  • 21. Data: 2011-06-14 21:14:14
    Temat: Re: materiał na kolektor
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    news:it6tdg$bin$1@inews.gazeta.pl...
    Użytkownik "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:it6b04$rl6$1@inews.gazeta.pl...
    > To ja też się dopiszę do listy plac. Dwa dachy. Jeden z czarnej blachy
    > falistej a drugi dachówka z poliwęglanu. Zamiast blachy lepsze będzie
    > jakieś
    > tworzywo bo nie rdzewieje. Popatrzcie jak łatwo uruchomić wyobraźnie i
    > wymyślać rozwiązania alternatywne.

    fajnie sobie tak poteoretyzować - czarny, zwykły dach nagrzewa sie do 80
    stopni, jak zostanie przykryty będzie miał 120 stopni i żadne wyżej
    wymienione tworzywo
    tego nie wytrzyma. Więc pozostaje szkło - ale to inna liga - drogo bedzie.

    ---------------------------------------

    No właśnie,- Sz. Koledzy fantazjują w oderwaniu od rzeczywistości.
    Niestety..
    Przypominam o tym, że w Polsce istnieją zimy i pokrycie dachowe (ktoś
    proponował folię...) musi wytrzymac ciężar , czasem znaczny, pokrywy śniegu.
    Ponadto zarówno poliwęglan, a już szczególnie folia nie wytrzyma długo
    promieniowania słonecznego (zawierającego UV) w połączeniu z wysoką
    temperaturą.
    Realny natomiast i ciekawy jest pomysł z wykorzystaniem tarasu i zatopionego
    w betonie orurowania. Tylko że najbardziej efektywny taras pokryty jakąś
    czarną, a nawet tylko ciemną powłoką brzydko wygląda no i bardzo nagrzewałby
    się (bo te rurki specjalnie go by nie chłodziły), co zarówno w znacznym
    stopniu obniżałoby jego podstawową uzyteczność jak źle wpływałoby na
    mikroklimat w domu.
    Niestety te moje powyższe uwagi raczej nie zapewnią mi prowizji;-)
    Ja natomiast przystapiłem do konstrukcji dość popularnego w USA panelu z
    puszek po piwie. Tymczasem aktywnie kompletuję puszki;-)
    Czy ma może ktoś juz jakieś doświadczenia z budowy i eksploatacji?

  • 22. Data: 2011-06-15 09:18:35
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Dnia 14-06-2011 o 23:14:14 p 47 <k...@w...pl> napisał(a):

    [ciach]
    > Ja natomiast przystapiłem do konstrukcji dość popularnego w USA panelu z
    > puszek po piwie. Tymczasem aktywnie kompletuję puszki;-)
    > Czy ma może ktoś juz jakieś doświadczenia z budowy i eksploatacji?

    Bardzo ciekawy pomysł.. mógłbyś go szerzej zaprezentować? :)

    --
    PZDR
    Shaman

  • 23. Data: 2011-06-15 12:05:34
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Shaman" <s...@o...com> napisał w wiadomości
> [...]

    > Czy ma może ktoś juz jakieś doświadczenia z budowy i eksploatacji?

    Bardzo ciekawy pomysł.. mógłbyś go szerzej zaprezentować? :)

    __________________________

    Szczególnie ciekawe jest gromadzenie podstawowego materiału tj. puszek po
    piwie;-)

    A poważniej;- nie będe się rozpisywał bo temat był tu juz kiedyś
    poruszany(wprawdzie tylko hasłowo), stąd mój pomysł, a ponadto przede
    wszystkim obszerny materiał na ten temat jest w sieci, głównie amerykański.
    Na poczatek zamieszczę więc tylko przykładowe linki;
    1.
    http://www.energyboom.com/solar/cheap-diy-solar-coll
    ectors-made-recycled-soda-and-beer-cans

    tu sa podstawowe informacje dot. idei, oraz filmik z budowy
    2.
    http://www.youtube.com/watch?v=Jzxw1j-dzY4
    http://www.youtube.com/watch?v=AXL707XI-4s
    http://www.youtube.com/watch?v=R9bBnRQWRro

    gdzie pokazano na filmikach budowę i testy takiego panelu.
    Po angielski w sieci jest dużo podobnych materiałów, łacznie z filmami o
    budowie i eksploatacji.

    Ja planuję zrobic obieg powietrza wymuszony i niejako wbrew naturze, tj.
    wlot umieścić na górze (aby panel pobierał cieplejsze już powietrze spod
    sufitu), a wylot u dołu, aby wdmuchiwane było do pomieszczeń powietrze nad
    podłogę.

    Do Googli i You Tube warto wrzucic hasło np. "Beer Cans Solar Panel"

  • 24. Data: 2011-10-07 22:36:21
    Od: b...@k...math.uni.lodz.pl

    robertr pisze:

> [...]
    > jakikolwiek układ CWU, z jednym zaworem obejściowym (jeśli nie chcesz
    > żeby szło przez tą rurkę bo się już taras wychłodził (listopad).
    > System pasuje do wszystkich możliwych systemów CWU.
    > Może taka rurka być umieszczona np w wieńcu na poddaszu - biegnąc
    > dookoła domu) - najczęściej latem na poddaszu jest zbyt ciepło - czyli
    > połączenie przyjemnego z pożytecznym (jakieś minimalne chłodzenie
    > domu). Do nominalnej instalacji CWU będzie non stop dopływać np woda o
    > temperaturze średniej 25 C (zamiast 10 C). Czyli np pobierasz 200

    Odgrzeję kotleta bo mnie temat zaciekawił.
    A gdyby tak te rurki nie w wieńcu ale w skosach pochować? Po wełnie a
    przed folią i płytowaniem. Najlepiej równolegle kilka rurek żeby oporów
    za dużych nie było.

    Wtedy w upały może faktycznie coś by tam dało. A skoro nie spodziewam
    się tam dużych temperatur na wyjściu, to bym nie robił obejścia tylko
    dla CWU tylko dla całości - wtedy nawet spłuczka w kiblu ściągałaby
    ciepło z poddasza :)

    Rachunki:
    - zużycie wody 3 osób powiedzmy 400l dziennie
    - temperatura wejścia 12st
    - temperatura po podgrzaniu, powiedzmy 25st
    - wychodzi 6kWh energii na dobę.

    Coś mało :/

    bajcik

  • 25. Data: 2011-10-08 08:25:20
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 08-10-2011 o 00:36:21 <b...@k...math.uni.lodz.pl> napisał(a):

> [...]
    > - zużycie wody 3 osób powiedzmy 400l dziennie
    > - temperatura wejścia 12st
    > - temperatura po podgrzaniu, powiedzmy 25st

    Pewnie że mało bo to jest bez sensu, nie ma co efektywnie przekazywać
    ciepła rurce,
    powietrze? za małe przewodnictwo cieplne, lepsza by była dachówka ale za
    mały kontakt
    i trudność w utrzymaniu kontaktu bo dachówka z dołu nierówna.
    Pozostaje jedynie bezpośrednie wystawienie na słońce ale to mało który
    tani materiał
    wytrzyma na dłuższą metę. Dlatego niestety pozostają tylko kolektory,
    albo płaskie grzejniki panelowe :)

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 26. Data: 2011-10-09 18:48:40
    Od: b...@k...math.uni.lodz.pl

    janusz_kk1 pisze:

> [...]
    > tani materiał
    > wytrzyma na dłuższą metę. Dlatego niestety pozostają tylko kolektory,

    W tym wynalazku bardziej mi chodziło o odbiór ciepła z poddasza niż
    grzanei wody, ale i tak 6kWh/dobę na oko wydaje się nieodczuwalne.

    Co do pexów w dachu, już ktoś próbował, nie znam niestety rezultatów
    http://forum.muratordom.pl/showthread.php?48792-dom-
    ciep%C5%82y-pasywny-albo-3-lub-5-litrowy&p=2176946#p
    ost2176946

    bajcik

  • 27. Data: 2011-10-10 06:19:49
    Od: Krzysiek <a...@a...pl>

    W dniu 2011-10-09 20:48, b...@k...math.uni.lodz.pl pisze:
    > [..]
    > W tym wynalazku bardziej mi chodziło o odbiór ciepła z poddasza niż
    > grzanei wody, ale i tak 6kWh/dobę na oko wydaje się nieodczuwalne.
    > [..]

    hehe, u mnie całe zużycie energii elektrycznej wychodzi ok. 4 kWh na
    dobę dla trzech osób :)

  • 28. Data: 2011-10-10 18:52:28
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 09-10-2011 o 20:48:40 <b...@k...math.uni.lodz.pl> napisał(a):

    > W tym wynalazku bardziej mi chodziło o odbiór ciepła z poddasza niż
    > grzanei wody,
    Ale to jest to samo, żeby coś odbierać to wpierw tam musi być,
    czyli żeby odbierać ciepło to ta woda od czegoś się musi zagrzać,
    i do tego sie odniosłem że będzie ci grzało marnie.

> [...]
    > http://forum.muratordom.pl/showthread.php?48792-dom-
    ciep%C5%82y-pasywny-albo-3-lub-5-litrowy&p=2176946#p
    Bo ich nie będzie, popatrz jak jest zbudowany kolektor np płaski, blacha
    jest przylutowana
    do rurki miedzianej czyli połączenie metaliczne dające doskonały przepływ
    ciepła. Tam na dachu nie uzyska się nawet 1 promila tego przepływu.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 29. Data: 2011-10-11 18:28:10
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 10-10-2011 o 08:19:49 Krzysiek <a...@a...pl> napisał(a):

    > hehe, u mnie całe zużycie energii elektrycznej wychodzi ok. 4 kWh na
    > dobę dla trzech osób :)

    Taaa pewnie, a ty rozróżniasz moc elektryczną pobieraną na cele bytowe
    od mocy cieplnej potrzebnej aby zagrzać to twoje mieszkanie?

    --
    Pozdr
    JanuszK