  • 31. Data: 2011-03-11 18:45:30
    Temat: Re: Coś tańszego na rurę do GWC
    Od: Adam <a...@g...com>

    wiadomościnews:op.vr6vmyoh1cvm6g@lap...

    > znaczy sie wyliczyłes ze moge miec racje? ;-)

    Zwroc uwage ze chlodnica samochodowa ma jeden rzad rurek - w tej
    juwentowej sa cztery rzedy - czyli powietrze ma znacznie dluzszy
    kontakt z rurkami. W chlodnicy samochodowej moze to wystarczy ale tam
    tego powietrza jest kilka razy wiecej :) Cztery takie chlodnice - OK,
    prawdopodobnie by daly rade. Tylko jakie beda tego opory? No i ta
    niepewnosc co do prawidlowego dzialania :) Zamiast placic za 4 x
    chlodnice + dodatkowe obliczenia + kombinowanie nad rozdzielaczem i
    obudowa - wole jednak przeliczonego gotowca z niezniszczalnej miedzi
    (rurki, rozdzielacze, gwinty) :) Gdyby to bylo 3-4k pln to by sie
    oplacilo - ale roznica moze wyjsc rzedu max 500 pln - tyle jestem w
    stanie przelknac :-) Byc moze zwroci sie to za swojego zycia na
    mniejszym zuzyciu pradu przez wentylator z reku i pompke obiegowa ;)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 32. Data: 2011-03-11 18:53:25
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 11 Mar, 17:56, "nacocito" <n...@c...to> wrote:

    > Nie znam takich bada , e wszyscy ci co kupili Rehau to idioci i kretyni.

    Idioci i kretyni w sprawach technicznych. Moga byc geniuszami w innym
    fachu ale wybierajac GWC rurowe za pare tys pln - tak, sa technicznymi
    gląbami, bo nie ma chyba glupszego wyboru. Zeby dorownac wydajnoscia
    gwc wodnemu trzeba tej rury tyle samo co gwc wodne (bo tyle bedziemy w
    stanie wyciagnac z gruntu) - 120mb rehau 200 kosztuje 13 tys pln. GWC
    wodne to ~1800 pln - w obu przypadkach robocizna wyjdzie dokladnie
    tyle samo (zakopanie / zasypanie / polozenie), moze gwc wodny wyjdzie
    stowe drozej bo trzeba dodatkowo zalac i odpowietrzyc. Choc do GWC
    rurowego znowu trzeba dodatkowe przepustnice robic - znacznie drozsze
    i bardziej awaryjne sterowanie.

    > atwiej jest mi uwierzy , e mieli swoje powody oraz e podejmowali swoj
    > decyzje wiadomie.

    A ja dalej uwazam, ze zadzialal na nich doskonaly marketing REHAU :)

    > Generalnie ci co maj kase to nie s jacy idioci i kretyni co nie potrafi
    > liczy swoich pieni dzy.

    Aha. Czyli kazdy bogaty jest Twoim guru w kazdym aspekcie zycia ?
    Niezle autorytety musisz miec :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 33. Data: 2011-03-11 18:59:21
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > znaczy sie wyliczyłes ze moge miec racje? ;-)
    >Nie :) zauważ że nie będziesz miał takiego przewiewu ani
    >przepływu cieczy. Poza tym nie wiem czy dobrze obliczyłem

    dlatego z tych 27kW zostanie mi 4. Tyle co potrzeba :P

    adam: a ilosc rurek to chyba nie ma wiekszego znaczenia, liczy sie powierzchnia
    wymiany. Iloscia rurek to chyba sie reguluje opory przepływu.

    b.

  • 34. Data: 2011-03-11 19:04:44
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 11 Mar, 19:59, Budyń <b...@g...pl> wrote:

    > dlatego z tych 27kW zostanie mi 4. Tyle co potrzeba :P
    >
    > adam: a ilosc rurek to chyba nie ma wiekszego znaczenia, liczy sie powierzchnia
    wymiany. Iloscia rurek to chyba sie reguluje opory przepływu.

    Ale 4 rzedy rurek to 4 x wieksza powierzchnia wymiany ;) Jezeli
    chlodnica ma podobna wielkosc i podobny rozstaw rurek ale ma tylko
    jeden rzad - to bedzie 4 x slabsza (w duzym uproszczeniu).
    pozdr.

    --
    Adam

  • 35. Data: 2011-03-11 19:42:48
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    .googlegroups.com...
    >Ale 4 rzedy rurek to 4 x wieksza powierzchnia wymiany ;)

    tak by było gdyby nie było lamel - ale są. W kazdym razie gdybym dobrał chłodnicę
    (lub kilka) tak aby powierzchnia przeplywu, powierzchnia lamel, oraz odstęp lamel
    była jak w twojej to nie ma siły -moce muszą być zblizone.

    b.

  • 36. Data: 2011-03-11 19:50:23
    Od: "Papa 5merf" <wszystkoPO@5złotych.pl>

    Órzytkownik "janusz_kk1" napisał:
    > Zrób sobie gwc bezprzeponowy, możesz wtedy użyć tylko
    > kilka m rury,co wyjdzie znacznie taniej, taki gwc poza tym
    > że chłodzi/grzeje powietrze to jeszcze go czyści i nawilża
    > odpowiednio, sam taki zrobiłem.Tutaj sobie poczytaj
    > o czystości: http://www.taniaklima.pl/tk/pl/
    > a tu masz schemat dzialania
    > http://www.taniaklima.pl/tk/pl/?p=p_4&sName=jak-dzia
    la-gwc
    > przy czym ja rozdział zrobiłem rurami ale je nawierciłem na
    > prawie sitko, lepiej się powietrze rozprowadza w kamieniu
    > niz tam na rysunku.

    więc podziel się wrazeniami jakei tam zapachy się wydobywają z tego
    wymiennika żwirowego?:O)
    jakie taki wymiennik ma spadek ciśnienia?:O)
    com się dzieje jak wymiennik okresowo zaleją wody gruntowe?:O)
    jakie są roczne koszta jego obsługi, czyli ile wydajesz rocznie na prąd
    wentylatorów na pokonanie owych oporów powietrza i pompki zraszającej
    złoże?:O)
    jaki wychodzi średni koszt takiego wymiennika?:O)

  • 37. Data: 2011-03-11 19:50:30
    Od: "Papa 5merf" <wszystkoPO@5złotych.pl>

    Órzytkownik "Gosia" napisał:
    > Ma ktoś pomysł czym tańzym zastąpić rurę GWC
    > np. Rehau AWADUKT Thermo?
    > Liczę, że ni będzie odpowiedzi w stylu "rurą do klopa".

    musisz dać rurę plastikową (żeby nie zgniła w ziemi) przeznaczoną do
    wentylacju (brak trujących oparów) więc musisz poszukać bo napewno coś
    tańszego będzie, ale czy jest sens ekonomiczny GWC?O)
    niedawno tutaj policzyłem że oszczędności z dobrej wentylacji są znikome i
    nie ma sensu się w to bawić więc policz sobie najpierw jakie masz straty na
    wentylacji i zastanów sie czy za połowę tej kwoty będziesz w stanie w coś
    sensownego zainwestować?:O)

    dodam że GWC rórowe to dopiero początek problemów i kosztów:O(

  • 38. Data: 2011-03-11 19:53:25
    Od: Adam <a...@g...com>

    wiadomościnews:9a17da6b-5cc6-4380-87b4-db58a53ce6d8@
> [...]
    (lub kilka) tak aby powierzchnia przeplywu,  powierzchnia lamel, oraz odstęp lamel
    była jak w twojej to nie ma siły -moce muszą być zblizone.

    No ale kazdy rzad rurek ma swoje lamelki. 4 x wiecej rurek to 4 x
    wieksza powierzchnia wymiany, bo jest 4 x wiecej rurek i 4 x wiecej
    lamelek :-) 4 x wiekszy opor ale 4 x wieksza wymiana ciepla :-) I masz
    racje - jezeli polaczysz cztery chlodnice o podobnej ilosci rurek i
    gestosci lamelek - moce bylyby zblizone. Wcale sie o to nie kloce.
    Tylko wez szukaj kogos kto Ci to sensownie przeliczy i da gwarancje,
    ze wydane pare stowek i pare/nascie godzin zabawy w laczenie tego nie
    okaza sie 1kW zamiast 3,5kW :-) Ja mam na papierku wszystkie
    obliczenia mojego konkretnego egzemplarza od doswiadczonej firmy
    produkujacej takie nagrzewnice. Ty chcesz robic sam - mozesz robic :-)

    Analogia jest jak z pompami ciepla. Sa tacy, co kupuja pompe
    viessmanna za 80k pln, sa tacy co kupuja te same bebechy ale pod
    polska marka (typu Ecopol czy Ecopower) za 12-15k pln, a sa tacy co
    kupuja czesci i sami lutuja i skladaja pompy do kupy za 5-6k pln. Przy
    GWC wodnym sa tacy, co kupuja GWC MAX z Dospela za 8-10k pln, sa tacy
    (ja) co zleca taka nagrzewnice Juwentowi za 1,2k pln, a sa tacy (Ty)
    co chca kombinowac z chlodnica samochodowa :) Ja jednak zawsze
    wybieram polke "srednia". Ta najwyzsza jest dla zjedzonych przez
    marketing zmanierowanych snobow, ta najnizsza dla hobbystow i
    majsterkowiczow. Mimo ze sobie lubie podlubac to jak ma mi to chodzic
    przez nastepne 30 lat bez wyciekow i konserwacji - wybieram srednia
    polke, za duzo rzeczy mam w domu do skonczenia zeby bawic sie w
    oszczednosci rzedu 500 pln kosztem paru/nastu godzin majsterkowania -
    nie mam na to czasu :-) Tak czy inaczej zadowolony bede ze
    oszczedzilem 7k pln w porownaniu do tych co sobie fundna GWC MAX albo
    GWC rurowe rehała ;-)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 39. Data: 2011-03-12 09:12:34
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 11-03-2011 o 20:50:23 Papa 5merf <w...@5...pl> napisał(a):

    la-gwc

    > więc podziel się wrazeniami jakei tam zapachy się wydobywają z tego
    > wymiennika żwirowego?:O)
    Żadne :)
    Wychodzi po prostu chłodne powietrze.

    > jakie taki wymiennik ma spadek ciśnienia?:O)
    Nie wiem bo nie mam czym zmierzyć ale pewnie mały bo wentylator
    przepycha przez niego powietrze bez problemu.

    > com się dzieje jak wymiennik okresowo zaleją wody gruntowe?:O)
    Jest grenaż poniżej tak że nic nie zaleje.

    > jakie są roczne koszta jego obsługi, czyli ile wydajesz rocznie na prąd
    > wentylatorów na pokonanie owych oporów powietrza
    60W biora trzy wentylatory, chodzą po 12godz na dobę czasami mniej zależy
    od wilgotności w domu w zimie, lato jeszcze nie wiem bo dopiero od paru
    miesięcy
    go uzytkuję.

    > i pompki zraszającej
    > złoże?:O)
    Nie mam pompki zraszającej bo jest niepotrzebna.

    > jaki wychodzi średni koszt takiego wymiennika?:O)
    Najdroższy był żwir a to i tak 1/3 kosztów rurowego.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 40. Data: 2011-03-12 09:35:10
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    >Najdroższy był żwir a to i tak 1/3 kosztów rurowego.

    zwracam ci uwage ze wyciągasz z wora papucostam - dyskusja z nim nie ma wiecej sensu
    niz dyskusja z jabłonką :-)

    b.