domu i ciepłą wodę.

    A co do podpowiedzi jak dobrać kocioł to musiał byś podać trochę danych.