  • Data: 2021-07-19 22:48:48
    Temat: Re: Nowe robale w domu
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Eksperymenty w tym kierunku rozpoczął Usmar Baudoux, już 100 lat temu.

    Z tego okresu i o pszczołach to ja czytałem tylko Maeterlincka. Ten
    nie eksperymentował, teoretyzował jedno. Za to wdzięcznie dosyć.

    > Doszedł do tego, że powiększanie działa do 5.74mm, a powyżej
    > przeżywalność nimf staje się słaba. Obecna "normalna" średnica
    > alweol w przemysłowych węzach wynosi 5.4mm.

    Zapytam w takim razie inaczej. Jak dalece można się posunąć z węzowym
    supersajzingiem, by pszczoła dała się nabrać na te machlojki? Już
    mniejsza o nimfy, ale jak bardzo da się powiększyć fundamenty, by
    robotnice wznosiły ściany komórki i nie połapały się, że ktoś je robi
    w konia?

    > Nasza Europejska czarna pszczoła, gdy buduje sama, tworzy alweole
    > o średnicy 4.9mm. Przynajmniej tak podaje literatura tematu - z moich
    > pomiarów wynika raczej że średnica ta oscyluje gdzieś między 4.5mm
    > a ciut poniżej 5mm (dla komórek robotnic), ale to sprawa trudna do
    > zmierzenia suwmiarką.

    Łatwiej zmierzyć cały plaster i podzielić przez liczbę komórek.

    Jarek

    --
    Organizator życie mas
    napisze nowe "Życie Pszczół"