  • 31. Data: 2012-06-27 21:11:15
    Temat: Re: rekuperator - solar czy bateria sloneczne ?
    Od: RadekNet <r...@r...com>

    On Wed, 27 Jun 2012 19:57:00 +0100, Marek Dyjor <m...@p...onet.pl>
    wrote:

    > he he
    >

    > gdzie tam piszesz gdzieś o markowych kolektorach i jakiej firmy...

    Marek, obaj wiemy, ze polskiego "fachowca" nie przegadasz, prawda? "Bo ja
    tak od 20 lat robie..". Ja wiem ile wydaje na materialy i robocizne, Ty
    wiesz, ze powinenem za to zaplacic 2 razy wiecej i najlepiej zlecic to
    Tobie ;) Mysle, ze dyskusja na poziomie inwestor-wykonawca ma tylko sens w
    przypadku ustalania zakresu prac i kosztorysu, bo (jak widac) interesy sa
    totalnie rozbiezne.
    Mialem dwie ekipy, ktore ze mna rozmawialy w podobnym do Twojego stylu -
    jedna zapomniala zgrzaj jednej ksztaltki od wody, druga powinna
    poprawiac pokrycie tarasu, ale jakos nie chca sie pojawic. Wybacz, ale nie
    budzisz zaufania takim podejsciem do rozmowcy.

    Pozdr.
    --
    Radoslaw Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 32. Data: 2012-06-27 21:38:40
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 27-06-2012 o 15:54:13 Ergie <e...@s...pl> napisał(a):

    > Ale oni właśnie po to montowali solary by mieć CWU latem! Jak ktoś ma
    > np. piec na ekogroszek to w zimie ma CWU z wymiennika, a latem nie chce
    > musieć rozpalać, więc dla niego istotna jest moc latem.
    Ok, wszystko zależy od liczby solarów ale faktem jest że jak mają 2-3 to
    za dużego manewru nie ma.

    > Co ma projektant do ceny solarów i opłacalności?
    Wbrew pozorom dużo, z projktantami jest podobnie jak z fachowcami, są
    różni,
    ja np policzyłbym ci ile ty faktycznie ciepła potrzebujesz, gdzie
    masz mostki i zaprojektował tak CO żeby je można było dogrzewać
    solarami i grzać taniej niż gaz z butli, bo to jest jedno najdroższych
    źródeł ciepła. No ale twoje pieniadze twój wybór.

    > Oczywiście projektant projektował instalacje, ale według moich założeń.
    > Powiedziałem mu, że nie chcę podłogówki i chcę kocioł na gaz (bo mam na
    > działce), a on mi dobrał do tego średnice rurek, moc pompy i moce
    > poszczególnych grzejników. Zrobiłem sobie symulację zysków i kosztów
    > solarów i stwierdziłem, że ich nie chcę - nie wiem, co miałby to
    No dla takiej insta;lacji to faktycznie nie da się za wiele zrobić,
    jak ty masz takie założenia to tylko piec na ekogroszek, zresztą na tym
    skończysz za rok, dwa.

    > projektant zrobić by nagle opłacało mi się montować solary. Chyba tylko
    > powiedzieć: "Jak pan zamontuje solary to nie policzę panu za projekt i
    > jeszcze dopłacę" :-)
    Nie w takim projekcie się nie opłacają.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 33. Data: 2012-06-27 23:00:20
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "RadekNet" napisał w wiadomości grup

    > Jesteś dobrym przykladem, ze duzo skoro Ciebie uklad solarn kosztuje
    > drugie tyle co mnie.

    Czy ten "układ solarny" składa się z 4 kolektorów i zasobnika 300l? Bo wiesz
    mówienie, że można taniej to tak jak tłumaczyć komuś kto sobie kupił passata
    kombi, że przepłacił bo mógł wziąć clio z przyczepką.

    > Ja tez mialem swoje zalozenia, ale moj projektant zachowujac ich
    > "funkcjonalnosc" wykonal je np. z duzo tanszych elementow, bez uszczerbku
    > na jakosci.

    Konkrety. Powiedz mi co może zoptymalizować projektant w instalacji kocioł
    gazowy + 2 rozdzielacze + grzejnik pod każdym oknem. Użycie tańszych rurek
    albo marketowych grzejników to nie decyzja projektanta tylko inwestora albo
    wykonawcy. Ok, czasem można podłączyć dwa grzejniki na jednej gałązce z
    rozdzielacza nie jest to zgodne ze sztuką, ale jeśli sa to dwa identyczne
    grzejniki to ujdzie, ale co to za oszczędność - 20m rury, dwie złączki i
    rozdzielacz u numer mniejszy.

    > Powiedziałem mu, że nie chcę podłogówki i chcę kocioł na gaz (bo mam na
    > działce)

    Eee to widze, ze i u mnie bys mogl taki "projekt" zamowic ;)

    Może? Jeśli potrafisz dobrać grzejniki na p[odstawie OZC, a na podstawie
    grzejnikó i przepływów średnice rurek to pewnie tak. Filozofii w tym nie ma
    żadnej wszystko liczy soft. Powiedz w końcu co takiego tajemniczego ma
    zrobić ten projektant bym zaoszczędził.

    > w takim wypadku solary sie nie oplacaja ;)

    Rozumiem, że się nabijasz z mojego projektu nie widząc go na oczy, ale
    jakbyś był bardziej konkretny to byś był bardziej pomocny dla
    czytelników.dokonać

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 34. Data: 2012-06-27 23:12:43
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "janusz_kk1" napisał w wiadomości grup

> [...]
    > solarami i grzać taniej niż gaz z butli, bo to jest jedno najdroższych
    > źródeł ciepła. No ale twoje pieniadze twój wybór.

    Ale ja mam gaz _ziemny_ :-)
    Mostków brak. OZC policzone, kocioł gazowy kondensacyjny nie
    przewymiarowany, za to cała instalacja policzona dla niższych parametrów
    zasilania, dzięki czemu grzejniki są lekko przewymiarowane aby kocioł jak
    najwięcej dni w roku pracował w kondensacji.

    Przypominam nie chcę podłogówki więc jak te solary miałyby mi dogrzewać
    najzimniejsze pomieszczenia? Inna kwestia, że do dogrzewania w okresie
    przejściowym w przyszłości będę używał klimatyzacji pracującej jako
    powietrzna pompa ciepłą - takie rozwiązanie jest minimalnie droższe od
    zwykłej klimatyzacji a daje spore oszczędności.

    > No dla takiej insta;lacji to faktycznie nie da się za wiele zrobić,
    > jak ty masz takie założenia to tylko piec na ekogroszek, zresztą na tym
    > skończysz za rok, dwa.

    Nie ma obawy, mój czas jest zbyt cenny :-)
    A oto by nie zbankrutować grzejąc gazem 200m2 zadbałem na etapie projektu.
    Np. pokoje gościnne używane od czasu do czasu są oddzielone od tych
    używanych co dzień ścianką 20cm z ciepłej odmiany betonu komórkowego,
    podobnie strop pod nimi, dzięki temu mogę w nich utrzymywać 5 st. i nie
    wychładzają się sąsiednie pomieszczenia. To samo ściana pomiędzy domem a
    garażem - 40zm betonu komórkowego, wiatrołap o któym mało kto pamięta 20cm.
    I na koniec okazuje się, że mam funkcjonalną chatę, a do oggrzewania na co
    dzień zamiast 200m2 tylko 100m2

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 35. Data: 2012-06-27 23:24:37
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Marek Dyjor" napisał w wiadomości grup

    > jaka klima?

    Obojętnie jaka. Gdy masz w domu chłodniej niż na zewnątrz to rekuperator
    odzyskuje zimno więc powietrze w środku się tak szybko nie nagrzewa.

    > hm.... co jest skomplikowanego w instalacji solarnej?
    > zwykła pompa, rury, kolektor, zepsuć sie może pompa, sterownik i płyn.

    Ja bym się obawiał o pompę i szczelność. Jednak na taki kolektor działają
    temperatury od minus 30 do (nie wiem, jak bardzo się w słońcu potrafi
    nagrzać kolektor, strzelam), 50? Za którymś skokiem temperatury może
    nastąpić zmęczenie materiału i coś się rozszczelnić.

    > wbrew pozorom nei zawsze jest łatwo wymienić, za kilak lat może sie okazać
    > że takich już nie kupić :) a inne nie będa pasowały.

    Ja mam na myśli wentylatory kanałowe montowane poza wymiennikiem. Jedyne co
    musisz dobrać to spręż i średnicę rury a ta jest znormalizowana. Owszem gdy
    kupisz rekuperator w którym wszystko jest zabudowane w środku to masz rację
    za jakiś czas może być problem, ale wtedy patrz punkt pierwszy - montujesz
    wentylator kanałowy przed/za rekuperatorem.

    > Ps. Do rekuperatora trzeba doliczyć jeszcze filtry - ale to są grosze
    > wystarczy nie kupować firmowych tylko kupić odpowiednią tkaninę
    > filtracyjną na metry i samemu sobie wycinać odpowiedni kształt
    > pasujący do posiadanej ramki.

    > Z tą klimatyzacją z rekuperatora to bym nie przesadzał.

    > widziałeśty któreś z tych urządzeń na włąsne oczy?

    Ale ja ni piszę, a rekuperatorze połączonym z klimatyzacją choć takie
    dziwolągi gdzieś w sieci widziałem, ale o tym że gdy masz rekuperator i
    klimę to rekuperator "zatrzymuje" zimno w środku więc klima może działać z
    mniejszą mocą niż gdy nie ma rekuperatora i zimno jest wywiewane wraz z
    zużytym powietrzem.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 36. Data: 2012-06-27 23:26:45
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    RadekNet wrote:

> [...]
    > powinna poprawiac pokrycie tarasu, ale jakos nie chca sie pojawic. Wybacz,
    > ale nie budzisz zaufania takim podejsciem do rozmowcy.

    no cóż pozostaje ci robić samemu :)

    ja tez robię sam sobie i innym tak jak sobie :) zresztą dlatego robię innym
    bo wiem co zrobić i jak.

    Robienie samemu sobie jest fajne gdy nie musimy zarabiać na życie, bo wtedy
    jednak lepiej jest komuś zlecić nawet to co sami potrafimy.

    Wiesz ja swój dom w sporej cześci zbudowałem sam osobiście lub nadzorując
    ludzi, fantastyczne zajęcie.

    Ty mnie prubujesz wkręcić w jakiś konflikt inwestorów z wykonawcami... tylko
    nie wiem czemu bo ja sam byłem inwestorem.

  • 37. Data: 2012-06-27 23:28:57
    Od: RadekNet <r...@r...com>

    On Wed, 27 Jun 2012 22:00:20 +0100, Ergie <e...@s...pl> wrote:

    > Czy ten "układ solarny" składa się z 4 kolektorów i zasobnika 300l? Bo
    > wiesz mówienie, że można taniej to tak jak tłumaczyć komuś kto sobie
    > kupił passata kombi, że przepłacił bo mógł wziąć clio z przyczepką.

    OK, to konkret:
    Mam zasobnik CWU 130l, bufor 500l.
    Pompa ciepla powietrzna 7kW przy -15 st (chinczyk).
    Brakuje mi kolektorow (1tys/szt), rury do nich (300zl?), pompki (200?) i
    sterownika (200?) oraz robocizny (500) czyli kolo 5 tys zl.
    Trzy "zrodla" ciepla (pompa ciepla, solary i bufor - stad ten ""), cztery
    "odbiorniki" (podloga, cwu, bufor, dom rodzicow) - tym moge dowolnie
    sterowac hydraulicznie przez dosc zmyslna konstrukcje a czuwac nad tym
    bedzie sterownik PLC.
    Kosztowalo mnie to 12 tys zl + 5 tys na 4 solary.

    > Konkrety. Powiedz mi co może zoptymalizować projektant w instalacji
    > kocioł gazowy + 2 rozdzielacze + grzejnik pod każdym oknem.

    W takiej nic, ale moze Ci (tzn moglby, teraz juz i tak po ptokoach) za
    podobna cene zaproponowac duzo sensowniejsza.

    > Rozumiem, że się nabijasz z mojego projektu nie widząc go na oczy, ale
    > jakbyś był bardziej konkretny to byś był bardziej pomocny dla
    > czytelników.dokonać

    Przepraszam, troche sie nabijam :) Ale w koncu nie rozmawiamy na
    smiertelnie powazny temat, prawda? ;)
    Moj projekt ewoluowal przez rok dosc intensywnych rozmow i szukania
    sprawdzonych, acz niepopularnych rozwiazan i widze jak ludzie ida na
    latwizne, a potem narzekaja, ze im cos zle dziala. I widze ile ekip dziala
    na zasadzie "bo ja tak od 20 lat robie" ...
    Sluze namiarem na projektanta jakby kto potrzebowal, ale on czyta grupe,
    wiec jak ktos napisze, ze szuka to pewnie sie odezwie sam.

    Pozdr.
    --
    Radoslaw Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 38. Data: 2012-06-27 23:39:54
    Od: RadekNet <r...@r...com>

    On Wed, 27 Jun 2012 22:26:45 +0100, Marek Dyjor <m...@p...onet.pl>
    wrote:

> [...]

    [cut]

    > no cóż pozostaje ci robić samemu :)

    Ciezko sie robi samemu mieszkajac 2500 km od budowy ;) No i raz wzialem
    "pana Kazia" ... z kiepskim efetem :( Na wlasnoreczne prace mam nadzieje,
    ze przyjdzie czas w lipcu i troce sie pobawie.

    > Ty mnie prubujesz wkręcić w jakiś konflikt inwestorów z wykonawcami...
    > tylko nie wiem czemu bo ja sam byłem inwestorem.

    Nic takiego nie ma miejsca, ale po prostu widze jak odpisujesz na grupie -
    pare takich ekip u mnie "kosztorysowalo", ale zadna nie weszla na budowe.
    Ot, o styl podejscia do klienta mi chodzi - od ludzi, z ktorymi
    wspolracuje wymagam, zeby nie traktowali mnie jak glupka.

    Pozdr.
    --
    Radoslaw Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 39. Data: 2012-06-27 23:53:28
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    RadekNet wrote:

> [...]
    > Brakuje mi kolektorow (1tys/szt), rury do nich (300zl?), pompki
    > (200?) i sterownika (200?) oraz robocizny (500) czyli kolo 5 tys zl.

    tak btw naczynia przeponowego do instalacji solarnej nie przewidujesz?
    jakiegoś separatora powietrza, przepływomierza z regulacją przepływu.

    te 500 złotych to sam sobie wziołeś za osobiste zamontowanie kolektorów na
    dachu i podpiecie do zasobnika oraz sklecenie grupy solarnej (bo za 200) to
    kupiłes jakąs tanią pompę bez osprzętu raczej

    ten bufor 500l to czym jest ładowany, bo nie solarami raczej, no i jak
    szybko doładowujesz 130l wody w zasobniku jak ja zużyjesz na dwa solidne
    przysznice.

> [...]
    > czuwac nad tym bedzie sterownik PLC.
    > Kosztowalo mnie to 12 tys zl + 5 tys na 4 solary

    imho cena którą podajesz nie uwzględnia sporej części elementów, które
    kupiłeś ale nie uwzgleniałeś w kalkulacji bo przecie to prawie nic nie
    kosztuje :)

    samych rurek, kształtek śrubunkó i zaworów trzeba tutaj sporo a składanei
    tego to z dwa trzy dni roboty i to nie dla jednej osoby.

    sterowników PLC też za darmo raczej nie dają no i zlecenie napisania
    programu nie jest tanie raczej.

> [...]
    > Sluze namiarem na projektanta jakby kto potrzebowal, ale on czyta
    > grupe, wiec jak ktos napisze, ze szuka to pewnie sie odezwie sam.

    ile kosztowały te roczne konsulatacja z projektantem?

    bo nie powiesz mi, że projektant mający żyć ze swojej pracy prowadzi
    pogaduszki z klientem za darmo a potem wystawia ci rachunek za narysowanie
    tego wszystkiego w kwoeice 200 zeta... aaa pomyłka ) zł bo w poprzednim
    kosztorysie projekt nic nie kosztował.

    bo wiesz, facet co robi zwykły standardowy projekt instalacji gazowej bierze
    zwykle co najmniej 400zł do 500 zł. konstruktor za ekspertyze neitypowego
    nadproża bierze jakieś 300 złotych.

  • 40. Data: 2012-06-28 00:01:54
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    RadekNet wrote:

> [...]
    > wzialem "pana Kazia" ... z kiepskim efetem :( Na wlasnoreczne prace
    > mam nadzieje, ze przyjdzie czas w lipcu i troce sie pobawie.

    bo raczej cieżko liczyć ze ci pan kaziu zrobi twoje wydumane układy, mozesz
    ewentualeni liczyć zę to wszytsko zrobi za te 500 złotych... 500/5
    złotych za r-g = 100 godzin jest szansa sie sie wyrobi :)

> [...]
    > weszla na budowe. Ot, o styl podejscia do klienta mi chodzi - od
    > ludzi, z ktorymi wspolracuje wymagam, zeby nie traktowali mnie jak

    wybacz ale narazie to ty traktujesz grupowiczów jak głupków....

    piszesz o jakiś kosztach ale widać że nie uwzględniasz wszystkich kosztów.

    w innym miejscu na ten temat z tobą dyskutuję.