  • 11. Data: 2018-05-18 08:47:25
    Temat: Re: pytanie do Liściastego
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 17 maja 2018 22:24:30 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
    > Mietek to panele sprzedawał, jak dobrze pamiętamy.

    To niech będzie że tamci byli Stefanami :>

    L.

  • 12. Data: 2018-05-18 09:08:30
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 17 maja 2018 21:28:27 UTC+2 użytkownik pilocik napisał:
    > z karty katalogowej tego inwertera wynika, że U DC Max to 800V
    > mam tylko taką zagwozdkę, że optymalne napięcie to ok 580-600V, czyli
    > 15-16 paneli, a co z pozostałymi czterema ?

    Może napisz do Chinoli co to produkowali, a nuż coś mądrego powiedzą?
    Sprawdzić warto może...

    > mam jeszcze taki pomysł by zrobić dwa stringi a później je testować we
    > wersji dwóch i jednego stringa łacząc je w szereg, dopiero wtedy moża
    > ocenić która opcja jest lepsza.

    Można i tak, każdy experyment jest pouczający, o ile coś się da w ogóle
    zaobserwować. Ja generalnie jestem nieco wkurwiony faktem, że pomimo
    pozornie dużej ilości informacji na temat poszczególnych paneli
    tak w zasadzie nie wiadomo co wybrać. Ci od poli twierdzą że przy chmurach
    lepiej pracują od mono, ci od mono zaś mają panele pokryte skórką z dupy
    bawoła, która zbiera rozproszone słońce nawet z dachu sąsiada. Tamci z kolei
    utrzymują, że współczynnik temperaturowy jest fefnaście pikofaradów lepszy
    od konkurencji przez co moc rośnie. A najgorzej jak się dotrze do wyboru
    kąta nachylenia. Wczoraj np. czytałem jakieś instrukcje montażu któregoś tam
    producenta i oni podają, że kąt nachylenia to 20+szerokość geograficzna
    miejsca montażu. Czyli kurna w Polsce to ma być 70 stopni (!).
    Budyniowi zaś wychodzi optimum na poziomie 20 stopni. Cała reszta montuje
    30-35 stopni. I bądź tu k. mądry.
    Co do wyboru falownika i parametrów to tam nawet nie próbowałem się
    doktoryzować bo nie mam nerwów na to. Wziąłem to co polecało kilku ludków
    i nie było zbyt tanie. Metoda jak metoda, lepszej nie wymyśliłem...

    L.

  • 13. Data: 2018-05-18 09:15:42
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 18 maja 2018 09:08:31 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:

> [...]
    > miejsca montażu. Czyli kurna w Polsce to ma być 70 stopni (!).
    > Budyniowi zaś wychodzi optimum na poziomie 20 stopni. Cała reszta montuje

    Ale dzięki tym czarom można zyskac starcić?
    Bo jesli zyskć z 10% to jest sens sie bawienie w badanie nachylenia itp
    Jeśli różnice będą rzędu 2% to można olać temat i montować jak Pan Mietek u sąsiada
    zamontował

  • 14. Data: 2018-05-18 09:17:27
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 18 maja 2018 08:24:44 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
    > °montaż generatora fotowoltaicznego o łącznej mocy 4,50 kWp,
    > °liczba zastosowanych modułów fotowoltaicznych - 15 sztuk,
    > Selfa GE S.A. 300W, czarne (Polska) ,

    Nie wiem czy jest sens brać trzysetki, są dość drogie ciągle,
    może jakby dali 250 to by było lepiej?
    No i jak lubisz samemu dłubać to można się dogadać z firmą że
    przyjadą na montaż falownika i oględziny (albo co tam wymyślisz)
    a sprzęt wziąć na 8% i samemu postroić ;)

    L.

  • 15. Data: 2018-05-18 09:43:10
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 18 maja 2018 09:15:44 UTC+2 użytkownik Kris napisał:
> [...]
    > Jeśli różnice będą rzędu 2% to można olać temat i montować jak Pan Mietek u

    Sęk w tym że cholera wie. Nikt się nie chwali uzyskami kWh/kW w zależności
    od kąta nachylenia.
    Ja mam 40st. bo taki mam dach. Zobaczymy jak upłynie rok od montażu, został
    niecały miesiąc.

    L.

  • 16. Data: 2018-05-18 10:17:02
    Od: Budyń <b...@g...com>

    > z karty katalogowej tego inwertera wynika, że U DC Max to 800V
    > mam tylko taką zagwozdkę, że optymalne napięcie to ok 580-600V, czyli
    > 15-16 paneli, a co z pozostałymi czterema ?

    maksymalne napięcie to masz nieczęsto, a różnice w sprawnosciach są minimalne.
    Dwa osobne stringi opłaca sie dac gdy są osobne punkty mppt w falowniku, a któryś ze
    stringów podlega zacienieniu i zaczyna inaczej pracować.

    b.

  • 17. Data: 2018-05-18 10:20:25
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 18 maja 2018 09:08:31 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:
    > Budyniowi zaś wychodzi optimum na poziomie 20 stopni. Cała reszta montuje
    > 30-35 stopni. I bądź tu k. mądry.

    w moich obliczeniach nie brałem pod uwagę syfu na panelach. Jesli pył i kurz jest
    samoczyszczący przy określonym większym spadku to faktycznie takie 30stopni moze być
    lepsze. To juz wiedza praktyczna.

    b.

  • 18. Data: 2018-05-18 14:21:36
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 18 May 2018 00:17:27 -0700 (PDT), Lisciasty

    > Nie wiem czy jest sens brać trzysetki, są dość drogie ciągle,
    > może jakby dali 250 to by było lepiej?

    Cenne info, dzięki, sprawdzę. Aczkolwiek ja mam mało połaci, bo dach
    kopertowy (12m po szerszej krawędzi okapu) i do tego jeszcze kąt tylko 25
    st. także może stąd taka a nie inna propozycja. Drugą dostałem na blisko
    10kWp, wtedy już zajęte wszystkie połacie i cena 4,5k/kWp.

    > No i jak lubisz samemu dłubać to można się dogadać z firmą że
    > przyjadą na montaż falownika i oględziny (albo co tam wymyślisz)
    > a sprzęt wziąć na 8% i samemu postroić ;)

    Zdecydowanie wolę aby takie rzeczy firma zrobiła...

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 19. Data: 2018-05-18 15:27:59
    Od: pilocik <p...@t...pl>

    W dniu 2018-05-18 o 08:24, Myjk pisze:

    > Czyli 5000 per 1kWp vs 4200 u Ciebie.
    > Jakaś lokalna firma u Ciebie sprzedaje?

    firma ma do mnie 250km, jak widać im się to opłaca
    generalnie lokalne firmy w piórka obrosły, im bliżej do mnie tym gorsza
    cena
    gdyby różnica wynosiła do 1k to może bym się skusił lokalnie ale + 3-4k
    to już mi nie odpowiadało

  • 20. Data: 2018-05-18 19:57:44
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

    > Witam
    > prund_z_dachu - dobrze kojarzę ? :)
    > za kilka dni montuję instalację PV, na pvmonitor wypatrzyłem że masz 20
    > paneli i growata 5000
    > ja montuję 20 paneli ale wybrałem poli i taki sam falownik jak Ty, można
    > zapytać dlaczego wybrałeś podłączenie paneli w dwa stringi ?
    > Instalator twierdzi, że 20 paneli w jednym stringu zadziała ociupinkę
    > lepiej, przy wyższym napięciu DC falownik ponoć będzie miał 1-2% lepszą
    > sprawność.

    A jak u was wygląda podstawowa kwestia prundu z dachu, czyli magazynowania
    tego prądu?
    Macie jakieś akumulatory?
    Jakie, jaka pojemnosć? Policzyliście sobie opłacalność tego prundu, czy
    daliście sobie wcisnać kit sprzedawcy bez szkoły?