eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieSprawność nowoczesnego kotła na pellet, groszek czy co tam się sypie › Re: Sprawność nowoczesnego kotła na pellet, groszek czy co tam się sypie
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Thu, 19 Jan 2017 01:49:50 -0800 (PST)
    Subject: Re: Sprawność nowoczesnego kotła na pellet, groszek czy co tam się sypie
    From: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 19 stycznia 2017 09:12:11 UTC+1 użytkownik Uzytkownik napisał:
    > nieco taniej od ekogroszku. Niestety węgiel drożeje i to dość mocno. W
    > przeciągu ostatniego roku zdrożał o ponad 5% i teraz za w miarę dobry
    > węgiel trzeba dać przynajmniej 900zł/t.

    A jak wyglądają pellety? Z jakością, stabilnością i ceną?

    > Co Ci da sprawność spalania?

    Energię końcową wyliczaną z energii użytkowej. Na tym etapie
    wisi mi kaloryczność opału, bo dostaję wartość np. 20000 kWh na rok,
    którą trzeba nakarmić kocioł żeby ogrzać chatę i CWU.
    A czym nakarmi klient to już nie jest kwestia liczenia zapotrzebowania
    chaty na energię.

    > Na rynku paliw węglowych obecnie dzieje się taka partyzantka, że Twoje
    > wyliczenia mogą nic nie mieć wspólnego z rzeczywistością.

    Doskonale to rozumiem, tylko że jak pisałem wyżej, ja podaję gościowi
    wynik w kWh i mówię, że na tyle kWh musi np. spalić 2,5 tony
    zajebistego węgla lub 5 ton gównianego.

    > Wyliczysz mu moc kotła na styk i się okaże, że jak nie będzie miał
    > możliwości zdobyć dobrego opału to w domu będzie zimno.

    Na razie projektowe obciążenie cieplne wychodzi na poziomie 8kW,
    więc ciężko jest chyba kupić za mały kocioł węglowy, chyba że się mylę ;)

    > W przypadku kotła gazowego, przewymiarowanie nie niesie za sobą takich
    > negatywnych skutków, a wręcz przeciwnie, bo kotły gazowe im są bardziej
    > dławione tym mają wyższą sprawność. Nowe domy mają zapotrzebowania na
    > ciepło rzędu kilku-kilkunastu kW, a kotły gazowe jakie się produkuje
    > mają moce minimum ok. 20kW.
    > Zatem jakikolwiek kocioł gazowy zapewni ciepło w domu i ciepłą wodę.

    Ja to wiem doskonale. Grzanie gazem tej chaty i CWU wychodzi mi na razie
    pi x oko na poziomie 4,5 tysiąca na rok. Z grubsza licząc, jeszcze nie
    skończyłem poprawek obliczeń.

    > A co do podpowiedzi jak dobrać kocioł to musiał byś podać trochę danych.

    Zapotrzebowanie na razie około 8kW przy -18, roczne zużycie na grzanie i wodę
    użytkową około 20000 kWh/rok (pewnie wyjdzie nieco mniej).

    L.