  • 241. Data: 2012-07-02 10:24:32
    Temat: Re: rekuperator - solar czy bateria sloneczne ?
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    news:jsrd2n$jq1$1@usenet.news.interia.pl...

    > Jak zabraknie pradu to jest.

    Zamiast kupować jakieś mega UPSy z wielkimi akumulatorami lepiej kupić UPSa
    najmniejszej mocy ale z pełnym sinusem i do tego panel fotovoltaiczny
    30-50W. Panel podłączyć równolegle do akumulatora w UPSie za pomoca
    przetwornicy za kilkanascie zł albo regulatorem napięcia takim jak w
    skuterach są. Słońce jest - jest prąd z panela i z aku, słońca brak - prąd
    nie potrzebny ale w razie czego to też jest tyle co w naładowanym
    akumulatorze.

    Marek

    > Odpowietrzanie tego, napelnianie niejednokrotne przy takich operacjach,
    > dokupowanie 20 litrow glikolu, bo tylko takie sa by dolac dwa litry, nie
    > jest warte oszczednosci na rurach.

    Idę do pierwszego lepszego instalatora w mieście i sprzeda mi każdą ilość bo
    on ma przecież na swoje potrzeby instalacyjne otwarty baniak więc co mu
    szkodzi sprzedać litr czy dwa z niego?

    > W zeszlym roku odpowietrzniki kolektora przenioslem na strych, wlasnie po
    > to, by uniknac laczen w tak upierdliwym miejscu i wlazenia na dach kilka
    > razy po napelnieniu instalacji, by dobrze ja odpowietrzyc.

    Dlatego ja mam kolektor w ogrodzie.

    Marek

  • 242. Data: 2012-07-02 10:35:05
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > to ci ujawnię tajemnicę, czujnik jest poza kolektorem na króćcu
    > wyjściowym.

    Wcale nie. Prawidłowo czujnik umieszcza się jak najgłębiej w kolektorze
    wsuwając go w specjalnej w gilzie.
    Jak tego nie zrobisz to ci instalacja będzie startowała z mocnym
    opóźnieniem a niektóre dni nawet wcale nie ruszy bo kolektor się zagrzeje i
    będzie miał jakąś temperaturę ale nei wykaże tego czujnik na wyjściu
    kolektora.
    Ja to wiem i często zwracam uwagę bo się ludzie nie znają i potem dziwią że
    małe uzyski z kolektora są albo w zimie wogóle nie pracują. To jest właśnie
    najczęstrza przyczyna - za płytko umieszczony czujnik lub wcale nie
    wsunięty.

    > standardowo to sterowniki mają funkcję schładzania nocnego.

    Działa ale nie tak skutecznie jak bym się spodziewał a w przypadku
    próżniowych to już wogóle zapomnij.

    > dodam ze walnięcie siobi kilku kilowatów ciepła w lecie w podłogówkę to
    > bardzo średni pomysł no chyba, że ktoś ma klimatyzację i będzie to ciepło
    > potem wywalał za pomocą klimy. Już pomijam komplikację układu.

    Raptem tego nadmiaru mocy przy rozgrzanym już zbiorniku jest co najwyżej
    kilka marnych kWh. Wpuścisz te kilka kWh w podłogę to ona ani nie pierdnie.
    A choćby nawet to wpuszczać lepiej w podłogę w łazience to zrobi się
    przyjemna delikatnie ciepła dla stóp, będzie się szybciej osuszać i nie
    zagrzybiać.

    Marek

  • 243. Data: 2012-07-02 10:43:46
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > no to musisz zakasać rękawy i zabrac sie za stwoerzenei nowych standardów
    > jeśli idzie o instalacje solarne, bo na dzień dzisiejszy jedynym
    > zabezpieczeniem jest funkcja która wyłacza pompę solarną przy np 95
    > stopniach na kolektorze.

    No i się mylisz. W pierwszej kolejności zakładać należy odpowiednio duży
    zbiornik do planowanej powierzchni solarów.
    Popatrz też http://sorel.ws/500/?L=3 ile to ma kombinacji i zabezpieczeń.
    Do kupienia są już zabezpieczenia solarne w postaci paneli fotowoltaicznych
    i inne.

    Marek

  • 244. Data: 2012-07-02 10:52:34
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > skuterach są. Słońce jest - jest prąd z panela i z aku, słońca brak - prąd
    > nie potrzebny ale w razie czego to też jest tyle co w naładowanym

    To dodatkowa komplikacja ukladu. Jasne, ze sie da, ale nie o to chodzi zeby
    ladowac nie wiadomo ile kasy w zabezpieczanie zestawu ktory i tak zwraca sie
    latami. Tu nie chodzi o rozwiazania a o ekonomie.

    > Idę do pierwszego lepszego instalatora w mieście i sprzeda mi każdą ilość
    > bo on ma przecież na swoje potrzeby instalacyjne otwarty baniak więc co mu
    > szkodzi sprzedać litr czy dwa z niego?

    Niestety nie zawsze tak jest. Ja akurat sprzedaje takie cos instalatorowi i
    bierze tylko banki 20 litrowe. To co zostanie w bance zostawia u klienta.
    Kiedy sam musialem uzupelnic po przerobkach nie mialem skad wziac.

    > Dlatego ja mam kolektor w ogrodzie.

    A ja mam na dachu z bezproblemowa obsluga calosci. Mimo wszystko wole nie
    miec tego na dzialce.

    Pozdro.. TK

  • 245. Data: 2012-07-02 10:58:07
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Dnia 28-06-2012 o 23:24:07 Ergie <e...@s...pl> napisał(a):

    > No czemu tak zachwalasz kanadyjczyka? on w naszym zmiennym klimacie
    > nie ma zalet, zresztą tam gdzie go powszechnie wykorzystują ma tylko
    > jedną - cenę.

    Mieszkałeś w kanadyjczyku, że piszesz takie bzdury? Ja nie mieszkałem w
    igloo więc się o nim nie wypowiadam, ale w kanadyjczyku mieszkałem
    kilkanaście lat w domu z dużą bezwładnością cieplną kilka non stop i
    wielokrotnie po kilka dni / tygodni. I mam porównanie. Mała akumulazyjność
    znacznie częściej jest zaletą niż wadą. Widzę, że tego nie uniknę więc
    napiszę kiedyś w osobnym wątku.

    > Ale czego kosztem, twojego ego? na złość mamie odmrożę sobie uszy?
    > Już ci napisali, wszystkie twoje założenia są sprzeczne z
    > energooszczędnością,

    I jeszcze jeden i jeszcze raz....

    Jesz tylko chleb i popijasz wodą, czy oczekujesz czegoś więcej od życia? Ja
    nie mam zamioaru poświęcać komfortu dla kilkuset zł oszczędności rocznie.

    > ale twoja forsa twój problem.

    Twoje życie Twój problem... forsa nie jest najważniejsza

  • 246. Data: 2012-07-02 11:08:04
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > się przyjemna delikatnie ciepła dla stóp, będzie się szybciej osuszać i

    Bo ja wiem?
    Trzeba wydzielic oddzielny obieg do lazienki, reszte pozamykac. Niby mozna
    recznie jak kto lubi.
    Na zewnatrz 32C, w domu 25C. Mimo wszystko nie chcialbym pakowac dodatkowych
    kWh w podloge.

    Pozdro.. TK

  • 247. Data: 2012-07-02 11:17:13
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "janusz_kk1" napisał w wiadomości grup

    > Nie kilka tylko co najmniej dwa razy, podłodze wystarczy 30-35 st,
    > a na grzejniku musisz mieć 55-60st i to jest prawie 100% więcej a nie
    > kilka.
    > ciepło
    > (podczerwień). Podłoga w przeciętnym pokoju to 15-20m2 efektywnie
    > grzejącej powiedzmy
    > 10-15m2 a grzejnik ile ma? max 1m dług*0,9 wys*2 lub 4 strony to daje 1,8
    > lub 3,6m2
    > pow grzejnej, sam widzisz że różnice są kolosalne.

    Ale te "kolosalne" różnice w powierzchni odbiornika ciepła nie przekładają
    się na kolosalne różnice w sprawności kotła. O tym piszę, różnica w
    sprawności wyniesie kilka procent.

    Tradycyjne kotły (nie kondensacyjne) miały sprawność ponad 90%. Zwykle do
    obliczeń przyjmuje się 92% a dla kondensacyjnych 107%. Czyli maksymalna
    różnica wynosi 15 pkt proc. Niezaleznie od tego czy dodałbyś jeszcze
    ogrzewanie ścienne i sufitowe tego nie przeskoczysz.

    To jest różnica maksymalna przy założeniu że kocioł kondensacyjny z
    grzejnikami pracuje przez cały czas przy temp. powrotu 55 stopni, czyli taka
    byłaby różnica gdyby przez cały sezon grzewczy temp zewnętrzna była
    poniżej -20.

    Ponieważ, zwykle jest znacznie cieplej to i sprawność kotła kondensacyjnego
    jest wyższa nawet gdy pracuje z grzejnikami. Stąd kilka procent różnicy. Czy
    t obędzie 3% czy może 5% to już trzeba policzyć dla konkretnych warunków
    klimatycznych, ale będzie to _kilka_ procent.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 248. Data: 2012-07-02 11:17:50
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > To dodatkowa komplikacja ukladu. Jasne, ze sie da, ale nie o to chodzi
    > zeby ladowac nie wiadomo ile kasy w zabezpieczanie zestawu ktory i tak
    > zwraca sie latami. Tu nie chodzi o rozwiazania a o ekonomie.

    Ludzie wydają krocie na akumulatory dużej pojemności to chyba zamiast
    wydawać 5-6 stówek na akumulatory, lepiej kupić w tej cenie malutki UPS oraz
    panel 50W. Każda kolejna wymiana zużytego akumulatora to nie kolejne 5-6
    stówek lecz 40-50zł.

> [...]
    > i bierze tylko banki 20 litrowe. To co zostanie w bance zostawia u
    > klienta. Kiedy sam musialem uzupelnic po przerobkach nie mialem skad

    Znam osobicie przynajmniej dwóch (znajomych) instalatorów co w kosztorysie
    wliczają tylko tyle glikolu ile wlali do instalacji. Przecież oni dają na to
    2 lata gwaranacji więc jakiekolwiek ewentualne dolewki w okresie gwarancyjny
    o ile wystąpią, są na koszt instalatora.

    Marek

  • 249. Data: 2012-07-02 11:30:02
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Bo ja wiem?
    > Trzeba wydzielic oddzielny obieg do lazienki, reszte pozamykac. Niby mozna
    > recznie jak kto lubi.

    To był przykład, ja akurat nie zakręcam pozostałych obwodów i w razie czego
    poszłoby w całą podłogę. Napisałem poszłoby gdyż jak narazie od połowy
    kwietnia nie było ani razu sytuacji aby to było konieczne. Co innego w zimie
    lub na wiosnę, wtedy próg przełączenia jest celowo niższy aby celowo tą
    podłogę grzać.

    > Na zewnatrz 32C, w domu 25C. Mimo wszystko nie chcialbym pakowac
    > dodatkowych kWh w podloge.

    Po pierwsze policz sobie. Jeżeli wpuścisz 2-4kWh nadmiaru w podłogówkę w
    całym domu to to jest równowartość nagrzania się całej powierzchni podgłóg
    przez jedno okno wielkości i 3-6m2 przez godzinę czasu. Tyle co nic.
    Po drugie to jest sytuacja awaryjna, Na okres od grudnia 2010r, odkąd mam
    podłogówkę wspomaganą zimą solarami to awaryjne wpuszczenie ciepła w lecie w
    podłogę zdarzyło się może tylko ze dwa razy i to nie trwało nawet dłużej niż
    30 minut. Najgorszy u mnei czas to sa godziny 13:00-14:00 wtedy zbiornik
    zaczyna już dochodzić do maksymalnej temperatury a słońce jeszcze się nie
    obróciło na tyle aby solary "zwolniły" Od 14 to już z górki, a po 15 w
    zasadzie nawet gdybym wyłączył obieg to glikol nie wrze.

    Marek

  • 250. Data: 2012-07-02 11:39:34
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > słońce jeszcze się nie obróciło