  • 1. Data: 2011-11-04 19:16:57
    Temat: Ścianka z karton-gipsu - prośba o wyjaśnienie początkującemu
    Od: "pf" <n...@w...pl>

    Witam.

    Chcę zbudować ściankę z kartongipsu. Nie mam w tym temacie żadnego
    doświadczenia, ale pragnę się nauczyć, mam tu pole do eksperymentu bo
    'budowla' nie jest jakaś super ważna. Ścianka ma sięgać od podłogi do
    sufitu, przylegać do jednej 'normalnej' ściany i mieć szerokość tylko 60 cm,
    grubość jak najmniejsza.

    Czytam, że płyty należy przyciąć tak, aby do stropu pozostało conajmniej
    kilka mm luzu ze względu na to, że strop może pracować. Zastanawiam się co w
    takim wypadku z profilami - profil pionowy też nie ma sięgać do samego
    sufitu? Przecież wtedy stabilność takiej konstrukcji będzie chyba
    pozostawała sporo do życzenia. Co z górnym profilem poziomym na suficie -
    jak przymocować do niego płytę, aby pozostawić pole do pracy stropu?

    Będę wdzięczny za wszelkie wyjaśnienia w tej kwestii. Dziękuję bardzo.

  • 2. Data: 2011-11-04 19:28:30
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Użytkownik "pf" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > pozostawała sporo do życzenia. Co z górnym profilem poziomym na suficie -
    > jak przymocować do niego płytę, aby pozostawić pole do pracy stropu?

    profil pionowy też musi mieć luz i nie przykręca się go do profilu głównego
    (poziomego)
    płyty GK przykręcasz tylko do profili pionowych. Do poziomego, zwłaszcza u
    góry nie przykręcasz. Stabilność zapewnia powierzchnia płyty. Górną
    dylatację na styku płyty z sufitem wypełnij akrylem - wtedy nic nie popęka
    bo będzie elastyczne a akryl daje się malować.

    Jezeli poprzykręcasz wszystko na sztywno, to w przypadku pracy stropu
    popękają ci pionowe łączenia płyt. Jeżeli ściana ma być stabilna i sztywna,
    należy przykręcić dwie warstwy płyt GK.

  • 3. Data: 2011-11-04 21:30:43
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On Nov 4, 8:16 pm, "pf" <n...@w...pl> wrote:
> [...]
    > grubo jak najmniejsza.
    >
    > Czytam, e p yty nale y przyci tak, aby do stropu pozosta o conajmniej
    > kilka mm luzu ze wzgl du na to, e strop mo e pracowa . Zastanawiam si co w
    > takim wypadku z profilami - profil pionowy te nie ma si ga do samego
    > sufitu? Przecie wtedy stabilno takiej konstrukcji b dzie chyba
    > pozostawa a sporo do yczenia. Co z g rnym profilem poziomym na suficie -
    > jak przymocowa do niego p yt , aby pozostawi pole do pracy stropu?
    >
    > B d wdzi czny za wszelkie wyja nienia w tej kwestii. Dzi kuj bardzo.

    wez sobie ulotke z marketu. W castoramie maja takie bladoniebieskie.
    Tam wszystko jest wyklarowane. Co prawda bez filozofii tylko suche
    zasady ale jak zrobisz zgodnie z ulotka to duzej wtopy nie zaliczysz.

  • 4. Data: 2011-11-04 22:10:51
    Od: "Druid29" <d...@t...wytnij.pl>

> [...]
    > jak przymocować do niego płytę, aby pozostawić pole do pracy stropu?
    >
    > Będę wdzięczny za wszelkie wyjaśnienia w tej kwestii. Dziękuję bardzo.
    Pewnie naczytałeś się porad i poradników. Strop na szerokości 60 cm od
    ściany nie będzie zbytnio pracował, najwyżej jakąś dziesiątkę milimetra. O
    ułamek milimentra skurczy się też płyta gipsowa, więc odpowiednia szczelina
    sama się zrobi, trzeba ją tylko zamaskować.
    Poza tym sam profil stalowy jest na tyle wiotki, że podda się szybciej niż
    płyta gipsowa. Dlatego można płytę przykrecać do wszystkich profili, nie
    tylko pionowych.
    Polecam też zaopatrzyć się w wełnę mineralną (skalną, akustyczną) do
    wypełnienia ścianki, a profile stalowe podklejać pianką akustyczną.

    Łączenia płyty gipsowej ze ścianą lub stropem należy zamaskować odpowiednią
    taśmą do naroży. Polecam taśmę tuff-tape położoną na odpowiedniej masie
    akrylowej do wypełniania spoin np. Sheetrock lub jej polski odpowiednik.
    Zrobiłem w ten sposób ścianką działową w kuchni z drzwiami do spiżarni i z
    otworem na meblową zabudowę, wszystko łączone na sztywno do stropu i do
    wylewki. Po 3 latach zero pęknięć.

    Wypełnianie naroży akrylem ne jest najlepszym pomysłem ponieważ taka spoina
    nie wytrzyma rozciągania. Zarówno akryl jak i płyta gipsowa lekko się
    kurczą, więc owo rozciąganie spoiny jest nieuniknione.

    Pozdrawiam,
    Druid29

  • 5. Data: 2011-11-05 06:06:51
    Od: "pf" <n...@w...pl>

    > Pewnie naczytałeś się porad i poradników.

    Tak jest, trafiłeś :)

> [...]
    > płyta gipsowa. Dlatego można płytę przykrecać do wszystkich profili, nie

    Ciekawa i istotna informacja. Dziękuję.

    > Polecam też zaopatrzyć się w wełnę mineralną (skalną, akustyczną) do
    > wypełnienia ścianki, a profile stalowe podklejać pianką akustyczną.

    To ma być ścianka - bok do zabudowy szafy wnękowej więc chyba kwestię
    akusyczną możemy pominąć...

    http://allegro.pl/listing.php/search?sg=0&string=tuf
    f-tape ?

    > położoną na odpowiedniej masie akrylowej do wypełniania spoin np.
    > Sheetrock lub jej polski odpowiednik.

    http://allegro.pl/listing.php/search?sg=0&string=she
    etrock ?

    Z opisu jednej z aukcji:
    "Nałożyć cienką warstwę masy na połączenie płyt i nakleić taśmę,
    pozostawiając ok. 1 mm masy pod taśmą przy krawędzi. Pozostawić do
    wyschnięcia i lekko przeszlifować. Nałożyć drugą warstwę, rozprowadzając ok.
    5 cm szerzej niż pierwszą. Pozostawić do wyschnięcia, przeszlifować i
    nałożyć trzecią warstwę, rozprowadzając ok. 5 cm szerzej niż drugą.
    Przeszlifować po wyschnięciu."

    A tu pan chyba ładnie tą kwestię tłumaczy:
    http://www.youtube.com/watch?v=0WSg5j8e0Y8
    Z tym, że on tam 'klei' dwie płyty kartongipsowe a ja będę musiał karton
    gips do tynku, ale to chyba nie ma znaczenia?

    > Zrobiłem w ten sposób ścianką działową w kuchni z drzwiami do spiżarni i z
    > otworem na meblową zabudowę, wszystko łączone na sztywno do stropu i do
    > wylewki. Po 3 latach zero pęknięć.

    To samo zrobiłbyś na górze, przy suficie? Olać jakąś specjalną dyletację ze
    względu na krótki odcinek i jechać z masą i taśmą?

    > Wypełnianie naroży akrylem ne jest najlepszym pomysłem ponieważ taka
    > spoina nie wytrzyma rozciągania. Zarówno akryl jak i płyta gipsowa lekko
    > się kurczą, więc owo rozciąganie spoiny jest nieuniknione.

    Miałbym jeszcze dwa pytania
    1. Jak rozwiązać kwestię zakończenia ścianki od strony pokoju, nie ściany.
    Będą tam oczywiście naroża zewnętrzne. Czy przyciąć duże po bokach nieco
    szerzej, aby cienki pasek płyty na grzbiecie ścianki wszedł pomiędzy nie?
    Jak estetycznie wykończyć boki płyt, gdzie będzie widoczne cięcie - też
    taśma?
    2. Rozważam dwie warstwy płyt, żeby ścianka była mocniejsza, żeby bez obawy
    można było wieszać półki. Dobry pomysł?

    Bardzo dziękuję za cenne, praktyczne informacje.
    Pozdrawiam!

  • 6. Data: 2011-11-05 06:10:44
    Od: "pf" <n...@w...pl>

    Użytkownik "Jackare" <1...@1...tralala.com> napisał w wiadomości
> [...]
    > dylatację na styku płyty z sufitem wypełnij akrylem - wtedy nic nie popęka
    > bo będzie elastyczne a akryl daje się malować.

    Dzięki. Ścianka ma mieć jednak tylko 60cm szerokości, więc, jak niżej
    napisał kolega Druid29, chyba można pominąć kwestię pracy stropu?

    > Jezeli poprzykręcasz wszystko na sztywno, to w przypadku pracy stropu
    > popękają ci pionowe łączenia płyt. Jeżeli ściana ma być stabilna i
    > sztywna, należy przykręcić dwie warstwy płyt GK.

    Z tymi dwoma warstwami to chyba dobra myśl. Co polecasz do klejenia ich
    razem?

    Pozdrowienia.

  • 7. Data: 2011-11-05 06:11:40
    Temat: Re: Scianka z karton-gipsu - prosba o wyjasnienie poczatkujacemu
    Od: "pf" <n...@w...pl>

    Uzytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisal w wiadomosci
    bb.googlegroups.com...
    > wez sobie ulotke z marketu. W castoramie maja takie bladoniebieskie.
    > Tam wszystko jest wyklarowane. Co prawda bez filozofii tylko suche
    > zasady ale jak zrobisz zgodnie z ulotka to duzej wtopy nie zaliczysz.

    W poblizu mam tylko Leroy'a ale rozejrze sie :)

    Pozdrawiam.

  • 8. Data: 2011-11-05 07:40:27
    Od: "pf" <n...@w...pl>

    > http://allegro.pl/listing.php/search?sg=0&string=tuf
    f-tape ?

    A moze taka:
    http://allegro.pl/tasmy-strait-flex-do-plyt-karton-g
    ips-orginal-10mb-i1896952806.html
    ?

  • 9. Data: 2011-11-05 08:07:13
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    > Z tymi dwoma warstwami to chyba dobra myśl. Co polecasz do klejenia ich
    > razem?

    Nie trzeba ich kleić. Przykręca się je spaxami do profilów jedna przez
    drugą. Musisz mieć odpowiednio długie spaxy.

  • 10. Data: 2011-11-05 16:02:30
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > W poblizu mam tylko Leroy'a ale rozejrze sie :)

    no to w leroyu masz bloczki ytonga po 5,40 za sztukę...
    łatwiej będzie...

    pozdrawiam
    s_13